Nuit et Brouillard (1956)

Alternatieve titels: Nacht en Nevel | Night and Fog

Frankrijk
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Alain Resnais
met Michel Bouquet, Reinhard Heydrich en Heinrich Himmler

Twaalf jaar na de bevrijding van de concentratiekampen betreedt Alain Resnais het verlaten en sinistere kamp van Auschwitz. De regisseur reconstrueert oorzaak en gevolg van de tragedie die zich heeft afgespeeld. De opkomst van het nazisme, de deportatie van joden en het proces van Neurenberg passeren de revue. Kleurenbeelden van verlaten gebouwen waar het gras opnieuw groeit worden afgewisseld met zwartwit-archiefbeelden uit 1944.

In Film > Overige films > Nuit et Brouillard (1955):

Nuit et Brouillard Alain Resnais, 1955. 32 min.

Iemand dit wel eens gezien?

Een documentaire over de holocaust waarvan ik vooraf eigenlijk niet zo goed wist wat ik er van moest verwachten.
Aan het begin dacht ik: oke, het is een soort van collage van beelden van de Jodenvervolging in W.O.II met daarbij toegevoegd een grimmige voice-over.

Vreemd genoeg dacht ik dat ik zoiets al wel vaker gezien had, er zijn meer documentaires met authentieke Holocaust-beelden toch?

Maar na enkele minuten kijken bekroop mij het gevoel dat ik toch nog nooit zoiets gezien had. Misschien hele korte fragmenten of foto's of zo... maar zeker niet dit.

Erg, erg afschuwelijk, maar geeft ook toch wel een erg bijna voyeuristisch beeld van de concentratiekampen, zelfs zo erg dacht ik dacht: 'wie heeft uberhaupt in godsnaam die beelden gemaakt, ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand dat allemaal zo zit te filmen'. Het tragische is uiteraard dat het allemaal zeer authentiek is en voor je neus gebeurt.

Ben benieuwd of meer mensen dit kennen.

De poster spreekt ook wel boekdelen trouwens.

avatar van Ramon K
Erg indringende docu van Resnais ja. Beelden staan nog op mijn netvlies; het uitroeien van mensen al ware het een fabrieksproces. Huid en haren van mensen werden hergebruikt voor bepaalde produkten meen ik me ook te herinneren. Verschrikkelijk.

FisherKing
Stukjes van gezien, het provocatieve van Resnais bevalt me vaak niet.

avatar van moviefreak#1
Prachtige documentaire inderdaad. Zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn op alle scholen !

avatar van danuz
Ook ik heb deze gezien (maakt deel uit van de Alain Resnais box die ik heb). Vond hem aardig, maar niet zo indringend als Ramon hem ervoer.

avatar van Poisonthewell
De meest brute van alle holocaust-docu's (die ik gezien heb dan). Gezien het feit dat in 1955 het overgrote deel van de wereldbevolking slechts vaag wist wat er zich in die kampen heeft afgespeeld moet deze film een enorme impact hebben gehad. Zoals moviefreak al zei; Nuit et Brouillard hoort inderdaad thuis in het geschiedenispakket van alle middelbare scholen.

avatar van Goodfella_90
Toevallig ook online te bekijken?

avatar van Poisonthewell
Ja op google video/youtube staat de Criterion versie in 6 stukken opgedeeld; niet helemaal legaal volgens mij, maar de kwaliteit is goed.

Verschrikkelijke, gruwelijke beelden. Bijna niet te bevatten dat het werkelijk gebeurd is. Beklemmend en niet om naar te kijken, de bulldozers die de lijken verpletteren...................

avatar van John Milton
erg indrukwekkend, ik heb de criterion editie en gebruik hem soms voor de geschiedenislessen in de bovenbouw

avatar van Cellulord
Ik weet niet of het veel zin heeft dit op school te laten zien. Volgens mij heeft het slechts als gevolg dat men de Duitsers gaat haten.

avatar van Spiekercoen
Dit komt zo hard binnen, zoveel harder dan al die drama's die ooit over de Holocaust gemaakt zijn. Nummers/aantallen zijn niet te bevatten, een journalist zei laatst dat de mens niet het vermogen heeft doden bij een ramp op waarde te schatten. 10.000 of 100.000 is bijna hetzelfde. Laat staan het aantal doden door de Holocaust, het is gewoon niet te bevatten en gaat de menselijke empathie voorbij.

Maar als je dan een gigantische berg haar ziet.

Nuit et Brouillard is een Franse documentaire uit 1955 onder regie van Alain Resnais.
Tijd: 0:32 uur

Nuit et Brouillard is een documentaire die zowel zwart-witbeelden als kleurenbeelden gebruikt. Het eerste deel van de documentaire laat de resten zien van het concentratiekamp in Auschwitz, terwijl
de verteller Michel Bouquet de opkomst van het nazisme beschrijft. Vervolgens wordt het leven van
de leden van de SS geplaatst tegenover de stervende gevangenen in de kampen. Bouquet vertelt daarna over de folteringen, de medische experimenten, de executies en de prostitutie in de kampen. Dan toont de film afbeeldingen van de gaskamers en stapels lichamen. Ten slotte vertelt Bouquet hoe de geallieerden bij de bevrijding de gruwelen van de kampen aantroffen.

Deze docu is door het Engels filmblad “Sight&Sound”als 4e geplaatst in de lijst “beste docu’s aller tijden”.

avatar van de grunt
"Nuit et brouillard" aka "Night and Fog" (Alain Resnais, 1955)

Begrijp niet dat voor dit meesterstuk, ondanks de speelduur restrictie, geen uitzondering gemaakt is.

Nr. 4 beste documentaire aller tijden (BFI):
The Best Documentaries of All Time | Sight & Sound | BFI

(Book) review Sylvie Lindeperg:
Archiving the Unforgettable: “Night and Fog”: A Film in History | Senses of Cinema

Blu-ray release CC:
Night and Fog

Blu-ray review (Criterion):
CriterionForum.org: Night and Fog

Joshua Oppenheimer:
Joshua Oppenheimer on NIGHT AND FOG (1)

Joshua Oppenheimer on NIGHT AND FOG (2)

Tsja, waard om terug te kijken zeker, maar allerminst geen plezier om terug te kijken. Alain Resnais bracht met de korte documentaire 'Nuit et Brouillard' de gruwelijkheden van de holocaust zo in-your-face op het scherm dat de beelden voor altijd op je netvlies blijven. De tien jaar die tussen het einde van de oorlog en het uitbrengen van deze film zaten zeggen genoeg over de worsteling van regisseurs om dit deel van de geschiedenis in beeld te brengen. Resnais was zo'n beetje de eerste die zich er aan waagde met nog altijd beklemmend resultaat.

Eerste zin moet natuurlijk luiden: Tsja, waard om terug te kijken zeker, maar allerminst een plezier om terug te kijken.

Mjah.

Kan me voorstellen dat dit in z'n tijd echt wel een belangrijke en indrukwekkende docu was, maar wat moet je in 2019 nog met een film als deze. De feiten achter deze docu blijven ijzingwekkend uiteraard, maar ondertussen is het verhaal al zo vaak verteld, op zo veel verschillende manier, vaak ook gewoon beter.

Deze is allicht wat korter en bevat de laatste 10 minuten choquerend beeldmateriaal, maar ik had niet het gevoel dat ik hier nu echt iets nieuws voorgeschoteld kreeg. Niet Renais' fout dat men in de 60 jaar na deze film hetzelfde zo vaak herhaald heeft, maar het maakt dat deze docu ondertussen wel een beetje overbodig aanvoelt, toch voor mensen die zich bewust zijn van het onderwerp en deze nu voor het eerst kijken.

Verder zorgt de beknoptheid er enerzijds voor dat de impact maximaal was, anderzijds stript het de film ook wel van enige nuance. Iets wat in deze tijd nu net wél een meerwaarde had kunnen zijn. Ach ja, de historische waarde van deze docu ga ik absoluut niet in twijfel trekken, maar heel veel indruk maakte het niet echt meer vond ik.