Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Die Fälscher (2007)

Alternatieve titels: The Counterfeiter | The Counterfeiters

Oostenrijk / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stefan Ruzowitzky
met Karl Markovics, August Diehl en Devid Striesow

Berlijn 1936. Sorowitsch is de koning der valsemunters. In zijn wereld van misdadigers, gigolo's en lichtekooien is het leven niet meer dan een spel... en het geld dat hij daarvoor nodig heeft, drukt hij gewoon zelf. Op een dag wordt hij verraden. Hij wordt opgepakt door commissaris Herzog en naar het concentratiekamp van Mauthausen gedeporteerd. Daar komt het er op neer om zijn eigen vel te redden tegen elke prijs. Sorowitsch vreest het ergste wanneer hij in 1944 naar Sachsenhausen wordt overgebracht. Maar het leven biedt hem een laatste kans. Bij aankomst wordt hij opgewacht door niemand minder dan commissaris Herzog die er een geheime missie leidt. Sorowitsch en een groepje zorgvuldig uitgezochte professionals moeten een heel pak buitenlands geld vervalsen. Het doel van deze operatie is om de economie van de geallieerden te ondermijnen. Dit stelt hen voor een ondraaglijk moreel dilemma. Plots gaat het niet meer om overleven maar om geweten.

avatar van Jawaddedadde
Geen onaardige film, maar been there done that-gevoel blijft achter.

Acteurs doen het lang niet slecht en het verhaal is best okee, maar vond het allemaal nogal standaard. Had het gevoel alles al eens eerder en beter gezien te hebben. Er is ook nergens echt een scène die me lang zal heugen, zoals dat in bepaalde films die over hetzelfde onderwerp gaan wel het geval.

Het begin was ook te fragmentarisch, alsof met teveel info te snel wilde geven. Nadien is de vertelstructuur wel beter.

Degelijk, maar niet meer dan dat.

avatar van Aapje81
Hele pakkende en strakke film waarin prima wordt geacteerd en de akelige sfeer heel goed wordt neergezet. Jammer genoeg zakt het tegen het einde allemaal een beetje in maar dit is zeker een van de betere films over dit thema van de laatste jaren.

Het eerste half uur van de film kon mij niet pakken. Een warrig verhaal waar kop noch staart aan zat. Ook als opmaat naar de rest van de film vond ik het achteraf weinig geslaagd. Pas toen de hoofdpersoon naar Sachsenhausen werd gebracht begon het verhaal me te boeien en dat bleef zo tot het eind toe.
Mooi is dat er geen helden in het verhaal waren. De hoofdpersoon is behoorlijk onsympathiek en zeker geen held maar een overlever in een verschrikkelijke situatie. Het verhaal riep bij mij wel de vraag op wat ik zelf in een dergelijke situatie zou hebben gedaan.
De film zet op een sobere, nuchtere manier de dilemma's neer waar de gevangenen mee worstelden. Dat tegen een ingetogen, grauwe belichting en achtergrond die goed past bij het thema en de realiteit van het kamp.
Goed werk, maar vanwege het matige begin aarzel ik tussen 3,5*** en 4*** toch maar een kleine 4***.

avatar van simonvinkie
Die Falscher

Zeer boeiend en realistisch oorlogsdrama. Het acteerwerk was subliem. Markovics zet een zeer goeie rol neer maar ook de andere acteurs doen het goed. Het einde vond eigenlijk aan het begin al vrijgegeven maar dat vond ik eigenlijk wel goed. De film was inderdaad een beetje raar gefilmd met veel in en uitzoomen maar ergeren deed ik me er niet aan.

Super realistische oorlogsfilm. 4 en een halve ster

avatar van 93.9
Markovics zet een hele goed acteerprestatie neer.
Ik vind het zeer indrukwekkend.
Heel belangrijk dat deze films gemaakt worden.
Bepaalde films moeten in het lesmateriaal opgenomen worden op middelbare scholen als WOII behandeld wordt.

avatar van Nand
Heel goede film over een onderwerp waar ik helemaal niets over wist. Het acteerwerk was indrukwekkend.

avatar van rokkenjager
De filmstijl stond mij (met name in het begin) wat tegen ,beetje hak op de tak. Mede daardoor kwamen bepaalde gebeurtenissen niet echt goed uit de verf of maakten maar weinig indruk. De film is verder best interessant, maar ook weinig verrassend en zeker verre van groots. Typisch zo'n film die je na paar weken compleet bent vergeten. De geweldige tango soundtrack (Hugo Díaz ) zal mij echter wel een tijd bijblijven. 3,5*

avatar van Pinoy
Zeker goede film en de toch wat achterhaalde WO II weer van een andere kant wordt bekeken

avatar van goongumpa
De filmstijl vond ik net wel goed. Rechttoe-rechtaan, ontdaan van franjes. Zeer snel tempo ook.
Het morele vraagstuk dat de film stelt, vond ik best interessant. Je eigen positie verbeteren door een immoreel doel te steunen of trouw blijven aan je idealen en je positie verminderen - in dit geval: sterven)
Dit is geen film die het wiel opnieuw uitvindt, maar gewoon een vakkundig gemaakt drama over een boeiend thema.

avatar van Mochizuki Rokuro
In 1999 was Ruzowitzky met zijn debuut in Rotterdam op het IFFR en won hij er een Tiger Award. Die Siebtelbauern bleek een hoekige komedie waarin hij vrijwel alles goed deed. Van die orginele geest die dat maakte is nauwelijks tien jaar later geen fluit meer over. Zoals mijn voorganger schrijft:
goongumpa schreef:
Zo ongelofelijk suf, saai en oerdegelijk. Ik kan het niet langer aanzien.

goede film met goed onderwerp

avatar van Humphrey
Uitstekende prent die een ongekend facet van de Tweede Wereldoorlog belicht. Goede vertolkingen en fijn uitgekozen muziek. Kortom, prima tijdsbeeld. 4*

avatar van dennmgn
Zeer indrukwekkend, maar voor mij ook een onbekend waargebeurd verhaal. Het acteerwerk is zeer goed te noemen. Het enige kleine minpunt wat ik kan benoemen is toch de wat korte duur van de film.

avatar van mnrk
Prima film over een net zo indrukwekkend thema.

Het acteerwerk is van een goed niveau en alles wordt prima weer gegeven. Ook dat het gebasseerd op een stuk geschiedenis waar je weinig over gehoord heb maakt deze film nog beter.

avatar van Sportingerke
Blijkbaar is het erg moeilijk om een film te maken over WO 2 die ik slecht vind, want ook Die Fälscher categoriseer ik (net als The Pianist en Shindler's List) onder "topfilm".

Het verhaal komt nogal traag op gang en het beklijvendste stuk begint dan ook pas wanneer men na een derde van de film in Sachsenhausen aankomt.
Zeer goed aan de film is dat Sorowitsch als protagonist eens niet de onversneden held is die het eventjes allemaal gaat oplossen, maar wel een man die als enige doel heeft overleven.
Dat hij hiervoor moreel onjuiste of vernederende dingen hoeft te doen zal hem worst wezen.

Een ander positief punt is dat er eens een facet van wereldoorlog 2 belicht wordt waarvan ik tot nu nog niet gehoord had. Ook voor deze uitbreiding van mijn kennis dank ik Die Fälscher

Vandaar: 4 sterren!

avatar van sinterklaas
Was een geslaagde WO 2 vertelling en tevens weer een geschiedenislesje derbij. Met een plot die je af en toe niet echt zal kunnen geloven. Over de valsmunter Sorowitch die in leven word gehouden in de concentratiekamp als hij biljetten voor Hitler wil vervalsen. Zo niet, dan kost dat het leven van zijn medegevangenen of van hem zelf. En zo krijg je een aaneenschakeling van keiharde beslissingen omdat je toch wel een beetje je volk zo verraad. Sorowich vond ik iig wel prachtig neergezet en het was ook best wel gek om te zien dat naderhand de Joden door de Duitsers van de ene concentratiekamp werden verplaatst naar een concentratiekamp met goede bedden en een vriendelijkere look. Maar dat was dan nog niet om te juichen want er word ook op een gemene wijze vertoond hoe de Joden vernederd en gekwetst worden als ze niet aan hun opdrachten voldoen, maar wel sterk van Sorowitch om zich er niks van aan te trekken..

Opzich nog best een geslaagde oorlogsvertelling met prima rollen.

avatar van erik neuteboom
Goed contrast tussen de mooie beelden en alle ellende die je over je heen krijgt gegoten op het menselijke gebied, vooral in het concentratiekamp gebeuren vreselijke en zeer dramatische zaken die er af en toe flink inhakken. De rollen van die vreselijke commissaris Herzog en de niet erg sympathiek overkomende Sorowitsch dragen deze film. Het morele vraagstuk over het funcioneren van de gewetensfunctie in oorlogstijd geeft een extra dimensie aan het geheel. Slot vond ik interessant evenals het gegeven van deze onderhoudende maar niet echt memorabele film.

Wat een goed gemaakte film, uitstekend geacteerd, en ook nog waar gebeurd. Allemaal heel meeslepend. Ik ben geen enkel moment afgeleid. De sjofele hoofdrolspeler was voor mij wel de belangrijkste speler en ontdekking.

Deze film zit mij niet helemaal lekker.

Ik vind dat het thema waar deze film eigenlijk om draait slecht uitgewerkt is zoals die sorowitcz door het vuur gaat voor zijn medegevangenen en voor hen tot op bepaalde hoogte zijn eigen leven waagt.
Maar eigenlijk lak heeft aan de rest van de wereld inclusief geliefden en nabestaanden aangezien die dat geld voor de duitsers vervalst.

Verder gaat het er bij mij ook niet in dat zoon egoist dat geld weggooid in het casino om zijn eigen geweten op te schonen, belachelijke scene was dat!

Tenslotte kan ik ook niet geloven dat zijn medegevangenen ook allemaal zo gewetenloos waren behalve die Burger dan.
Ik ken de historisch feiten verder niet maar vond dit boven genoemde toch wel storend en het acteerwerk was ook niet hoogstaand.
Maar omdat ik het verder allemaal wel interessant en onderhoudend vond wel 2.5*

mooie pakkende film over (niet voor het eerst) de kampen in WO2. Anders dan anders zijn de pakkende en grauwe manier van in-beeld-brengen en het toch belichten van de geldvervalsingen van de Duisters.
Fantastische acteerprestatie van Karl Markovics.
Alleen een beetje op mijn honger gebleven door het simplistisch uitgewerkt einde (of begin voor wie de film heeft gezien ....) Toch een mooie 3,5

avatar van cosp

De spaanse poster is precies hetzelfde en inderdaad veel beter dan de Duitse(?) die hierboven staat. De Nederlandse is nergens te vinden...

We kiezen altijd de originele poster uit land van herkomst (met originele titel).
Dit is de Duitse / Oostenrijkse poster, dus deze blijft hier staan.

avatar van SnakeDoc
Ik ben dol op films over de tweede wereld oorlog en begon dan ook vol enthousiasme aan Die Falscher. Toch heb ik na het kijken het gevoel dat ik iets miste.
Misschien wat overtuiging bij de spelers of wat meer verschrikkelijke en pijnlijke scenes.
Heb me wel vermaakt, maar kan twee handen vol films opnoemen die het veel beter doen in dit genre films! Dit was net even niet interessant genoeg.

avatar van moviemafketel
Redelijk oorlogsdrama. Ik had nog nooit gehoord van deze missie van de Duitsers om de Engelse en Amerikaanse economie op hun gat te gooien. Weer wat geleerd dus.
Ik ben zelf in Sachsenhausen geweest en vond het daarom des te interessanter.
Die Sorowitsch was echt een meester in het vervalsen van documenten en geld. Uiteindelijk is dit zijn redding geweest. De film kent wel wat saaie momenten en had wat mij betreft ook wel iets minder lang kunnen duren. Toch blijft alles wat maar met de 2e WO te maken heeft interessant. Ook de dagelijkse gang van zaken in zo'n kamp blijft zo onmenselijk. Je hoeft maar iets verkeerds te zeggen, ziek te worden of wat dan ook en je wordt opgeruimd alsof je een insect bent. De hele dag vrezen voor je leven, maar toch maar doorgaan in de hoop dat jij net gespaard zal blijven. Ik denk dat je gewoon krankzinnig wordt om zo te moeten leven daar. Des te knapper dat Sorowitsch zo kalm bleef. Zeer goede rol van Karl Markovics. Ook Devid Striesow die de rol van kampbaas Herzog speelt, deed het erg goed.

Een grappig moment in de film was dat ze een tafeltennistafel krijgen, nadat ze de pond tot in perfectie hebben weten na te maken. Die koppen van de Joden haha. Wat moeten we daar nou weer mee zie je ze denken. Ook heel wrang als je kijkt wat voor wereldprestatie ze hebben geleverd en dat ze dan beloond worden met zoiets nutteloos. Je zou toch hopen op een tafel vol met eten en drinken. Maar goed, uiteindelijk kun je zo wel een beetje de tijd opvullen daar.

Ook het einde is zeer sterk als je de Joden ziet die een stuk slechter zijn behandeld dan Sorowitsch en de zijnen. Ze zouden nog bijna zijn afgemaakt door hun eigen volk, omdat ze er zo goed doorvoed uitzien.

Samenvattend is Die Fälscher een sterke verslaggeving van een waargebeurde missie, waar elke dag gewetensvragen moeten worden gesteld. Overleven is uiteindelijk belangrijker dan de manier waarop je overleeft.

Interessante film over een heel apart aspect van de Tweede Wereldoorlog.
Jammer dat uit de beginbeelden al blijkt, dat de hoofdfiguur de ontberingen van het concentratiekamp zal overleven. Daardoor ontbreekt het in de film goeddeels aan echte spanning.
Goed geacteerd door Karl Markovics en Devid Striesow.

Prima film met een voor mij onbekend aspect van de tweede wereldoorlog.
Het verhaal is gebaseerd op de memoires van Adolf Burger ( inmiddels 93 jaar!) , in de film neergezet door acteur August Diehl.
De acteerprestaties zijn goed en de muziek geeft een bijzondere sfeer aan het geheel.

"Ich bin ich. Die anderen sind die anderen."

Sober in kleurgebruik, hoofdpersonages die geen helden zijn maar moeten zien te overleven in een wereld die gek geworden en is en elke vorm van menselijkheid uitsluit. Het is eten of gegeten worden. Het is jij of het zijn de anderen.
In hoeverre blijf je trouw aan principes of kruip je om te overleven?

"Die Fälscher" is een ingetogen film geworden, die de gruwel van de concentratiekampen niet schuwt, maar hem toch langs de zijlijn plaatst.
Het verhaal focust vooral op wat de gruwel betekent voor mensen die het toevallig beter hebben dan hun lotgenoten.

avatar van Number23
Ik hou altijd wel van waargebeurde historische verhalen, maar dit verhaal ontroerde me niet echt. Wel presteert het grote deel van de cast naar behoren.

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film, lekker spannend en goed verfilmd. Acteerprestaties waren prima.

avatar van jipt
Sterke film, beklemmend en rauw portret van een crimineel in een concentratiekamp. Sterk gegeven om zo'n film te laten zien door middel van een stille, hard gekookte protagonist. Erg goed gespeelt. Ben zelf een keer in kamp Sachsenhausen geweest en daar hangt ook eenzelfde soort naargeestig sfeertje.
4*tje, de film is trouwens vele malen beter als dergelijke soort films zoals La Vita Bella of Shawshank.