Soldaat van Oranje (1977)

Alternatieve titels: Soldier of Orange | Survival Run | Voor Koningin en Vaderland | In Geheime Opdracht van Hare Majesteit

Nederland / België
Oorlog / Drama
153 minuten / 207 minuten (televisie-bewerking)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Rutger Hauer, Jeroen Krabbé en Derek de Lint

Het verhaal, naar de memoires van Erik Hazelhoff Roelfzema, gaat over Erik (Rutger Hauer) en enkele studiematen die de Tweede Wereldoorlog allen op eigen wijze ondergaan. In het begin zien de jongelingen de ernst van de situatie niet. Maar de sfeer wordt steeds grimmiger wanneer mensen vermoord worden en Erik in een Engels spionageplan terecht komt.

avatar van Earth
Je hebt er helaas niet veel van begrepen, dat is jammer, maar dat geeft verder niet.

avatar van Black Math
Earth schreef:
Ik kijk haast nu al uit naar de herziening (en vooral de beoordeling en je reactie erop) van Zwartboek, die in mijn herinnering nog een stuk slechter was dan deze!

avatar van Basto
Black Math schreef:

Wel raar dat je de film verwijt geen Joden op weg naar de gaskamer te laten zien. Het levensverhaal van EHR gaat daar nu eenmaal niet over. En ja het was een heldhaftig leven. Is daar nu wat mis mee?mogen we daar geen aandacht aan schenken? Erg Clavinistische indlag heb je.

Black Math schreef:

Ik vond en vind Zwartboek een fantastische film, maar goed dat is een andere film.

Basto schreef:

Een terechte opmerking over de Joden. Het verhaal over de Joden dat er inzit is door Soeteman en co. aangevuld. Dat zit niet in het boek.

Ik zie ook nog wel wat andere zaken dan een heldhaftig verzet: verraders, mensen die aan de kant blijven staan, naïviteit, dommigheid, etc.

avatar van Redlop
Earth schreef:

...en niet te vergeten het bombardement op Dresden. Alleen wordt na de oorlog bepaald wie de helden en wie de schurken zijn.

avatar van W.V.
Redlop schreef:

Dat bepalen was tijdens de oorlog al gebeurd, en ja nu kunnen we ons afvragen was het bombarderen van de steden wel nodig, een goed antwoord zul je daar nooit op krijgen daar er veel voor valt te zeggen, maar ook veel tegen, maar je hebt gelijk als je zegt dat er bijna geen films zijn waarin de tragedies onder de duitse bevolking behandelt tijdens en kort na wo2, er zijn wel enkele duitse films, maar daar blijft het dan bij

avatar van Redlop
W.V. schreef:

Dat bepalen was tijdens de oorlog al gebeurd

Door beide kampen. Mulisch schreef terecht dat als Duitsland de oorlog had gewonnen, Churchill wegens misdaden tegen de mensheid was gefusilleerd. Na de oorlog werd bepaald wie goed en wie slecht was. Daar hebben we tot op de dag van vandaag nog steeds last van, maar dat terzijde.

avatar van W.V.
Ben het met je eens, Generaal Harris, de bedenker van het 24 uurs bombardement kreeg eerst de bijnaam Bomber Harris, later werd dat Butcher omdat zelfs de bemanningen van de bommenwerpers vraagtekens bij hun missies zetten. Neemt niet weg dat de as mogendheden wel de agressors waren.

avatar van Dogie_Hogan
Het Duitse lied wat Carice van Houten 27 jaar later aan de piano zingt in Zwartboek (2004) is tijdens 1 der tennisbaan-scénes reeds te horen.