Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)

Alternatieve titel: Amélie

Frankrijk / Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz en Dominique Pinon

Amélie is op zoek naar liefde, en de zin van het bestaan. Ze is een serveerster in het centrum van Montmartre, waar ze contact heeft met haar buren en klanten, alsmede met een mysterieuze foto-verzamelaar. Langzaam realiseert Amélie zich dat de weg naar geluk zich niet vanzelf zal openbaren, maar dat ze hier initiatief voor zal moeten tonen. Zij treft haar geluk door zich in te spannen voor het geluk van anderen.

avatar van Yak
Yak
verdomd goeie film, 4.5 sterren tot nu toe

Lekker hè, wanneer iedereen van een film zegt dat 'ie goed is, je verwachtingen torenhoog zijn, en de film gewoon met een aanstekelijke nonchalance al die verwachtingen totaal inlost?

precies

Geweldig! Heel erg leuk verhaal, schitterende muziek en zeer goed geacteerd. Misschien na nog een paar keer kijken 5 sterren maar nu toch 4,5*.

GerwinF
Nouja Braw vondt het helemaal niks...die geeft 0,5 punten. Maarjah die geeft Shawshank Redemption ook 0,5 punten, niet echt serieus te nemen.

avatar van Macmanus
kan jory die niet weg halen.

neo (crew)
normaal let ik nooit zo op de top 100 maar de film staat nu trouwens wel lekker hoog.

avatar van Wolkenmeter
Draait hier in Leuven (België) ondertussen al 70 weken.

WOW, wat een heerlijke film. De beelden, het verhaal, en de bizarre humor. Een goudvis met zelfmoordneigingen , hoe kom je er op. Ook andere dingetjes die er eigenlijk niet toe doen zoals alle dingen die de personen wel/niet leuk vinden.
Topper!

...en een artisjok heeft tenminste nog een hart.

Inderdaad bizarre maar hele leuke humor Topfilm!

avatar van Macmanus
Ja ik ben benieuwd wanneer er iemand komt die hem heeeeeel slecht vond.

Vraag die Braw dude maar eens (als we die ooit nog eens terug zien!)

narva77 (crew)
Afgelopen vrijdag was toch echt Amelie-dag voor mij. 's-middags kwam ik erachter dat de DVD te koop is bij FRS (import), dus gelijk gekocht, en 's-avonds naar de openluchtvertoning geweest (gratis) in Vlissingen. (Alleen jammer dat we de eerste 30/45 minuten hadden gemist).
Kom ik er later achter dat het vrijdag de 13e was

He GerwinF, ben jij nou ook nog naar Amelie geweest vrijdag?

tovenaar
ben je samen met Sratch geweest?

narva77 (crew)
Haha ik weet niet wat ie allemaal heeft uitgespookt hiero maar ik zeg alleen dit: Ik distancieer me daarvan!

Mik

Heel erg verstandig!!

GerwinF
Ben geweest ondanks ik hem ook op dubbel DVD bezit...is toch weer leuk hoe stil iedereen op het einde is

Volgens mij begon iedereen juist te applaudiseren

Iemand anders trouwens naast de erg mooie filmmuziek ook een bepaald muziekstukje uit 'Platoon' gehoord Die muziek zat trouwens ook in de docu/film '9/11'.

GerwinF
Ik bedoel als die gozer oppeens voor haar deur staat op het einde..

Volgens mij begon iedereen juist te applaudiseren

Dat klassieke stuk is "Adagio in G minor" van Albioni. Het is het mooiste en meest ontroerende stuk muziek dat ik ooit gehoord heb Narva. Maar het nummer zit niet in Platoon. Daar vergis je je in. In Platoon zit ook een prachtig klassiek nummer en dat heet "Adagio for Strings" en is van Samuel Barber. De titels lijken dus erg op elkaar, daarom waarschijnlijk je vergissing.

narva77 (crew)
Huh weet je het zeker? Dat stuk uit Platoon leek echt verdomd veel op dat in Amelie.
De vergissing zat em niet in de titels, want de titels van beiden kende ik niet. Ze lijken gewoon op elkaar.

Ramon K
Het zou misschien kunnen dat ook 'Adagio in G minor' in Platoon zit, maar dat is me dan nooit opgevallen.

avatar van Jordy
Barber's "Adagio for strings" is in ieder geval hét bekende Platoon nummer (hoorde het ook aan het eind van een Kubrick laatst geloof ik)

dat is dat nummer dat 2 jaar geleden (ofzo) in de versie van William Orbit (en daar dan weer de Ferry Corsten remix van) een hit was in Nederland

FisherKing
Als we het toch over klassiek hebben; In apocaplyps now zit de "jacht van de valkeniers" van Richard Wagner; tijdens die machtige helikopterscenes.

neo (crew)
het zit em in het feit dat yann tiersen bij sommige nummers op dezelfde manier als in barbers compositie violen gebruikte. er zullen vast wel bepaalde stukken in de score van amelie een beetje hetzelfde klinken,maar er zijn wel een par scores die veel meer overeenkomsten met adagio for strings hebben.

narva77 (crew)
Ik had het dus over een klassiek stuk uit Amelie dat niet van Yann Tiersen is (ik heb nl. ook de soundtrack). Het is een stukje dat toch echt heel anders is als de rest, want de meeste muziek van Tiersen herken je gelijk door de Franse sfeer. Dit stuk leek dus echt heel erg veel op dat stuk uit Platoon. Ik neem aan dat Ramon gelijk heeft...

Barbers Adagio for Strings hoor je in heel veel films (en op veel crematies), het is erg populair. Het zit niet alleen in Platoon, maar ook in de Elephant Man, in El Norte, en in Lorenzo's Oil.
Niet in Amélie.
Dat Adagio van Albinoni - is dat niet het Adagio in C ? Dat werd al eerder gebruikt in Het Proces, Rollerball, Gallipoli en nog zo wat. heb jij het bij de hand, Ramon ?

Vergun mij, grootmeester FisherKing, een nederige correctie. De muziek die in Apocalyps Now met groots effect wordt gebruikt, heet De Rit van de Walkuren, uit Das Rheingold (toch ?) van de megalomane Wagner.
Walkuren zijn in de oud-noorse mythologie een soort godinnen die door opperhoofd Odin er opuit worden gestuurd om slagvelden en gevechten in de gaten te houden. Ze sporen gesneuvelde helden op om ze naar het Walhalla te vliegen.
We zijn het eens dat het een geniale vondst is om juist díe muziek te gebruiken als je al die choppers (walkuren) ziet aan komen vliegen ? Luguber is het woord.

Ramon K
Ik heb Adagio van Albioni op Kazaa staan en daar staat vermeld dat het in " G minor" wordt gespeeld. Ik weet absoluut niet wat dat betekent; ik ben nl geen expert.
Maar je hebt gelijk; in The Trial van Welles is dit het thema en ook nog in vele andre films. Ook meen ik dat de Doors het ooit gebruikt hebben in een nummer en volgens mij heet dat nummer "A Feast of Friends". Prachtige versie trouwens.

FisherKing
Meesterwerk! Alles is hier wel zo'n beetje gezegd. De muziek in het middenstuk met de zwart-wit beelden op de TV is van Samuel Barber zijn Molto Adagio. Barber's muziek

narva77 (crew)
Huh wat is het nou? Ik dacht dat we het erover eens waren dat dat muziekstuk in Amelie "Adagio in G minor" van Albioni is, en dat het muziekstuk uit Platoon "Adagio for Strings" van Samuel Barber is, en dat het dus niet hetzelfde stuk is?