menu

Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese (2019)

mijn stem
3,54 (51)
51 stemmen

Verenigde Staten
Documentaire / Muziek
142 minuten

geregisseerd door Martin Scorsese
met Bob Dylan, Joan Baez en Allen Ginsberg

Regisseur Martin Scorsese geeft een blik op de concertreeks die Bob Dylan in het jaar 1975 speelde. Later is deze concertreeks bekend geworden onder de naam The Rolling Thunder Revue. De documentaire vangt de onrustige geest van Amerika in 1975 en de muziek die Dylan speelde in de herfst van dat jaar.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=fsvvZ-D_aDw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:

avatar van kos
3,0
kos
geplaatst:
Vooral voor de Dylan fans (ben ik niet echt).

Voor de objectievere kijker een aardig tijdsbeeld en Dylan onder zn peers zoals natuurlijk Joan Baez cs maar heb wel het idee het allemaal al eens eerder gezien te hebben.

avatar van MH040
geplaatst:
Ik las dat er nogal wat kijkers verontwaardigd waren over deze documentaire omdat achteraf bleek dat bepaalde delen/interviews in scène waren gezet. Bepaalde mensen die geïnterviewd zijn in deze documentaire bleken acteurs te zijn. Mensen voelden zich voor de gek gehouden door Scorsese.

Why Did Scorsese Prank His Audience in ‘Rolling Thunder Revue’? – Variety

avatar van kos
3,0
kos
geplaatst:
MH040 schreef:
Ik las dat er nogal wat kijkers verontwaardigd waren over deze documentaire omdat achteraf bleek dat bepaalde delen/interviews in scène waren gezet. Bepaalde mensen die geïnterviewd zijn in deze documentaire bleken acteurs te zijn. Mensen voelden zich voor de gek gehouden door Scorsese.

Why Did Scorsese Prank His Audience in ‘Rolling Thunder Revue’? – Variety


Huh? wtf! Die zag ik even niet aankomen.
Met name het Sharon Stone gebeuren was idd nogal opmerkelijk.

Maar achteraf bezien snap ik ook niet echt het doel hiervan.

avatar van kappeuter
2,0
kappeuter (crew)
geplaatst:
Begint als leuk sfeerverslag en prettig gestoorde terugblik en geeft een mooie weergave van een tijdsbeeld. Het verzandt vervolgens echter in te veel blabla en interessantdoenerij. Wat mij betreft allemaal wat te veel van het goede. Ik hoef geen alternatieve feiten en maskers.
De 'echte' fragmenten zijn al mockumentary genoeg, daar hadden Sharon Stone en 'Van Dorp' niet aan toegevoegd hoeven worden. De film had dus ook makkelijk wel wat korter gekund.
Ik speel nog maar eens mijn favoriete Bob Dylan nummers af.

4,5
geplaatst:
De film begint met 1 van de eerste films die er zijn om ons erop te wijzen dat film zwaar kan foppen. Dan komt de openingstitel: "CONJURING The Rolling Thunder Re-Vue". Dus je weet dat je naar iets zit te kijken dat in de literatuur een "historische roman" wordt genoemd. Dylan zelf kan dat waarschijnlijk niks schelen, wat hemzelf betreft duikt hij nooit graag in het verleden. En verhaaltechnisch moet je toch wel aandacht besteden aan waarom destijds al dat celluloid überhaupt is opgenomen. Nou, voor Renaldo & Clara. Door de met Dylan bevriende cinematograaf Howard Alk. Met in één van de hoofdrollen de toenmalige Sara Dylan, nu al 40 jaar weer Shirley Noznyski (denk ik).
In het scheidingscontract schijnt opgenomen te zijn dat alle R&C-opnamen met Sara niet meer vertoond mogen worden (of dit volgt juridisch gezien uit 1 of meer van de artikelen in dat contract, behalve de betrokkenen kent niemand dit naar de letter natuurlijk). En Howard Alk heeft Dylan wat problemen met de politie gegeven want hij stierf al snel aan teveel heroïne in de (audio)opname-/filmmontagestudio van Bob waar hij aan films (ook Eat The Document bv) werkte en ook (niet legaal) was gaan wonen.
En tsja, wat doe je als je nog een heleboel oude filmmeuk hebt liggen die je miljoenen heeft gekost en je wil er toch wel weer eens wat aan verdienen en je wil ook dat zekere personen en gebeurtenissen nooit hebben bestaan? Dan neem je (moet je wel Bob Dylan heten natuurlijk) contact op met filmtovenaar Martin Scorsese.

That’s Showbusiness!


The Nature Of Film

The Nature Of Film


p.s.: Wat Stone betreft, kan natuurlijk wel een algemene verwijzing naar (al) het gefrommel op de tour zijn. Dylan was een jonge dertiger en het aanleggen met een vrouw van 19 werd absoluut niet als onzedelijk gezien, ik denk dat Zeppelin en de Stones meer bewondering en afgunst oogstten met hun schoolmeisjes. 16-jarige groupies als Pamela des Barres werden zelf ook “stars”. Het waren andere tijden. Of ook weer niet.

avatar van de grunt
4,5
geplaatst:
kappeuter schreef:
Ik speel nog maar eens mijn favoriete Bob Dylan nummers af.


Welke zijn dit?

avatar van kappeuter
2,0
kappeuter (crew)
geplaatst:
de grunt schreef:
Welke zijn dit?

Shelter from the Storm
Hurricane
Lay Lady Lay
Tangled Up in Blue
The Man in Me
Blowin' in the Wind

Om misverstanden te voorkomen; het was geen kritiek op de muziek in deze film, integendeel.

avatar van kos
3,0
kos
geplaatst:
De uitvoering van The Hurricane in deze film was trouwens wel erg gaaf.

avatar van de grunt
4,5
geplaatst:
kappeuter schreef:

Shelter from the Storm
Hurricane
Lay Lady Lay
Tangled Up in Blue
The Man in Me
Blowin' in the Wind


Een man van smaak verneem ik.

avatar van Brandt
3,5
geplaatst:
Martin Scorsese vertelt het verhaal van de Rolling Thunder tournee vanuit het standpunt van Bob Dylan. Daartoe gebruikt hij oud filmmateriaal en zet soms acteurs in als de 'pratende hoofden' die blijkbaar horen bij een dergelijk docu-achtig verhaal. Een vreemde manier van doen waar ik toch wel moeite mee heb. Maar de live-beelden van dit getalenteerde zootje ongeregeld zijn werkelijk fantastisch. Dylan zingt en speelt beter dan ooit. Met die geschminkte kop en zijn priemden ogen trekt hij alle aandacht naar zich toe. Kijk hoe vuil hij kijkt naar zijn mede-muzikanten, hoe hij zijn rug toekeert naar een solerende Mick Ronson (Vraag aan Ronson; 'Kon je goed met Bob opschieten?' antwoord: Geen idee, hij zei nooit iets tegen me'). Hoe iedereen op het podium hem naar de ogen kijkt en een beetje bang van hem lijkt te zijn. Een control freak, die zelfs in de tourbus het stuur in eigen hand wil houden.
Is Bob Dylan een genie? Deze onvermijdelijke vraag, wordt niet eensluidend beantwoord. Wel zien we een muzikant in topvorm die worstelt met zijn band. Een man die worstelt met zichzelf en een masker opzet om de opdringerige buitenwereld op een afstand te houden. 'Mensen met een masker vertellen de waarheid' zegt hij zelf. Ik vraag me af of de waarheid voor Bob Dylan relevant is.

avatar van Tarkus
3,5
geplaatst:
Redelijke documentaire die toont wat er achter de schermen van zo'n tournee gebeurt.
Vele bekende gezichten zijn te zien in deze film en ook bekende collega's van Bob komen aan het woord.
Toch vond ik de film een beetje te lang, soms gaat het wat vervelen, maar natuurlijk maar de muziek van Dylan veel goed.
Het interessantste moment uit de film was voor mij hoe het nummer 'Hurricane' tot stand is gekomen.
Ik heb ooit de film gezien over deze bokser, en nu zie je hem hier echt. Het is dus geen nummer zoals velen verkeerd denken over een storm, maar wel over een persoon. Kan die film trouwens warm aanbevelen 'Hurricane'.
Voor wie meer wil weten over Bob Dylan is deze film wel een aanrader, al duurt hij meer dan 2 uur 20 minuten, beetje té lang vind ik.

avatar van kos
3,0
kos
geplaatst:
Tarkus schreef:

Het is dus geen nummer zoals velen verkeerd denken over een storm, maar wel over een persoon.


Dat wist zowat iedereen wel lijkt me.

avatar van Tarkus
3,5
geplaatst:
kos schreef:
(quote)


Dat wist zowat iedereen wel lijkt me.


Toch niet.
Ken mensen die dachten dat het over stormen ging, weliswaar die geen Engels begrijpen en daardoor de titel verkeerd interpreteren.

avatar van kos
3,0
kos
geplaatst:
Als je tekst gewoon luistert is het nogal duidelijk lijkt me.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:38 uur

geplaatst: vandaag om 04:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.