Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)

Alternatieve titel: Amélie

Frankrijk / Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz en Dominique Pinon

Amélie is op zoek naar liefde, en de zin van het bestaan. Ze is een serveerster in het centrum van Montmartre, waar ze contact heeft met haar buren en klanten, alsmede met een mysterieuze foto-verzamelaar. Langzaam realiseert Amélie zich dat de weg naar geluk zich niet vanzelf zal openbaren, maar dat ze hier initiatief voor zal moeten tonen. Zij treft haar geluk door zich in te spannen voor het geluk van anderen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Je hebt soms van die films die je schijnbaar goed vond, maar je hebt geen flauw idee meer waarom. Voordeel daarvan is dat je een toffe film eigenlijk nog een keer opnieuw kan ervaren. Zo was het bij mij voor Amélie; ik kon me er niets meer van herinneren, dus meteen bij de openingsscène -toen ik werd ondergedompeld met die prachtige plaatjes, iconische muziek en heerlijke voice-over - kreeg ik een glimlach op mijn gezicht die de gehele speelduur niet is verdwenen. Het was fijn om weer eens een film te zien die afwijkt van de rechtlijnige drie aktes zoals we ze voornamelijk kennen, de film voelt - op een positieve manier - fragmentarisch met allerlei korte segmenten en kleurrijke typetjes die alsnog één geheel zijn. Hoofdlijn is Amélie, een fantastisch personage, die ondanks haar verlegenheid toch het leven van iedereen weet te beïnvloeden en mooier weet te maken. Had gedacht dat de film vooral mierzoet en enorm braaf zou zijn. Zoet is het wel, maar dankzij het absurdisme, de elementen van fantasie en de seksgrappen is het allemaal niet zo braaf als ik in eerste instantie dacht. Conclusie; Amélie is prachtig, zowel de film als het personage.

4,5 sterren.

avatar van Fisico
Amélie Poulain is niet mijn favoriete film al heb ik wel heel veel bewondering voor de manier waarop Jean-Pierre Jeunet deze film heeft geregisseerd. Amélie Poulain is erg sfeervol en vrolijk ondanks de trieste ondertoon. Cinematografisch zeer mooi en het camerawerk mag er zeker zijn. De fijne muziek maakt vervolgens erg speels en dromerig.

Daarentegen werd ik nooit echt meegezogen in het verhaal. Het zei me allemaal niet zo veel en het kon me ook niet echt schelen. Bij momenten ook wat te druk. Het deed me wat denken aan een Tim Burton of vooral een Wes Anderson die ook wel weg weten een fantasierijk sprookje te brengen met aanstekelijke deuntjes en mooie felle warme kleuren die je visuele en auditieve prikkels in overdrive doen gaan.

Amélie Poulain is een liefdesverhaal van en meisje die wegens haar verlegenheid een schijnbaar onbereikbare liefde nastreeft. In plaats van treurig in een hoekje te zitten tobben zoekt ze op een speelse manier contact met haar ware om hem nadien opnieuw spelenderwijs af te stoten. Daarnaast probeert ze anderen een mooier leven te bezorgen. Deze rol is op het lijf geschreven van Audrey Tautou, haar kinderlijke onschuld, aanstekelijke glimlach en ondeugende ogen (zie filmposter) is op haar lijf geschreven.

Technisch zeker een erg hoge quotering waard, maar als verhaal voor mij te druk en niet zo mijn ding. Alles in beschouwing genomen, zeker een degelijke 3,5*.

avatar van Shadowed
Goed.

Door een vakantie naar Italië voor 10 dagen heb ik geen films meer gekeken. Nu ik thuis was gekomen moest ik natuurlijk gelijk weer wat inhalen De keuze was gevallen op Amelie, die het overigens blijkbaar erg goed doet onder de bevolking, en nu snap ik waarom.

Ooit heb ik hier 28 minuten van gekeken maar omdat ik toen iets moest doen was ik hier niet meer aan toe gekomen (hij stond op m'n tablet). Daarna wou ik hem weer kijken, maarrr, hij stond er niet meer op (30 dagen verlopen). Maar goed, de recensie.

Camerawerk, visuals en decor SUBLIEM. Je wordt hier gelijk in meegezogen door het fantasy sfeertje dat hier werkelijk erg goed is uitgewerkt. Er ontbreekt geen puntje in het decor, alles klopt en alles is netjes uitgewerkt. Het verhaal zelf rammelt bij vlagen een beetje maar dit merk je niet door de manier hoe het verhaal gebracht is.

Tatou is wel goed bezig, maar niet het beste wat ik heb gezien en de rest kan er ook best wat van. Zeker een aanrader onder film fans.

avatar van rcuppen79
Als liefhebber van de Franse cinema mag het een wonder heten dat ik deze film (die inmiddels al 17 jaar oud is) tot de dag van vandaag nog nooit eerder had gezien.

Gezien de vele goede recensies en het feit dat de film tegenwoordig gezien wordt als een klassieker, waren mijn verwachtingen toch wel hoog gespannen. Leuk om te zien dat Amelie ook aan deze verwachting voldoet en ze zelfs nog weet te overtreffen.

Amelie is vooral een feelgood-movie. Het einde is voorspelbaar, maar de weg ernaar toe is wat deze film zo bijzonder maakt. De karakters, de dialogen en het verhaal zijn allemaal boeiend genoeg om 2 uur lang de aandacht vast te houden. Audrey Tattou is perfect als de ietwat tuttige Amelie, maar ook de rest van de cast maakt indruk. Elk karakter wordt zo goed uitgewerkt, dat zelfs de reparateur van een fotohoekje op het treinstation je bij blijft. En dat is toch wel een verdienste van de schrijvers Guillaume Laurant en Jean-Pierre Jeunet.

En misschien wel het beste punt van de film is toch wel de beeldenpracht. Als ik een top-5 moet samenstellen met films waarin het beste gebruik gemaakt wordt van mise-en-scene, dan staat Amelie erin. Wat een prachtig vormgegeven film. Aan zelfs de kleinste details wordt aandacht geschonken. Hiermee overtreft regisseur Jeunet zichzelf, die eerder ook visueel indrukwekkende films als Delicatessen en Les Cite Des Enfants Perdus regisseerde.

De prachtige beelden van Parijs, het heldere, kleurrijke camerawerk en de aanstekelijke muziek van Yann Tiersen maken van Amelie de leukste film die ik in de afgelopen jaren heb gezien.