Zwartboek (2006)

Alternatieve titel: Black Book

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

Earth schreef:

En de kritiek klopt voor geen meter. Pff...... wat een drol die Van Warmerdam en ook die Van Nieuwkerk. Er is best wel kritiek op de film te leveren, maar dan graag wat meer doordacht.

Ik ben al lang afgehaakt. DWDD is ondertussen ons nationale inteeltprogramma geworden. Voortdurend dezelfde gasten (zogenaamde deskundigen) die geilen op hun broodheer van Nieuwkerk.

Ik heb deze film dit weekend op tv weer eens teruggekeken. Hij blijft allemaal wat oppervlakkig en ongeloofwaardig.
Een vliegtuig laat drie bommen vallen en de enige die ontploft is die op het huis.
Vervolgens laat de jongedame daar geen traan om en leeft rustig verder. Geen moment paniek. Een groot avontuur dat onderduiken! Gewoon even met die zieljongen mee. Gezellig een visje bakken.
Het is allemaal van een onnozelheid, enorm.

avatar van de grunt
Een genadeloze Peter Bradshaw

Nieuwe release van 101 Films

avatar van de grunt
Qua beeld geen vooruitgang wel interessant voor de extra's.