Die Fälscher (2007)

Alternatieve titels: The Counterfeiter | The Counterfeiters

Oostenrijk / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stefan Ruzowitzky
met Karl Markovics, August Diehl en Devid Striesow

Berlijn 1936. Sorowitsch is de koning der valsemunters. In zijn wereld van misdadigers, gigolo's en lichtekooien is het leven niet meer dan een spel... en het geld dat hij daarvoor nodig heeft, drukt hij gewoon zelf. Op een dag wordt hij verraden. Hij wordt opgepakt door commissaris Herzog en naar het concentratiekamp van Mauthausen gedeporteerd. Daar komt het er op neer om zijn eigen vel te redden tegen elke prijs. Sorowitsch vreest het ergste wanneer hij in 1944 naar Sachsenhausen wordt overgebracht. Maar het leven biedt hem een laatste kans. Bij aankomst wordt hij opgewacht door niemand minder dan commissaris Herzog die er een geheime missie leidt. Sorowitsch en een groepje zorgvuldig uitgezochte professionals moeten een heel pak buitenlands geld vervalsen. Het doel van deze operatie is om de economie van de geallieerden te ondermijnen. Dit stelt hen voor een ondraaglijk moreel dilemma. Plots gaat het niet meer om overleven maar om geweten.

jipt schreef:
4*tje, de film is trouwens vele malen beter als dergelijke soort films zoals La Vita Bella of Shawshank.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens en absoluut niet mee eens.

avatar van jipt
Moet jij weten

Prachtige film over een relatief onbekend stukje oorlogsgeschiedenis waarin een Joodse meestervervalser in een concentratiekamp terecht komt en waar hij, onder leiding van de SS, zijn vervalspraktijken doorzet. De film ziet er authentiek uit en het wat rommelige camerawerk geeft het geheel een bepaalde urgentie. De morele dilemma's komen goed naar voren door zowel het spel van de acteurs als de dialogen.

avatar van Sid-the-gekste
Wat is dit een prachtige film zeg..
Echt een mooi apart onderwerp er zijn niet veel films met dit onderwerp echt een top film..
De acteurs speelde goed..
3.5 waard...

avatar van Legan
Een verrassend vlotte film waarbij allerlei onnodige en overbodige opsmuk (uitwerking personages t.b.v. diepgang, makkelijk scoren emo (men neme alleen al het onderwerp), … achterwege wordt gelaten. In plaats daarvan houdt men het, op enkele scènes na, redelijk "intiem".

Ondanks dat het goed gemaakt is, het eerder aangehaalde "rommelige" camerawerk/editing is een plus en ook qua decors, kostuums e.d. prima, weet het je echter nooit mee te nemen. Hieraan debet zijn toch wel de cast (welke veelal nietszeggende personages neerzet) en de eerder aangehaalde pacing van de film. Er wordt teveel in te weinig tijd gepropt waardoor het geen indruk op je weet te maken.

Uiteindelijk goed, maar tevens geen seconde memorabel.

avatar van Insignificance
Interessant brokje WOII geschiedenis dat Ruzowitzky hier middels korrelige beelden vrij vlot en compact verteld. Zie je niet zo vaak bij dit soort films en je zou verwachten dat er daarmee de nodige impact verloren gaat, maar dat valt eigenlijk reuze mee. De douche scène komt er misschien wat karig van af en het korte optreden van Herzog's (te) naïeve vrouw is niet echt overtuigend, maar verder draait het grotendeels allemaal vrij soepel. Uiteraard laat Ruzowitzky de min of meer gebruikelijke horror van de oorlog de revue passeren, maar ik kreeg niet echt de indruk dat hij te nadrukkelijk op effect aan het mikken was. Al loopt er wel een enorm nazi zwijn tussen.

Andere pijler is de opvallende hoofdrol. Sorowitsch is toch iets meer dan weer een Joods slachtoffer. Een crimineel en niet de meest sympathieke man. Sluw en zelfs arrogant, met een moraal waar weinig ruimte voor principes is en persoonlijk gewin de boventoon voert. Iemand die ambivalente gevoelens oproept, net zoals dat geldt voor de plaats die ze in het kamp innemen en de werkzaamheden die ze verrichten. Het wordt stilaan de drijvende kracht van de film, geaccentueerd door zijn strijd met de idealistisch aangelegde Burger. Oorlogsdrama is al gauw aangrijpend, maar het slot heeft nog wel degelijk een onvervalst zwaar momentje in het kamp.

avatar van witboek
Verrassende film

avatar van Bottleneck
Best een goede oorlogsfilm. Het is de zoveelste over een concentratiekamp (met het risico van herhaling van zetten) maar de insteek van het vervalsen is erg interessant. De thematiek van kiezen voor jezelf of voor het algemeen belang beviel me prima omdat het niet alleen opgaat voor Sorowitch en consorten maar ook voor Herzog waardoor het dilemma speelt voor beide partijen en realistisch overkomt.

Af en toe is de film wel gehaast en oogt rommelig en saaiig, met name een paar scenes in de 'drukkerij' terwijl de intro nog zo rustig geschoten is. Toch is het een paar keer redelijk overtuigend zonder te dramatisch te worden, wel zo prettig. Het enige wat ik moeilijk kan geloven is dat ze álles in het proces van vervalsing overlaten aan Joden, alsof ze net op dat ene gebied zelf geen kundige mensen hadden.. Buiten dat een prima film die nergens echt in uitblinkt maar ook nergens echt de fout ingaat.

avatar van RuudC
Is dit nou een winnaar van de oscar voor niet-Engelstalige film? Laat ik het er maar op houden dat het een aardig uitgevoerde holocaustfilm is die er visueel goed uit ziet, maar verhaaltechnisch flink onder de maat is. Wanneer het gaat over een Joods valsmunterijteampje in Auschwitz dat zowaar nog relatief goed behandeld wordt, ben ik snel geneigd om de geschiedenisboeken erbij te pakken om te kunnen zeggen dat het quatsch is. Er staat dan wel bij dat het waargebeurd is en daar laat ik het ook wel bij, maar het komt erg ongeloofwaardig over. Er zijn genoeg verhalen namelijk over bijvoorbeeld het testen van medicijnen waarbij gezonde Joden eerst met injecties geïnfecteerd worden in plaats van gewoon zieken te behandelen.

Naja, valsmunters dus. Al met al is het verhaal wel aardig, maar men probeert de boel voor mijn gevoel op een erg Schindler’s Listachtige manier te vertellen. Het draait allemaal om het werken voor de vijand (de nazi), waarbij men elkaar vooral in leven probeert te houden en uiteindelijk ook nog trots verteld kan worden dat de inspanningen uiteindelijk minimaal waren. Het acteerwerk is goed, visueel dik in orde, maar de film viel wat tegen met noestig arbeidende mensen en wat schreeuwende SS’ers, waarbij eigenlijk weinig noemenswaardigs gebeurt. Ik mis eigenlijk nog wel een echt harde, schokkende holocaustfilm. Die prenten die ik zie, zoals deze, lijken dat allemaal te willen verbloemen. Karl Markovics kan trouwens zo als familielid van Jason Statham doorgaan. Die twee hebben exact dezelfde neus en stemgeluid.

avatar van Spetie
Best een aardige film dit, maar ik had grotendeels het gevoel “het” allemaal al eens gezien te hebben. Alleen het verhaal van de vervalsers is vrij uniek en interessant en dat sprak me van tevoren ook veruit het meeste aan.

Het is allemaal erg degelijk gemaakt en de film mikt op sommige momenten duidelijk op het sentiment, maar raken deed het mij nooit. Sorowitsch is een interessant personage en vooral zijn ontwikkeling is leuk om te volgen, al kon ik de uiteindelijke afloop wel een beetje raden. Het sfeertje is op momenten nog verrassend luchtig. Het is niet niets om je dagen in zo’n kamp door te brengen, levend met de gedachte dat elke dag daar je laatste zou kunnen zijn. De regie is sober, maar verder net zo degelijk als de rest van de film. Soms zitten er wel wat mindere momenten tussendoor, maar saai wordt het gelukkig nooit. Het acteerwerk van hoofdrolspeler Karl Markovics is redelijk, maar het is vooral Devid Striesow die erg sterk speelt als de kampleider.

Het is leuk om die Fälscher een keer gezien te hebben, maar er zijn zeker nog veel betere films over de oorlog en concentratiekampen.

avatar van Filmkriebel
Die Fälscher is geen echte holocaust film en zet de grote valsmunterij operatie Bernhard in het licht, die de Britse en Amerikaanse economieën moest doen instorten door de markten te overspoelen met vals geld. Ingenieus Nazi-ideetje en nog ingenieuzer om het werkje te laten opknappen door Joden, die daarbij een voorkeursbehandeling genoten, al was het wel wandelen op een dun koord.

Het verhaal gaat verder over collaboratie vs trouw aan eigen waarden, hoop, overleven. Op menselijk vlak biedt deze film wel het één en ander, als concentratiekamp drama blijft het wat ondermaats. Degelijke kost maar niet onvergetelijk, omdat het niet echt de schaal weergeeft van de holocaust maar eerder een anecdote is die zich aan de rand afspeelde.

avatar van Bob Gray
Mooie film die vooral door het tempo en de speelduur constant boeiend blijft.

avatar van knusse stoel
In één woord: Formidabel!!!

avatar van J.Ch.
Films over de Tweede Wereldoorlog kan men blijven maken, blijkbaar, en toch komt men steeds met een andere invalshoek. Die Fälscher speelt zich af in een concentratiekamp maar is niet het soort film dat je daar zou verwachten.

Wat deze film vooral interessant maakt is natuurlijk het morele dilemma. De vervalsers hebben genoeg ellende gezien in de kampen waarin ze gezeten hebben om bereid te zijn alles te doen om te overleven. Aan de andere kant daagt steeds meer het besef dat als zij zich verzetten dit niet een symbolische actie is maar ook één die wellicht de loop van de oorlog kan beïnvloeden. Niets is zwart-wit: Herzog doet werkelijk goede dingen voor de mannen, maar wel uit een volledig egoïstisch oogpunt. Sorowitsj is niets minder dan een crimineel maar heeft net zo goed te maken met morele afwegingen. Wel wrang dat zodra hij de dollar heeft gemaakt en zo de medicijnen voor de man met tuberculose heeft verdiend, de zieke zonder pardon wordt neergeknald. Wrang, maar niet verkeerd, want het verhaal speelt zich niet voor niets af in een concentratiekamp.

Wat ik ook interessant vind aan deze film is dat de bevoorrechte gevangenen zich schuldig voelen over hun positie tegenover de 'normale' gevangenen. Hun referentiekader is zo verwrongen door jaren in kampen dat zij hun slechte behandeling beschouwen als een luxe die aan hun geweten knaagt. Hun situatie is ook wel erg vreemd, een tennistafel en een bonte avond met carnaval verwacht je niet in een concentratiekamp. De mannen maken flauwe grappen over hun leven voor de oorlog en zelfs over Auschwitz. De hele film is soms gewoon absurd, maar daardoor niet minder geloofwaardig. Bovendien is de film op de waarheid gebaseerd, wat het nog vreemder maakt.

Minpunt aan de film vind ik dat sommige delen me iets te snel gaan. Het tempo was vrij vlot, wat ik nog niet eens zo erg vind, maar de eerste jaren gaan wel heel snel voorbij. Ook het eind kwam me iets te snel. Een kwartiertje meer had de film geen kwaad gedaan. Ook vind ik de vrouw van Herzog een beetje te geforceerd naïef.

Verder eigenlijk weinig op aan te merken. Apart om ervoor te kiezen om vooral tango-achtige muziek als soundtrack te kiezen. Misschien om de absurditeit nog eens extra te benadrukken? Al met al een bijzondere film, Die Fälscher.

avatar van baspls
"Ich bin ich. Die anderen sind die anderen."

Goede Duitse Holocaust film van Stefan Ruzowitzky. Niet bijzonder goed maar toch lang niet zo slecht als ik verwachte toen we hem op school van de leraar moesten kijken.

Het verhaaltje is een beetje standaard en niet heel erg bijzonder. De acteerprestaties zijn redelijk.

Een erg grote plus is dat iedereen de goede taal spreekt. De Duitsers en Joden spreken Duits, Fransen Frans en Britten Engels. Bij Schindler's List, die ik ook onlangs heb gezien, irriteerde het me mateloos dat iedereen Engels met een accent praat. Dan kan je wel zeggen; Maar dit is een Duitse film, Maar hier praat ook niet iedereen Duits.

Op een of andere manier deed Karl Markovics me steeds denken aan een soort Robert DeNiro, ik weet ook niet helemaal waarom. Het verhaal zou ook even goed in een normale gevangenis hebben kunnen plaatsvinden.

Een 3,5 omdat het best een aardig filmpje was.

Tarkus schreef:
Dat deze film een Oscar heeft gekregen voor Beste Buitenlandse Film vind ik zeer terecht.
Het verhaal is zeer goed gebracht en er wordt ook prima in geacteerd.
Dat dit echt gebeurt is lijkt ongelooflijk en toch is het zo, dat wordt ook duidelijk gemaakt door de enige nu nog overlevende uit het verhaal in de korte 'Making Of' die op de DVD staat en ook bijzonder interessant is.
Dit is wederom een film die past in het rijtje van goede Duitse filmen van de laatste tijd, al is deze meer een Oostenrijkse produktie, maar het neemt niet weg dat ik steeds meer en meer uitkijk naar meer Duitstalige filmen over het dit onderwerp en de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in zijn geheel, bekeken vanaf Duitse zijde, en het is des te lovenswaardig dat men de fouten die men toen heeft gemaakt ook in deze produkties niet uit de weg gaat en wel degelijk toont, zelfs nog beter dan in Amerikaanse filmen.
Deze prent had voor mij zelfs nog wat langer mogen duren met nog meer duiding en details over de gehele operatie, mij had het zeker niet verveeld.
Wederom een Duitstalige topfilm over het niet zo mooie Duitse verleden.

Deze film heeft voor mij aan geloofwaardigheid gewonnen omdat ik een boek heb gelezen over Heinrich Himmler waarin de operatie 'Bernhardt' uitgebreid aan bod komt, dezelfde operatie waarover deze film gaat.
Kan de film nog steeds warm aanbevelen !!