Karakter (1997)

Alternatieve titel: Character

Nederland / België

geregisseerd door Mike van Diem
met Fedja van Huêt, Jan Decleir en Tamar van den Dop

Rotterdam, de jaren dertig. Deurwaarder Dreverhaven (Jan Decleir) is een machtig, gevreesd man. Wanneer Joba, zijn huishoudster, een kind van hem verwacht, wil zij niet met hem trouwen en verlaat zijn huis. Zij voedt hun zoon Katadreuffe (Fedja van Huêt) alleen op, terwijl ze weigert iets van Dreverhaven aan te nemen. Deze besluit als wraak zijn onwettige zoon waar mogelijk te dwarsbomen. Katadreuffe komt na een aantal tegenslagen op een advocatenkantoor te werken waarna de strijd tussen vader en zoon nog heviger wordt. Een noodlottige climax is onvermijdelijk.

avatar van ZenZin
Gisteren op de tv helaas met ongelooflijk slechte beeldkwaliteit.

avatar van Shadowed
Verrast.

Ondanks het slechte beeldkwaliteit is deze film compleet verrassend. Ik heb altijd een beetje neergekeken op Nederlandse cinema, maar deze samen met De Marathon zijn misschien wel de beste Nederlandse films die ik tot nu toe heb gezien. Verdient zijn oscar ook.

Wat gelijk opvalt, is het uitmuntende acteerwerk. Fedja van Huet legt een van de beste Nederlandse prestaties ooit af. Ook de rest komt niet onnodig overdreven en menselijk over. De film blijft de hele speelduur van 2 uur boeien, maar dan ook echt de hele speelduur.

Toch wel een erg toffe film. Niet te moeilijk, niet te standaard en bijna geen enkel verkeerd element. Verdient een 8/10.

avatar van John Milton
Deze moet echt eens op blu-ray verschijnen inderdaad. Hoog tijd.

avatar van Quentin
John Milton schreef:
Deze moet echt eens op blu-ray verschijnen inderdaad. Hoog tijd.

Inderdaad, maar dat is zeer onwaarschijnlijk. Vooralsnog blijft de Duitse dvd de beste optie.