Auschwitz: The Nazis & the 'Final Solution' (2005)

Alternatieve titel: Auschwitz: Inside the Nazi State

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Historisch
300 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Laurence Rees
met Linda Ellerbee, en de stemmen van Samuel West en Linda Hunt

Na interviews met 100 overlevenden en een onderzoek van drie jaar is er zo veel informatie over het kamp verzameld dat de geënsceneerde dramatische gebeurtenissen in deze documentaire dicht bij de historische werkelijkheid liggen. Een pijnlijk realistische blik op de plek waar de grootste massamoord in de geschiedenis van de mensheid heeft plaatsgevonden.

Dick2008
Ok. Kan die beter edit gebruiken.
Miniseries tellen niet mee. Film >> Toplijsten en favorieten >> Toplijsten (centraal topic)

avatar van LuukRamaker
AGE-411 schreef:
Er stond eerst 'top 250'. User in kwestie heeft intussen zijn bericht gewijzigd in 'tip250'.

Ik heb mijn bericht helemaal niet gewijzigd...
Maar enfin, ik heb mijn antwoord.

avatar van .Fee.
De serie geeft een helder en waarheidsgetrouw beeld van hoe het destijds eraan toe ging.

Ik ben vorige week naar Auschwitz geweest en heb van tevoren deze serie bekeken. Het sloot ontzettend goed aan. Het was enorm indrukwekkend daar, de sfeer die er hing... Grillig en kil. Iedereen zou er eens moeten zijn geweest. Gewoon om te voelen dat zoiets nooit weer kan gebeuren.

avatar van AGE-411
.Fee. schreef:
Gewoon om te voelen dat zoiets nooit weer kan gebeuren.

Alles kan weer gebeuren, en sinds 1945 zijn er al tientallen genocides geweest: De geschiedenis herhaalt zich constant.

Dick2008
Om nog even door te gaan.

.Fee. schreef:
Iedereen zou er eens moeten zijn geweest.

Maar waarom? Ik combineer dit een beetje met een film als Schindler's List, waar ik ook van die berichten lees als "hoort bij je opvoeding". Begrijp ik niet helemaal.

Zelf kreeg ik gewoon geschiedenisles waar dit soort thema's ook aan de orde kwamen. En op tv had je de "Wereld in Oorlog"-serie.
Misschien dan ook meer voor de wat jongere users bedoeld die opmerking, maar als ik dan beelden zie op tv in deze "moderne tijd", Afrika, Azië, .... ik weet niet, maar het zal dan eigenlijk niet meer mogen gebeuren.

avatar van madmax1
De geschiedenis heeft ons niet veel geleerd waren de laatste beelden.
Uwe-Bol
Darfur

avatar van .Fee.
AGE-411 schreef:

Met het 'kunnen' gebeuren bedoelde ik ook meer dat het eigenlijk niet zou móeten kunnen. Ik weet dat het gebeurd, nu op dit moment waarschijnlijk.
Het zou gewoon zo moeten zijn dat we ons realiseren dat dit soort dingen moeten stoppen, in plaats van onze ogen sluiten en ons er maar niet mee te bemoeien...

Dick2008 schreef:
Om nog even door te gaan.

Omdat het een gevoel is dat je niet opgewekt krijgt terwijl je een film/serie/documentaire kijkt. Het gevoel, de sfeer die daar hangt is onbeschrijfelijk. Natuurlijk wil niet iedereen er heen en misschien ben ik wat gevoeliger voor dat soort sferen, maar toch blijft het een onbeschrijfelijke ervaring.

Voor alle duidelijkheid: mijn berichtje was echt geschreven op gevoel, niet om iemand de les te leren en ook niet om maar rond te bazuinen dat de wereld nu een stuk beter is, want dat is het namelijk niet.

avatar van SnakeDoc
Schokkende documentaire. Er worden een hoop zaken besproken die inmiddels al aardig bekend zijn. De documentaire valt soms onbedoeld zelf ook wat in herhaling.

Duidelijk is ook te zien hoe sommige SS-ers en officieren zijn gehersenspoeld. Volledig overtuigd van het feit dat de Joden een bedreiging vormden voor 'hun' Duitsland. Weinig emoties op hun gezichten af te lezen.

Er wordt er een zeer duidelijk beeld geschetst van het kamp Auschwitz. Mede door de perfecte reconstructies. Wat mij betreft zo'n docu die ze op alle middelbare scholen verplicht aan de jeugd moeten laten zien.

avatar van kurWA
Heavy!

Aardig, maar ook niet meer dan dat. Het tempo ligt te laag, waardoor minder interressante passages naar enige vorm van saaiheid neigen. Verder had ik meer detail verwacht van de reconstructies, 90% van al dat voorbij komt hebben u en ik in welke vorm dan ook al veel vaker voorbij zien komen. Men blijft een beetje te veel hangen in oppervlakkigheden. Degelijkheid troef, maar dat mag van een BBC docu toch ook wel als minste verwacht worden: 3,0*

Prachtige documentaire over de waanzin van racisme en hoe een begin van onverdraamzaamheid kan verder evolueren tot het genot van het uiteindelijk martelen en uitmoorden van zijn medemens, en dit als "een vanzelfsprekend begrip".
Dit is mijns inziens DE essentie van de boodschap. Genociedes zijn er tot op heden in de geschiedenis altijd geweest en ook nooit maar op enige wijze te dulden, daar de holocost wel de allergrootste is geweest. Logisch dus van het accent dat men er op legt, hoe ver onverdraagzaamheid wel kan reiken...
De documentaire wordt inderdaad wat langdradig als je hem in één keer wil uitkijken Maar men heeft met deze historische prent ook zo volledig mogelijk willen illustreren.
Daarom is deze docu misschien niet 100% geschikt om die als les-materiaal in scholen te gebruiken; en hierdoor de aandacht van de essentie: "deze gruwel als alledaagse kost, dan zou verslappen .

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb regelmatig met een brok in mijn keel naar deze weergaloos sterkte documentaire zitten kijken. WO II en alles wat daarbij komt kijken heeft al mijn hele leven mijn interesse en ik dacht ook wel vrij veel te weten van de Holocaust, maar deze serie heeft toch heel wat nieuwe dingen getoond. Het is een BBC productie, dus je weet al vooraf dat dit gewoon goed in elkaar steekt, maar het gaat veel verder dan dat. Dit is voor mij de meest complete productie die ik ooit heb gezien over dit thema. Zo compleet en zo sterk opgebouwd, dat dit op elke middelbare school verplichte kost zou moeten zijn. Je leert in 6 afleveringen echt alles over Auschwitz en alles wat daarbij mee speelde. Er wordt ruim de tijd genomen om alles uit te leggen, tot de kleinste details toe. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen saai kan zijn, maar zelf was ik geïnteresseerd in elk detail. En dan leer je ook weer nieuwe dingen. Nooit geweten dat er bijvoorbeeld een bordeel in het kamp zat om bepaalde gevangenen te belonen. Of dat de Deense overheid bijna alle Joden in hun land kon redden door ze te waarschuwen voor een gigantische razzia.

Het boeiende van deze documentaire is hoe alles wordt getoond. Er wordt vaak gewisseld tussen oude beelden en ''huidige'' reconstructies, net als dat er regelmatig betrokkenen van toen aan het woord worden gelaten, in combinatie met een voice-over die het ''grote verhaal'' vertelt. Deze afwisseling maakt de serie uitermate interessant. In elke aflevering wordt een deel van de historie van Auschwitz behandelt, van de opbouw tot het moment dat het kamp op maximale kracht slachtoffers maakte tot aan de bevrijding tot aan het opsporen van de verantwoordelijken. Toch wel vrij schokkend en bizar dat oud Nazi's en SS-ers ook na de oorlog nog altijd geen spijt toonden of zich in konden leven in wat zij de slachtoffers aan hebben gedaan. Oud kampcommandant Rudolf Höss is 1 van die personen die constant wordt gevolgd tijdens de afleveringen, inclusief zijn gedachten na de oorlog, tot aan zijn executie. Echt ongelofelijk dat zo'n man dan nog praat over termen als ''het was mijn plicht''. Misschien dat deze periode me daarom zo intrigeert, omdat mensen in deze jaren dingen hebben gedaan die je niet voor kan stellen. Weerzinwekkend.

(Audio)visueel zit alles ook goed in elkaar. De muziek is zo passend en levert soms gewoon kippenvel op. De beelden spreken voor zich, maar zijn altijd duidelijk en treffend. De BBC bleef zakelijk tijdens de afleveringen, maar liet gelukkig genoeg ruimte voor persoonlijke emoties bij de directe betrokkenen. Voor mij is dit 1 van de beste documentaires die ik in mijn leven zag. En daarom geef ik niet minder dan de volle score. Voor iedereen een kijktip, helemaal nu 4 en 5 mei weer voor de deur staan.

avatar van Kondoro0614
Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution'

Eindelijk iets op Netflix waar ik persoonlijk veel aan heb. Ik ben iemand die groot geïnteresseerd is in de tweede wereld oorlog. Ik zou het liefst zo veel mogelijk films willen kijken omtrent de tweede wereld oorlog, ik heb er al heel wat gezien en ook een paar hebben mijn top 10 bereikt. Der Untergang (2004) staat ongetwijfeld op nummer 1, en ook hier werd nog over gesproken in de docu. Niet over de film maar, over het feit dat Hitler zich had omgebracht in zijn bunker. Waar een professor van nu toch nog heeft gezegd dat Hitler gevlucht was naar zuid - Amerika, ben benieuwd of daar nog een docu van komt want ik wil zijn theorie wel eens beluisteren.

Afijn, mensen die mij volgen / kennen en- of mijn account soms een beetje kunnen achterhalen dat de tweede wereld oorlog zeker niet laag in mijn lijstjes staat. Bij het bekijken van Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution' zit je toch 296 minuten met je open mond te kijken, de andere vier minuten zijn de aftiteling en de introductie per aflevering. De gruweldaden die gepleegd zijn binnen Auschwitz is toch echt wel héél erg. Dat wisten we uiteraard al maar, Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution' komt met nog schokkende informatie binnen gewandeld. Daar worden de echte gruweldaden getoond, en dat is zeker heel erg goed in beeld gebracht.

Het verhaal over Rudolf Höss, een man die Auschwitz min of meer leidde maar, die ook de gruwel heeft ontwikkeld, iets wat de mensheid nooit heeft mogen doen of bedenken. Je moet dat echt ver van je apropos zijn om dit te bedenken. Maar nu laat deze docu ook erg fijn zien dat Höss niet alleen was. Nee, Himmler en de rest van Höss zijn team dachten net zo erg mee. Ook kreeg je te horen wie er allemaal naar dat kamp gebracht werden, mij nooit verteld dat daar Russische krijgsgevangenen en ook gehandicapte mensen in zaten. Dit alles maar dat er daarna nog 1 miljoen Joden zijn gekomen en sowieso 1.1 miljoen mensen zijn vermoord in Auschwitz (volgens mij als ik het goed onthouden heb van de 1.5 miljoen mensen die daar hebben gezeten). Je moet er niet lang over nadenken wat voor een horror activiteiten zijn gepleegd, alleen als je er niet aan wilt denken dan gooit deze docu de daden wel voor je neus, je ontkomt er niet aan en daarom blijft deze docu erg sterk. De harde waarheid is gewoon op tafel gegooid.

Waarvan ik toch erg schrok was één opname die was gemaakt dat de lijken met een shovel een massagraf in werden gegooid, volgens mij niet meer door de Duitsers. Ik zal zeggen neem eens de weekend te tijd om deze docu te kijken, ik zelf begon op vrijdag en heb vrijdag - zaterdag en vandaag twee afleveringen gekeken. Beter als deze docu krijg je ze zelden want dit verteld alles. Hoe ze het Zyklon B gebruikten, de veranderingen in bouw plannen dus I.P.V. een crematorium een mega gaskamer gemaakt, de enge ideeën van Jozef Mengele en ga zo maar door. Echt het kijken waard, ik vond aflv. 4 niet echt héél erg leuk maar saai was het niet, het was erg leerzaam en hier heb je wat aan. BBC heeft zijn werk goed gedaan en deze docu zullen we altijd nog moeten gebruiken, misschien handig als een educatief stukje voor de lessen. De waarheid eens laten zien. Dat deed deze Docu, en niemand kan er amper omheen.

Erg fijne docu, ik kijk zelden docu's en al helemaal niet zo enthousiast zoals nu. Maar, als het mij interesseert kijk ik erg graag na. Maar niet alleen de tweede wereld oorlog heeft mijn interesse gewekt, ik ben iemand die maakt zich druk over dingen wat misschien een hedendaags mens niet doet, zo ben ik ook héél erg benieuwd naar deze docu: Voyage of Time (2016). Daar houd ik me veel mee bezig, maar eigenlijk moet je gewoon genieten van je leven. Laten we dat maar doen nu het nog kan! Je kunt ook zien hoe enthousiast ik ben, aan al deze informatie, is dit tot zoverre mijn grootste mening ooit geschreven op mijn account en een verandering in mijn top 10, dat wil ik wel vrij maken voor deze sterke docu!

Kondoro0614 schreef:
Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution'

Geld voor mij ook en deze wil ik ook zeker nog zien als ik hem ergens kan vinden tenminste.

avatar van Kondoro0614
only1ELEANOR schreef:

Vraag desnoods die gratis maand van Netflix aan, kun je hem via daar kijken !

avatar van only1ELEANOR
Zal daar is ff naar kijken
Thnxs

Ajax&Litmanen1
Niks meer aan toe te voegen en werkelijk een geweldige docu en van mij ook de volle 5*.
Ben het helemaal met je eens dat dit verplichte kost zou moeten zijn op de middelbare school.

avatar van mcdaktari
Echt één van de indrukwekkenste documentaires over Auschwitz die ik tot nu toe zag.
In deze documentaire word alles haarfijn uitgelegd hoe Auschwitz tot stand kwam. Ik heb al best veel over de holocaust gezien en gelezen maar in deze docu zag ik ook dingen die ik nog niet wist, net zoals Ajax&Litmanen1 ook al zei zou dit een prima docu zijn om op middelbare scholen te laten zien.
Voor diegene die zich interesseert in WO II en de holocaust is dit een must see.

avatar van mixmaster
mcdaktari schreef:

Helemaal mee eens !!!

avatar van Phantasm
Prima documentaire die inderdaad vrij indrukwekkend is.

avatar van crimedevil
Indrukwekkende documentaire. Ik ben hem pas gaan kijken nadat ik de kampen zelf bezocht had. Dus een aantal dagen na het bezoek ben ik gaan kijken. Dan komt het allemaal nog rauwer binnen en besef je nogmaals wat voor gruwelijkheden er allemaal zijn gebeurd op die vreselijke plek. 4.5*

avatar van the new guy
De meest volledige documentaire over dit onderwerp die je zult vinden.

avatar van IH88
Auschwitz: The Nazis and 'The Final Solution'

Indrukwekkende documentaire. Het is waanzinnig hoe gedetailleerd de makers te werk zijn gegaan. Allerlei mensen zijn geïnterviewd, oude brieven van bijvoorbeeld Rudolph Hoss zijn gebruikt en allerlei ander materiaal is verzameld om een zo nauwkeurig beeld te scheppen over het ontstaan van Auschwitz, en de werkwijze van de nazi's.

Het blijft schokkend om te zien hoe gedetailleerd de nazi's te werk gingen en hoe weinig schuldbesef ze achteraf hadden. Ik heb veel gelezen over Auschwitz maar toch kwamen er nog zaken naar voren die nieuw waren voor mij. Soms werd het iets te gedetailleerd waardoor het wat langdradig aanvoelde, en de rode draad wat uit het oog werd verloren. Maar het onderwerp is zo indrukwekkend en belangrijk dat het toch blijft boeien en vooral de interviews met de Joodse overlevenden en de nazi's die werkten rond Auschwitz maken indruk. Een prachtige en tegelijkertijd verschrikkelijke documentaire die laat zien tot welke afschuwelijke dingen een mens in staat is, maar ook hoe sterk wij als mens kunnen zijn als we geconfronteerd worden met al dat kwaad. Het klinkt cliché maar het is een belangrijke geschiedenisles die we in 2016 nog steeds niet geleerd hebben.

avatar van Ste*
Ik ben niet zo enthousiast als de meesten hier. Ik vond het uiteraard interessant en goed gemaakt, maar vooral ook wat traag, en eigenlijk net te weinig informatie uitgesmeerd over een te lange speelduur. De nagespeelde stukjes van de nazi's hielden de boel ook een beetje op vond ik, en waren duidelijk ook meer voor de extra sjeu.

De ervaringsverhalen van de overlevenden voegden wel wat toe natuurlijk, maar vond de nasynchronisatie van de geïnterviewden erg vervelend (en dat er niet even bijstond wie er precies aan het woord was). Dat maakte het soms wat moeizaam en stroef. Wat me wel nog schokte waren de stukjes interview met de oud-SS'ers die aangaven geen spijt te hebben en 60 jaar na dato volgens mij nog steeds niet helemaal door hadden wat er precies aangericht is (of dat niet willen inzien).

Niet slecht, er is veel werk ingestoken, maar ook geen puntje-van-mijn-stoel-documentaireserie.

avatar van Antonev
Kwalitatief hoogstaande productie, met zorg gemaakt en samengesteld. De zaken worden goed ingeleid en uitstekend uiteen gezet. Het is alleen jammer dat het heel veel informatie bevat die we "al eens gezien hebben". Het brengt weinig nieuws (hoewel dat natuurlijk ook extreem moeilijk is over een dergelijk veel beschreven onderwerp) en werpt nauwelijks een nieuw licht op het hele gebeuren. Als overzichtswerk is het uitstekend te noemen.

avatar van Shadowed
Erg, erg indrukwekkend.

Omdat hij van Netflix af ging binnenkort toch maar deze 300 minuten durende miniserie opgezet. Dat is, als je het allemaal bij elkaar optelt, de langste "film" die ik ooit heb gezien. Maar of het het waard was, dan is mijn antwoord volmondig 'ja'.

Vond het sowieso wel fijn dat ze in delen gebracht werden, want dan kan ik de stof even laten bezinken. Elk stukje duurt ongeveer 45-50 minuten, met af en toe een pauze daar tussendoor is ideaal om het allemaal te laten bezinken. Maar uiteindelijk toch gekeken in een periode van 2 dagen. Officieel had ik 3 dagen gepland, maar ik wilde het steeds nog een stukje verder kijken.

Het resultaat is een deprimerende, soms ronduit grove en schokkende documentaire met ooggetuigen en echte beelden van Auschwitz-Birkenau. Door tussendoor ook nog enkele fictiestukken die de rustige vertelling van de verteller weergeven. Niet altijd even interessant, vooral de familiebeelden van Rudolf Höss voelen wat misplaatst aan. Alle gruwelen die verteld worden, voelen die stukken rondom hem aan alsof hij een goed man was, en dat gaat wat tegen de stroming in van de docu.

Ik ben toch wel een stukje wijzer geworden van de docu. Completer zal je ze niet sneller krijgen, ik kan me er wel in vinden bij bepaalde mensen dat dit voor school een ideale docu is. De 16+ voor enkele schokkende foto's. Had redelijk vaak met open mond gekeken vanwege de vertelling en soms verontrustende beelden daarbij.

Herhaalt zichzelf soms wat, maar de gehele 300 minuten zijn uiterst boeiend en nooit saai. ik wist wel een aantal dingen, maar vooral de verhalen van de ooggetuige waren erg interessant om te volgen. De verteller is ook uitstekend gekozen, geeft je echt een gevoel alsof je even achteruit kan zitten de verhalen kan aanhoren.

Uitstekende docu dus, op een aantal opvallende herhalingen van dialogen die al gezegd zijn en een niet al te interessant fictieverhaal rondom Rudolf Höss is dit gewoon erg indrukwekkend. Extra punten voor de camera beelden door de geanimeerde kamers, huizen en kelders. Dat geeft een uitstekend.

Ik zal zeggen, ga hem nog zien nu het nog kan. Staat op Netflix. Laat je niet tegenhouden door die 300 minuten.