Zwartboek (2006)

Alternatieve titel: Black Book

3,76

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

3419 BERICHTEN 70 MENINGEN
avatar van Vilmkritikus
Meest belachelijkste film die ik ooit gezien heb een soort van slapstick B film de scene met Johnny de Mol de schietpartij in de straat je vloekt je vloekt pang pang En oh wat was het rustig in die straat komplete schietpartij en geen mens te zien onbegrijplijke de hoge notering van deze film.

avatar van SmackItUp

Is je cijfer daar op gebaseerd? Dat is toch totaal niet relevant voor het verhaal.

Ik mag toch wel zeggen dat dit een van de betere Nederlandse film is die ik de afgelopen jaren heb gezien.

avatar van Teejey
Ooit gezien vroeg in m'n tienerjaren en uit vage herinneringen 4* gegeven. Vandaag werd het tijd voor een serieuze(re) kijkbeurt.

Ja, ook ik vind Zwartboek de beste Nederlandse film die ik ooit gezien heb. Hele complete oorlogsfilm qua verhaal, beelden, geluid en acteerwerk.

Het verhaal voelde foutloos aan. Geen overbodige of onrealistische scènes en constante spanning. Een film waarin elke scène zijn meerwaarde heeft is toch altijd lekker om te zien en je aandacht er bij te houden.

Mooi geschoten beelden, zowel buiten-beelden als binnen-beelden mogen er zijn; bijgestaan door een spannende soundtrack.

Ik vond het acteerwerk bovengemiddeld goed, tegen mijn verwachtingen in. De Duitsers, bijvoorbeeld Koch en Kobus, doen het prima maar vooral Nederlanders vielen mij op in positieve zin. Van Houten speelt echt geweldig, en daarnaast Thom Hoffman ook, die ik van gezicht wel herkende maar van naam überhaupt niet. Ik stoorde me zelfs niet aan een Frans Lammers in deze film. Er waren wel enkele tegenvallers zoals Michiel Huisman, die ik in die paar seconden dat hij mee deed erg 'acterend' over vond komen, en natuurlijk Halina Reijn, aandachtsfreak to the bone. Wat een naar mens. Gelukkig schaadt dit de film als geheel niet tot nauwelijks. Oja, die perfecte engerd van een Peter Blok krijgt ook mijn complimenten!

Topper van Verhoeven, van wie ik tot nu toe opvallend weinig gezien heb.

avatar van Arnhemmer
Vilmkritikus schreef:
Meest belachelijkste film die ik ooit gezien heb ...

...en ik al die jaren maar denken dat ik hier de enige ben die deze film dus helemaal niks vind.

avatar van W.V.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film had ten tijde van uitkomen Nederland in haar greep, eindelijk weer een film van Hollandse bodem van onze internationale regisseur Paul Verhoeven, dan hoop je op een speelfilm van internationale allure die toch een beetje eigen identiteit behoudt, met ander woorden, soms moet het nog wel een beetje oubollig zijn in de beste Nederlandse traditie.
Dat laatste daar slaagt de film maar een beetje in, denk maar aan de scene waarin de verzetsstrijders zich voorbereiden op een actie, maar er is natuurlijk altijd tijd voor een borrel. maar voor de rest is dit een prima speelfilm.
Het verhaal doet denken aan de verhalen die ver na de oorlog opdoken over de Velser affaire en over King Kong Lindemans.Het verhaal ontwikkelt zich goed, ondanks het tempo van de film. De acteerprestaties zijn prima, op 2 na. Wat doen die Zeelenberg en de Mol in vredesnaam in deze film, ze zijn net zo geloofwaardig als Andre van Duin die de rol van John Wayne overneemt in the Searchers.
Ik denk wel eens dat ze iets wisten over sommige producenten of misschien wel Paul Verhoeven anders hadden ze nooit een rol gekregen.
De rest van de cast levert prima prestaties met voorop van Houten, Hofman, Koch en de Lint.
De actie is goed gedoseerd en geloofwaardig, behalve het moment waarop de verrader moet worden neergeschoten, maar goed dat is dan niet anders, maar zorgt er wel voor dat ik de film niet hoger waardeer. Anders was het wat mij betreft bij die andere oorlogsfilm van Verhoeven in de buurt gekomen, nu blijft het bij een 3,5

avatar van sowhat
Zwartboek

Deze film van Paul Verhoeven verveelt geen moment en dat is iets wat van weinig films kan gezegd worden. Er gebeuren steeds nieuwe dingen, het verhaal rijdt verder aan het tempo van een trein, een goede snelheid dus, niet te snel en niet te traag.

De hoofdrol is voor Carice van Houten die een Joodse vrouw speelt en hiervoor beheerst ze vlot 3 talen en gooit ze al haar emotionele en lichamelijke troeven in de strijd.

De scène met de insuline vond ik schitterend, deze verwijzing kwam al eerder aan bod in de film en dan gebeurt het nog echt met Ellis (Carice van Houten) en die Nederlander. Zulke scenario's geven voor mij een meerwaarde.

Een prachtig Nederlands(talig) meesterwerk toch wel. Bovendien ben ik allesbehalve een fan van films die gaan over WO II, maar Paul Verhoeven is wel een regisseur die me kan bekoren.

W.V. schreef:

Het is inderdaad jammer dat emotie het overneemt van Hollywood Over The Top Zie Mij Stoer Zijn actie! Toch nog een wonder dat je de film zo hoog scoort. Maar buiten dat, niet slecht voor iemand die Spongebob-nachtkleding draagt!

avatar van W.V.

Zal wel aan mij liggen, maar dit snap ik even niet.

avatar van loneranger
Een grote produktie van Verhoeven en een van de duurste films die in Nederland gemaakt is. Het acteerwerk is over het algemeen goed, dat van Johnny de Mol onder andere is dan weer tenenkrommend. De film is eigenlijk te lang en er gebeurt heel veel waardoor vele personages niet echt uitgewerkt worden. Ik vind 'Soldaat van Oranje' beter maar desondanks is 'Zwartboek' wel onderhoudend.

avatar van dionj
Earth schreef:
Na het debacle van de Dick Maas films vraag ik me af wat dit wordt;
bol.com | Moviepower Box: Historische Spektakel Collectie, Monic Hendrickx, Jan Smit...

4 films op één disc!?!? Dat kan anno 2016 toch echt niet meer.

avatar van Earth
dionj schreef:

4 films op één disc!?!? Dat kan anno 2016 toch echt niet meer.

Nee, dat klopt ook niet, zie het onderste gedeelte van mijn bericht. Het zijn 4 dvd's. Bol heeft weer eens verkeerde informatie.

avatar van dionj
Earth schreef:

Oh, zie het nu pas, dank!. Zullen waarschijnlijk geen nieuwe transfers zijn, maar gewoon de 'oude' dvd's.

avatar van Earth
dionj schreef:

Ik koop de box en kan het voor Zwartboek laten weten.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film vind ik mooi alleen op het einde blijft de onduidelijkheid over wat er met de man in de kist is gebeurd?

doebeer schreef:

Nou, ik denk dat hij z'n laatste adem uitblies..

Vilmkritikus schreef:

Haha, waarvan akte.. We zullen vast ook niet naar het wk gaan, maar dit was toch best goed uit ons kleine kikkerlandje

avatar van woeler82
Na een lange tijd geleden dat ik de film herzie, maar ik herinner me bijna niks meer, ik vond die film
echt mooi en ik verhoog mijn stem met een 0,5 punten.
De mix van duits en nederlands was goed.
Carice van Houten speelde een geweldigde rol, een mooie film van Nederlandse Bodem

Ik heb die in 2009 gezien zie ik net , maar die regel dat Carrie van Houten niet geloofwaardig overkwam annuleer die maar, gewoon kijken die film aanrader

avatar van dvdcrusher
Als je over Nederland en film praat, dan heb je het onvermijdelijk over Paul Verhoeven die verschillende meesterwerkjes achter zijn naam heeft staan. Verder heeft Nederland, met uitzondering misschien van Dick Maas, Famke Janssen en Rutger Hauer niet zoveel te bieden. Deze film is totaal weer iets anders dan Starship Troopers wat de kwaliteiten en de internationale allures van de man aantoont. Dit is een schitterend oorlogsdrama met een uitmuntende Carice van Houten in de hoofrol, ongetwijfeld de beste Nederlandse actrice ooit. Alleen jammer van dat Nederlandse accent in het engels haha (je haalt er de Nederlanders zo uit). 5 sterren

Hele toffe film! Carice doet het ontzettend goed! Zo ook de rest van de cast en crew! Zoals veel gezegd hier op de site.. Carice is waarschijnlijk de beste actrice uit Nederland. Maar ik vond Halina ook heel erg goed en best jammer dat haar rol niet wat groter was.
Maar absoluut de moeite waard om te gaan kijken!

avatar van pierre18
Weer eens even aanschouwd vandaag, misschien wel voor de 10e keer maar hij blojft gewoon boeien. Wat een klasse werk van Verhoeven, op hetzelfde niveau als dat van Soldaat van Oranje. Wat de film voor mij ook zo bijzonder maakt zijn de vele locaties en dat geeft zo'n film direct een zeer grote uitstraling, naast een goed verhaal en acteerwerk.

avatar van TheManInBlack
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor mij is dit de beste Nederlandse film. Zit een mooi en spannend verhaal in met een onverwacht einde. Sneu dat Müntze alsnog de doodstraf krijgt . Ze hebben het decor erg mooi aangepast aan de jaren 40. Acteerwerk van Johnny de Mol was wel lachwekkend. Gaaf om te zien dat er gefilmd is bij de strokartonfabriek in Scheemda dat niet zo ver van mijn woonplaats af is.

Het Duitse lied wat Carice van Houten zingt is reeds te horen in Soldaat van Oranje (1977), tijdens 1 der tennisbaan-scénes.

avatar van the new guy
doebeer schreef:

Buiten het feit dat dit een spoiler is, lijkt het me nogal duidelijk wat er met die man is gebeurd...

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na een Hollywood-avontuur dat eindigde met drie onsuccesvolle producties besloot Paul Verhoeven om terug te keren naar zijn geboorteland. Zwartboek werd daarmee de eerste Nederlandse film van Verhoeven in ruim 20 jaar. In totaal heeft de film bijna 18 miljoen euro gekost. Omdat buitenlandse financiers laat waren met betalingen konden crew-leden niet worden betaald, wat tot stakingen en een bijna-faillissement van de studio leidde.

Waar Soldaat van Oranje vooral de heroïsche kant van het verzet liet zien is alles in Zwartboek een stuk minder zwart-wit. De film verteld het verhaal van een joodse onderduikster die tegen het eind van de oorlog bij het verzet komt als tijdens een mislukte actie haar familie wordt gedood. Het verzet wil dat ze de Hauptsturmführer verlijd en als spionne werkt...

Het idee voor Zwartboek kregen Verhoeven en Soeteman al toen ze research deden voor Soldaat van Oranje en onder meer ontdekte dat enkele verzetsleden na de oorlog ter dood waren veroordeelt voor hoogveraad en dat er in Amsterdam na de capitulatie nog twee Duitsers ter dood zijn veroordeeld door hun superieuren omdat ze wilde deserteren. De film vertoond daarnaast ook duidelijk invloeden van W. F. Hermans' De Donkere Kamer van Damokles en Alfred Hitchcock's Notorious. Het research is erg goed gedaan en zodoende is de film behoorlijk historisch correct. De uniformen kloppen allemaal, alleen de data kloppen niet helemaal (Nederland was al bevrijd toen Hitler jarig was) en schijnbaar waren de Canadese vlaggen toen anders. Ik snap opzich wel dat mensen de film onwaarschijnlijk vinden, want dat is het ook wel een beetje (de trekschuit en dergelijke) maar Nederlanders kunnen daar ook zo'n probleem van maken (ontzettend kinderachtig van Alex van Warmerdam overigens).

Carice van Houten acteert in het Nederlands, Duits en Hebreeuws en zingt daarnaast zelfs. Thom Hoffman, Derek de Lint, Peter Blok, Michiel Huisman en Frank Lammers speelde daarnaast ook sterk. Sebastian Koch, Waldemar Kobus en Christian Berkel deden het dan weer sterk als de Duitsers. Daarnaast zit de film boordevol cameo's van bekende Nederlandse koppen. Een beetje storend om op emotionele momenten Theo Maasen of Johny De Mol te zien, maar buitenlandse kijkers merken daar toch niets van. Later zou trouwens een groot deel van de cast in het Amerikaanse Valkyrie spelen.

De film is zeer professioneel geschoten waardoor hij haast on-Nederlands aandoet. Wederom enkele knipoogjes naar Hitchcock in het camerawerk tijdens de shots van de "MacGuffins" (het zwarte boek en het flesje insuline). De Britse componiste Anne Dudley voorziet de film van een prachtige orkestrale soundtrack.

Bizar dat Verhoeven hierna niet gewoon doorgegaan is met magistrale Nederlandse films maken en zolang niets van de grond heeft gekregen. Het in Frankrijk gemaakte Elle was wel redelijk, maar de beste man kan zoveel beter. Dat Zwartboek ook in het buitenland populair is begrijp ik erg goed, het is zeer zeker een van de allerbeste films die in ons land gemaakt is.

Het westen van Nederland was op Hitler s verjaardag (20 april) nog niet bevrijd

Ebenezer Scrooge
baspls schreef:
(ontzettend kinderachtig van Alex van Warmerdam overigens).

Ontzettend kinderachtig was dat inderdaad. Maar ook vooral dat neplachje van Matthijs van Nieuwkerk steeds tussendoor en dat malle publiek dat helemaal buiten zinnen raakt, zo grappig was het nou ook weer niet. Het was trouwens Van Nieuwkerk zelf die de zaak opnaaide door heel terloops over Verhoeven te beginnen. En vervolgens heel dommig en onnozel kijken, alsof hij zich van kwaad bewust is.

Nog één slechte scene van Verhoeven en dan stoppen we ermee...

avatar van Phantasm
Prima Nederlandse speelfilm die lekker wegkijkt.