Zwartboek (2006)

Alternatieve titel: Black Book

Nederland
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

Ook een ANP bericht (ik geloof met nog wat details die niet op 404 staan):

Opnames Zwartboek beginnen in augustus

Regisseur Paul Verhoeven begint half augustus met de opnames van zijn Nederlandse oorlogsthriller Zwartboek. Dit hebben Verhoeven en producent San Fu Maltha woensdag in Cannes bekendgemaakt.
De opnames zouden in eerste instantie vorig jaar oktober beginnen, maar moesten worden uitgesteld omdat Verhoeven een medische ingreep moest ondergaan. Het budget van 14 miljoen euro komt van Nederlandse, Duitse, Franse en Engelse bronnen. Duitsland heeft het meeste geld in het project geïnvesteerd, al loopt er nog wel een aanvraag bij het Nederlandse Filmfonds.
Zwartboek is de eerste Nederlandstalige film van Verhoeven in twintig jaar tijd. Carice van Houten, Halina Reijn en Thom Hoffman spelen de hoofdrollen in de thriller over een joodse onderduikster die in de oorlog als dubbelspion bij de Duitsers infiltreert.
Het scenario is geschreven door Gerard Soeteman, die eerder samen met Verhoeven films maakte als Turks Fruit (1973) en Soldaat van Oranje (1977).
Het grootste deel van de opnames vindt plaats in Nederland. De film is al verzekerd van een bioscooprelease in een groot aantal landen, iets dat uniek is voor een Nederlandstalige film. Het is de bedoeling dat Zwartboek medio 2006 af is.

FisherKing
Im August beginnen in Holland und Potsdam die Dreharbeiten zu der Koproduktion "Black Book" unter der Regie von Paul Verhoeven ("Die totale Erinnerung"). Christian Berkel und Sebastian Koch gehören zur Besetzung des Dramas um eine Jüdin, die sich in den Niederlanden der Nazi-Zeit einer Widerstandsbewegung anschließt.

Bron.

Dus als ik het goed lees, vinden er ook een aantal opnames in Potsdam plaats.

Is nu dan toch écht alles rond voor Zwartboek? Ik hoorde laatst bij TV3 ook al een acteur vertellen (ik meen Thom Hoffman), dat over een maandje of twee de opnames zouden beginnen.

Het schijnt toch echt rond te zijn nu.

FIGURANTEN GEZOCHT voor de film ZWARTBOEK

Na 20 jaar Hollywood gaat regisseur Paul Verhoeven (o.a. Soldaat van Oranje, Turks Fruit, Basic Instinct, Total Recall) de Nederlandse oorlogsthriller ZWARTBOEK maken. Hoofdrollen zullen worden gespeeld door Carice van Houten, Halina Reijn en Thom Hoffman.

Voor de figuratie zijn we op zoek naar heel veel kinderen, mannen en vrouwen in de leeftijd van 4 - 94 jaar. Omdat de film zich afspeelt in de Tweede Wereld oorlog hebben we ook veel magere mensen nodig met karakteristieke koppen.

Opnamedagen zijn in de periode van 24 augustus t/m 11 november 2005. Het is de bedoeling dat je voor een aantal van deze dagen beschikbaar bent. De opnamedagen zullen zich grotendeels in Den Haag bevinden.

Voordat de opnames beginnen moet je alvast kleding doorpassen. Het zal voorkomen dat het haar van de mannen en jongens wordt geknipt. De film speelt zich af in de jaren veertig en daarom mogen er geen piercings, tatoeages en beugels in beeld. Evenals opvallend geverfd haar. Bovendien moeten alle vrouwen minimaal schouderlang haar hebben.

Heb je belangstelling, dan kun je je inschrijven op;
Woensdag 27 juli van 14.00-21.00 uur
Wijkhuis ’t Klokhuis, Celebesstraat 4, te Den Haag
bij Saskia Wagenvoort

Of stuur je foto met gegevens naar:
Den Haag Marketing en Events, Nassaulaan 25, 2514 JT, Den Haag
t.a.v zwartboek, mevr J. Moers
Of mail naar figuratie@zwartboekdefilm.nl

bron: http://www.zwartboekdefilm.nl

'Mogelijk ook Derek de Lint'
Zou mooi zijn, heeft altijd een speciale uitstraling. Wordt dit trouwens de duurste Nederlandse productie tot nu toe ?

Jammer dat Jochem ten Haaf is afgehaakt. Die prefereerde toneel boven film...

Paul Verhoeven blaast boerderij op

Regisseur Paul Verhoeven wil voor zijn nieuwe film Zwartboek een boerderij in de Biesbosch opblazen. De provincie Noord-Brabant heeft hem daarvoor een vergunning verleend.

Het gaat om een bestaande boerderij in een stiltegebied die op de nominatie staat om te worden afgebroken. Omdat de opnamen buiten het broedseizoen worden gemaakt hebben Staatsbosbeheer en Park de Brabantse Biesbosch geen bezwaar.

Zwartboek is Paul Verhoevens eerste Nederlandse film sinds hij in 1985 naar Amerika vertrok. De film is in de herfst van 2006 in de bioscoop te zien.

bron: NOS tt 404

avatar van Quentin
Quido schreef:
'Mogelijk ook Derek de Lint'
Wat is het budget ondertussen, was eerst toch 9 miljoen? Duurste tot nu toe is volgens mij
Resistance van Laurens Geels met 16 mlj.

neo (crew)
Over die boerderij; ik hoorde op radio 1 juist dat er bepaalde mensen alsnog roet in het eten konden gaan gooien, waardoor de opnames dus vertraging zouden gaan oplopen.

Quentin schreef:
Resistance van Laurens Geels met 16 mlj.

Het zit daar net iets onder. De duurste nederlandstalige film, dus.

avatar van Edie
neo schreef:

Was ook op shownieuws ja, de bewoners (alhoewel, zoals ik zag lag die boerderij (wat zowieso afgebroken werd!) een stuk verder, maargoed) vonden het maar niets, een goede reden hadden ze niet vond ik

Ook zoals de producent aangaf; zo'n film explosie is iets héél anders dan wat die oude bewoners in gedachten hebben wellicht.

Paul Verhoeven’s Zwartboek dagelijks te zien bij Casema

De producent van ZWARTBOEK, de nieuwe Nederlandse film van Paul Verhoeven, en kabelexploitant Casema zijn tot een unieke samenwerking gekomen. Casema brengt dagelijks verslag van het ontstaan en de ontwikkelingen achter de schermen bij de film. Nog niet eerder kon de nieuwsgierige kijker zo dicht bij een filmset komen, zonder daarbij zelf aanwezig te zijn.

Dagelijks achter de schermen

Terwijl de film wordt opgenomen volgt een cameraploeg de ontwikkelingen achter de schermen; wat houdt de acteurs bezig, de verrichtingen op de set en de laatste nieuwtjes komen aan bod. Gedurende de draaiperiode zullen er dagelijks korte filmpjes

rechtstreeks op www.tvportal.nl en www.zwartboekdefilm.nl te zien zijn. Door in te loggen is het mogelijk 76 dagen lang “the making of” ZWARTBOEK te volgen. Ook op het Casema Service Kanaal is het nieuws van achter de schermen dagelijks te zien, zodat ook tv-kijkers een glimp kunnen opvangen van wat er zich allemaal afspeelt op de set. De opnames zullen eind augustus aanvangen en duren tot half december van dit jaar.

De film Zwartboek

Zwartboek vertelt het verhaal van een jonge joodse vrouw in De Tweede Wereldoorlog, die erachter probeert te komen wie haar familie verraden heeft. De hoofdrollen worden vertolkt door Carice van Houten, Thom Hoffman en Halina Reijn. De film wordt geproduceerd door San Fu Maltha voor Fu Works, Jos van der Linden voor Hector en Jeroen Beker en Frans van Gestel voor Motel Films. De dagelijkse Zwartboek items worden geproduceerd door Peter Wingender van Screentime Entertainment. Voor meer informatie, kijk op www.zwartboekdefilm.nl

persbericht Fuworks / Casema

Kan echt niet wachten !

avatar van Yak
Yak
Zwartboek is nu op twee passen van mijn huis neergestreken op het Sweelinckplein, wel grappig om te zien.

avatar van Yak
Yak
De opnames op het Sweelinckplein zijn nu volgens mij wel ten einde. Zonder geldige reden mocht je de set niet op helaas, maar het was vanmiddag toch een tamelijk bizarre vertoning. Op het pleintje waar ik normaal rustig een peukje zit te roken was het nu afgeladen met soldaten, leger-jeeps, mensen met oranje hoedjes, de Hollandse Driekleur, rennende crewleden en massa's rondhangende figuranten. Vanuit mijn raam hoorde ik fanfare-getoeter en mensen die "Joden!! Joden!!" riepen. De hele santekraam trekt morgen naar de Archipelbuurt, maar het is toch wel redelijk bizar om twee dagen midden in een filmset te wonen.

Haha.... ik had wel een geldige reden om op de set te zijn; en ik garandeer je: het woord Jood is niet een keer gevallen.

Officiële site met making of filmpjes:

De film komt september 2006 in de bioscopen.

Thom Hoffman is natuurlijk een goede acteur, maar hij lijkt me te oud voor de hoofdrol van de 35-jarige verzetsman. Er is toch genoeg jong talent? Fedja van Huet was mijns inziens een betere keus geweest. Afijn, we wachten de film maar af, vol spanning! Ik ben benieuwd of de sfeer uit zijn oude Hollandse films er nog in zit.

neo (crew)
Het schijnt dat Verhoeven componiste Anne Dudley wil hebben voor de score...

Zeer fraaie semi proffesionele foto´s uit Haarlem

avatar van JoeHallenbeck
neo schreef:
Het schijnt dat Verhoeven componiste Anne Dudley wil hebben voor de score...

Basil Poledouris had geen tijd?

neo (crew)
Poledouris is de laatste jaren zeer kieskeurig wat betreft projecten, tijd genoeg dus...

Maar Poledouris is geen Engelsman, wel?

Nopes.

Dan zal dat zeker een obstakel zijn. De financiering van films is mede bepalend voor de nationaliteit van bepaalde medewerkers. Dat bedoelde ik te zeggen.

avatar van JoeHallenbeck
Nu zie ik op imdb Dudley's naam al staan bij Zwartboek. Is het al rond, of nog steeds maar een gerucht?

Wist ik het maar!

neo (crew)
Het Binnenhof in Den Haag is de vandaag en de komende dagen helemaal omgebouwd tot Nazi hoofdkwartier voor de opnames hoorde ik op de radio.