Nazi Concentration Camps (1945)

Alternatieve titel: Nazi Concentration and Prison Camps

Documentaire / Historisch

geregisseerd door George Stevens
met Dwight D. Eisenhower, Omar N. Bradley en Jack Taylor

Dit is de officiële documentaire, samengesteld uit meer dan 80.000 voet (25.000 meter) film, geschoten door geallieerde militaire fotografen en cameramannen in de Duitse concentratiekampen onmiddellijk na de bevrijding. Het beeldmateriaal is van kamp-naar-kamp opgenomen om een duurzaam objectief bewijs te bieden en om de verschrikkingen te tonen waarvan de bevrijders getuige waren. Soms wordt ook de nadruk gelegd op het humanitaire werk in de kampen door de geallieerden. Opmerkelijk is dat de gesproken presentatie enkel verwijst naar de nationaliteit van de slachtoffers en er geen enkele verwijzing gemaakt worden naar de vermelding of het al dan niet Joden waren.

Van de week even bekijken heb de film thuis.

avatar van Vinokourov
Boh, wat naargeestig en onbeschrijflijk gruwelijk is dit. Amerikanen filmen concentratiekampen in de staat zoals ze die aantroffen bij de bevrijding. Het is een en al schokkend: uitgemergelde personen (meer dood dan levend), verkoolde lijken, een heel scala van martelmethoden komt ook naar voren. Interessant is dat ze vaak de Duitse bevolking die dicht in de buurt van de concentratiekampen woonden, lieten zien wat er in hun omgeving gebeurde. Vaak wordt hen ook opgedragen om lijken te verplaatsen en begraven. Enfin, een uur is lang genoeg voor dit werk, want of je het wil of niet, je wordt echt onpasselijk van die continue stroom van weerzinwekkende beelden.

avatar van SmackItUp
Bizar gruwelijk. Wellicht de meest gruwelijke beelden die ik ooit heb gezien.

Zojuist deze documentaire 'the Nazi concentration camps' bekeken op netflix. Mijn hemel, ik ben wat gewend, maar hier moet ik écht effe van bijkomen zeg. Mijn hemel. Onvoorstelbare horror. Kan echt niet bevatten wat een totale horror ooit op z'n grote schaal het toneel van de werkelijkheid is geweest. Gewoon echt totaal onbevattelijk. Wat kan de mensheid veranderen in een beyond horror danse macabre......
En al die details ook... zo maximaal evil en grenzeloos gruwelijk en gemeen. Alles werd uit de kast gehaald om totale evilness tot op het maximale niveau te manifesteren. Alsof mensen vermoorden niet al vreselijk genoeg was, werden mensen op de gruwelijkste manieren uiterst sadistisch mishandeld, werden er vals gemaakte honden op ze losgelaten. Van menselijke huiden werden sierlijke lampenkappen gemaakt, en ga zo maar door. Ik kan er echt niet bij. Mensen vermoorden is één ding, maar hoe het bestaat dat dat nog met zo'n pervers genoegen gebeurt, en onschuldige mensen, uitgehongerd en al, in die staat zelfs nog werden mishandeld door de nazi's en dat soort dingen. Pfff, you cannot imagine things like that........ rauwer en erger dan deze docu ga je het nooit maar dan ook nooit vinden. Het is zeker geen aanrader. Maar mocht je eens een holocaust-ontkenner tegenkomen dan heb je iets voor handen om er iig keihard gehakt van te maken. Maar buiten dat gewoon onbevattelijk en beyond horror. Ik kan me zelfs haast niet voorstellen dat als er een hel bestaat, dat het niveau zal halen hiervan. Ik kan me niet voorstellen dat de holocaust in al z'n rauwheid z'n gelijke kent in de menselijke geschiedenis, ook al kent de gehele menselijke geschiedenis natuurlijk vele gruwelen.
Nogmaals, ben echt wel wat gewend, en ik wist dit alles ook al wel, maar het allemaal zó rauw in beeld zien in al z'n gruwelijkheid.. Ik zat maar 'oh' 'oh mijn God' 'nee!', 'jezus', 'hoe kan dit?', 'hoe kon dit ooit serieus gewoon op zo'n grote schaal de realiteit zijn', alsof je naar een macabere film kijkt waarvan de regisseur grenzeloos geschift is. Onbevattelijk. En als het nou één totaal uit de hand gelopen kamp was. Maar dit was gewoon overal en 'normaal'.
Ik wist dit allemaal al lang, en heb me al jaren verdiept in deze shit, maar het allemaal zo rauw in beeld zien achter elkaar heeft me echt weer op het uiterste niveau geshockeerd.

Afschuwelijke beelden in deze officiële documentaire over de bevrijding van de concentratiekampen na WO II.
Overstijgt alle beelden die we al zagen in fictiefilms over de holocaust of andere documentaires.
Kost stevig wat moeite om het een uur lang te bekijken, maar de kennis van wat er zich in die kampen heeft afgespeeld lijkt mij voor éénieder een must en om nooit te vergeten.

avatar van mjk87
What you see is what you get. De titel alleen al is vaan briljante eenvoud, net als de verdere docu met veelal geluidloze - halverwege en aan het eind praten mensen tegen een camera met hetgeen zij meemaakten- registraties van dat wat de Amerikanen aantroffen in de kampen. En dat werkt uitstekend. Beroemd regisseur John Ford vertelt aan het begin dat de beelden volgens hem echt zijn, en dan wordt er per kamp getoond wat men daar aantrof. Dat begint nog vrij kaal, maar na een uur ben je steeds meer die gekte in getrokken als kijker met allerlei soorten gruwel en horror, vooral doordat men alles toont. Van het opgraven van doden, stapels lijken, het met bulldozers begraven vanwege de gezondheidsrisico's, de uitgemergelde en gemartelde lichamen. En vooral wat opvalt is dat men volledig naakt ook voor de camera poseert, alsof men zover ontmenselijkt is dat ook de schaamte voor het naakt is verdwenen. Je vraagt je als kijker ook af hoe men dit heeft kunnen doen. Ik doe ook weleens iets op mijn werk waar ik het principieel niet mee eens ben, maar dat zijn discussies in de marge natuurlijk. Dat is heel wat anders dan deze volstrekt onbegrijpelijke gruwel die mensen is aangedaan. En dit waren nog niet eens de echte vernietigingskampen die verder naar het oosten lagen en door de Russen werden bevrijd. Wat mij betreft zou deze docu ook op elke middelbare school getoond moeten worden. 4,0*.

avatar van mjk87
Dit lijkt me trouwens wel een documentaire voor Ajax&Litmanen1 die volgens mij geïnteresseerd is in deze tijd.

avatar van Ajax&Litmanen1
mjk87 schreef:

Ik had je review net al gelezen en de titel genoteerd inderdaad. Ben er zéér geïnteresseerd in.

Heb jij deze reeks al eens gezien? Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution' (2005)

Ik deel zelden 5 sterren uit, maar deze reeks kreeg 'm van me.

avatar van mjk87
Nee, niet gezien. Maar die staat op Netflix zie ik, dus die ga ik binnenkort maar eens kijken.

Dat deze beelden niet van een hoge kwaliteit zijn bewijst alleen maar dat ze destijds zijn gemaakt, namelijk in 1945.
De beelden die worden getoond zijn niet voor gevoelige zielen, maar eens te meer tonen ze wat voor gruwelijke daden de nazi's op hun geweten hadden.
Je houdt het niet voor mogelijk wat men hier toont, en toch is dit allemaal echt gebeurd.
Verschillende kampen worden hier na de bevrijding ervan getoond, en het is verschrikkelijk wat je te zien krijgt.
Toch vind ik dat documentaires als deze hun waarde hebben en nog meer zouden getoond moeten worden.
Om herhaling te voorkomen... al is dat wellicht een utopie.
En voor de mensen uit mijn gemeente en omstreken, ook beelden van Breendonk worden hier getoond !!!

avatar van WelvE
Documentaire van het weekend....

...en wat voor een indringend, afschuwelijk en beklemmend portretverslag is dit toch.

avatar van Ajax&Litmanen1
In de dagen vlak voor de herdenking van de bevrijding van Auschwitz 75 jaar geleden leek het me wel gepast om dit weekend iets over de Holocaust te bekijken en dit dus ook vanochtend gedaan. Deze docu stond al op mijn kijklijstje en aangezien deze op Netflix staat was de keuze snel gemaakt.

De beelden zijn echt afgrijselijk om te bekijken. De beelden zijn geschoten door de geallieerden en direct in 1945 al in elkaar gezet tot een docu om de wereld te tonen wat de Nazi's hun slachtoffers aan hebben gedaan. Je ziet alles ongecensureerd. Vergane lichamen, verminkte lichamen, uitgemergelde lichamen, massagraven, martelwerktuigen, bulldozers die tientallen lichamen in een graf schuiven. Het is echt mensonterend naar om te zien. In een uur tijd komen flink wat kampen voorbij, waarbij je naast al het leed ook ziet hoe de slachtoffers bevrijd worden en eten of verzorging krijgen. Een hoop slachtoffers hebben al bijna niet meer de vormen van een mens, maar zijn nog slechts botten die een beetje bewegen. Deze beelden zou je net als Schindler's List gewoon aan elke middelbare scholier moeten tonen, voor een lesje nederigheid en realiteitszin. Dat we maar nooit vergeten wat er destijds gebeurde en ervoor waken dat zoiets nooit meer terug zal kunnen keren.

avatar van Ajax&Filmfreak
Als ik het goed heb gaat deze documentaire: Night Will Fall (2014) - MovieMeter.nl over de totstandkoming van deze film.

avatar van Fisico
Weerzinwekkende documentaire over het naziregime in de concentratie- en vernietigingskampen. Beelden die op het netvlies gebrand staan. Gebeurtenissen waarvan - ik althans - je weet van hebt dat ze gebeurd zijn, maar het visueel aanschouwen van zoveel gruwel, dan kan niemand toch onberoerd laten, toch? Er zijn veel uitstekende films over de Holocaust gemaakt met eveneens veel gruwel, maar zoiets kan je niet ensceneren of benaderen. De ingezette bulldozers - het lijkt zo respectloos te weten dat de dode lichamen die eerder lappenpoppen lijken bij rollen van de berg - waren noodzakelijk om epidemieën te voorkomen. De uitgemergelde strompelende levende doden ... het zijn beelden die je nimmer vergeet.

De docu start en eindigt met een verklaring van de authenticiteit van de beelden omdat ze gewoonweg te gruwelijk waren om aan te nemen dat dit gebeurd was. Misschien fout wat ik nu ga zeggen, maar iemand doden is één ding, maar het was ook vooral de manier waarop die alle verbeelding tart. De SS en bij uitbreiding de nazi's waren extreem sadistisch en meedogenloos. Ik hoef hiervoor geen voorbeelden aan te halen. Vraag die dan altijd bij me oprijst is het feit hoe iemand zo kan worden? En het was geen uitwas in één kamp, maar in zo goed als elk kamp, getto of bezette stad ...

Een les om nooit te vergeten!