Zwartboek (2006)

Alternatieve titel: Black Book

3,76

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

3413 BERICHTEN 69 MENINGEN
avatar van Vilmkritikus
geplaatst: 5 mei 2016, 00:19 uur [permalink]
Meest belachelijkste film die ik ooit gezien heb een soort van slapstick B film de scene met Johnny de Mol de schietpartij in de straat je vloekt je vloekt pang pang 😂 😂 😂 En oh wat was het rustig in die straat komplete schietpartij en geen mens te zien 😂 😜 onbegrijplijke de hoge notering van deze film.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 6 juli 2016, 09:29 uur [permalink]

Is je cijfer daar op gebaseerd? Dat is toch totaal niet relevant voor het verhaal.

Ik mag toch wel zeggen dat dit een van de betere Nederlandse film is die ik de afgelopen jaren heb gezien.

avatar van Teejey
geplaatst: 12 juli 2016, 13:54 uur [permalink]
Ooit gezien vroeg in m'n tienerjaren en uit vage herinneringen 4* gegeven. Vandaag werd het tijd voor een serieuze(re) kijkbeurt.

Ja, ook ik vind Zwartboek de beste Nederlandse film die ik ooit gezien heb. Hele complete oorlogsfilm qua verhaal, beelden, geluid en acteerwerk.

Het verhaal voelde foutloos aan. Geen overbodige of onrealistische scènes en constante spanning. Een film waarin elke scène zijn meerwaarde heeft is toch altijd lekker om te zien en je aandacht er bij te houden.

Mooi geschoten beelden, zowel buiten-beelden als binnen-beelden mogen er zijn; bijgestaan door een spannende soundtrack.

Ik vond het acteerwerk bovengemiddeld goed, tegen mijn verwachtingen in. De Duitsers, bijvoorbeeld Koch en Kobus, doen het prima maar vooral Nederlanders vielen mij op in positieve zin. Van Houten speelt echt geweldig, en daarnaast Thom Hoffman ook, die ik van gezicht wel herkende maar van naam überhaupt niet. Ik stoorde me zelfs niet aan een Frans Lammers in deze film. Er waren wel enkele tegenvallers zoals Michiel Huisman, die ik in die paar seconden dat hij mee deed erg 'acterend' over vond komen, en natuurlijk Halina Reijn, aandachtsfreak to the bone. Wat een naar mens. Gelukkig schaadt dit de film als geheel niet tot nauwelijks. Oja, die perfecte engerd van een Peter Blok krijgt ook mijn complimenten!

Topper van Verhoeven, van wie ik tot nu toe opvallend weinig gezien heb.

avatar van Arnhemmer
geplaatst: 20 juli 2016, 23:39 uur [permalink]
Vilmkritikus schreef:
Meest belachelijkste film die ik ooit gezien heb ...

...en ik al die jaren maar denken dat ik hier de enige ben die deze film dus helemaal niks vind.

avatar van W.V.
geplaatst: 22 augustus 2016, 21:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film had ten tijde van uitkomen Nederland in haar greep, eindelijk weer een film van Hollandse bodem van onze internationale regisseur Paul Verhoeven, dan hoop je op een speelfilm van internationale allure die toch een beetje eigen identiteit behoudt, met ander woorden, soms moet het nog wel een beetje oubollig zijn in de beste Nederlandse traditie.
Dat laatste daar slaagt de film maar een beetje in, denk maar aan de scene waarin de verzetsstrijders zich voorbereiden op een actie, maar er is natuurlijk altijd tijd voor een borrel. maar voor de rest is dit een prima speelfilm.
Het verhaal doet denken aan de verhalen die ver na de oorlog opdoken over de Velser affaire en over King Kong Lindemans.Het verhaal ontwikkelt zich goed, ondanks het tempo van de film. De acteerprestaties zijn prima, op 2 na. Wat doen die Zeelenberg en de Mol in vredesnaam in deze film, ze zijn net zo geloofwaardig als Andre van Duin die de rol van John Wayne overneemt in the Searchers.
Ik denk wel eens dat ze iets wisten over sommige producenten of misschien wel Paul Verhoeven anders hadden ze nooit een rol gekregen.
De rest van de cast levert prima prestaties met voorop van Houten, Hofman, Koch en de Lint.
De actie is goed gedoseerd en geloofwaardig, behalve het moment waarop de verrader moet worden neergeschoten, maar goed dat is dan niet anders, maar zorgt er wel voor dat ik de film niet hoger waardeer. Anders was het wat mij betreft bij die andere oorlogsfilm van Verhoeven in de buurt gekomen, nu blijft het bij een 3,5

avatar van sowhat
geplaatst: 18 september 2016, 20:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zwartboek

Deze film van Paul Verhoeven verveelt geen moment en dat is iets wat van weinig films kan gezegd worden. Er gebeuren steeds nieuwe dingen, het verhaal rijdt verder aan het tempo van een trein, een goede snelheid dus, niet te snel en niet te traag.

De hoofdrol is voor Carice van Houten die een Joodse vrouw speelt en hiervoor beheerst ze vlot 3 talen en gooit ze al haar emotionele en lichamelijke troeven in de strijd.

De scène met de insuline vond ik schitterend, deze verwijzing kwam al eerder aan bod in de film en dan gebeurt het nog echt met Ellis (Carice van Houten) en die Nederlander. Zulke scenario's geven voor mij een meerwaarde.

Een prachtig Nederlands(talig) meesterwerk toch wel. Bovendien ben ik allesbehalve een fan van films die gaan over WO II, maar Paul Verhoeven is wel een regisseur die me kan bekoren.

geplaatst: 27 september 2016, 01:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
W.V. schreef:

Het is inderdaad jammer dat emotie het overneemt van Hollywood Over The Top Zie Mij Stoer Zijn actie! Toch nog een wonder dat je de film zo hoog scoort. Maar buiten dat, niet slecht voor iemand die Spongebob-nachtkleding draagt!

avatar van W.V.
geplaatst: 27 september 2016, 16:18 uur [permalink]

Zal wel aan mij liggen, maar dit snap ik even niet.

avatar van loneranger
geplaatst: 31 oktober 2016, 16:26 uur [permalink]
Een grote produktie van Verhoeven en een van de duurste films die in Nederland gemaakt is. Het acteerwerk is over het algemeen goed, dat van Johnny de Mol onder andere is dan weer tenenkrommend. De film is eigenlijk te lang en er gebeurt heel veel waardoor vele personages niet echt uitgewerkt worden. Ik vind 'Soldaat van Oranje' beter maar desondanks is 'Zwartboek' wel onderhoudend.

geplaatst: 6 november 2016, 18:25 uur [permalink]

avatar van dionj
geplaatst: 11 november 2016, 10:26 uur [permalink]
Earth schreef:
Na het debacle van de Dick Maas films vraag ik me af wat dit wordt;
bol.com | Moviepower Box: Historische Spektakel Collectie, Monic Hendrickx, Jan Smit...

4 films op één disc!?!? Dat kan anno 2016 toch echt niet meer.

geplaatst: 11 november 2016, 10:52 uur [permalink]
dionj schreef:

4 films op één disc!?!? Dat kan anno 2016 toch echt niet meer.

Nee, dat klopt ook niet, zie het onderste gedeelte van mijn bericht. Het zijn 4 dvd's. Bol heeft weer eens verkeerde informatie.

avatar van dionj
geplaatst: 11 november 2016, 11:45 uur [permalink]
Earth schreef:

Oh, zie het nu pas, dank!. Zullen waarschijnlijk geen nieuwe transfers zijn, maar gewoon de 'oude' dvd's.

geplaatst: 11 november 2016, 12:14 uur [permalink]
dionj schreef:

Ik koop de box en kan het voor Zwartboek laten weten.

geplaatst: 12 november 2016, 13:55 uur [permalink]
De film vind ik mooi alleen op het einde blijft de onduidelijkheid over wat er met de man in de kist is gebeurd?

geplaatst: 12 november 2016, 23:25 uur [permalink]
doebeer schreef:

Nou, ik denk dat hij z'n laatste adem uitblies..

geplaatst: 12 november 2016, 23:28 uur [permalink]
Vilmkritikus schreef:

Haha, waarvan akte.. We zullen vast ook niet naar het wk gaan, maar dit was toch best goed uit ons kleine kikkerlandje

avatar van woeler82
geplaatst: 17 december 2016, 23:52 uur [permalink]
Na een lange tijd geleden dat ik de film herzie, maar ik herinner me bijna niks meer, ik vond die film
echt mooi en ik verhoog mijn stem met een 0,5 punten.
De mix van duits en nederlands was goed.
Carice van Houten speelde een geweldigde rol, een mooie film van Nederlandse Bodem

Ik heb die in 2009 gezien zie ik net , maar die regel dat Carrie van Houten niet geloofwaardig overkwam annuleer die maar, gewoon kijken die film aanrader 👍 👍

avatar van dvdcrusher
geplaatst: 24 december 2016, 03:38 uur [permalink]
Als je over Nederland en film praat, dan heb je het onvermijdelijk over Paul Verhoeven die verschillende meesterwerkjes achter zijn naam heeft staan. Verder heeft Nederland, met uitzondering misschien van Dick Maas, Famke Janssen en Rutger Hauer niet zoveel te bieden. Deze film is totaal weer iets anders dan Starship Troopers wat de kwaliteiten en de internationale allures van de man aantoont. Dit is een schitterend oorlogsdrama met een uitmuntende Carice van Houten in de hoofrol, ongetwijfeld de beste Nederlandse actrice ooit. Alleen jammer van dat Nederlandse accent in het engels haha (je haalt er de Nederlanders zo uit). 5 sterren

geplaatst: 28 februari, 16:53 uur [permalink]
Hele toffe film! Carice doet het ontzettend goed! Zo ook de rest van de cast en crew! Zoals veel gezegd hier op de site.. Carice is waarschijnlijk de beste actrice uit Nederland. Maar ik vond Halina ook heel erg goed en best jammer dat haar rol niet wat groter was.
Maar absoluut de moeite waard om te gaan kijken!

avatar van pierre18
geplaatst: 6 mei, 00:34 uur [permalink]
Weer eens even aanschouwd vandaag, misschien wel voor de 10e keer maar hij blojft gewoon boeien. Wat een klasse werk van Verhoeven, op hetzelfde niveau als dat van Soldaat van Oranje. Wat de film voor mij ook zo bijzonder maakt zijn de vele locaties en dat geeft zo'n film direct een zeer grote uitstraling, naast een goed verhaal en acteerwerk.

avatar van TheManInBlack
geplaatst: 8 mei, 15:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor mij is dit de beste Nederlandse film. Zit een mooi en spannend verhaal in met een onverwacht einde. Sneu dat Müntze alsnog de doodstraf krijgt 😢 . Ze hebben het decor erg mooi aangepast aan de jaren 40. Acteerwerk van Johnny de Mol was wel lachwekkend. Gaaf om te zien dat er gefilmd is bij de strokartonfabriek in Scheemda dat niet zo ver van mijn woonplaats af is.