Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)

Alternatieve titel: Amélie

Frankrijk / Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz en Dominique Pinon

Amélie is op zoek naar liefde, en de zin van het bestaan. Ze is een serveerster in het centrum van Montmartre, waar ze contact heeft met haar buren en klanten, alsmede met een mysterieuze foto-verzamelaar. Langzaam realiseert Amélie zich dat de weg naar geluk zich niet vanzelf zal openbaren, maar dat ze hier initiatief voor zal moeten tonen. Zij treft haar geluk door zich in te spannen voor het geluk van anderen.

avatar van Wolkenmeter
Een hoogst genietbare film, ik vond het alleen spijtig dat de tientallen goede vondsten de aandacht dreigen af te leiden van het verhaal.

Zeer bijzondere en uitermate originele film!
Heel grappig en erg mooi gemaakt. Visueel is de film een plaatje. Veel wonderlijke beelden en leuke vondsten.
De hoofdrolspeelster is top (en leuk om te zien..).
Ik heb eigenlijk niks op deze film aan te merken. Verfrissende film, waar je met een goed gevoel uit de bios vandaan komt.

avatar van Jordy
Wat een heerlijke film. Prachtig gefilmd, vol supermooie visuele vondsten, erg leuk geacteerd, zeer vermakelijk verhaal, en érg, érg komisch. 4 en een halve ster.

Hoi allemaal,
ja, ja, een onbekende naam.
Ik bezoek al langer deze site en nu doe ik eindelijk mee. yeah.
Okee, dit is mijn eerste film waar ik een reactie op wil geven. Gisteren gezien en ik vond 'm heel amusant. echt genoten. Schattige hoofdrolspeelster, mooie kleuren en ik snap echt geen hol van de franse critici die de film afgekraakt hebben bij het leven. Ik geloof omdat ie niet realistisch genoeg was. Yeah right. Oh sorry is dit stuk nu te lang. Tja, als ik eenmaal bezig ben....
ik geef 4 sterren.

Ik lees vandaag in de spits dat amelie in 7 weken tijd 100.000 bezoekers naar de nederlandse bioscopen heeft getrokken en daarmee veruit de best bezochte franse arthousefilm van de afgelopen 10 jaar is. ook wordt de film gezien als grote kanshebber voor de oscar voor de beste buitenlandstalige film.geen slechte score toch kappeuter? nu noch allemaal stemmen!!!!

Ik vond het een erg leuke film maar ik kon het begin niet helemaal goed volgen, zat op de eerste rij, grmbl, dus ik huur hem zeker nog een keer. Tot die tijd 4,5 ster. Omdat de rest erg erg leuk was.

avatar van jackie
Leuke film, maar wel wat te lang, had wel een half uur korter gemogen.

avatar van Goodfella
"Het had wel een half uur korter gemogen."

Pfff... die jeugd van tegenwoordig ook.

Geweldig. Het bewijs dat de Europese film nog leeft.

avatar van Wolkenmeter
Ik ben ondertussen nog eens gaan kijken. Heb mijn stem met een halve ster verhoogt

Mooie en vrolijke film. Ik vind het jammer dat ie frans is want ik vind het nogal een irri taal !

neo (crew)
wat een film! orgineel gemaakt met veel humor een prachtige visuele stijl.ik vond het bv prachtig om pratende dieren van een schilderij te zien praten.en die kaboutergrap
en die Audrey is echt perfect gecast.ze speelt de rol met zoveel charme dat je gewoon voor haar valt.4.5 sterren

wow, perfecte film dit.

( Zeker een aanrader voor iedereen die weer eens een leuke film wil zien zonder schreeuwende amerikanen en een of ander terroristisch land )

avatar van Goodfella
Eindelijk, eindelijk, eindelijk heb ik Amélie gezien. In de bios welteverstaan... En het was het wachten wel waard, want wat een FANTASTISCHE film is dit zeg! Wow! De geweldige humor, de perfect gecaste acteurs, de schitterende visuele stijl, de heerlijke voice-over... Geweldig! [Het is inderdaad echt zo dat je helemaal vrolijk de bios uit komt!] Is er dan helemaal niets op deze film aan te merken? Nou... misschien pasten enkele 'rustige' stukken wat minder goed in deze film, die verder in sneltreinvaart doordenderd.Maar dat weerhoudt me er niet van om deze film 5 sterren te geven. *applaus*

Yak
Het leuke van Amélie is dat ik 'm nog steeds niet gezien heb - op de eerste vijf minuten na, want een vriend van me had per abuis de dvd ontvangen op de dag dat ik mijn mac g4 met geniale monitor binnen kreeg, en dat moest even gecombineerd worden.
Iedereen zegt dat 'ie fantastisch moet zijn en verder weet ik helemaal niks van deze film. Ik heb zelfs nog geen half plot gelezen. Een beter uitgangspunt kan ik me niet wensen.

Ramon K
Mooie film van Jeunet, die je bij zal blijven door de prachtige visuele stijl, de leuke beeldgrapjes, de originele vertelwijze en een zeer bekoorlijke en charismatische hoofdrolspeelster. Alleen heb ik een klein probleem met de film: er zitten zoveel beeldgrappen en wonderlijke vondsten in, dat de scenes waarin deze uitblijven een beetje langdradig en saai worden. Ook vind ik de moraal van de film een beetje simpel. Begrijp me niet verkeerd, de moraal is zeker goed en zeker waar maar de boodschap van de film roept bij mij net niet de emoties op, die het waarschijnlijk beoogt op te roepen. Maar dit kan de pret echt niet drukken hoor. Het blijft een pareltje van een film die vooral uitblinkt in zijn originaliteit. 4,5 sterren. En als je hier echt van geniet raad ik je aan ook City of Lost Children te bekijken waarin Jeunet dezelfde originele visuele stijl heeft gehanteerd.

sydney
Zeer grappig, fantastische opnames, en een leuk verhaal maken dit tot één van de varmakelijkste film die ik de laatste tijd heb gezien.

avatar van manic
Hoera! Een nieuwe film in mijn top 3! Zou er ergens een Amélie rondlopen?
Alles klopt gewoon. Regie, muziek, acteerwerk,scenario... Maar goed ik ben niet de enige zo te lezen!

DE mooiste film die bestaat.
Voor iedereen die hier NIET mee een is... over smaak valt niet te twisten

De definitieve film : alles is goed in deze film : de hoofdrol, de bijrollen, de decors, de muziek, het verhaal, de plotwendingen, ...
Subliem !
5 op 5
Tony

avatar van petey
Over de DVD gesproken, er zijn in Engeland al 2 versies uit, de laatste met de meeste extra´s. Dus koop niet te vroeg als je voor de extra´s gaat.

Video en dvd releasedatum eindelijk bekend. Nog even geduld tot 10 september dus..

avatar van petey
Bij Rodisc is de import Special Edition al te koop, voor 45 Euro.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Bovenaan staat dat de releasedatum voor de verhuur 10 september is. Is het ook zo dat de verkoop ook op 10 september start?

avatar van narva77
narva77 (crew)
Laat ik zelf het antwoord geven; ik denk het wel

Yak
na mezelf een half jaar geïsoleerd te hebben van alles wat het verhaal van deze film maar enigszins kon verklappen, zijn de hooggespannen verwachtingen ingelost hoor. wát een prachtfilm.

FisherKing
Wat een Meiske he,,,Zal hem volgende week huren...

"De Franse film Le fabuleux destin
d'Amélie Poulain van regisseur Jean-Pierre Jeunet heeft in acht maanden tijd
300.000 bezoekers naar Nederlandse bioscopen getrokken. De rolprent is
daarmee veruit de best bezochte Franse arthousefilm van de afgelopen twintig
jaar."
(bron: ANP)

Yak
Klinkt toch zo weinig, 300 000 bezoekers in acht maanden. Maar ja, je wordt dan normaal gesproken ook wel met miljoenen bezoekers om de oren geslagen.

Ja, maar als je bedenkt dat 't aantal behaald is door vertoning in de kleinste theaters (veel filmhuizen), dan is het wel een knappe prestatie. Miljoenen bezoekers ? Dat zijn er per jaar maar een paar dacht ik zo. (LOTR enzo)