Zwartboek (2006)

Alternatieve titel: Black Book

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

Earth schreef:

En de kritiek klopt voor geen meter. Pff...... wat een drol die Van Warmerdam en ook die Van Nieuwkerk. Er is best wel kritiek op de film te leveren, maar dan graag wat meer doordacht.

Ik ben al lang afgehaakt. DWDD is ondertussen ons nationale inteeltprogramma geworden. Voortdurend dezelfde gasten (zogenaamde deskundigen) die geilen op hun broodheer van Nieuwkerk.

Ik heb deze film dit weekend op tv weer eens teruggekeken. Hij blijft allemaal wat oppervlakkig en ongeloofwaardig.
Een vliegtuig laat drie bommen vallen en de enige die ontploft is die op het huis.
Vervolgens laat de jongedame daar geen traan om en leeft rustig verder. Geen moment paniek. Een groot avontuur dat onderduiken! Gewoon even met die zieljongen mee. Gezellig een visje bakken.
Het is allemaal van een onnozelheid, enorm.

avatar van de grunt
Een genadeloze Peter Bradshaw

Nieuwe release van 101 Films

avatar van de grunt
Qua beeld geen vooruitgang wel interessant voor de extra's.

Vermakelijk, maar te ongeloofwaardig voor een film die graag een realistische inslag wil hebben; daarnaast een flauw afgeraffeld einde. Het wezen van Carice van Houten en Halina Reijn in deze film is een groot anachronisme (bovendien zijn beiden niet of nauwelijks in staat 'klein' te spelen). Van Houten haalt wel een voldoende door de bank genomen. Sebastian Koch en Thom Hoffmann zijn wat mij betreft de sterren en verder zijn alle Duitse acteurs heel goed te pruimen. Derek de Lint zit op de automatische piloot.

Noot: het doet me pijn hoe Hoffman in zijn rol op ongeloofwaardige wijze misbruikt wordt. Het spel had ook goed afgemaakt kunnen worden zonder de plottwist rondom zijn persoon. Verder is er weinig joods aan de rol van Carice van Houten, en dan toch op het eind als joodse in Israël gaan wonen (van promiscue naar vroom, hilarisch).

Ziegler schreef:
Het is allemaal van een onnozelheid, enorm.

De enige bom die ontploft is die op het huis? Even de ogen en de oren dicht dan? De bom naast het bootje niet gehoord of gezien? Jongedame laat geen traan? Ze was in shock. Later vertelt ze nog dat ze haar emoties niet kon tonen, gek he zegt ze erbij. Onnozelheid? Tja IMDB komt ook met 7,8 dus ja het is vast een hele slechte film pffffffffff. Okay jouw mening.

avatar van Boneka
Alweer 12 jaar oud, maar nog steeds een dijk van een film. Wat zeg ik de beste film ooit die in Nederland is gemaakt. Een vleugje romantiek, een degelijk plot, spanning, Duitse acteurs dus wat wil je nog meer. Geloofwaardig? Dat niet, maar dat was de insteek van deze film ook niet. Het is gewoon een spannende oorlogsfilm geworden met van alles en nog wat. Het is geen Untergang. Dus het hoeft ook allemaal niet zo realistisch gemaakt te worden. Er zijn toevalligheden, waarvan ik ook denk dat had niet gehoeven. Heb genoten van de acteurs. Ja ook van onze Jumbo man die maar een monotone stem heeft. Dat de een beter speelt dan de ander maakt mij niet uit. De hoofdrolspelers zijn gewoon top. Carice niet genoeg Joods lees ik hier. Tja alle katholieken zien er ook hetzelfde uit. En we zijn bezaaid met topacteurs dus genoeg keus zou je zeggen. NOT. Carice kan acteren en zingen en heeft de juiste uitstraling voor dit soort films. Nu ik Zwartboek voor de tweede keer zie is natuurlijk het verrassingselement wat weg. Maar dat geeft maar aan dat hij nog goed in mijn geheugen staat gegrift. Het is ook een film waar je niet bij verslapt ondanks de wat lange speelduur. Misschien iets te lang op het eind, maar goed.

Beeld en vooral geluid zijn subliem. Ook al is ie alweer 12 jaar oud. Binnenkort ga ik Bankier van het Verzet kijken. Ander soort film, maar toch ook een degelijke film als ik de recensies mag geloven. O ja artikel 153 bestaat. Of ie ook mag worden uitgevoerd na de oorlog is mij niet bekend. Grappig is dat er ook een Pool tussen de Duitsers staat. Waldemar Kobus (Der Hauptmann 2017) Ook een zeer sterke rol. Er zijn weinig hele goede films in Nederland. Maar Zwartboek is zeker een uitzondering. Denk dat zelfs de Duitsers 'm goed vinden

Film 4.5
Beeld 4.5
Geluid 5
Extra's geen behalve de Engelse versie

Boneka schreef:

Ben je van plan je altijd zo druk te maken als iemand een film anders waardeert dan jij?

Ziegler schreef:

Nee behalve als je onwaarheden vertelt. Je zegt dat er maar eentje ontploft??? De eerste ontploft in het water de tweede naast het zeilbootje en de derde op het huis. Twee missers een voltreffer. Je mag best een mening hebben over deze film. Vind je m ruk prima, maar wat je zegt klopt gewoon niet. Heb meer de indruk dat je m maar een kwartier hebt gezien.

Het maakt mij niet zo heel veel uit welke indruk jij hebt hoor, maar ik heb de film gewoon braaf twee keer gekeken.
Ik zal er de volgende keer nog eens goed op letten of ze alle drie ontploffen . . . . Een ontploffing naast het zeilbootje lijkt me vrij fataal voor het zeilbootje.

avatar van Shadowed
Ok Verhoeven.

De duurste Nederlandse film allertijden met een budget van 18 miljoen. Voor Hollywood is het een lachertje, maar voor ons landje is het toch wel een hoop geld. En Verhoeven weet die ook wel goed te benutten, want visueel is het allemaal prima.

De goede keuze om het niet al te zwaar te maken, waarmee deze film toch een vrij vlotte toon blijft behouden. Van Houten is ongeschikt om de film te dragen en de dramatische scenes met haar zijn toch wel wat aan de matige kant. De Mol was al helemaal vreselijk, de scene met "Je vloekt! Godslasteraar!" was uitermate zwak.

Verhoeven tovert nog wel actievolle scenes op het scherm hier en daar, maar doet dit eigenlijk net iets te opvallend, waardoor je het na de eerste keer gezien te hebben niet meer onverwacht aankomt in andere scenes. 145 minuten is een vrij lange zit, maar Verhoeven weet hem voor de rest wel optimaal te benutten.

Prima filmpje van eigen bodem, maar een toppertje vind ik hem dan ook weer niet. Soms te ongeloofwaardig in het verhaal maar ook vrij ongeloofwaardig acteerwerk. De Duisters spelen hier de Nederlanders er gedeeltelijk uit. Voor de rest prima, krijgt absoluut een voldoende.

avatar van El ralpho
Voor volk en vaderland

Een aantal jaar geleden heb ik pakweg al het eerste uur van Zwartboek gezien. Destijds mijn kijkbeurt noodgedwongen gestaakt, omdat het Duits in de versie die ik zag, niet ondertiteld werd. Het eerste uur was spannend genoeg om te blijven hangen wat tot gevolg heeft gehad dat ik de film een paar jaar later opnieuw opgepakt heb.

Hoewel ik het eerste uur wederom sterk vond, was ik minder te spreken over de tweede helft. Jammer genoeg bleef plottwist na plottwist zich aandienen en ging het allemaal veel te lang door. Het werd allemaal wel aardig spannend toen Rachel als Ellis aanpapte met de Duitse SD-officier Müntze maar de spanning was veel minder aanwezig toen hij eenmaal besloot om haar te gaan helpen. Ook vond ik het onbevredigend hoe Günther Franken aan zijn einde kwam. Deze sadist had veel bruter aan zijn einde mogen komen en het voelde een beetje gemakkelijk aan.

Wat Zwartboek echt de moeite waard maakt is het decor, wat tot in de puntjes verzorgd is en niet onderdoet voor een Amerikaanse productie. Ook het acteerwerk is (over het algemeen) zeldzaam goed voor een Nederlandse productie en krachtig is dat je als kijker ook echt door het verhaal meegevoerd wordt. Oh zo spijtig is het dus dat Zwartboek niet zijn gehele speelduur weet te boeien. Het is net of de regisseur steeds weer niet tevreden is en het verhaal steeds weer in een onverwachte richting probeert te ''sturen''. De focus had beter kunnen blijven liggen op Müntze, Franken en Rachel in plaats van teveel uit te wijden naar de andere personages. Doordat dit nu wel gebeurt duurt Zwartboek simpelweg te lang en had ik af en toe het idee dat de focus een beetje verloren ging.

Shadowed schreef:
Ok Verhoeven.
De Duisters spelen hier de Nederlanders er gedeeltelijk uit.

Ah, een realistische film over de oorlog.