• 8.487.668 stemmen

Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 14 september 2006

Plot Zwartboek

"To fight the enemy, she must become one of them."

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Notary Wim Smaal

avatar van de grunt

de grunt

des1 schreef:

Overigens geeft diezelfde Bradshaw Verhoevens film 'Elle' wel de volle mep van 5*. Ook overdreven.

Integendeel.

avatar van Don Homer

Don Homer

Erg interessant verhaal maar ik ben lichtelijk teleurgesteld. Het begin van de film loopt niet lekker. Het duurt een tijd voor ik het gevoel heb dat ik in de tweede wereldoorlog zit. De muziek helpt ook niet.

Daarnaast vond ik veel van de Nederlandse acteurs ook niet overtuigend. Carice van Houten doet het wel prima, al lijkt ze ook even in te moeten komen.

Het einde van de film bevat goede scènes uit het einde van de tweede wereldoorlog, die Paul Verhoeven ook nog vaag moet hebben meegemaakt.

avatar van Earth

Earth

Don Homer schreef:

Paul Verhoeven heeft de Tweede Wereldoorlog niet vaag meegemaakt. Op 3 maart 1945 (hij was toen bijna 7) heeft het bombardement van Den Haag diepe indruk op hem gemaakt. Heeft ook grote invloed gehad op zijn (filmers)leven.

avatar van Don Homer

Don Homer

Earth schreef:

Dat wist ik niet. Toch is er een verschil in beleving en bewustzijn tussen een (bijna) zeven jarig jongetje en een volwassene. Dat bedoelde ik te zeggen.

avatar van Earth

Earth

Don Homer schreef:

Hij heeft de lijken zien liggen. Het heeft voor altijd indruk op hem gemaakt. Ook omdat hij bang was dat zijn ouders waren omgekomen.

avatar van stratmans

stratmans

indrukwekkende film

avatar van Dievegge

Dievegge

Carice van Houten is camerageniek en lijkt het licht op te zuigen in een voor de rest grauwe omgeving. Ze speelt een complexe rol als infiltrante die verschillende maskers op moet zetten en uitwendig glimlacht terwijl ze van binnen walging voelt. Ook zingen gaat de actrice uitstekend af. Voor Paul Verhoeven was het een terugkeer naar Nederland, wat hij benadrukt met een knipoog naar Turks Fruit (1973). Achter op de fiets tilde Monique van de Ven op dezelfde manier haar benen op.

Voedselbedelingen, bombardementen, uniformen, onderduikers en moffenhoeren geven een vrij realistisch beeld van deze periode, maar het is toch vooral een spannende thriller. Van de nazi's wordt een beeld geschetst dat ze naar buiten toe orde en discipline handhaafden, maar binnenskamers braspartijen hielden. Het zijn niet de goede geallieerden tegen de slechte nazi's. Grof geweld, willekeur en onrecht kwamen ook tijdens de repressie voor. Müntze is een sympathieke Duitser, terwijl er maar liefst drie verraders zijn die Rachel ten onrechte vertrouwde: een politieman, een notaris en een verzetslid. Kantelpunten zijn het ontmaskeren van de drie verraders en de herkenning van Franken aan het litteken onder z'n rechteroog. Het begint en eindigt in Israël zoveel jaar later. Kort voor het einde is er een matchcut van het Hollands Diep naar de Dode Zee. Nog een belangrijke scène met water is de vluchtpoging in de Biesbos.

De titel kan symbolisch duiden op een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis, maar letterlijk verwijst hij naar het zwarte aantekenboekje van notaris Smaal. Na z'n dood steelt Rachel steelt dit uit z'n binnenzak om haar onschuld te kunnen bewijzen. Nog een terugkerend motief is de chocolade die Amerikaanse soldaten meebrachten. Wegens de oorlogsschaarste was die in Nederland vrijwel onverkrijgbaar. Deze chocolade redt Rachels leven wanneer ze na een inspuiting met insuline haar bloedglucosespiegel omhoog moet krijgen. Haar troeven zijn moed, vindingrijkheid en de bereidheid om tot het uiterste te gaan.

avatar van de grunt

de grunt

Bij vlagen lachwekkend, maar zeker vermakelijk.

avatar van Ste*

Ste*

Heb ‘m destijds wel in de bioscoop gezien, maar wist me er nagenoeg niets meer van te herinneren. Prima film wel. Iets aan de lange kant misschien, de eerste anderhalf uur vond ik eigenlijk wel echt het sterkst, daarna worden de verwikkelingen een beetje te hak op de tak en rommelig. Op zich een interessant plot, maar misschien met net een twistje teveel.

Voor het grootste deel is dit natuurlijk een on-Nederlandse film in zijn opzet en algehele niveau (tja sorry, heb nog altijd niet vaak een goede Nederlandse film gezien), maar wel met hier en daar een Paul Verhoeven-knipoog, doordat alles net wat grover is, zoals bijvoorbeeld de dood van de notaris met die lekker expliciete hoofdwond, het frivole naakt en hier daar een beetje de Hollandse knulligheid (bij die scène op de kade dat ze van Gein doden is het heel even of je in een Dick Maas-film beland bent).

Carice weet de hele film toch wel eigenhandig naar een hoger plan te tillen. Denk wel de beste rol die ze ooit speelde, en ze is prachtig om te zien.

Kleine 4*

avatar van Lemmens1985

Lemmens1985

Ik vond Zwartboek, 1 van de beste Nederlandse W.O.II films ooit,

Goeie acteurs, strak acteer werk, goed gefilmd.

Verhaallijn was top en mocht je deze film nog niet gezien hebben en twijfel je?

Gewoon kijken! Hij is zeker goed genoeg.

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Indrukwekkende film, vele jaren geleden al gezien: infiltratie binnen de SS als joodse vrouw, speelt C. van Houten de sterren van de hemel. Ik herinner me vooral een grote emotionele uitbarsting van haar, na vele jaren van onderduik, angsten, gevaar en ontberingen. S. Koch vonden we ook geen straf om naar te kijken....

Morgen is Valkyrie aan de beurt, RTL 7, ook oorlogsfilm en nog niet gezien.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

zeer indrukwekkende film.

avatar van Black Math

Black Math

Weer eens herzien. De eerste keer vond ik het maar potsierlijk. Verhoeven wil duidelijk een film maken dat in de Tweede Wereldoorlog niet alles zwart of wit was, maar overdrijft er naar mijn smaak nogal in, waardoor het niet allemaal realistisch is, waarbij het acteerwerk ook niet echt helpt. Deze kritiek deel ik nog steeds, maar deze keer nam ik de film wat minder serieus, waardoor het wat meer genieten is. Natuurlijk de typische Verhoeven elementen zoals het verven van schaamhaar en de erectie onder de lakens die natuurlijk geen erectie is, maar een pistool. Het geeft toch wat meer kleur (pun not intended) aan een film. Het is verder degelijk gemaakt en redelijk boeiend, waardoor ik op 2,5* uitkom.

avatar van Alathir

Alathir

Degelijke film over de Tweede Wereldoorlog maar het meesterlijke was er nergens. Toch heb ik deze film met plezier gekeken. Hij kijkt lekker weg en Carice van Houten speelt best ok maar is nergens zo sterk als een Adrien Brody in The Pianist. Het ontbreekt de film misschien ook aan een echt memorabele scène. Qua taal is de film wel in orde. Nederlands, Duits en Engels waar het moest. Dat is netjes gedaan. Carice kan wel zeer goed Duits amai. Twist op het einde was ook prima. Bewijst nog maar eens wat voor geweldig product chocolade eigenlijk is.

avatar van Dick2008

Dick2008

Dick2008 schreef:

de tweede keer wilde het ook niet echt, ook alweer een weer een paar jaartjes geleden maar moet zeggen dat de film deze keer toch wel goed is bevallen. Soms een herhaling van wat we in Soldaat van Oranje ook te zien krijgen, vaak ook wel een eigen draai. Ik heb hem nu van dvd bekeken en de ondertiteling aangezet. Hierdoor was het allemaal goed te volgen. De film komt redelijk traag op gang, de ontknoping blijft ook redelijk mager. De film is een flashback en het slot is treffend, het houdt niet op. Verder een mooie grimmige sfeer van Nederland tijdens bezettingstijd en vlak daarna.

Er zitten duidelijk wel wat kenmerken van Verhoeven in, bloot en vieze scènes, nou ik weet niet of dat nodig is. Oog voor details heeft hij ook altijd gehad en dat zie je in deze film dan ook wel weer terug. Ook de actiescènes worden goed uitgevoerd. De film duurt wat te lang. Wat mij betreft zal deze film dan ook wel in de schaduw blijven van Soldaat van Oranje. En daar waar die film ophoudt, ga deze film nog een tijdje door. Goed gedaan door Verhoeven.

Op de 2e dvd staat een making/Achter de schermen/Wereld draait door. Deze zijn allemaal eveneens ondertiteld. Vooral achter de schermen is best aardig. Ik vermoed dat de volgende kijkbeurt weer net zo gaat als deze keer. Hij is wat te lang en naar mijn idee hadden ze bij de bevrijding er toch al heel snel een punt achter moeten zetten ook al is dit gezien het verhaal best moeilijk.

Verder was het weer bijna precies als vorige keer. Zeer trage langdradige eerste gedeelte, Typisch Verhoeven met kots, blote tieten en vieze details. Zeer gedetailleerd gemaakte film maar na de bevrijding wordt het rommelig.

Eén van de verzetsleden is een verrader die gegevens doorsluist aan de Duitsers en worden Joden beroofd van hun bezittingen. Het middengedeelte heeft goede actie. WO2-sfeer is ook goed maar dat is het ook.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Een van de betere Nederlandse films die ik hèb gezien . Een erg spannende en indrukwekkende oorlogsfilm . Verhaal en acteer werk is erg goed gelukt en het einde van de film van een enorme plot twist die ik niet zag aankomen . Verder zijn de talen ook in orde , waarbij er gewoon Duits wordt gesproken door de ‘Duitsers ‘ en Nederlands door de Nederlanders .

avatar van schip010

schip010

Toch een bijna eenzame zeldzaamheid in de Nederlandse cinematografie. Van internationale klasse.

Goed in alle opzichten, Verhaallijn, de prachtige beelden , spannend, het buitengewoon goede acteren en last but not least, een ontzettende realistische kijk op hoe dingen gegaan kunnen zijn. Voor mij is de les van deze film.

Veel mensen zijn meelopers,slechts weinigen is het echt gegeven om echt dapper te zijn

Verhoeven is van eenzame klasse.

Vakmanschap is Meesterschap.

avatar van atropine

atropine

Het koppel Verhoeven/Soeteman zijn de motherfuckers van de Nederlandse cinema. Zij schotelen je in een sneltreinvaart ongeloofwaardige gebeurtenissen voor die je als zoete broodjes naar binnen werkt omdat ze zo lekker zijn. Deze Inglorious Bastards uit de Nederlandse polder is het beste uit de Vaderlandse cinema.

5 points