Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)

Alternatieve titel: Amélie

Frankrijk / Duitsland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz en Dominique Pinon

Amélie is op zoek naar liefde, en de zin van het bestaan. Ze is een serveerster in het centrum van Montmartre, waar ze contact heeft met haar buren en klanten, alsmede met een mysterieuze foto-verzamelaar. Langzaam realiseert Amélie zich dat de weg naar geluk zich niet vanzelf zal openbaren, maar dat ze hier initiatief voor zal moeten tonen. Zij treft haar geluk door zich in te spannen voor het geluk van anderen.

Zeer bijzondere en uitermate originele film!
Heel grappig en erg mooi gemaakt. Visueel is de film een plaatje. Veel wonderlijke beelden en leuke vondsten.
De hoofdrolspeelster is top (en leuk om te zien..).
Ik heb eigenlijk niks op deze film aan te merken. Verfrissende film, waar je met een goed gevoel uit de bios vandaan komt.

Huh? Gewoon in beraad met mezelf. En dat zonder vergadertafel.
Sympathie met Amélie is niet zozeer het probleem, het is een geinig kind. Het probleem met dat het geen 5 gaat worden is dat het zózeer een sprookje is (een verzonnen verhaaltje) dat het daardoor ook een beetje op afstand blijft. Het ontroert niet diep. Het gaat niet door merg en ziel, of hoe noem je dat. Maar ci-ne-ma-to-gra-fisch en dergelijke is het allemaal prachtig en Le fabuleux destin d'Amélie Poulain is het absoluut waard om meerdere keren te zien en veel beelden blijven ook hangen in het geheugen (dit laatste pleit eigenlijk tegen níet herzien, want als je het tóch onthoudt..).

wat een wonderschone film blijft dit toch. zoveel interessante karakters (allemaal fantastisch uitgewerkt), sprookjesachtige kleuren, erg komisch.

er zitten zoveel enorm goede vondsten in de film. Wat moet het naar zijn om zo´n film te maken aan het begin van je carrière . dit overtref je niet meer.

verhoogd naar 4,5 (waarom stond deze in godsnaam op 4). ik kan me niet voorstellen dat je als man niet een heel klein beetje verliefd bent op Amelie.

avatar van Anatolia
U-96 schreef:

Ik vraag me trouwens af wat Amélie schreef op die glasplaat in dat café toen die jongen daar zat en die foto liet zien van haar in dat Zorro-pak. Ik denk dat 't gewoon iets met dat café heeft te maken. Wat jullie ?

'Menu du Jour.' En dan ook meteen in een perfect handschrift...
Het zijn echt zulke details die deze film maken. Je zou bijna denken dat zo veel details te veel is voor één film. Maar nee: Jeunet is zorgvuldig omgegaan met letterlijk elk facet van Amelie's leven en van de levens die zij veranderde. Alles draagt bij aan de conclusie die je uiteindelijk trekt: Amelie is een engel en het wordt tijd dat zij eens, zoals Dufayel stelt, 'naar hem toe gaat.'

Een grootse film die eigenlijk een optelsom is van kleinigheden (met als hoogtepunt: de souffleur op de achtergrond)... Onovertroffen harmonie van beeld en geluid (waaronder de muziek)...

Was het maar nooit afgelopen...

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Nou eindelijk gezien! Heb deze film altijd een beetje links laten liggen omdat het verhaal me niet bijzonder aansprak en omdat het me een ontzettende vrouwenfilm leek.
Door enige zachte dwang van vrouwlijke zijde (waar ik dan weer wel gevoelig voor ben) en het hoge gemiddelde op MM heb ik mijn schaamte opzij gelegd en ben ik de DVD maar eens gaan huren
Eigenlijk viel hij me best mee, alhoewel ik het gemiddelde hier wel erg hoog vind. Kort door de bocht is de film wel de meest moeilijke, ingewikkelde poging die ik ooit gezien heb van 2 personen om met elkaar een afspraakje te maken.
De film blinkt voor mij vooral uit in z'n mooie vormgeving en het gebruik van de prachtige muziek. De makers van de film beheersen hun filmische ambachten zeker goed. Het gebruik van SFX is mooi subtiel verweven in de film en het stoort ook nergens maar draagt juist mooi bij aan de sprookjesachtige sfeer.
En dan het karakter Amelie zelf waar veel mensen nogal lyrisch over zijn. Persoonlijk vond ik twee uur lang zat. Toen begonen me al die zoetsappige naiviteit, goedheid en dikke krokodillentranen toch een beetje te veel van het goede te worden. Dacht zelf, leuk voor de verandering als Amelie nou eens lekker in het frans zou gaan schelden, ergens hard tegen aantrapt, met het servies gaat gooien ofzo... maar nee dat zat er dus niet in.
Samengevat; geslaagde franse feelgood die vooral op audiovisueel gebied extra punten verdient maar om nou te spreken met de tagline "She'll change you're live". Nou nee niet echt. Toch 3,5 welverdiende ster in de parijse nacht.

avatar van donnie darko
Nou, ik heb dan deze, als beloofd, herbekeken, en hij beviel mij inderdaad wel veel beter als de eerste keer. Alles kon mij veel meer grijpen en ik stond meer open voor het luchtige verhaaltje.
Vooral de eerste 50 minuten vind ik zeer leuk. Alles is nog zeer luchtig, en de eerste 10 minuten waar we in zien wat iedereen leuk vindt en wat niet, zijn zeer amusant.
Dan begint de film iets serieuzer(ik zeg wel iets) te worden en ook dat kon mij nog bekoren. Amélie is gewoon een verrukkelijk meisje en haar plannetjes zijn gewoon zeer leuk.

Kortom: een zeer luchtige film maar zo goed geacteerd, dat hij ver boven andere films van dit kaliber uitsteekt.

4*.

avatar van maxcomthrilla
Vandaag ook eindelijk gezien en het was zeker de moeite waard. Een schitterende, ontroerende film met prachtige shots, humor, een boodschap en een interessante manier van vertellen. Ik verwachtte een wat trage, zoete film. Maar nee hoor, er zat behoorlijk wat pit in. Na afloop zat ik nog na te genieten van de muziek bij de aftiteling. Amélie was er weer vandoor, ik moest haar maar eens gauw in mijn top 10 zetten! 5*

avatar van SilverGun
Dat kleurgebruik is vooral zo mooi vanwege post-processing met de computer. Leuk dat elk shot altijd de kleuren groen en rood bevat. Prachtig wanneer daar soms plotseling felblauw aan wordt toegevoegd.

De film wil erg graag charmant zijn maar schiet daarin toch enigszins aan z'n doel voorbij. Personages zijn net even iets te afstandelijk en/of onsympathiek neergezet. En hoewel de strakke editing, vindingrijke camerahoeken en unieke sfeer een cohesief en boeiend geheel vormen, creëren ze ook een bepaalde distantie.

Maar goed, de fantasievolle situaties waar de film mee doorspekt is en uiteraard de prachtige visuals en muziek zorgen al voor een ruime voldoende. Kleine 4*

avatar van otherfool
'het zijn harde tijden voor dromers'

Tja... vanavond bij de zoveelste herziening alweer als een bakvis staan grienen... dit is zo mooi...

Afgelopen weekend voor de 2e keer de dvd gekocht, de eerste is ooit eens uitgeleend en niet terug gebracht. Maar dat is niet erg, ik hoop dat wie hem ook maar heeft hier net zo gelukkig van wordt als ik. Overigens zag ik deze film (als enige tot dusverre) ook 2x in de bios, dus Jeunet heeft aan mij alweer genoeg verdiend

Een review (lees: ode) schrijven over deze film is feitelijk zinloos; je bent er zeker van honderden dingen nog weg te laten. De magie van de film sijpelt overal in door; de doorgeknipte blaadjes, het schilderij van de man van glas, het kistje, de kabouter, de waanzinnige opening en de vele prachtige zijweggetjes... Amelie is een dromers' paradijs.

Buiten de romantiek is er ook nog vreselijk te lachen om deze film en weet Jeunet op net de juiste momenten en de juiste wijze er wat effecten in te gooien. De scene als Amelie letterlijk in water opgaat is zo treffend, zo waarachtig... wie heeft zich niet ooit eens zo gevoeld? Verder is de muziek van Tiersen onovertroffen, nog nooit meegemaakt dat een soundtrack een film zo mooi samenvatte.

Deze zomer hoop ik voor het eerst naar Parijs te gaan. De hoofdreden is niet de eifeltoren of de Notre Dame... maar wel de Montmartre Steps en het café van Amelie... dat representeert pas de stad van de liefde...

Want Amelie is uiteindelijk de ode aan de ware liefde. De scene waarin Nino in haar dagdroom in de regen gist gaat halen is de aller- allermooiste in de filmgeschiedenis. En dan, na de monoloog van de man van glas staat hij daar gewoon, recht voor haar, en dan... dan word ik zelf een Madeleine Wallace.

Voor wie dit allemaal onbekend en overdreven in de oren klinkt; ik zal deze zomer een kaarsje voor jullie branden (ja ook voor jou youri_bonito!). Dat jullie hier ooit de schoonheid van in kunnen zien, ik hoop het echt.

Ten slotte nog de quote van 'De Morgen' die op de poster staat die al jarenlang mijn studentenkamertje markeert: 'Wat een film! Gaat dat zien! Nu! Meteen! Direct! Onmiddelijk!'

Mijn nummer 1 film, 5 sterren.

avatar van Norma
Toen ik deze film zag had ik er al wat over gelezen en ik durf het bijna niet te zeggen, maar toen viel hij een ietsiepietsie tegen. Ik verwachtte namelijk echt een sprookje, en dat vond ik het dan toch niet. Maar er bleef genoeg over om van te genieten: de leuke verhaallijn, de prachtige kleuren en shots, de muziek.....gewoon helemaal lekker anders, deze film. De humor was soms miet helmaal de mijne maar daar staan leuke vondsten weer tegen over. Bijzondere film die zeker in je hoofd blijft hangen.Ik geef 5 sterren, vanwege de originaliteit van het geheel.

avatar van Nicolage Rico
Eigenlijk klopt alles in deze film; top-cast, vooral Audrey Tautou speelt goed, schitterend camerawerk, mooie kleuren, mooie score, veel goede vondsten bijvoorbeeld de souffleur die haar een mooie zin toeschreeuwt, zodat verlegen mensen (zoals Amelie) ook het laatste woord kunnen hebben , schitterende scene's, vooral als Amelie de blinde, oude man naar de overkant helpt en hem begeleidt door allerlei mooie details in zijn oor te fluisteren > schitterend! en de scene dat ze droomt dat haar "geliefde" naar haar toe komt, terwijl ze in de keuken bezig is > super! en nog meer soortgelijke scene's. , humor, vooral de kabouter die op reis gaat (ook al is dit ergens anders eerder gedaan) en de groenteman die Amelie terugpakt, omdat hij geen respect heeft voor zijn debiele werknemer, enz. en de 2 uren vliegen werkelijk voorbij.

Een klein minpuntje is misschien het ietwat dunne verhaallijntje, maar als je iets verder kijkt, blijkt toch dat er een boodschap is.

Ik heb het idee dat ik veel dingen vergeet te zeggen, want er gebeurd veel in deze film. Ik ontdekte bij de 2e keer kijken nieuwe dingen. Deze film kan je amper beoordelen na 1 x kijken, omdat vele details je ontgaan. Deze film barst namelijk van de details.

Dankzij bovenstaande combinatie geef ik "Amélie" een welverdiende 4,5 *. Ik krijg nog niet het zweverige gevoel dat ik krijg bij "Leaving Las Vegas" en "La Vita é Bella".

avatar van Knisper
Tja, dit is echt zo'n film waarbij ik wel begrijp dat hij zo populair is, maar hij ligt me gewoon niet zo. Echte feel good-films zullen nooit mijn ding worden denk ik. Visueel is het inderdaad zeer sterk en de personages op zich wel aardig, maar geen van allen (ook Amelie niet) wist mij ook aan te spreken, misschien omdat ik me niet in hun kon verplaatsen. Wat dan overblijft is wel aardig, maar voor mij is het niet meer dan dat.

avatar van Prudh
Amélie. Een zalig filmpje die een glimlach op mijn gezicht toverde. Een glimlach die daar tot het einde bleef. En die nog steeds tevoorschijn komt met terugwerkende kracht!

En dan te bedenken dat ik altijd gedacht heb dat dit een vrouwen-zwijmelfilmpje was. Wee het vooroordeel! Of misschien juist niet? Een film maakt des te meer impakt als hij tevoorschijn springt als een engeltje uit een doosje...

Een engeltje genaamt Amélie. Inleven in personen, een kunst die haar zeer goed af gaat, is wat ik moeilijk kan bij degenen die deze film niet betoverd achter liet. Hoe kan je niet vrolijk worden van de zoete beelden of de vrolijke muziek? Het kokette snoetje van Amélie? De (visuele) grapjes?

Het is maar goed dat ik geen distributie verzorgde voor deze parel, ik zou geheid met lamme taglines zijn gekomen als "Amélie. Feel good? Feel Better!" Maar de waarheid is het! 4,5*

avatar van thunderball
Afgelopen weekend deze eindelijk, na maanden in de kast te hebben laten liggen, toch maar eens bekeken!

Wow! Wat is ie leuk! Wat is ze lief en hartverwarmend!

Mooi lief verhaaltje, erg origineel ook (ik zou niet weten waar ik deze film mee zou kunnen vergelijken), erg mooi in beeld gebracht,

maar het is voor al de hoofdrolspeelster die je doet laten geloven dat de hemel zelfs op aarde bestaat (en wat viel ze dan tegen in de Davinci Code!)!

minstens 4 sterren!

avatar van Rianneke_Dan
Wat een ergelijke film zeg.
Begon er vol goede hoop aan, en het begin was nog te doen maar al snel werd ik bij de film slaperig, en irriteerde ik me vreselijk aan die Amelie met haar verschrikkende uitstraling (is nog zacht uitgedrukt)
Nee de film deed het niet voor mij, en ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen de muziek nog wel kon waarderen, voor de rest BAH!

1* voor de muziek.

avatar van DVD-T
Ruubster schreef:
en betrapte mezelf erop dat ik heel de film met een glimlach op mijn gezicht heb zitten kijken.

Dat had ik nou ook,na lang aarzelen heb ik ook eindelijk Amélie maar eens bekeken. Wat een heerlijke film is dit, je komt in zo'n lekkere gemoeds toestand en weet je op momenten echt te raken. En dat had ik toch niet verwacht,totaal niet zelfs.

Vanaf het eerste moment vergaapte ik mij al aan de mooie cinematografie en het prachtige levendig kleuren pallet.Het acteerwerk is fantastisch de muziek is goed,leuke humor,tja eigenlijk klopt alles aan deze film en kan ik niets anders dan de volle 5* aan deze film geven.Ik weet wel dat als ik aan deze film ga denken ik eigenlijk alleen maar vrolijk word.

Dus 5* voor dit pareltje

avatar van Chuck Taylor
klute89 schreef:
Hmm, dan ben ik waarschijnlijk dan een van de weinige mannen die niet door het personage Amelié is gecharmeerd.

Bij herziening van de film was ik nog minder gecharmeerd van Amelié en ook van de rest van de film, helaas. Haar manier van handelen, wat lief en naief zou zijn, vond ik nu behoorlijk bemoeierig en vervelend omdat ze steeds overal om heen draait. Soms irritante kleureffecten en ook veel irritante 'humoristische' scenes, waarvan ik de humor niet meer in kon zien. Dit verlaagt mijn score met een hele ster, maar natuurlijk is de film er een prima eentje en bij vlagen zeer leuk.

avatar van serpico
Het fantastische franse wereldje van sweet Amélie. Als ik de titel officieel in het Nederlands had mogen vertalen had ik het wel geweten.

Het probleem voor Amélie is dat ze zich nog niet echt zó in haar wereldje weet te bewegen dat die voor haar net zo fantastisch is. En daarom laat deze film ons de weg naar verlossing zien!

En hoe. De monumentale status die de film heeft maakte me op voorhand al bang, uiteraard, want kunnen zulke films niet alleen maar tegenvallen? Ja en nee, zoals gewoonlijk. Amélie is niet zo romantisch als ik had verwacht, maar véél mooier, warmer, en aangenamer dan ik had kunnen dromen!
Uitgebreide mooidoenerij, in de vorm van bijzondere kleurtjes en uitzinnige muziek, die wérkt: wat een openbaring. Er wordt een weergaloze Franse sfeer geschept die nu door zo ongeveer iedere film geëvenaard probeert te worden als het om Frankrijk gaat, en ik begrijp waarom. Hij is zo sterk en vol en warm dat iedere film, hoe slecht ook, er meteen op vooruit gaat.

Maar de sfeer en setting en het camerawerk en de kleurtjes is slechts één onderdeeltje van de film. Gelukkig maar, want de rest kon ik minstens zo goed waarderen. De film zit boordevol met kleine grapjes, verwijzingen, en vooral karakteruitdieping. Ik vind het een geniale vondst om een personage te introduceren door te omschrijven wat hij leuk vindt (Crème Brûlee breken met een lepeltje ) en wat hij niet leuk vindt (wakker worden met kreukels van de dekens op je gezicht ). De film zit zo vol met echte mensen, strakke humor (die tuinkabouter ) en aardige daden dat je wel erg pessimistisch moet zijn om er níet voor te vallen. En Amélie loopt in alle genialiteit voorop, mensen hun verdiende loon (positief of negatief) gevend maar zelf nog steeds liefdeloos.

En het hele romantische aspect vond ik, hoe mooi ook, niet zo goed als het waarschijnlijk bedoeld was. Dat weerhoudt de film van een écht monumentale score, maar betekent zeker niet dat de film aan zijn doel voorbijschiet. Er valt bij Amélie sowieso wel wat te genieten; de inlijstbare shots, de hemelse muziek, de schitterende karakters, Amélie's Zorro-pakje, de verstandelijk gehandicapte - alles is even toonaangevend en geniaal. Lady Di. Hoe mooi klinkt dat wel niet in het Frans.

Amélie is een topfilm. Vooral heel warm en zéker voor herziening vatbaar. Ikzelf had de eerste 3 kwartier ook al gezien voordat ik de film in zijn geheel zag, en de 2e keer was dat begin alleen maar beter geworden.

4* - En een terechte en stralende Must-See.

avatar van ®Tc
De herziening heeft duidelijk deugd gedaan maar toch altijd niet het gewenste effect blijkbaar. Na die jaren kan ik het prachtig kleurengebruik van groen en rood wel appreciëren, een waar genot om naar te kijken en de acteerprestaties zijn ook gestegen maar toch is het verhaal niet aan mij besteed. Ook het feel-good gevoel mist me weer.

Toch een betere film gevonden dan een paar jaar terug maar een echte topper zal het in mijn ogen nooit worden.

avatar van Leland Palmer
De eerste keer dat ik deze film zag vond ik het eerlijk gezegd allemaal niet zo bijzonder. Toevallig kwam Micmacs à Tire-larigot, de nieuwste film van Jeunet op mijn toevoegpad. Hierdoor begon ik me een beetje te verdiepen in de man en kwam tot de conclusie om deze film maar weer eens uit de kast te halen. Ik was het al een tijdje van plan, maar nu ben ik toch ook echt overgegaan tot herziening. Erg bekend was ik buiten deze film om nog niet met het werk van Jeunet, maar daar komt 100% zeker verandering in, want de herziening die ik net achter de rug heb was misschien wel de beste ooit. De ''schamele'' drie sterren die eerst bij deze film stonden, maken plaats voor vijf welverdiende sterren, want dat verdiend deze prachtige, bijzondere, maar vooral hartverwarmende film.

De opening van de film laat ons direct weten dat we op visueel vlak behoorlijk wat kunnen gaan verwachten. En die verwachtingen worden makkelijk overtroffen. Prachtige kleuren, wonderlijke beelden, alles wat op een meesterlijke manier is gefilmd en een resultaat die visueel overdonderend genoemd mag worden. Na een tijdje zien we dan ook Amélie zelf, die niet minder mooi is dan de visuele pracht. Wat een prachtig, grappig en schattig personage, die laat je toch gewoon smelten, zo mooi. Als je dan zo'n hoofpersonage hebt, die vrolijk rondloopt in haar eigen wonderlijke wereld, kan het niet meer mis gaan en dat gaat het natuurlijk ook niet. Sterker nog; het wordt alleen maar beter. Na een - erg leuk gevonden - kennismaking met zo'n beetje alle personages in de film begint het verhaal, waarin we Amélie volgen die danzij haar liefde voor anderen, haar eigen liefde gaat vinden.

Zoals vele mensen opmerken tijdens het zien van deze film, betrapte ik mezelf ook op het feit dat ik eigenlijk de hele film met een grote glimlach heb zitten kijken. Van het begin tot het einde. Dit allemaal danzij het zeer vermakelijke verhaal die op een uiterst originele manier verteld word. Volgens mij de beste - maar vooral leukste - voice-over die ik ooit in een film heb gehoord. Veel grappige momenten, maar ook zeker ontroerende momenten die precies de goede snaar wisten te raken. Naast Amélie zelf, zijn alle andere personages ook geweldig. Jamel Debbouze vond ik erg leuk, vooral de scénes waarin hij geniet van zijn leven en van zijn werk bij de groenteboer. De scéne wanneer Amélie - met zo'n leuk denkwolkje boven haar - fantaseert dat hij zijn baas even aanpakt, in plaats van andersom vond ik dan ook geweldig, echt prachtig. Daarnaast zijn Amélie haar streekjes - met de pantoffels, tandpasta, naald door de stroomdraad etc. - tegen die ''kwade'' man van de groenteboer echt fascinerend leuk om te zien. Ook de scénes met haar vader, met die tuibkabouter zijn geweldig.

Vervolgens springt Dominique Pinon en ook zeker op een positieve manier bovenuit. Geweldig en bij vlagen hilarisch hoe hij in in dat café, winkeltje zijn ex-vrouw constant in de gaten zit te houden. Serveerster Amélie weet hier wel raad mee en zorgt weer voor een wending die geweldig uitpakt. Net als die man, waar ze het doosje van vind en die zijn geluk niet op kan. Van dit soort dingen moet je als kijker toch vrolijk worden zou je zeggen. Het enige wat nog mist is Amélie haar geluk zelf, die ze tot nu toe weet te vinden in het helpen van anderen, maar haar eigen liefde, geluk komt hierbij wel op een tweede plaats. Uiteraard komt hier verandering in en kruist Mathieu Kassovitz haar pad. Wederom is ook hier het verhaal geweldig gevonden. Die foto's, dat fotoboek en die man - reperateur van de fotohokjes - die overal foto's van zichzelf maakt zijn geweldig. Na een klein stukje onzekerheid van Amélie zelf hierna, mag je je als kijker helemaal gelukkig prijzen. De film bevat vanaf dat moment gewoon alles wat je zelf zou willen. Echt alle verhalen zijn leuk, vermakelijk en betoverend mooi...

...dit alles ook nog eens ondersteund door de geweldige muziek die word gebruikt. De deuntjes zitten nog steeds in mijn hoofd en waarschijnlijk zitten die er ook nog wel even. Ik hoop het in ieder geval, want als er één film is die het nagenieten verdiend, is het deze film wel. Fascinerend werkje van regisseur Jeunet, die meer mijn aandacht gaat krijgen in de toekomst. De vijf sterren na deze herziening zijn dan ook meer dan verdiend.

avatar van josseheijmen
Mooie film.
Blijft fijn om naar te kijken, zelfs na 3 maal in de bios en zeker 5 maal op vhs/dvd.

En dat is knap. Niet veel films blijven zo fier overeind na zoveel maal herzien.

Het hart van Amélie zit absoluut op de goede plaats. Ik zou niet veel films kunnen noemen waar de hoofdpersoon zo perfect gecast is als Audrey Tautou voor dit hedendaagse sprookje.

Ook behalve Amélie komen er personages in het verhaal voor waar het met veel plezier naar kijken is. Zo is daar uiteraard Lucien, de man van glas M. Dufayel, de heerlijke typetjes in Les Deux Moulins Georgette en Joseph, Collignon, Mme Wallace, Bretodeau... te veel om op te noemen!

avatar van wwelover
Vermakelijke film. Een heerlijke sfeer en dankzij die geweldige Audrey werd ik helemaal vrolijk. Wat een prachtige vrouw is dat zeg. Miauw. Het verhaal is erg goed bedacht en ook erg grappig. Het blijft ook erg boeiend en is mooi in beeld gebracht.
Prettige Feel-Good movie.

avatar van J. Clouseau
Mooie tragikomedie met heel wat absurde, bijna Monty Python-achtige humor in een sprookjesachtige sfeer. Had wel iets korter gemogen, sommige scènes worden te lang gerekt. Maar al bij al een prachtige film.

avatar van maerk
Rare jongens die Fransen, maar hun vreemde gevoel voor humor werkt wel! Komische en hartverwarmende film die ook een lust voor het oog is.

Amélie lijkt een beetje op Jeunet's eerste topper Delicatessen. Alleen is deze film wel een stuk beter en grappiger. Vanaf het begin, met de bromvlieg, weet je dat je niet met een doorsnee komedie te maken hebt. Bizarre humor die niet iedereen even goed zal waarderen, maar ik vond het super. Vooral de stukjes met ... aime en ... n'aime pas zijn hilarisch! En zo zit de film vol met absurde dingen en leuke 'streken' van Amélie. Maar wat net zo mooi is, is hoe Amélie de liefde leert kennen. Ze helpt mensen erbij en valt voor iemand. En de film raakt je hier toch een klein beetje. Ik vond de kus van Tatou en Kassovitz echt prachtig. Eerst durft ze niet en komt ze alleen aan zijn gezicht, daarna durft ze pas zijn lippen aan te raken, prachtig! Zoiets dergelijks deed Jeunet ook in Delicatessen, de kus onder water. Erg mooie aanpak.

De cast is super, iedereen vertolkt zijn/haar typetje op een hele mooie wijze. Tatou zit helemaal goed als Amélie en Kassovitz was ook aangenaam om naar te kijken. Voor de rest is het altijd leuk om de koppen van Jamel Debouze en Dominique Pinon weer eens langs te zien komen. (Weet iemand trouwens waarom Debouze altijd zijn hand in zijn zak houdt? Dit deed hij ook al in Indigenes) Jeunet's regie is echt zwaar prachtig. De manier waarop hij de beelden aan elkaar heeft geplakt en hoe de humor brengt, de acteurs laat spelen, allemaal prachtig. Zijn regie maakt de film en volgens mij had deze film nooit zo mooi geweest als iemand anders hem had gemaakt. De muziek is trouwens ook prachtig. Maar hetgene wat de film afmaakt is de prachtige cinematografie. Deze is echt een plaatje, mooie decors, prachtige bewegingen en verbluffend mooi kleurgebruik. In het begin veel groen en daarna juist veel goud en rood. Wauw...

Ik ben heel erg positief over Amélie, maar toch zit er voor nu nog maar 4* in. Maar de film kruipt zo dicht tegen de 4,5* aan dat ik hem waarschijnlijk weer verhoog als ik hem herzie.

Dikke aanrader, 4*

avatar van dutchtuga
Lief filmpje dat vooral visueel zijn punten weet te scoren. Prachtig kleurrijke, inventieve film en uitermate verzorgd gepresenteerd. Audiovisueel is hier echt helemaal niets op aan te merken. Waar wel wat op aan te merken valt is het script dat op een gegeven moment maar wat blijft aanmodderen. Het spelletje tussen de twee geliefden gaat vervelen en was het niet voor het visuele geweest, had dit allang geen voldoende meer gescoord. Na een stel mislukte Jeunets gezien te hebben, dan eindelijk een sterke film van zijn hand. Wat een prachtig mooie vrouw trouwens, Audrey Tautou.

Not my kind of movie. Laat ik gewoon eerlijk zijn dat ik die Amelie maar een raar, labiel kind vind die niet weet wat ze wil en daardoor maar andere mensen gaat vervelen met haar spelletjes. En dan moet het lijken dat ze die mensen een plezier doet, terwijl ze haarzelf eens plezier moet doen door eens volwassen te worden.
Ja sorry hoor, maar ik vind het een vreselijk personage.

De beelden, kleuren en vooral muziek zijn natuurlijk prachtig. Wat me wel opviel was dat die muziek er soms wel een beetje random wordt ingegooid, zonder dat het nu direct echt bij de scene past.

De hele film heeft geen doel in zich, het zijn telkens kleine verhaaltjes of gebeurtenissen die plaatsvinden. We moeten elk detail weten, wat iemand leuk vindt of niet. Weet je nu nog wat die ene vrouw aan het begin wel en niet kon waarderen? Nee, en dat boeit me ook niet. Ga iemand anders lastigvallen

Aldus, zet NED3 aan en geniet van een echt verhaal, met boeiende hoofdpersonen en een écht mooie vrouw: Claudia Cardinale...maar goed, ik houd me mond, ik heb veel mensen hier beledigd denk ik zo

avatar van Vinokourov
Wat een leuke, lieve en wederom leuke film is dit eigenlijk. De eerste keer kijken viel het me wel wat tegen, maar na een tweede keer beviel alles wel. Uniek in zijn soort!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuk.

Althans als je de ietwat irritante hoofdpersoon (hoe mooi ze ook is) en de suffe soundtrack kunt trekken. E.e.a. voelt soms wat gekunsteld aan, maar uiteindelijk is dit een onderhoudend romantisch filmpje geworden. Licht komisch, helaas nergens echt hilarisch of ontroerend. Dit heeft ook een beetje te maken met de mate van voorspelbaarheid en het hoge zoetheidskarakter.

De BluRay valt in de donkere scenes een beetje door de mand (grain). Gelukkig zitten er daar maar een paar van in, want visueel gezien is de film erg prettig.

Goed.

avatar van wyatt earp
Hele mooie film. Gewoon een genot om te zien. Ik heb de hele film met een big smile gekeken. Zelden zoiets moois gezien. Wat ik vooral leuk vond is hoe ze op het begin de personages introduceren, als ze de dingen laten zien wat ze leuk, en wat ze niet leuk vinden. Allemaal van die dingen die iedereen in het dagelijks leven tegenkomt. Heel leuk. Het verhaal is ook gewoon heel leuk, lief. De dingen die ze allemaal doet, en wat ze voor elkaar krijgt. Aan de ene kant heel simpel, maar aan de andere kant geniaal. Echt een hele mooie film, zeker de moeite waard.

avatar van sinterklaas
Had van deze een beetje een uberzoete weeige film verwacht waar je helemaal lauw van werd. Maar integendeel, dat viel bij deze wel erg mee. De film Amelie was juist prettig zoet. En dat niet alleen, het was echt op een hele mooie schilderij-achtige wijze gemaakt. De achtergronden vooral zagen er kleurrijk en fantastisch uit waardoor het zowat net uit een schilderij weggelopen lijkt te zijn. Daarnaast vind ik de personage Amelie ook erg goed. Een zeer verlegen meisje. Ook had ik verwacht dat Amelie een hele nette film was, maar de humor was erg vaak om te gillen.

Het korte kindertijd en de voorprogramma doen ons al helemaal in de film meeslepen. Het sfeer zit om te beginnen prachtig in mekaar, vanwege die zogezegte schilderij achtige achtergronden en de mooiste plekjes van Parijs. Het term drama word ook op zon overdreven manier verteld dat het vaak ook op humor lijkt. Ook regelmatig met die zeikerige muziekjes derdoorheen en ook nog hele aangename zoete momenten. De film lijkt trouwens ook kwa kleurgebruik en stijl erg op Delicatessen. Maar dan weer voor het jongeren publiek bestemd en zonder geweld en meer humor en romantiek. Daarnaast vond ik ook Matheu Kazovitz geweldig. Die scene met dat wraak nemen op de buurman door de tv te laten storen vond ik onderander een voorbeeld van de meligheid. En nog wel meer.

Gewoon een hartverwarmende melige film. Je kan dit ook wel een beetje een soort sprookje noemen. Prachtige beelden, prachtige momenten en humor. Gewoon meer dan ik had verwacht. Een aanrader! Heb btw ook nog City of Lost Childern liggen, nu die maar eens kijken.

Voor deze een 4,5