• 8.482.573 stemmen

Met onder meer: Fedja van Huêt, Jan Decleir en Tamar van den Dop

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 17 april 1997

Plot Karakter

Rotterdam, de jaren dertig. Deurwaarder Dreverhaven (Jan Decleir) is een machtig, gevreesd man. Wanneer Joba, zijn huishoudster, een kind van hem verwacht, wil zij niet met hem trouwen en verlaat zijn huis. Zij voedt hun zoon Katadreuffe (Fedja van Huêt) alleen op, terwijl ze weigert iets van Dreverhaven aan te nemen. Deze besluit als wraak zijn onwettige zoon waar mogelijk te dwarsbomen. Katadreuffe komt na een aantal tegenslagen op een advocatenkantoor te werken waarna de strijd tussen vader en zoon nog heviger wordt. Een noodlottige climax is onvermijdelijk.

imageimage

avatar van ZenZin

ZenZin

Gisteren op de tv helaas met ongelooflijk slechte beeldkwaliteit.

avatar van Shadowed

Shadowed

Verrast.

Ondanks het slechte beeldkwaliteit is deze film compleet verrassend. Ik heb altijd een beetje neergekeken op Nederlandse cinema, maar deze samen met De Marathon zijn misschien wel de beste Nederlandse films die ik tot nu toe heb gezien. Verdient zijn oscar ook.

Wat gelijk opvalt, is het uitmuntende acteerwerk. Fedja van Huet legt een van de beste Nederlandse prestaties ooit af. Ook de rest komt niet onnodig overdreven en menselijk over. De film blijft de hele speelduur van 2 uur boeien, maar dan ook echt de hele speelduur.

Toch wel een erg toffe film. Niet te moeilijk, niet te standaard en bijna geen enkel verkeerd element. Verdient een 8/10.

avatar van John Milton

John Milton

Deze moet echt eens op blu-ray verschijnen inderdaad. Hoog tijd.

John Milton schreef:

Deze moet echt eens op blu-ray verschijnen inderdaad. Hoog tijd.

Inderdaad, maar dat is zeer onwaarschijnlijk. Vooralsnog blijft de Duitse dvd de beste optie.

Earth

Op Amazon.com staan nu een link naar een blu ray van Sony. Nog niet te bestellen. Twee maanden geleden heeft Eye een 4K scan gemaakt.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

De grauwe sfeer van de jaren 30 wordt mooi in beeld gebracht en het drama wordt - mede dankzij de cast in hoofdletters - benadrukt. De aanvang van de film zorgt met de juiste sfeer en de juiste muziek, voor de juiste aanzet; knap.

avatar van gajahduduk

gajahduduk

Earth schreef:

Where is this BluRay? I still don't see it available either on Amazon.nl or Amazon.com.

Amazon.com: Character [Blu-ray]: Pavlik Jansen op de Haar, Jan Decleir, Mike van Diem: Movies & TV

avatar van tbouwh

tbouwh

Die 4K-uitvoering ga je snel bij EYE kunnen zien en de film zit ook bij de NFF-programmering.

avatar van Lakte

Lakte

• 2044 stemmen

tbouwh schreef:

Restored & Unseen: Karakter bij Eye Film in Amsterdam | Eye - eyefilm.nl

kappeuter (crew films)

12 oktober vertoont Eye de nieuwe, haarscherpe 4K-restauratie, waardoor de krachtige beelden van Karakter na 22 jaar weer van het doek afspatten.

EDIT: krijgt vanaf 15 oktober ook landelijke re-release in de bioscoop (Dutch FilmWorks)!

Quentin

Is al een tijd uitverkocht, vanwege de coronamaatregelen zijn verkochte kaartjes zelfs al geannuleerd.

avatar van gotti

gotti

Al nieuws over een Blu Ray?

gotti schreef:

Al nieuws over een Blu Ray?

Yes komt eraan, Earth weet meer!

Earth

Er wordt aan een blu ray gewerkt heeft Mike gezegd. Er zijn veel achter de schermen beelden beschikbaar. De film komt via DFW ook weer in de bioscoop.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Earth schreef:

Er wordt aan een blu ray gewerkt heeft Mike gezegd.

Een Nederlandse uitgave?

Simon Smith schreef:

Een Nederlandse uitgave?

Zo begreep ik het wel van hem ja.

avatar van gajahduduk

gajahduduk

Earth schreef:

Er wordt aan een blu ray gewerkt heeft Mike gezegd.

Wie is Mike?

En wat is een "Nederlandse uitgave", in tegenstelling tot een internationale uitgave? As an English-speaker, I'd want the English subtitles.

gajahduduk schreef:

Wie is Mike?

Hoe heet de regisseur van deze film?

avatar van TMP

TMP

Een van de beste films van eigen bodem die ik tot nu toe heb gezien. Helaas kon ik de film nergens in echt goede kwaliteit vinden, dus ik heb de film in wat mindere kwaliteit en op een wat kleiner beeldscherm bekeken. In betere kwaliteit komt hij wellicht nog wat meer tot zijn recht. Hoe dan ook, een boeiend verhaal, gebaseerd op boeken van Bordewijk. Die heb ik niet gelezen overigens, dus een vergelijk kan ik niet maken. Een prima cast, met name Decleir en Van Huet acteren erg goed, maar ook de rest van de cast acteert zeer behoorlijk. De locaties en soundtrack zijn ook goed en zorgen voor een sfeervolle film. Zeker een kijkbeurt waard!

avatar van handelaar

handelaar

Earth schreef:

Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder, maar vooralsnog helaas geen Bluray release van dit Nederlandse pareltje te bekennen.

handelaar schreef:

In de USA zal het niet lukken. Verder heb ik niets gehoord of het in Europa of Nederland wel zal lukken. Via Eyeplayer wel in HD te zien.

avatar van handelaar

handelaar

Earth schreef:

Op Eyeplayer helaas al niet meer te vinden.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Sterke Nederlandse film over de arbeidersklasse van de jaren 20 en 30 van vorige eeuw te Rotterdam. Grauw en grimmig in beeld gebracht, in analogie met het donkere meedogenloze personage van gerechtsdeurwaarder Dreverhaven. Een markant figuur, stijlvol en angst inboezemend bij vriend en vijand. Een sterke rol van Jan Decleir die met verve en met veel flair dit karakter geloofwaardig neerzet.

De tijdsgeest deed me overigens wat denken aan Daens (Film, 1992), waarbij net als hier een donkere sfeer wordt gecreëerd. De buitenwijken en hun kleine beluiken zijn vies en vuil. Hun bewoners, zonder enig perspectief van vooruitgang, ondergaan hun lot gedwee. Ze zijn een speelbal voor de elite, voor hun werkgevers/schuldeisers en hun huisbazen, die vaak één en dezelfde persoon zijn.

Joba, een intrigerend personage ook, haast even ondoorgrondelijk als Dreverhaven zelf bijna. Haar onsympathieke en zwijgzame houding, vooral naar haar zoon toe, valt moeilijk te vatten of te verklaren. Om nog maar te zwijgen over de hardingsmethodes van "vader" Dreverhaven naar zijn zoon toe. "Maken" of "kraken", wel ja ...

Het acteerwerk beviel me wel. Van Huêt doet het uitstekend en ook in het algemeen is het niveau goed. Beetje hoogdravend en theatraal, maar dat ligt volgens mij eerder aan het elitaire taalgebruik van de hogere klasse in die tijd. Prima cinematografie dito soundtrack overigens. De hele film heeft een onbehaaglijke wrange sfeer. Mooi zo!