Napola - Elite für den Führer (2004)

Alternatieve titels: NaPolA | Before the Fall

Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Dennis Gansel
met Max Riemelt, Tom Schilling en Jonas Jägermeyr

De Nationaal-Politieke Academies (kortweg NaPolA) waren in nazi-Duitsland dé scholen waar de toekomstige elite werd opgeleid. Slechts de allerbesten werden toegelaten en eenmaal binnen, was er geen verschil wat betreft rang of stand: iedereen kreeg er gelijke kansen en was voorbestemd om gouverneur te worden in Washington, Parijs, Moskou of eender welke stad die ingepalmd zou worden in het duizendjarige Rijk. Dat gold ook voor de jonge Friedrich, een arbeiderszoon die door de bokscoach van één van die scholen opgemerkt wordt als een groot bokstalent, die de school mogelijk naar een overwinning zou kunnen brengen in de jaarlijkse bokscompetitie tussen de scholen onderling. Hij slaagt voor de ingangsproef en vervalst de handtekening van zijn vader (die niets van de nazi-praktijken moet hebben) om naar de school te gaan.

avatar van TekJohnny
Goede film, had er heel iets anders bij voorgesteld. Verassend plot ook, drama op drama. Ik zie steeds meer duitse films die toch erg goed zijn, kijk al uit naar de volgende. De hoofdpersoon is een echte ariër die toch een andere binnenkant heeft, leuk contrast. Dikke 4,5 voor deze film.

Bart Simpson
Een heel erg goede film, met een bijzonder en eigenlijk ook een zeldzaam verhaal.

avatar van MNV2
Een film die ik een jaartje terug tijdens les Duits zag, het verhaal en het idee is zeer interessant en leuk opgebouwd en de uitwerking was ook niet slecht. Ik heb me alleen aan al die clichés gestoord, zaken die in bijna elke dramafilm met dit soort verhaal terugkomt, zoals bijv. de kameraadschap tussen 2 heel verschillende mensen, de vader die er tegen is dat zijn zoon weggaat...

Wat ik dan weer wel heel positief vond was de sfeer in de film die uiterst indrukwekkend was. Voorlopig hou ik het op 3 sterren, al is de kans groot dat ik dat cijfer verhoog bij herziening.

Net even gekeken op TVblik Napola op TVblik.

moet toch wat doen met dit slechte weer in de vakantie. maar vond het een goede film, zet je aan het denken. misschien soms wat cliches maar al met al een intrigerende film

avatar van nachtschade
Geweldige film, die wel erg duidelijk de afkeer van de regisseur van het Nationaal Socialisme benadrukt. Het anti-oorlogsgevoel wordt toch niet helemaal optimaal belicht vind ik. Ook het einde van de film is niet echt sterk. Zou toch wel eens de thuiskomst van de hoofdrolspeler in beeld willen zien. Toch weer 4 * voor wederom een duits meesterwerk.

avatar van Leo1954
Ja, die afkeer van het Nazisme was duidelijk. En dat gaat erin als koek natuurlijk. Veel lef heb je daar als regisseur niet voor nodig. Film over een paar "goede" Duitse jongetjes. Meer ook niet.

avatar van b00ts
Goede film, goede acteurs ook. Helaas zie je een aantal dingen toch wel van tevoren aankomen. Had inderdaad de thuiskomst van de hoofdrolspeler weleens willen zien. Of hoe zijn vader de tijd verder heeft moeten ondergaan. Neemt niet weg dat hetgeen wel te zien is, zeker de moeite waard is. Ik heb me in ieder geval niet verveeld.

avatar van Kaiser
Beste film die zich afspeelt in de woii jaren van de laatste 20 jaar volgens mij. En tja de afkeer van het nazisme is te merken maar ik kan me geen een wo ii film herinneren waarbij dat niet was en niet nog meer was. Interessant op de site van vpro geschiedenis en holland doc interviews met Nederlandse jongens en beelden van de Napola in valkenburg. Veel overeenkomsten met film. Ook de wandeling heeft een dubbele aflevering met dick woudenberg gemaakt.

avatar van 606
Hele sterke ontroerende film met een goed en interessant verhaal.
Geloof niet dat ik zoiets eerder in een film heb gezien.
Goed in elkaar gezet en prima geacteerd.

4 sterern

Ontroerende film die me in zijn greep hield, ook de acteurs vind ik overtuigend. Echt het kijken waard.
4 pt

aparte film, met een vooral sterk 2e deel van de film. Film geeft een best goed beeld van hoe het er in die scholen aan toeging en waar die scholen voor dienden.
Film is leuk om een keer te zien, maar blinkt verder nergens in uit. daarom 3*

Mooie en ontroerende film ik ben helemaal niet weg van films waarin Duits word gesproken maar het verveelde me geen moment. Acteerwerk was goed. Heb er geen spijt van gehad dat ik deze heb gekeken een echte aanrader

Was zeer aangenaam verast met deze film.
Sterk verhaal en zeer goed geacteerd.

In deze tragische, ontroerende, pakkende film wordt de donkere, schandelijke en verschrikkelijke kant van het nationaal-socialisme ("Menschmachung") belicht. Hitler stichtte, om de wereld te domineren, een netwerk van elitescholen, Napolas genaamd, om jonge Duitsers voor te bereiden op de machtsposities die ze in Duitsland en in het buitenland moesten bekleden. De regisseur creëert een verboden wereld met jongens die opgesloten zijn en niets te vertellen hebben én leraren die ongegrond vernederen en onwaarschijnlijk wreed zijn, in koel blauw en winters grijs. De cast is fascinerend.

avatar van wimaroca
Duurde eigenlijk tekort,dan was ie nog beter geweest,
ik dacht die vader zien we weer terug,en/of de kinderen volop in het gevecht
wel goed geacteerd
maar geen film om 2x te kijken

wel een interesant onderwerp

Zeer zeker een interessante en bij vlagen ook indrukwekkende film. Mede ook door de goede acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Ik heb geen flauw idee hoe dicht deze film uiteindelijk bij de waarheid ligt, maar het onderwerp is zeker de moeite waard.

HALVE TAMME.

Tarkus schreef:
Na 'Der Untergang" en "Sophie Scholl" is dit al de derde Duitse film die ik op korte tijd zie, die gaat over de geschiedenis van het Derde Rijk.
Het lijkt er wel op dat men in Duitsland een inhaalbeweging aan het doen is wat betreft oorlogsfilms.
Men had vroeger 'Das Boot', maar daarmee was men uitgepraat. Nu maakt men sterkte films, en schuwt men geen enkel onderwerp.
Dat het verleden van Duitsland niet zo mooi is wordt in deze films absoluut niet uit de weg gegaan, integendeel, men wijst er zelfs op wat voor waanzinnig regime het nazisme wel was.
Deze film maakt het nog maar eens duidelijk dat zo'n totalitair regime mensen tot waanzinnige acties kan voeren, maar dat er ook nog mensen waren die er tegen in opstand kwamen, ook kinderen.
De Nationaal-Politieke Academies (NaPolA), waren dus opleidingsscholen voor de jeugd die onder een streng regime werden opgeleid tot elitesoldaten.
Maar ook sommige leeringen zien het gevaar van het extreem rechtse bewind en verzetten zich daartegen, al leidt dat meestal wel tot hun eigen ondergang en niet zelden de dood.
Deze film is des te indrukwekkend omdat het hier om kinderen gaat. Men ziet hier niet veel schokkende beelden maar het wordt subtiel duidelijk gemaakt wat voor tucht er heerst. De manier waarop men een bedplasser behandeld is middeleeuws, en drijft de jongen tot zelfmoord. Die daarna wordt afgedaan als een heldendaad.
Prachtige acteerprestaties in deze film. voor alle acteurs.
De film op zich verdient een 5, maar de DVD verliest ene half puntje. Het had beter gekund wat uitvoering betreft. Het geluid is niet denderend en er zijn geen extra's aanwezig. Een uitvoering zoals bij 'Der Untergang' had beter gepast bij deze film.
Ik ben benieuwd naar een volgende Duitse film in dit genre.

Deze wou ik absoluut nog eens terug zien, en bij deze is dat gebeurt.
Het is en blijft een indrukwekkende film, evenals het verhaal.
Een film waar je lessen uit kan trekken, en dat is wel eens nodig in deze tijd !!

avatar van clubsport
sterke film met goed acteerwerk waarin de wreedheid van het idoctrinatiesysteem via elitescholen word belicht .
Er zaten natuurlijk cliche's in het verhaal om het nog meer te dramatiseren maar dat deed niks af aan de kracht van de film .

Een film over keuzes, ook in de Nazi tijd Het waren maar weinigen die die keuze durfden te maken, ze wisten hoe het met hen of familie af zou lopen. Toch...een vreemd verhaal over boksen in het Nazidom op een Nazischool.. De film is kwa setting , aankledingen decor helemaal af. Het lijkt soms wel een documentaire. Het acteren is uitstekend en de Nazi's zijn huiveringwekkend echt. Deutsche Grundlichkeit Er ontbreekt 1 ding...de film boeit niet echt , mist echt pakkend drama, kabbelt wat door en ik had ook een onbevredigend gevoel met het plotselinge einde, omdat de makers met het gegeven waarschijnlijk geen raad wisten..

Deze film wordt de komende dagen een paar keer op ONS - het eerdere Nostalgienet - uitgezonden.

avatar van Dogie_Hogan
Ook vanmorgen weer op zender ONS.

Was zeer onder de indruk van deze film, die niet in de valkuil is getrapt om al te veel clichés en karikaturen voor te schotelen. Ook de 'helden' zijn bange jongens, die intuïtief wisten dat er iets niet klopte. Die strijd tussen 'onze' moraal en die van de nationaal-socialistische heilsleer is knap in het verhaal verweven, dat tot het einde spannend en afwisselend blijft. Uitstekende regie, goed spelende cast en de cinematografie is tot in de puntjes verzorgd. Dit draagt zeer bij tot het bijna documentaire karakter van de film.

kappeuter schreef:
Is deze film ergens mee te vergelijken?

Ik ben halverwege met bekijken en zeg Full Metal Jacket (1987).

Film kon mij uiteindelijk toch minder bekoren dan ik eerst dacht. Had verwacht dat ik er meer door zou worden ontroerd. Zegt ook iets over mij natuurlijk. Bij Nacht über Berlin (2013) voelde ik wel de emotie.

avatar van Filmkriebel
Nazi Academy

Voortreffelijk geacteerd drama over een jongen met bokstalent, die een toegangsticket krijgt tot een Nazi-eliteschool. Daar leert men de jeugd vooral om zich te conformeren naar het Dritte Reich waardenscala waarbij alle vorm van menselijkheid verdrongen wordt. Misschien niet de mokerslag die ik had verwacht, maar er blijven enkele sterke scènes sluimeren zoals die op het bevroren meer . Het einde is wrang maar de jongen is uiteindelijk beter af op die manier .