Basic Instinct (1992)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Michael Douglas, Sharon Stone en Jeanne Tripplehorn

Nick Curran is een fanatieke detective met een zwak voor alcohol. Als hij een brutale lustmoord op een gevierde rockster onderzoekt, beseft hij niet dat hij in een web van leugens, intriges en wellust zal terechtkomen. Een dodelijk web... zo kruist de sensuele Catherine zijn pad, verleidelijk en gevaarlijk. Zij is de eerste verdachte.

avatar van Captain Pervert
des1 schreef:
Fraai zijn de Hitchcock verwijzingen en ensceneringen, idem dito de filmscore.

De score is juist niet om aan te horen. In elke scène is hetzelfde vervelende, drukkende riedeltje te horen wat de sfeer beklemmend moet maken maar totaal niet werkt tijdens scènes waar totaal geen dreiging in zit.
De enige die ik ooit zo dom heb zien omgaan met film-scores in Michael Bay in Transformers, die tijdens de eerste vijf minuten van de film, waarin een personage een potje polo speelt, er een episch muziekstuk onder plakt alsof het lot van de wereld afhangt van de winnaar van het spelletje.

avatar van Zwolle84
Captain Pervert schreef:

Moet je voor de grap Dunkirk eens kijken, daar doen ze het vrijwel onafgebroken. En dat wordt dan bejubeld als ‘intense kijkervaring’.

avatar van Vilmkritikus
Wat een topfilm blijft dit toch de beste van Verhoeven.

avatar van FlorisV
Earth schreef:

Stone speelde in 1990 ook in Total Recall van Paul Verhoeven. Zeker niet haar eerste Hollywood rol dus.

Het ging over Jeanne Tripplehorn, niet over Stone...

avatar van Earth
FlorisV schreef:

Het ging over Jeanne Tripplehorn, niet over Stone...

Dat was me niet duidelijk door de de quote.

De ijspriem als moordwapen, en ook in bed, werd al eerder gebruikt in Scarlet Street (1945) van Fritz Lang. Vraag me af of dit een mogelijke inspiratie is geweest voor Paul Verhoeven en co.

Bobbejaantje schreef:

'Verborgen continuïteit' zoals dat in de biografie 'Een filmersleven' meerdere malen wordt benoemd.

Uitstekende film waarin een rechercheur de moord op een oude rockster onderzoekt. Een onderhoudend plot met een leuk einde. Sfeervol en stijlvol in beeld gebracht en de muziek van Jerry Goldsmith is spot on. Speelse dialogen en een paar spannende scenes. Michael Douglas en Sharon Stone zijn goed gecast maar het is vooral die laatste die de meeste indruk maakt in een carrière-makende rol (zeker niet alleen vanwege de controversiële overhoring-scene).

avatar van Flavio
Misschien heeft Basic Instinct niet meer de impact van 25 jaar geleden, het is nog altijd een vaardig gemaakte thriller. Douglas en Stone zijn perfect gecast en doen het goed, de rest van de cast is beduidend minder. Muziek van Goldsmith is meteen herkenbaar en mag bijna iconisch genoemd worden. Script is niet geweldig maar biedt genoeg mogelijkheden voor de nodige twists & turns in een tijd dat dat nog niet de standaard was.

Er zijn wel een paar zwakke momenten- zo wordt er net iets te vaak de suggestie gewekt dat Stone de ijspriem van onder het bed vandaan pakt, ook de ondervraging van Douglas door zijn collega's -een kopie van de eerdere ondervraging van Stone (hij houdt gelukkig wel zijn onderbroek aan) is niet sterk.

avatar van mjk87
Op momenten duister en erotisch - qua sfeer en tempo weet Verhoeven hier een behoorlijke film te zetten. Ik zag hier qua beelden, locatie, sfeer en inhoud ook wel een ode aan Vertigo, al is die laatste film superieur. Prima Douglas, goede Stone en een aantrekkelijke Tripplehorn. Maar ook zo'n film die leunt op de whodunnit die van zichzelf wel boeit, maar niet door de film zelf. Je verwacht elk moment ook wat twists en daar houd ik niet zo van. Zeker richting het einde verliest de film steeds meer kracht. En de hele handel en wandel van Douglas kon me ook niet echt boeien. 3,0*.

avatar van Luppie00
Heb de hele film met een stijve knots gezien.

avatar van Shadowed
Prima Verhoeven.

Een regisseur die ik in het algemeen wel mag, die Verhoeven. Heeft een aantal aardig leuke films op zijn naam staan, helaas wist deze film me eigenlijk niet te overtuigen. Je herkent ook wel vrij duidelijk dat dit door Verhoeven gemaakt is.

Prima camerawerk en visueel niet verkeerd. Ik vond het verhaal vrij zwak met een aantal niet heel briljante twistjes. Slechts een klein aantal dat ook echt werkt. Stone is zeker een mooie vrouw en een plaatje om zo te zien met een aantal iconische scenes.

Douglas doet het niet al te best en weet niet altijd even goed te overtuigen. De film concentreert zich soms te veel op het seksuele gebied, maar gelukkig is er wel wat aandacht naar het verhaal gegaan en wegens enkele mooie momenten nog naar een voldoende gebracht.