Basic Instinct (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Michael Douglas, Sharon Stone en Jeanne Tripplehorn

Nick Curran is een fanatieke detective met een zwak voor alcohol. Als hij een brutale lustmoord op een gevierde rockster onderzoekt, beseft hij niet dat hij in een web van leugens, intriges en wellust zal terechtkomen. Een dodelijk web... zo kruist de sensuele Catherine zijn pad, verleidelijk en gevaarlijk. Zij is de eerste verdachte.

avatar van Captain Pervert
des1 schreef:
Fraai zijn de Hitchcock verwijzingen en ensceneringen, idem dito de filmscore.

De score is juist niet om aan te horen. In elke scène is hetzelfde vervelende, drukkende riedeltje te horen wat de sfeer beklemmend moet maken maar totaal niet werkt tijdens scènes waar totaal geen dreiging in zit.
De enige die ik ooit zo dom heb zien omgaan met film-scores in Michael Bay in Transformers, die tijdens de eerste vijf minuten van de film, waarin een personage een potje polo speelt, er een episch muziekstuk onder plakt alsof het lot van de wereld afhangt van de winnaar van het spelletje.

avatar van Zwolle84
Captain Pervert schreef:

Moet je voor de grap Dunkirk eens kijken, daar doen ze het vrijwel onafgebroken. En dat wordt dan bejubeld als ‘intense kijkervaring’.

avatar van Vilmkritikus
Wat een topfilm blijft dit toch de beste van Verhoeven.

avatar van FlorisV
Earth schreef:

Stone speelde in 1990 ook in Total Recall van Paul Verhoeven. Zeker niet haar eerste Hollywood rol dus.

Het ging over Jeanne Tripplehorn, niet over Stone...

avatar van Earth
FlorisV schreef:

Het ging over Jeanne Tripplehorn, niet over Stone...

Dat was me niet duidelijk door de de quote.