Soldaat van Oranje (1977)

Alternatieve titels: Soldier of Orange | Survival Run | Voor Koningin en Vaderland | In Geheime Opdracht van Hare Majesteit

Nederland / België
Oorlog / Drama
153 minuten / 207 minuten (televisie-bewerking)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Rutger Hauer, Jeroen Krabbé en Derek de Lint

Het verhaal, naar de memoires van Erik Hazelhoff Roelfzema, gaat over Erik (Rutger Hauer) en enkele studiematen die de Tweede Wereldoorlog allen op eigen wijze ondergaan. In het begin zien de jongelingen de ernst van de situatie niet. Maar de sfeer wordt steeds grimmiger wanneer mensen vermoord worden en Erik in een Engels spionageplan terecht komt.

‘Het verhaal is verdraaid, Peter was de échte Soldaat van Oranje’ | 75 jaar vrijheid | AD.nl

AD schreef:
Engelandvaarder Peter Tazelaar was in de oorlog de Nederlandse James Bond. Hij verrichte heldenwerk als geheim agent, maar kreeg nooit de eretitel ‘Soldaat van Oranje’. Zijn familie zet dat nog één keer recht. ‘Het verhaal is verdraaid.’

avatar van Bobbejaantje
Een klassieker van de noorderburen maar tot voor kort had ik er evenwel nog nooit van gehoord, moet ik bekennen, ook wegens nog te jong toen hij uitkwam. Het nog oudere Turks Fruit van Verhoeven is - voor zover ik daar zicht op heb - toch wel veel beroemder in Vlaanderen.

Maar ben blij dat ik dat gat nu opgevuld heb. Wat een topproductie is deze Soldaat van Oranje, en achteraf gezien begrijpelijk dat hij de internationale doorbraak betekende voor Paul Verhoeven en de steracteurs. Bepaalde spektakelrijke actiescènes - de vliegtuigbombardementen en ontploffingen - hadden in Hollywood i.p.v. Holland geschoten kunnen zijn, waarbij duidelijk is dat Paul Verhoeven ‘het’ in zich heeft, naast een ‘keurig’ budget natuurlijk.
Het is een vrij lange film maar neemt toch de tijd die nodig is om een complex verhaal te vertellen gebaseerd op de oorlogsbiografie van verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema. Het is mooi dat de personages van het vriendengroepje in de film meteen ook de hele waaier aan karakters tijdens de oorlog weergeven: de collaborateurs, de Nederlandse SS’ers, in gevaar zijnde Joden, verzetslui met dubbelrol, passievelingen … En om eerlijk te zijn heb ik bij enkele wendingen in het verhaal de wenkbrauwen gefronst. Zoals het gemak waarmee Rutger Hauer/Erik Roelfzema toetreedt tot de Britse luchtmacht RAF, bedrog pleegt met de oogtest en met Kerst tussendoor wat bommetjes gaat droppen boven Duitse steden. Maar het blijkt volgens de originele getuigenis van het boek dus allemaal waar gebeurd te zijn. Behalve actie en gruwel zijn er natuurlijk ook de talrijke intriges die horen bij het verzet en de oorlog. Om het geheel in balans te houden zijn er ook wat liefdesscènes met een Verhoeven touch toegevoegd - het oog wordt bediend - alsook redelijk wat zwarte humor. Met name de scènes met Koningin Wilhelmina zijn altijd hilarisch eigenlijk. De wijze waarop ze na de oorlog wordt toegejuicht bij haar terugkeer, afgezet tegen haar schijnbaar wereldvreemde acties in ballingschap in Londen - met als hoogtepunt het fiasco om op haar aandringen verzetslui vanuit Nederland naar Engeland over te brengen - werkt op zijn minst ironiserend.

Conclusie. Soldaat van Oranje is een oorlogsfilm met pit, waarvan de verhaallijn nog een keer bewijst dat de werkelijkheid de fictie makkelijk kan overtreffen.

net voor het eerst gezien, maar serieus...waar ging de film nu eigenlijk over?

avatar van Bobbejaantje
was je dan in slaap gevallen?

avatar van Basto
Lewis-06 schreef:
net voor het eerst gezien, maar serieus...waar ging de film nu eigenlijk over?

Englandspiel - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org