La Vita È Bella (1997)

Italië
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Roberto Benigni
met Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Giustino Durano

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Italiaanse man met zijn vrouw en zoontje afgevoerd naar een Duits werkkamp. Om het kind het vooruitzicht van een zekere dood te besparen, stelt hij de reis voor als een spel, waarin je prijzen kunt winnen. De man gelooft er heilig in dat hij de geestelijke gezondheid van zijn zoontje kan redden en gaat vastbesloten door met toneelspelen, zelfs wanneer ze in het kamp zijn aangekomen en keihard moeten werken.

Dit is echt één van de mooiste films die ik heb gezien. Het is ongelooflijk hoe goed Benigni een tragisch verhaal kan brengen zonder het gelijk zielig te maken, zoals je bij de meeste oorlogsfilms ziet.

Ok ik heb hem nu eindelijk gekeken en ik vond hem toch erg goed.

Vond hem zeer ontroerend...zeker hoe ze in Italie met humor zo'n onderwerp aanpakken, petje af

avatar van Jordy
Eindelijk gezien, en inderdaad erg komisch en ontroerend

helemaal met laurie eens. een lach en een traan. 5 sterren.

geronimo
De humor aan het begin deze film vond ik ronduit flauw, en was het de manier van praten van Benigni die nogal 'n hoog hoofdpijngehalte had. Maar toen de film de serieuze kant opging, werd ie ontzettend aangrijpend en ontroerend.

Eindelijk commentaar zoals het hoort op een film van dit kaliber.
Ongelooflijk mooi gespeeld door een vader die zijn gezin door een hel weet te loodsen en, zoals goed drama verdiend, zelf het leven laat.
Tranen, tranen, en nog eens tranen

in drie woorden: EEN GEWELDIGE FILM!!

avatar van tijmengozer
echt super

Wat een prachtige film. echt fantastisch mooi. 5 sterren. zonder na te denken.

avatar van Wolkenmeter
Dan zal ik maar mijn afwijkende stem (2 sterren) uitleggen: de eerste helft van de film vond ik de humor gewoon te melig om er echt van kunnen te genieten, al moet ik wel zeggen dat er enkele goede vondsten tussen zaten. Mijn grote ergernis gaat uit naar het tweede deel, waar de holocaust in een geromantiseerde visie wordt voorgesteld. Ik snap wel waarom bijna iedereen deze film zeer goed vindt, maar het is gewoon niets voor mij

Holocaust geromantiseerd ?!! Dacht het niet. Alleen het kind wordt voorgehouden dat het een groot spel is.

tom
dan heb je de bedoeling en het verhaal niet egt gesnapt Wolkenmeter

Geweldige film! Ik heb em met bevrijdingsdag op tv gezien.. Ik was zwaar onder de indruk.. Wat een prachtige ontroerende film.. De meeste oorlogsfilms gaan alleen maar om schieten en de vijand uitschakelen en door de modder lopen met je kaplaarzen aan als het regent, die vind ik allemaal maar ontzettend saai, maar dit.. Dit is een staaltje cinema van jewelste! Briljant, 5 sterren!

avatar van Ramon K
Diep onder de indruk was ik van deze film die ik na mijn eerste viewing meteen op video heb gekocht. Die Roberto Benigni is echt prachtig als de man die alle verschrikkingen probeert te overwinnen met een brede lach. En eindelijk weer een kinderrol die niet hoogst irritant is, perfect gecast dat mannetje!! En de humor in het eerste gedeelte vind ik juist geweldig, maar ik geloof dat sommige grappen bij menig kijker geen impact hebben. 4,5 sterren

Eindelijk gezien en werkelijk prachtig!
Met stip in mijn top 10 aller tijden.
5 sterren dus.

Ik heb hem ook maar eens in de videorecorder gestoken. En ik moet zeggen dat dit één van de weinige films was die me toch kon ontroeren. Guido die er alles aan doet om het zijn kind zo goed mogelijk te maken. En altijd met de grote smile rondloopt. Het werd soms wat melig, maar dat is juist de bedoeling van het verhaal. Zeker in het begin.
Ik vond trouwens dat ze de humor er perfect in verwerken. Je moet jezelf eens inbeelden een WO 2 film te maken over de holocaust waar toch constant humor in verwerkt wordt.
De film combineert romantiek, humor en drama perfect en kan iedereen bekoren.

FisherKing
volkomen overgewaardeerd. Ben het met Wolkenmeter eens.

De film is echter goedgekeurd door de Joodse gemeenschap.
En normaal gesproken heb ik juist een teringhekel aan films waarin kleine jongetjes meespelen omdat ze er vaak voor extra sentiment in zitten.
In deze film is het echter noodzakelijk voor het verhaal en heb ik werkelijk genoten van de kleine acteur.

misschien een ietsiepietsie te kleverig, maar wel origineel.

***' 3,5 op 5 ***'

Tony

avatar van Mirandak
In een woord geweldig!!

avatar van lorelei
het is zo'n goeie film! We gingen hem op school kijken. Niemand zat op te letten en propjes te gooien naar elkaar. Maar ik heb de hele tijd onafgebroken zitten kijken. Het was zo'n mooie goeie film.
Dat jongetje heeft zijn vader gewoon altijd geloofd en dat is het meest hartverwarmende stuk. Dat einde vind ik echt goed! Ik moest gewoon gelijk die film zelf hebben!

Mooiste film ooit gezien!!!

*****

avatar van pjotr
Wat een draak van een film. Ik heb ook een ongelofelijke hekel aan slapstick-humor. vandaar misschien

Slapstick humor?

Pjotr, dat je het geen goede film vind, is je goed recht.
Maar een 0,5 ster?

avatar van narva77
Beetje overdreven...

een 0,5 ster...dan heb je um dus echt niet begrepen.

daarbij wordt er fantastisch in geacteerd dus een 0,5 ster is compleet onzinnig

vind ik dan..

avatar van pjotr
Pjotr, dat je het geen goede film vind, is je goed recht.
Maar een 0,5 ster?

Voordat ik 'm zag had ik alleen maar lovende reacties erover gelezen. Dus mijn verwachtingspatroon was nogal hoog. Uiteindelijk ben ik nét niet de zaal uitgelopen....maar misschien moet ik 'm nog een keer kijken er is me in ieder geval een héél naar gevoel bijgebleven...

tom
Dan vertel je nog niet waarom deze film maar een halve ster waard is