Karakter (1997)

Alternatieve titel: Character

Nederland / België

geregisseerd door Mike van Diem
met Fedja van Huêt, Jan Decleir en Tamar van den Dop

Rotterdam, de jaren dertig. Deurwaarder Dreverhaven (Jan Decleir) is een machtig, gevreesd man. Wanneer Joba, zijn huishoudster, een kind van hem verwacht, wil zij niet met hem trouwen en verlaat zijn huis. Zij voedt hun zoon Katadreuffe (Fedja van Huêt) alleen op, terwijl ze weigert iets van Dreverhaven aan te nemen. Deze besluit als wraak zijn onwettige zoon waar mogelijk te dwarsbomen. Katadreuffe komt na een aantal tegenslagen op een advocatenkantoor te werken waarna de strijd tussen vader en zoon nog heviger wordt. Een noodlottige climax is onvermijdelijk.

avatar van Donkerwoud
Nielsj2k schreef:

Heb jij daar een probleem mee?

Niet als het echt zo zou zijn.

Donkerwoud schreef:

Niet als het echt zo zou zijn.

Ik snap uw reactie niet, denkt u dat alles wat wij hier neerschrijven niet echt is? Of wat bedoel je.

Ja, ik begrijp Nielsj2k ook wel, hij wil zijn gevoelens over deze film uitdrukken op deze site. En dat anderen daar dan aan twijfelen... Tjah, kop op he Nielsj2k!

avatar van Sisko
Wat een geweldige Nederlandse (Belgische) film! Alles klopt: boeiend verhaal, mooie setting en erg goed geacteerd!
Een van de beste Nederlandse films!

avatar van RuudC
Mooi, nostalgisch ritje door vooroorlogs (en nog niet gebombardeerde) Rotterdam (al is er maar weinig in Rotterdam geschoten, als ik IMDB mag geloven).Alles neigt naar het bekende rise-and-fall-verhaaltje, maar de film van Mike van Dien steekt gelukkig iets anders in elkaar. Echter, aan het einde van de rit, heb ik niet het gevoel iets bijzonders gezien te hebben. Zoals meer Nederlandse films, moet Karakter het hebben van de sfeer. Ik ben niet bekend met de technische achtergrond van het maken van de film, maar net als bij andere films van eigen bodem van die tijd, heb ik het idee dat de camera’s al zeker een jaar of tien, vijftien oud waren. Het zorgt voor een vertrouwde, groezelige sfeer die ik altijd wel prettig vind.

Het verhaal doet me eigenlijk niks. Weer is het een selfmade man die zich in een praktisch onmogelijke periode opbloeit. Dat deert me dan niet heel veel. Het acteerwerk van de meeste acteurs is goed, klinken sommige woorden wel erg geforceerd. Niet alles is even goed. De advocaat met zijn gigantische onderkaak werkt bij mij enkel op de lachspieren en de moeder is misschien wel het meest doodse personage dat ik ooit gezien heb. Het komt eerder over als wanstaltig acteren. Nee, dan vind ik de eigenaardige verhouding tussen vader en zoon een stuk interessanter, en dan met name pa die toch een heel eigenaardige manier van bijstaan. Geen sterk plot als je het mij vraagt. Het moddert wat door om vervolgens met een vrij bizarre ontknoping op de proppen te komen. Geen idee wat de concurrentie was, maar dit vind ik geen oscarwaardig materiaal.

avatar van ockhausen
ehhhh apart...ja

avatar van ockhausen
Snap alleen niet dat mensen 5 sterren kunnen geven. Dat is maximaal mensen, is dit echt een van de beste films die je ooit kunt kijken?

avatar van VierkanteOogjes
ockhausen schreef:

Zolang mensen 5* geven voor Pledge This! (2006), die op 1 staat in de flop100 met een gemiddelde van 0,96, dan kan voor deze (en ieder andere) film makkelijk 5* worden gegeven

avatar van thunderbold
Een dijk van een film. Prachtig gefilmd, de sfeer van vroeger Nederland perfect weergegeven en het verhaar boeiend. De film blijft nog dagen erna in je hoofd zitten. Ik vond alle acteurs en actrices een hele goede prestatie leveren. Decleir is sowieso van aparte klasse.

avatar van Mac Hammer Fan
Is deze parel thans op blu-ray te verkrijgen? Ik zit nog met een oude dvd non-anamorphic en ik zou zeker willen upgraden.

avatar van Quentin
Wordt hoog tijd voor een bluray. Gaat sowieso niet in Nederland gebeuren, maar misschien dat Duitsland (net zoals met Flodder en Amsterdamned) weer het voortouw neemt?

avatar van de grunt
Zou gruwelijk zijn! Misschien dat iemand zou kunnen lobbyen bij StudioCanal?

avatar van arno74
Aardige film, maar niet zo goed als ik had gehoopt. Het academy-gehalte ligt hoog, weliswaar met een Nederlands tintje. Pas achteraf las ik dat deze film de Oscar voor best buitenlandse film heeft gewonnen. Wat de film mist is een korte verklaring over waarom die twee karakters zo botsen, iets waardoor het verhaal beter te slikken zou zijn. Dat valt wel in de plotomschrijving te lezen, maar als je de film bekijkt wordt daarover niet veel losgelaten. Het gevecht op het eind is daardoor een beetje too much. Ook heeft het aardige verhaal wel te weinig om het lijf om deze plichtmatige oscarlengte van twee uur te vullen. Neemt niet weg dat de film verder wel erg degelijk is, maar een tikkeltje langdradig. 3*

avatar van Quentin
Gister de DVD nog eens opgezet, wat een ellende. Wereld van verschil met de 35mm print die ik enkele jaren geleden zag, leek wel een tv-film met schrale fotografie. Hoog tijd voor een 2k of 4k scan!

avatar van de grunt
Is hij in de bioscoop geweest?!

de grunt schreef:
Is hij in de bioscoop geweest?!

Eenmalig op het NFF in 2008, voorafgegaan door Q&A met Van Diem. Blader maar een paar pagina's terug voor mijn verslag.

avatar van DaanDouqué
Vond de film zeer sterk! Ik heb de film jaren terug een keer (gedeeltelijk) gezien, maar kon niet zo goed meer herinneren hoe het plot nou precies ook alweer verliep.. Ik had het idee dat ik de film toen een beetje saai en langdradig vond. Vandaag op YouTube (I know, heel slecht...) even weer zitten kijken uit nieuwsgierigheid, maar kon niet stoppen met kijken en heb de hele film in één ruk uitgekeken! Echt super goed geacteerd, en de film weet vooral op een heel knappe manier een prachtig sfeerbeeld neer te zetten. Aanrader!

avatar van Zuster Stein
Sleutelscene: Katadreuffe heeft weer een diploma gehaald en houdt een toespraak waarin hij uitlegt dat zolang je maar één doel voor ogen houdt en je door niets of niemand laat afleiden en bereid bent al het andere te offeren als winnaar uit deze strijd zal komen. Tijdens deze toespraak draait hij zich om naar juffrouw Te George. Later zal blijken dat juist deze houding en deze toespraak hem de das om hebben gedaan.

Het was zijn vader die hem deze richting op sleurde, een vader die niet wilde dat zijn zoon het beter zou doen dan hijzelf en daarom hem zijn eigen (overlevings)straatje in lokte want op dat gebied was hij schier onverslaanbaar. Dreverhaven, een intens ongelukkige man.

avatar van baspls
Karakter verteld het verhaal van Katadreuffe, de bastaardzoon van de beruchte deurwaarder Dreverhaven. Katadreuffe's moeder weigert om met Dreverhaven te trouwen en weigert elke financiële steun. Door zijn moeilijke jeugd wordt Katadreuffe een ambitieus man. Dreverhaven lijkt hem echter overal te dwarsbomen.

Karakter viel internationaal in de prijzen en won zelfs de Oscar voor beste buitenlandse film. Toch had ik er tot nu toe nauwelijks wat van gehoord en is er geen kopie met fatsoenlijke beeldkwaliteit van de film te vinden.

Het acteerwerk was erg goed, hetzij een beetje theatraal. Dat komt waarschijnlijk door het formele/ouderwetse taalgebruik en de vrij vlakke nasynchronisatie. Fedja van Huêt weet in zijn eerste grote filmrol een goed personage neer te zetten als Katadreuffe. Victor Löw speelde ook goed als De Gankelaar. De beste rol van de film is echter zonder twijfel Jan Decleir als Dreverhaven. Hans Kesting had ook een leuk rolletje als de communist. Jack Hedley (The New York Ripper) maakte een cameo als de Engelse klant van het advocatenkantoor.

De vertelstructuur, waar we eerst zien hoe Katadreuffe Dreverhaven confronteert gevolgd door een overhoor waar hij zijn levensverhaal verteld, werkte erg goed. In het begin zien we alles vanuit het perspectief van Katadreuffe, maar als we aan het einde voor de tweede keer de confrontatie te zien krijgen is dat vanuit het perspectief van Dreverhaven. Het verhaal over de zoon die zichzelf wil bewijzen en de vader die zijn zoon hart wil maken is aangrijpend en geslaagd in beeld gebracht. Ook hoe Katadreuffe door zijn ambities geen oog heeft voor de gevoelens Te George was een goed element van de film.

De setting van de film is bijzonder sterk. Je waant je echt terug in de tijd en alles ziet er groot en realistisch uit. Omdat er na de bombardementen van Rotterdam niet veel meer over is van de vooroorlogse bebouwing is de film grotendeels opgenomen in Antwerpen, maar er werd ook gefilmd in Hamburg, Wrocław (Polen), Gent en Den Haag.

De film is degelijk geschoten, met een paar scènes die bijzonder goed belicht waren. De soundtrack van de film is verzorgt door het Paleis van Boem. Mooie filmische muziek die een beetje doet denken aan de vroege stijl van John Williams.

Karakter is zonder twijfel een van de allerbeste films van eigen bodem. Zo zien we ze niet vaak. Goed geschreven, goed geacteerd en filmtechnisch goed verzorgd.

avatar van Filmkriebel
Ja, dat is nog eens een film. Werkelijk alles aan deze film is goed: acteerwerk, tempo, de wazige relaties tussen Katadreuffe en Dreverhaven en de moeder. Dreverhaven en Joba zijn allebei erg complexe mensen, niet in staat om zich emotioneel te uiten. Het leven is voor Katadreuffe al sinds jong ventje geen rozengeur en maneschijn. Als bastaard wordt hij verworpen; in vroeger tijden hadden onwettige kinderen geen kans om de sociale ladder te beklimmen. Iets wat Katadreuffe wou tegenspreken met zijn leergierigheid en gedrevenheid om advocaat te worden. Een soort wraak op zijn afkomst. Ook zijn gevoelens voor mevrouw Te Georges lopen op niks uit. Maar het gaat dus vooral op de manier waarop de vader zijn lot aanstuurt; wil de hardvochtige deurwaarder zijn zoon werkelijk steunen op zijn eigen manier? of voelt hij die zoon aan als zijn eigen grootste persoonlijke faling in zijn leven? Er wordt namelijk getoond dat Dreverhaven ooit in het water sprong in een poging zich van het leven te beroven . Het zal wellicht een beetje van beiden zijn. Knappe film.

avatar van Flavio
Decleir is fenomenaal als Dreverhaven, een hoekige, vierkante man, geweldenaar en tragisch figuur in één. Ook de rest van de cast is goed, met speciale vermelding voor Löw, die zijn geslaagde personage met godfathereske kinnebak speelt. De film ziet er ook sfeervol uit, pluim voor het camerawerk, en de montage niet te vergeten- bij boekverfilmingen krijg je nogal eens een te vol, warrig verhaal voorgeschoteld, zoniet bij Karakter.

Klein puntje van kritiek: de muziek was wat gewoontjes, typisch licht klassiek waar niemand zich aan stoort maar die je 5 minuten na de eindcredits bent vergeten. Maar zonder twijfel één van de beste films van eigen bodem.

Het is van mijn middelbare schooltijd (dus heel lang) geleden dat ik het boek van Bordewijk gelezen heb en eerlijk gezegd kon ik mij van de inhoud vrijwel niets herinneren. Ik stond dus heel onbevangen tegenover deze film, die twintig jaar geleden heel verrassend de Oscar voor beste niet-Engelstalige film in de wacht sleepte en die ik merkwaardig genoeg nooit eerder gezien heb
Het is een somber, om niet te zeggen donker psychologisch drama over mensen, die voortdurend worstelen met hun emoties en drijfveren.
Met de retrospectieve structuur van het verhaal ben ik niet onverdeeld gelukkig, maar afgezien daarvan is het een dijk van film met uitzonderlijk goed acteerwerk. Dat geldt zeker van Jan Decleir, die uitermate geknipt is voor dit soort rollen. Ook de cinematografie van Rogier Stoffers en de regie van Mike van Diem verdienen een compliment.

Iemand die weet of hier inmiddels een beetje fatsoenlijke DVD of Blu Ray van op de markt is?

gotti schreef:

Nog steeds geen bluray. Ik heb de Duitse dvd (met dank aan Earth), stukken beter dan de Nederlandse en Koreaanse uitgaves die ik ook heb: anamorphic widescreen (NL is letterboxed) op een dubbellaags DVD-9 schijfje. Toch is het verre van referentiekwaliteit ...

Quentin schreef:

Heb je deze:

Karakter: Amazon.de: Fedja van Huêt, Jan Decleir, Betty Schuurman, Mike van Diem: DVD & Blu-ray

Yes.

avatar van jippie2010
Dit pareltje van de Nederlandse cinema heb ik vandaag voor het eerst mogen aanschouwen. Alles klopt. De sfeer, de muziek, de dialogen.
Van Huet, Decleir maar ook zeker Löw dragen deze film.
Heb genoten van de finesse in de taal. *4.0

avatar van hdehoon
Ik kon mij nog herinneren dat het een hele goede film was, maar ik was verbaasd hoe fantastisch hij is, toen ik hem gisteren nog eens bekeek. Sterke personages, goed gespeeld, prachtig verfilmd, krachtig en evenwichtig scenario. Een monument.

avatar van ZenZin
Gisteren op de tv helaas met ongelooflijk slechte beeldkwaliteit.

avatar van Shadowed
Verrast.

Ondanks het slechte beeldkwaliteit is deze film compleet verrassend. Ik heb altijd een beetje neergekeken op Nederlandse cinema, maar deze samen met De Marathon zijn misschien wel de beste Nederlandse films die ik tot nu toe heb gezien. Verdient zijn oscar ook.

Wat gelijk opvalt, is het uitmuntende acteerwerk. Fedja van Huet legt een van de beste Nederlandse prestaties ooit af. Ook de rest komt niet onnodig overdreven en menselijk over. De film blijft de hele speelduur van 2 uur boeien, maar dan ook echt de hele speelduur.

Toch wel een erg toffe film. Niet te moeilijk, niet te standaard en bijna geen enkel verkeerd element. Verdient een 8/10.