Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)

Alternatieve titel: Amélie

Frankrijk / Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz en Dominique Pinon

Amélie is op zoek naar liefde, en de zin van het bestaan. Ze is een serveerster in het centrum van Montmartre, waar ze contact heeft met haar buren en klanten, alsmede met een mysterieuze foto-verzamelaar. Langzaam realiseert Amélie zich dat de weg naar geluk zich niet vanzelf zal openbaren, maar dat ze hier initiatief voor zal moeten tonen. Zij treft haar geluk door zich in te spannen voor het geluk van anderen.

neo (crew)
idd kappeuter.de film is echt populair in filmhuizen.ik had nog nooit gezien dat zoveel mensen die weggesturrd moesten worden omdat de zaal vol was.en dat de meeste filmhuizen maar plek hebben voor rond de 50-60 mensen.

Yak
Ik denk dat ik de hype rond deze film ook een beetje gemist heb. Ik heb hem pas onlangs gezien in Leiden, en er zaten misschien tien mensen in de zaal.

Maar allez, hij houdt het ook nog altijd uit bij de Babylon in Den Haag. Gaat daar zijn 36e week in.

avatar van jay73
Vanavond voor de tweede keer gezien.
Ongelofelijk wat zit er veel in deze film!
Ik ga van 4 naar 4,5* (om misschien later de definitieve stap naar 5* te maken)

Yak
Staat bij mij na de eerste keer kijken op 4.5, maar een goede kandidaat om uiteindelijk toch 5 sterren te krijgen. Het is lang geleden dat ik zo heb genoten van een film.

avatar van Rascal
Harstikke leuke film. Mooi concept dat ze onbaatzuchtg met hele kleine dingen anderen heel gelukkig kan maken, terwijl ze zelf ook naar liefde blijft verlangen. Die twee dingen houden haar levend en op gang.

ik zag net hele mooie dvd in de dvd zaak staan maar 45 euro is mij iets te duur

narva77 (crew)
Hoe kan dat dan? Dat soort dvd's (dus niet voor de NL-markt) zie ik nou nooit.

Officieële releasedatum is volgens mij 10-12-2002...

Is bij mijn speciaal zaak op de hoek , http://www.dvdfanatic.nl

Ik ga hem dan EINDELIJK vanavond kijken voor het eerst

Hij draait hier nog in een mooi bioscoopje, dus dat komt mooi uit... waarom ik er niet eerder naartoe ben geweest? geen idee hehe

Get ready to be amazed!
Ik heb hem ook pas onlangs gezien. Echt heerlijk wanneer alle verwachtingen gewoon worden ingelost.

tovenaar
hehe, nu heb ik er nog meer zin in

Ik heb net de 2disc versie op de gok besteld. Nu hopen dat hij nog leuk is

De importversie dus ?

GerwinF
Ja de 2-disc versie is bij 'speel' 22 euro.

Tovenaar vertel!

tovenaar
Dat wilde ik net gaan doen.

Ten eerste, de bioscoop zat totaal niet vol, 20 man ongeveer, zeker niet meer. Maarja, is dat erg?? nope, hoe minder mensen er in een bioscoop zitten, hoe minder mensen er irritant kunnen gaan doen in de bios. En inderdaad! niemand deed irritant Dus wat dat betreft was ik al een blij mens.

Maar je wordt nog meer een blij mens naar gelang je le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain aan het kijken bent!

Je kunt gewoon gaan zitten en boem, alles komt over je heen. Alles is heel mooi in beeld gebracht, mooie kleuren, mooie beelden. Persoonlijk vond ik die krokodil (??) aan't begin erg cool.

Een mooie dromerige film over Amelie, waar ik toch echt een paar keer mijn (glim)lachen niet kon onderdrukken.

Het amuseert je vanaf minuut 1 tot aan minuut 120 en het is zeker een meesterwerk!

Ben blij dat ik hem nu dan eindelijk gezien heb

Amelie komt voor mij nu neer op 4 **** met na misschien nog een paar keer kijken, kans op 4,5 of 5:)

avatar van Goodfella
Leuk dat je 'm leuk vond, Tovenaar.

Heb je Moulin Rouge! nou al 's gezien?

tovenaar
Heb je Moulin Rouge! nou al 's gezien?

Ik heb nog steeds het lef niet gehad Goodfella Maar 1 dezer dagen zal ik er toch eens aan moeten geloven.. hheheh

Hartverwarmende film ! Zeer origineel. Zoals eerder beschreven staat loop je met een heerlijk gevoel de bioskoopzaal uit ! Een film waar je lang niet op uitgekeken raakt. Hoe vaker je de film ziet hoe meer details naar voren komen. Op dit moment de enige film die ik naast gezien te willen hebben ook in mijn bezit wil krijgen.

GerwinF
Inderdaad prachtfilm! Ik heb de special edition alleen is het wel even wennen hoor. Franstalig met engelse ondertiteling De beelden waren ook prachtig, deed me beetje denken aan de films van de Coen Brothers.

GerwinF
Voor de liefhebbers, Amelie draait Vrijdag 13/09/2002 op het Bellamypark (Vlissingen), toegang is gratis.

narva77 (crew)
Hoe weet je dat? Staat dat in de PZC ofzo?

GerwinF
Staan hier borden op mn werk (Hogeschool Zeeland) waar dat op staat vermeld. De tijd is trouwens 21:30

Bij Free Record Shop te krijgen voor 15,99 (ook online) Frans gesproken, Engels ondertiteld, import versie. Ik heb 'm net binnen. Wel jammer dat er geen extra's op de DVD zitten.

narva77 (crew)
Ik heb em ook gehaald Nu vanavond misschien nog naar Vlissingen voor de openluchtvertoning.

avatar van Macmanus
IK heb hem gehuurt, ga hem vanavond kijken.
Maar wat me nu al opvalt is dat iedereen deze film goed vind, op deze site.
Volgens mij komt dat bijna nooit voor.

Dus ik heb hoge verwachtingen.

Maar hij moet ook weer niet te goed zijn want dan zou ik weer een film uit mijn top 10 moeten halen. Boondock siants word het niet in ieder geval.

avatar van Armin
Een juweeltje. ****1/2

avatar van jackie
Maar wat me nu al opvalt is dat iedereen deze film goed vind, op deze site.

Niet iedereen kijk maar wat de mensen gestemd hebben.

avatar van Macmanus
Ik schreef ook bijna iedereen, en ik bedoelde de serieuze stemmers, want behalve Jackie zie ik de rest nooit op deze site dus die noem ik niet serieus.

verdomd goeie film, 4.5 sterren tot nu toe