• 11.444 nieuwsartikelen
  • 163.663 films
  • 10.463 series
  • 30.440 seizoenen
  • 618.632 acteurs
  • 194.140 gebruikers
  • 9.037.752 stemmen
Avatar
 
banner banner

Cidade de Deus (2002)

Drama / Misdaad | 135 minuten
4,15 5.506 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 135 minuten

Alternatieve titel: City of God

Oorsprong: Brazilië / Frankrijk

Geregisseerd door: Fernando Meirelles en Kátia Lund

Met onder meer: Alexandre Rodrigues, Leandro Firmino en Phellipe Haagensen

IMDb beoordeling: 8,6 (804.397)

Gesproken taal: Portugees

Releasedatum: 6 februari 2003

Plot Cidade de Deus

"If you run, the beast catches you; if you stay, the beast eats you."

Twee jongens groeien op in een van de meest beruchte buurten ter wereld: de "Cidade de Deus" in Rio de Janeiro. In hun pogingen de armoede te ontvluchten nemen ze beiden een ander pad: de één wordt fotograaf, de ander drugsdealer.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van koekeloere

koekeloere

  • 16 berichten
  • 15 stemmen

Fantastische film! Heb jaren in zulk een stad gewoond en vond het fascinerend te zien hoe echt het leven van daar in de film wordt getoond. En dan is het in de film, ondanks zijn rauwheid, vergeleken met daar nog zacht uitgebeeld. Had gewoon OOK wat volk dat daar op straat leeft moeten tonen met de bedelende en lijm snuivende kinderen en een flinke regenbui erover heen laten gaan .....

Net geen 5 sterren omdat het leven van de gewone kleine man / vrouw daar niet (goed) wordt uitgebeeld want daar lopen de meeste met een mes of ijspriem (zie je ook in de film: een jongetje met een ijspriem). een heel simpel lomp (homemade) revolver kost daar toch evenveel als 100 kilo rijst. Dus daar lopen kinderen echt niet mee.

Liefhebber van deze sfeer? Dan zie ook bruti sporchi e cattivi een zwarte komedie die in een squatter area bij Rome (Italy) speelt. Qua leefomgeving geweld en criminaliteit, het zich prostitueren (ook mannen) en het dagelijks leven voor deze mensen vind ik die nog echter.


avatar van Alathir

Alathir

  • 2084 berichten
  • 1601 stemmen

Ik moest er even inkomen maar na een 20-25 minuten was ik vertrokken (daar was ik eerst gestopt). Misschien interesseerde het me op die moment niet ofwel kwam de film dan pas echt van de grond. Het camerawerk heb ik niet echt als hinderlijk ervaren, het is ook normaal dat er in een getto geen topregisseur rondloopt. Dat geeft de film net zijn authenticiteit. Het verhaal is op zich zeker niet ingewikkeld, maar het ademt gewoon die Braziliaanse sfeer en daarin schuilt denk ik de kracht van deze film. Dit lijkt gewoon de werkelijkheid. Dit is waarschijnlijk (ik ben nog niet in Brazilië geweest) de werkelijkheid. Ik vond de personages ook best sterk, je wist van de hoofdpersonages waar ze voor stonden, wat ze door de vingers zagen en waar ze echt niet tegen konden. De film is ook een goed voorbeeld van hoe latere generaties proberen te leren van de vorige generaties.


avatar van SmackItUp

SmackItUp

  • 3487 berichten
  • 2490 stemmen

Eigenlijk brengt City of God weinig nieuws, maar de manier waarop het in beeld is gebracht is regelmatig overdonderend. Je krijgt een goed beeld van de ghetto en je wordt regelmatig met de neus op de (bloederige) feiten gedrukt. Kakt bij gebrek aan verhaal soms ietwat in, maar overall een erg positief gevoel overgehouden aan deze film.

4*.


avatar van comely

comely

  • 310 berichten
  • 60 stemmen

De film leek wel uren en uren te duren. Overgewaardeerd.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8614 berichten
  • 4826 stemmen

Het moet intussen ook al een jaar of 12 geleden zijn dat ik deze nog eens zag. Voor MM me nog eens aan een herkijk gewaagd. Cidade de Deus windt er geen doekjes om: Leven, zeg maar overleven in de uitzichtloze en gewelddadige omgeving van de favela's is geen lachertje. Integendeel: het is een bikkelharde strijd van moordpartijen, afrekeningen, drugs, geweld en ... vriendschap. Weinig uitzichten op hoop of een beter leven. De "makkelijkste" of vooral de meest voor de hand liggende uitweg uit de armoede is de criminele toer, voor zover je het weet te overleven natuurlijk. De film is gebaseerd op waargebeurde feiten en dat maakt het extra ongemakkelijk want erg veel positieve elementen vallen er niet te bespeuren in de film.

De beginscène met de kip is erg mooi gedaan en brengt je onmiddellijk in het verhaal. Het sterkste punt van de film is tegelijk zijn zwakte. Het geweld is excessief en in overvloed aanwezig. Na ruim een uur heb je het wel gezien. Op de duur is het één grote aaneenschakeling van geweld en wordt het verhaal naar de achtergrond verwezen.
Het geweld wordt verheerlijkt en behoudens Buscapé en Mano is iedereen een crimineel, hoewel Buscapé er later toe gedwongen wordt. Zé is de 'opperslechterik' en is haast een karikatuur van zichzelf. Het lijkt ook allemaal zo uitzichtloos wanneer ook het kleine gespuis van amper 10 jaar opkijkt naar de 'professionals'. Het einde geeft de miserabele omstandigheden van de favela's goed weer: er is telkens opvolging voorzien. Er staat er altijd eentje op die de plaats inneemt van de andere, maar au fond wijzigt er niets aan de wanhopige verpauperde situatie van de favela's. Mano is het enige lichtpuntje van de film en tracht een carrière als fotograaf te ondernemen. Maar veel kansen worden niet geboden met de karige vergoeding die hij er aanvankelijk voor krijgt.

Misschien niet de meest ideale reclame voor Brazilië of Rio, de levensomstandigheden zijn intussen wel genoegzaam bekend denk ik. Terecht bekroond met diverse prijzen. Het is een film die je doet nadenken, dat er werkelijk op inhakt.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 8864 berichten
  • 5528 stemmen

Overdonderend.

City of God heeft me compleet weggeblazen. Van begin tot eind zijn de rauwe beelden en tegelijkertijd droevige beelden perfect gedaan. Ik wist dat hij goed was maar deze was verreweg ongelooflijk. Een van de beste films die ik ooit heb gezien.

De beelden te soms erg schokkend zijn want a shot in the hand or feet? zijn natuurlijk hard, maar er zitten dan toch af en toe lichtpuntjes in. Zoals de jongen met de camera. Het acteerwerk is heel goed. En het geweld is fors in beeld gebracht.

Een must see !


avatar van Black Math

Black Math

  • 5406 berichten
  • 1736 stemmen

Zo'n acht jaar geleden besloot ik op deze site mijn meningen te schrijven en op dat punt besloot ik ook alle stemmen die ik destijds geplaatst had te verwijderen. Deze film had ik niet lang daarvoor gezien en zat dus voldoende in mijn herinnering om mijn stem te handhaven. Maar ik heb nooit wat bij deze film geschreven, en het is inmiddels jaren geleden, dus het was wel weer eens tijd voor de herziening.

Ruim vijftien jaar oud inmiddels, maar de film komt desondanks nog steeds erg krachtig over. Ik ben niet zo heel erg van het moralisme, maar hier stoorde het me niet, wellicht omdat de film zo ontzettend rauw is, zo achteloos als het geweld vaak is, zo weinig een mensenleven waard lijkt te zijn, maar wellicht ook omdat de hoofdpersoon, die het verhaal in een voice-over vertelt, niet echt sterke waardeoordelen geeft behalve dat hij het zelf lastige omstandigheden vindt.

De moraal van de film is duidelijk "Wie het zwaard opheft, zal door het zwaard vergaan." De hoofdpersoon houdt zich buiten de criminaliteit, en hoewel hij op een gegeven moment echt twijfelt aan of eerlijkheid loont, maakt hij dat uiteindelijk wel voor zichzelf waar. Of eerlijkheid echt loont betwijfel ik, maar aangezien ik iets teveel rise-and-fall gangster films heb gezien, is het toch fijn om alles vanuit het perspectief van die zich niet in de criminaliteit stort te zien. En zelfs in snoeiharde films is het soms fijn om een sprookje te ontdekken, zie ook bijvoorbeeld Slumdog Millionaire. Overigens eindigt de film ook niet compleet positief met de blik op een heel blik kleine Zé Pequeno's in de dop.

Het is interessant om de hoofdpersoon tegenover het personage Mané Galinha (Knockout Ned) te plaatsen. De laatstgenoemde leidt ook een deugdzaam leven totdat na de verkrachting van zijn en de moord op zijn broer en oom voor wraak besluit te kiezen. En uiteindelijk wordt hij uit wraak hem fataal, wanneer hijzelf vermoord wordt door de zoon van één van zijn slachtoffers. De hoofdpersoon verliest ook zijn broer en heeft ook de mogelijkheid wraak te nemen, maar besluit dit niet te doen. Misschien omdat hij niet durft, maar toch.

Kortom, de boodschap spreekt mij aan, maar zeer zeker ook de beeldtaal. Veel splitscreens en een flitsende montage. Het weet in ieder geval flink te spetteren. Soundtrack is okee; is me niet heel erg opgevallen, maar stoorde zeer zeker niet. In ieder geval is Cidade de Deus ondanks de leeftijd nog steeds hipper dan menig nieuwe film. De 4* blijven rotsvast staan.


avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

  • 5550 berichten
  • 1499 stemmen

Blijkbaar al meer dan 3,5 jaar geleden niet gezien. Ik denk dat ik hem laatst in de herfst van 2014 voor een tweede keer heb gezien. Een derde kijkbeurt komt er dus wellicht aan binnenkort (kan ook volgend jaar zijn). Juist een deel v/d trailer gezien, en het prikkelt alweer. De magie van de film is nog steeds aanwezig. Het is direct alweer liefde op het gezicht op basis van die enkele scènes. Mooie herinneringen aan deze film.


avatar van jopie87

jopie87

  • 34 berichten
  • 452 stemmen

Deze film deed me weinig. Langdradig, saai. De verveling begon al vrij snel. Komt vermoedelijk omdat er louter jonge jochies meespelen, die wat in de rondte schieten. Totaal geen diepgang van karakters.....


avatar van wimaroca

wimaroca

  • 720 berichten
  • 602 stemmen

Ik vond 'm tegenvallen ,ik keek 'm ,omdat ie zo hoog gewaardeerd is,

Maar het was slecht / donker camerawerk,

Mooi was wel de camera-jongen(Raket), vond ik het interessantste persoon

Natuurlijk zal het leven daar slecht zijn geweest,je hebt wel een idee ervan gekregen!!!

Maar om 'm 3x te bekijken zoals hierboven, snap ik niet helemaal


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3175 berichten
  • 2336 stemmen

Prachtige film. Rauw, realistisch, puur, humoristisch, zelfs absurdistisch bij tijd en wijlen. En dat gebracht in allerlei korte verhaaltjes over verschillende kleurrijke personages, filmisch en qua sfeer prachtig in beeld gebracht. Daarnaast qua verhaal een mooie cyclus over mensen en personages die de macht grijpen en weer opgevolgd worden door een kopie van zich zelf, een komen en gaan van mensen dat zichzelf herhaald. Mooi verteld overigens vanuit Raket zijn perspectief.

Moet zeggen dat ik er het eerste kwartier a twintig minuten even in moest komen, maar het was de zit waard. Vooral ook omdat ik Tropa de Elite ook erg kon waarderen had ik zoiets van dit moet ik zien.


avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

  • 223 berichten
  • 57642 stemmen

DIt lijkt net een lange documentaire met af en toe wat geweld en muziek etc. maar herkende maar weinig verhaal. Kan daarom die HEEL hoge waarderingen niet helemaal begrijpen. Op een andere grote movie-site zelfs een 8.6 gemiddeld pffff.

Publiek is waarschijnlijk toch onder de indruk geraakt van het vele geweld onder de jeugd vooral wat je ziet en het ''compromisloze overbrengen'' van wat er allemaal gebeurt. Op zich wel te begrijpen maar een beetje spanning/verhaal hou ik persoonlijk het meeste van.


avatar van remorz

remorz

  • 1939 berichten
  • 2394 stemmen

Minder groots dan ik me herinner.

De fragmentarische focus is daar voornamelijk debet aan. Natuurlijk is de stad de enige echte hoofdpersoon en de film weet het wel goed terug te brengen tot een overzichtelijk groepje hoofdpersonen/bendes, toch miste ik een beetje rode draad in het verhaal. Gek genoeg benadrukt de aanwezigheid van de verteller, Rocket, dat gemis eigenlijk. Zijn verhaallijn mag dan wat positief tegengeluid bieden in een wereld van ellende, echt interessant is zijn rol niet en ook Alexandre Rodrigues, die hem vertolkt, is niet de meest charismatische on-screen aanwezigheid. Dat hij hoogstens een bijrol in het geheel heeft, werkt ook niet echt.

Toch is de audiovisuele stijl nog altijd sterk. Misschien wat voorbijgestreefd door de jaren heen, het geeft de film makkelijk die glans mee waar het zijn unieke identiteit aan ontleent. Overall opmerkelijk goed acteerwerk en een lekkere flow doorheen de film, al begint het op twee derde wat te slepen qua aandacht. Uiterst vermakelijk met een paar aanstekelijk gebrachte personages en gepaste grofheid (maar ook weer niet zó grof). Ik laat de 4,5* nog even staan, maar ben toevallig bezig met mijn lijstje voor MM top 1000, en daar zakt ie toch wat plekjes.


avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

  • 557 berichten
  • 419 stemmen

Minder, flink minder.

Cidade de Deus stond in mijn geheugen gegrift als een film die een zeer reële inkijk gaf in het leven in de City of God. Een van de armere wijken van Rio de Janeiro. Dit beeld komt uiteraard nog steeds tot uiting in de harde acties tussen benden over en weer. Shockeren en indruk maken doet het echter een stuk minder dan de eerste keer dat ik de film zag.

Naast de mindere indruk, vielen me een aantal andere zaken op. In de ‘overval scenes’ kon het schuddende camerawerk me totaal niet bekoren. Goed trucje om chaos te creëren, en daarmee stiekem weg te komen met niet al te erg gelikte actie. Het is misschien vloeken in de kerk, maar er zijn uiteraard films die de actie in de film een stuk beter brengen á la Heat die zelfs bijna 10 jaar ouder is.

Mindere shockerend en indrukwekkend, daarnaast voor mijn gevoel voor zijn relatief nog jonge leeftijd al gedateerd. Uiteraard valt het te pruimen dat de film toen der tijd wél baanbrekend was.

Al met al een langere zit dan de vorige keer met een hoop geschiet over en weer. Enigszins gedateerd en een weinig beklijvend verhalen maken deze film een dik punt minder.

3,5*.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3211 berichten
  • 6585 stemmen

Ik heb hier persoonlijk helemaal niks mee , orgie van geweld om het geweld en hoe jonger hoe meer shock effect lijkt wel het motto .


avatar van Basto

Basto

  • 10258 berichten
  • 6850 stemmen

clubsport schreef:

Ik heb hier persoonlijk helemaal niks mee , orgie van geweld om het geweld en hoe jonger hoe meer shock effect lijkt wel het motto .

Het is gewoon een portret van de realiteit.


avatar van Brabants

Brabants

  • 2721 berichten
  • 2037 stemmen

Cidade de Deus is inderdaad een portret wat redelijk realiteitsgezind mag zijn. Krachtig in elkaar gezet. Duidelijk veel aandacht aan besteed. Deze film vind ik persoonlijk sterker dan de Tropa elite reeks.


avatar van macrobody

macrobody

  • 2232 berichten
  • 1850 stemmen

MarkAjx1 schreef:

Dit lijkt net een lange documentaire met af en toe wat geweld en muziek etc. maar herkende maar weinig verhaal.

Precies. De film is zo goed gemaakt dat het een documentaire lijkt. Mijn vrouw vroeg zich af of dat wel allemaal zo gaat daar in de sloppenwijken. Ja, dus.


avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

  • 223 berichten
  • 57642 stemmen

Ja zeg ook niet dat het niet zo gaat in die sloppenwijken. Dus je vrouw heeft ook gelijk. Maar als film met name de spanning en inleving etc. was er bij niet. Daarom gaf ik hem een lage stem. Moet ik wel zegge dat 1 overdreven is ja zo slecht is ie idd niet. Denk dat ik dat meer deed omdat ik hem zo overgewaardeerd vond dat dus effe objectief bijgesteld dan


avatar van Phantasm

Phantasm

  • 6805 berichten
  • 6728 stemmen

Prima en indrukwekkend misdaad/drama dat lekker wegkijkt.


avatar van wilofski

wilofski

  • 198 berichten
  • 569 stemmen

MarkAjx1 schreef:

Denk dat ik dat meer deed omdat ik hem zo overgewaardeerd vond dat dus effe objectief bijgesteld dan

Subjectief bedoel je dan?

In ieder geval, ik vind en niet overgewaardeerd. Net nog eens opnieuw gezien en dit is het soort film waar ik graag mijn sterretjes tot 11 zou willen zetten.

Spanning, sfeer, setting, muziek, camerawerk,... allemaal 100% tip top en dan hebben we nog niet gesproken over het verhaal.


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 3049 berichten
  • 3144 stemmen

Eindelijk gekeken naar deze rauwe werkelijkheid uit de Braziliaanse jaren 60 en 70. Film die je in ieder geval bij blijft


avatar van Perry Meer

Perry Meer

  • 265 berichten
  • 294 stemmen

Meer een docu-drama.


avatar van Richardus

Richardus

  • 1833 berichten
  • 940 stemmen

Wow. Mokerslag. Meesterwerk. Wat mij betreft kan Godfather hiervan de kont nog niet kussen. Kan wel ns de beste misdaadfilm ooit zijn.


avatar van Lebarron

Lebarron

  • 1019 berichten
  • 702 stemmen

Cidade De Deus oftewel The City of God is een ontluisterend portret van de opkomst van de gewelddadige gangs die de Favela's van Rio de Janeiro nu al decennia beheersen. Het verhaal begint in de jaren '60 van de vorige eeuw toen de favela Cidade De Deus net gesticht werd en toen nog leefbaar was. We volgen Buscapé, een jongen die als een roos die bloeit op een vuilnisbelt is. Buscapé's broer Marreco, vormt met Cabaleira en Alicate 'het tere trio', een schelmenbende wiens criminele praktijken vooral op Robin Hoodstreken lijken. Na het verdwijnen van het tere trio verandert de criminaliteit want dan doen de drugs en de drugsdealers hun intrede in de Cidade de Deus. De scene verhard wanneer Zé Pequeno en zijn rechterhand Bené ten tonele verschijnen. Zé Pequeno is vastberaden om de drugshandel volledig over te nemen. Ze gaan nietsontziend te werk om hun doel te bereiken en verdienen vervolgens makkelijk geld maar moeten meer en meer bloed vergieten om hun macht te behouden, zoveel dat Bené zich afvraagt of dat het allemaal wel waard is. Onderwijl probeert Buscapé zijn weg in het leven te vinden zoals iedere tiener dat in zijn of haar leven moet doen en dat op zich is al niet gemakkelijk en al helemaal niet wanneer je de straten van je leefomgeving gedomineerd worden door bendes, drugs en geweld.

Cidade De Deus is een sterke film ondanks het gebrek aan ervaren acteurs, van de hoofdfiguren was alleen Matheus Nachtergaele(Cenoura) een beroepsacteur in Brazilië. Dit komt de film juist ten goede omdat het spel van de onervaren cast heel naturel oogt. Van deze cast zijn enkel Seu Jorge (Mané Galinha) en met name Alice Braga (Angélica) internationaal doorgebroken. Alice, het nichtje van actrice Sonia Braga heeft sindsdien in menig Hollywoodfilm gespeeld en speelt de hoofdrol in de serie Queen of the South. Cidade de Deus werd destijds te onrechte niet genomineerd voor beste buitenlandse film bij de Oscars in 2003. Hij had hem zelfs verdient te winnen in mijn optiek. Misschien vond de jury hem te gewelddadig? De film toont inderdaad vrij expliciet en zeer schokkend geweld. Schokkend omdat de daders en slachtoffers veelal nog kinderen of adolescenten zijn maar dat is tegenwoordig hier ook steeds vaker het geval. In een hoop dingen loopt Brazilië misschien achter op Nederland maar op dit gebied liepen ze dus behoorlijk voor op ons, dik 50 jaar. Er is ook min of meer een vervolg in de vorm van de tv-serie Cidade dos Homens/City of Men (2002-2005) en de gelijknamige film uit 2007 maar wie het echte eindresultaat wil zien van de destructieve werking van deze orgie van geweld in deze film kan beter de film Tropa de Elite kijken, waarin je ziet wat voor soort politiemacht er vandaag de dag nodig is om het vreselijke bendegeweld te moeten bestrijden in de favela's van Rio de Janeiro.

Cidade De Deus is een geweldige coming of age film over opgroeien in een favela maar ook een gwelddadige geschiedenisles over het ontstaan van de gangs in de favela's van Rio de Janeiro. Aanrader! 4,5*


avatar van notsub

notsub

  • 1342 berichten
  • 1327 stemmen

City of God herkeek ik en de film heeft niets aan impact ingeboet. De beelden van de straat zijn zo rauw en de tragedies zijn zo tastbaar dat deze beelden zich bij de eerste kijkbeurt destijds diep in mij genesteld hebben. Het expliciete geweld is zo extreem en dominant dat de ook aanwezige lichtpuntjes heel hard nodig zijn. Meesterwerk.


avatar van mikey

mikey

  • 28423 berichten
  • 4968 stemmen

herzien, erg interessant maar inmiddels gedateerd.


avatar van schrans

schrans

  • 424 berichten
  • 1023 stemmen

Eindelijk deze film eens kunnen zien en hij ontgoocheld niet, hoewel hij voor mij wel wat hoog staat in diverse aller tijden lijstjes. Zo uniek of onovertroffenis hij voor mij ook niet. Harde, realistische weergave van het leven in de favelas. Mooi geschoten film met een goede montage die weet te bekoren maar ook verafschuwen bij momenten.


avatar van Serpicos

Serpicos

  • 1073 berichten
  • 3526 stemmen

mikey schreef:

herzien, erg interessant maar inmiddels gedateerd.

Op welke manier? Ik moet hem zelf ook nog eens herzien.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5616 berichten
  • 2225 stemmen

Een film die me niet in de koude kleren gaat zitten. Briljant gemaakt maar extreem deprimerend. Die scène waarin een jongen moet kiezen welk van de twee peuters hij moet gaan omleggen, of die jongen die door zijn vriendje wordt doodgeschoten alleen maar omdat hij zo veel kwebbelt... En dan kun je soms nog niet eens van wreedheid spreken, alleen maar van afstomping. De ouders komen weinig in beeld, en die van de "koters" al helemaal niet, en dat maakt de film zo mogelijk nog desoriënterender, alsof er een uithoek bestaat waarvan de rest van de wereld het bestaan niet afweet, of beter gezegd niet wil afweten, en dat is eigenlijk ook wel zo. Indrukwekkende film.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21417 berichten
  • 4502 stemmen

Het voelt apart dat dit soort films nu als klassieker gelden. Volkomen terecht, maar ik voel me er wel oud door. Vooral het script zou echt verplicht bekeken moeten worden op elke filmacademie. Hoe fraai de film een heel complex verhaal overzichtelijk weet te vertellen en hoe de film speelt met perspectieven en tijd is echt heel bijzonder.