Karakter (1997)

Alternatieve titel: Character

Nederland / België

geregisseerd door Mike van Diem
met Fedja van Huêt, Jan Decleir en Tamar van den Dop

Rotterdam, de jaren dertig. Deurwaarder Dreverhaven (Jan Decleir) is een machtig, gevreesd man. Wanneer Joba, zijn huishoudster, een kind van hem verwacht, wil zij niet met hem trouwen en verlaat zijn huis. Zij voedt hun zoon Katadreuffe (Fedja van Huêt) alleen op, terwijl ze weigert iets van Dreverhaven aan te nemen. Deze besluit als wraak zijn onwettige zoon waar mogelijk te dwarsbomen. Katadreuffe komt na een aantal tegenslagen op een advocatenkantoor te werken waarna de strijd tussen vader en zoon nog heviger wordt. Een noodlottige climax is onvermijdelijk.

avatar van ZenZin
Gisteren op de tv helaas met ongelooflijk slechte beeldkwaliteit.

avatar van Shadowed
Verrast.

Ondanks het slechte beeldkwaliteit is deze film compleet verrassend. Ik heb altijd een beetje neergekeken op Nederlandse cinema, maar deze samen met De Marathon zijn misschien wel de beste Nederlandse films die ik tot nu toe heb gezien. Verdient zijn oscar ook.

Wat gelijk opvalt, is het uitmuntende acteerwerk. Fedja van Huet legt een van de beste Nederlandse prestaties ooit af. Ook de rest komt niet onnodig overdreven en menselijk over. De film blijft de hele speelduur van 2 uur boeien, maar dan ook echt de hele speelduur.

Toch wel een erg toffe film. Niet te moeilijk, niet te standaard en bijna geen enkel verkeerd element. Verdient een 8/10.

avatar van John Milton
Deze moet echt eens op blu-ray verschijnen inderdaad. Hoog tijd.

John Milton schreef:
Deze moet echt eens op blu-ray verschijnen inderdaad. Hoog tijd.

Inderdaad, maar dat is zeer onwaarschijnlijk. Vooralsnog blijft de Duitse dvd de beste optie.

avatar van Earth
Op Amazon.com staan nu een link naar een blu ray van Sony. Nog niet te bestellen. Twee maanden geleden heeft Eye een 4K scan gemaakt.

avatar van Onceuponanytime
De grauwe sfeer van de jaren 30 wordt mooi in beeld gebracht en het drama wordt - mede dankzij de cast in hoofdletters - benadrukt. De aanvang van de film zorgt met de juiste sfeer en de juiste muziek, voor de juiste aanzet; knap.

Earth schreef:

Where is this BluRay? I still don't see it available either on Amazon.nl or Amazon.com.

Amazon.com: Character [Blu-ray]: Pavlik Jansen op de Haar, Jan Decleir, Mike van Diem: Movies & TV

avatar van tbouwh
Die 4K-uitvoering ga je snel bij EYE kunnen zien en de film zit ook bij de NFF-programmering.

avatar van Lakte
tbouwh schreef:

Restored & Unseen: Karakter bij Eye Film in Amsterdam | Eye - eyefilm.nl

12 oktober vertoont Eye de nieuwe, haarscherpe 4K-restauratie, waardoor de krachtige beelden van Karakter na 22 jaar weer van het doek afspatten.

EDIT: krijgt vanaf 15 oktober ook landelijke re-release in de bioscoop (Dutch FilmWorks)!

avatar van Quentin
Is al een tijd uitverkocht, vanwege de coronamaatregelen zijn verkochte kaartjes zelfs al geannuleerd.

Al nieuws over een Blu Ray?

gotti schreef:
Al nieuws over een Blu Ray?

Yes komt eraan, Earth weet meer!

avatar van Earth
Er wordt aan een blu ray gewerkt heeft Mike gezegd. Er zijn veel achter de schermen beelden beschikbaar. De film komt via DFW ook weer in de bioscoop.

avatar van chiel
Earth schreef:
Er wordt aan een blu ray gewerkt heeft Mike gezegd.
Een Nederlandse uitgave?

chiel schreef:
Een Nederlandse uitgave?

Zo begreep ik het wel van hem ja.

Earth schreef:
Er wordt aan een blu ray gewerkt heeft Mike gezegd.

Wie is Mike?

En wat is een "Nederlandse uitgave", in tegenstelling tot een internationale uitgave? As an English-speaker, I'd want the English subtitles.

gajahduduk schreef:

Wie is Mike?

Hoe heet de regisseur van deze film?

TMP
Een van de beste films van eigen bodem die ik tot nu toe heb gezien. Helaas kon ik de film nergens in echt goede kwaliteit vinden, dus ik heb de film in wat mindere kwaliteit en op een wat kleiner beeldscherm bekeken. In betere kwaliteit komt hij wellicht nog wat meer tot zijn recht. Hoe dan ook, een boeiend verhaal, gebaseerd op boeken van Bordewijk. Die heb ik niet gelezen overigens, dus een vergelijk kan ik niet maken. Een prima cast, met name Decleir en Van Huet acteren erg goed, maar ook de rest van de cast acteert zeer behoorlijk. De locaties en soundtrack zijn ook goed en zorgen voor een sfeervolle film. Zeker een kijkbeurt waard!