Under Sandet (2015)

Denemarken / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Martin Zandvliet
met Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard en Laura Bro

Het is mei 1945, slechts enkele dagen na het einde van de oorlog. Een groep Duitse krijgsgevangenen wordt naar Denemarken gebracht en gedwongen om de 2 miljoen landmijnen te ontmantelen die door de Duitse bezetters werden verspreid langs de Westkust. Sergeant Carl Leopold Rasmussen is verantwoordelijk voor de groep jonge, verzwakte mannen. Net als vele Denen haat hij de Duitsers. Hij reageert zijn woede dan ook af op de gevangenen.

avatar van Mitakcor
Altijd lastig om zich in te houden tegenover Duitsers die het leven van miljoenen mensen hebben geruïneerd. Het is alleen ontzettend belangrijk om ook te weten dat veel van hun landgenoten niet de gemene nazi's die het op de joden hadden gemunt maar net als wij gewone mensen zijn. De jonge jongens in de film voelen zich hoe dan ook natuurlijk machteloos tegenover kwade Denen. Niet eerlijk. Treurig om naar te kijken maar aan de andere kant ook een goed voorbeeld van het idee dat oorlog nergens opslaat.

avatar van mjk87
Had veel beter gekund. Vooropgesteld, dit is nu echt een verhaal dat het verdient verteld te worden. Niet alleen vanwege het feit dat deze geschiedenis niet mag worden vergeten, maar ook als verhaal over vergeving en elkaar weer als mens te kunnen zien. Mede daardoor is de film ook interessant, maar als drama is die wel mislukt. Je weet precies welke kant de film uitgaat doordat dit bol staat van de clichés die ook lang niet altijd even geloofwaardig zijn. Die verwachte omslag van Møller ging me ook echt veel te abrupt. Uiteraard moet daar nog even een terugvalletje in komen (in de meeste komische scène van allemaal als die hond doodgaat) maar het einde is wel uit te tekenen. Dit had allemaal veel subtieler gekund. Jammer, want de acteurs doen hun best en spelend ontwapenend met een goede onderlinge chemie en affectie want ook Møller is erg sympathiek (hij was eerder ongeloofwaardig als boze witte man). 2,5*.

avatar van jippie2010
Toch wel een lichte tegenvaller...
Het verhaal is origineel, maar vrij plat.
Ik had graag gezien dat de personages dieper werden uitgewerkt,
en dat de film net zo rauw was als in de eerste minuut het geval was.
Een voorspelbare film met een constante associatie met de film Schatjes! (1984)
Of was ik de enige?

Indrukwekkende film. boeiend van de eerste tot de laatste minuut

avatar van TornadoEF5
Een Deense film over Duitse krijgsgevangenen die de landmijnen die ze zelf gelegd hebben aan de Deense kust, ook weer moeten opruimen. Een vuil en hard werkje waar ook de emoties hoog oplopen soms, en deze film slaagt erin om die emoties goed weer te geven door de buitengewoon indrukwekkende acteerprestaties. Het is ook een film die ons een les leert, en in die zin een film die je moet gezien hebben. Hij werd dan ook niet voor niets genomineerd voor een Oscar. Het enige wat ik een beetje de bal vond doen misslaan waren de abrupte karakterswitches van die Deense officier, maar ik kon het beter plaatsen wanneer de tegenslag bewees dat hij niet plots een ander mens werd. En zelf zou ik op dat moment ook wel doodgegaan zijn van verdriet en pijn, en de woede opkroppen.

Zoals reeds hiervoren enkele keren geciteerd is de ommekeer in de houding van Møller inderdaad wat abrupt maar buiten dit feit is dit toch weer een schokkend aspect van wat WO II en de nasleep ervan die ons wordt voorgeschoteld. Dat de gevangenen heel jong waren maakt het gegeven nog te pijnlijker en als het verhaal dan toch steunt op ware gebeurtenissen dan stel ik toch wel de correctheid van deze handelingen tov gevangenen in vraag. Dat er in de oorlog van alles in dit opzcht is gebeurd die niet mooi was is geweten, maar dit was ze toch voor de helft de dood insturen.
Maar dit terloops. WO II blijft een onuitputtelijke bron voor schrijvers en filmmakers en deze "Land of Mine" is beslist een goed gemaakte film die zeker indruk maakt, meerdere knap gefilmde scenes bevat en waarbij toch behoorlijk goed werd geacteerd.

avatar van fappie
Wauw. Wat een goede film zeg. Prachtige sfeer, veel spanning, er staat nogal wat op het spel. Prachtig acteerwerk en een interessant verhaal/gegeven.

avatar van Snaaf
Wauw...

avatar van Donkerwoud
Verrassend hoe een naoorlogse film net zoveel clichés kan hebben uit de hedendaagse oorlogscinema. Zelfs als een personage op een mijn stapt en beide armen verliest, opent er zich in mijn hoofd een register van soortgelijke titels met dat specifieke beeld. 'Under Sandet' (2015) is typisch zo'n film die 'dapper' wordt gevonden om een beladen stuk uit de geschiedenis anders te verbeelden, dus door het perspectief te tonen van onschuldige Duitse tienersoldaten die gedwongen worden om mijnen op te ruimen. Een kritiek op nationalisme en de systematische ontmenselijking in oorlogssituaties, ook langs de kant van de natie die hoort tot 'de slachtoffers'. Mooi geschoten met sobere sfeershots en weidse strandtaferelen, met soms indringende passages ertussen waarin de mijnenruimers hun precisiewerk uitvoeren. Het is jammer dat het karakter van Roland Møller (de leidinggevende sergeant) een erg voorspelbare ontwikkeling doormaakt, terwijl zijn Duitse onderknuppels onderbelicht blijven. Hierdoor komen de gruwelijke ongelukken niet zo hard aan.

avatar van Decec
Een goede drama/historie/oorlogfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Mikkel Boe Følsgaard (TV Serie)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Woland
Oorlog, dat is de hel. Genoeg films die dat overtuigend overbrengen, en ook Under Sandet doet een duit in het zakje. Toch voldeed de film voor mij niet helemaal; er werd wel erg opzichtig gevist naar steeds meer drama en ellende, een beetje meer subtiliteit had de film goed gedaan. Ook de draaien die kolonel Rasmussen doormaakt kwamen niet zo heel geloofwaardig op mij over. Desalniettemin, Under Sandet is alsnog zeker de moeite waard, als oorlogsfilm die een voor mij onbekend stukje geschiedenis toont, en dit ondanks bovenstaande bezwaren over het algemeen solide doet. Met name bij de mijnenruimingscenes en de traumatiserende werking daarvan is de spanning sterk weergegeven, al blijven de Duitse jongens (wellicht met opzet) vrij anoniem en inwisselbaar. Degelijk, maar geen topper. 3.5*

Sterk drama, die goed laat voelen hoe krankzinnig oorlog eigenlijk kan zijn. Intens en integer, deed me qua thematiek erg denken aan een andere anti oorlogsfilm die ik in mijn jeugd heb gezien: Die Brücke.
Kritiek hierboven op Under Sandet kan ik derhalve niet goed plaatsen, ik vond het namelijk wel erg subtiel. Was makkelijk geweest om hier een naar sensatie riekend filmpje van te maken, maar Zandvliet bekijkt het vooral vanuit het menselijk perspectief, gunt ons een aantal tergend spannende scènes en vliegt qua emoties nergens uit de bocht. Ook het vreemde gedrag van de officier kon ik accepteren: Waar staat geschreven dat je in dit soort extreme situaties rationeel en consistent gedrag moet tonen? Duidelijk vanaf het begin dat deze wat eenzame man veel liefde voelde voor zijn viervoeter, dus als deze plotseling sterft, nog enigszins te volgen toch dat de onderliggende haatgevoelens jegens Duitsers weer komen bovendrijven?
Enig minpunt is dat je de kindsoldaten nauwelijks leert kennen, zodat je bij al het ergs wat hen later overkomt, niet de optimale betrokkenheid voelt die mogelijk was geweest. Daarom is Under Sandet voor mij een erg goede, maar geen onvergetelijke film geworden. Niettemin weer een voltreffer uit Denemarken.

avatar van james_cameron
Fraai oorlogsdrama dat een, althans voor mij, onbekend hoofdstuk uit de Tweede Wereldoorlog belicht. Duitse krijgsgevangenen worden na mei 1945 gedwongen om de 2 miljoen landmijnen te ontmantelen die werden verspreid langs de westkust van Denemarken. Bij vlagen nagelbijtend spannend en vaak behoorlijk aangrijpend, met unaniem sterk akteerwerk en een perfect getroffen sfeer.

Ijzersterk, kunnen de Amerikaanse oorlogsfilms nog wat van leren, wat betreft script, realisme en het klein maar toch aangrijpend houden.

avatar van comely
Mitakcor schreef:
Altijd lastig om zich in te houden tegenover Duitsers die het leven van miljoenen mensen hebben geruïneerd. .

Ja alleen de Duitsers hebben anderen pijn gedaan. Jouw mooie land uiteraard niet.

Film gebaseerd op ware feiten , die je toch wel effe doet nadenken over de absurditeit van oorlog . Prima film , goed acteerwerk , kortom een aanrader .

avatar van DiamondsRealDeal
Maar er zijn wel meer minpunten aan als de mensen benoemen. In bepaalde scenes mocht de spanning wel wat meer opgebouwd worden, wat maar weinig regisseurs begrijpen. Zoals juist met z'n hondje: Je hoort de ontploffing maar de kijker weet niet wat er aan de hand is. Prima, dat is wel meer in deze film. Vervolgens weet je 2 seconden later dat het de hond is, en weer 2 seconden later zijn we bij de volgende dag aangekomen. Ik dacht eerst nog half dat het misschien die vrouw of dat kind was. Zulke scenes maken of kraken een film en juist een film als deze moet het hier van hebben. Zoals 9 van de 10 films had hier ook meer ingezeten, evenals bv. 'Fury', maar word het alles niet goed genoeg gebracht, word er te snel over heen gerent, of zijn de emoties te oppervlakkig. Toch nog een aardige film van de Denen.

avatar van Capablanca
Niet verkeerd, maar zoals al door anderen opgemerkt ontbreekt de klik met de hoofdpersonen enigszins. Ik moet wel toegeven dat ik de grote knal niet zag aankomen.

Prachtige sfeerbeelden, uitstekende hoofdrol van 'herr feldwebel'. Het acteerwerk van de jonge Duitse soldaten is soms wat geforceerd. Maar alles tezamen een prima film gemaakt met een klein budget.

avatar van popcorn en cola
Hele tijd links laten liggen, want weer de zoveelste oorlogsfilm..... sla maar ff over. Maar dat was een misvatting, wat een aangrijpend verhaal en waargebeurd. Zeker kijken. Op Videoland te vinden onder de alternatieve titel Land of Mine

avatar van Lovelyboy
Wat wordt de toon lekker gezet door Sergeant Rasmussen in die beginfase, dat de Duitsers na de oorlog van maar weinig landen destijds door hun bezet, op sympathie hoefden te rekenen is in die zin wel duidelijk. Dat er van Hitler's wrede en afschrikwekkende strijdmacht slechts gehersenspoelde tieners over waren die van toeten nog blazen wisten, in die zin ook. Een interessant combinatie is gevormd, twee partijen die bepaald niet voor elkaar open staan. Een prima samenspel tussen de jongens en de officier ontstaat. Wantrouwen, angst, haat, maar vervolgens toch zorg, sympathie en verbroedering. Erg goed bedacht, de terugslag die de sergeant heeft na de dood van zijn hond.

Verder een mooi drama met veel facetten en emotie. Hele mooie film meteen al één van de beteren die ik dit jaar gezien heb.

avatar van konijnenkop
Geweldige film zonder Hollywood onzin zoals special effects, seksscènes etc gewoon de harde realiteit , deze film heeft mij van het begin tot het eind geboeid je ziet in deze film ook echt wat voor onrecht veel Duitsers is aangedaan en je beseft dat wij allemaal mensen zijn !!

Thomas83 schreef:
Jammer dat zo'n heftig en interessant onderwerp weer niet helemaal oprecht behandeld kan worden. Het begin van de film voelt oprecht naar met Carl die zijn woede op de ongemakkelijk jonge Duitse soldaten koelt. Maar dan komt er steeds meer ellende bij en wordt het steeds meer duidelijk dat de film er vooral in geïnteresseerd is om zoveel mogelijk drama uit de situatie te wringen. Eerst vroeg ik me nog af of het misschien niet aan mijzelf lag. Die kinderen zullen vast echt honger hebben geleden en de angst en ongelukken zullen ook niet uit de lucht gegrepen zijn.

Maar dan wordt er een klein meisje bij gesleept en dan weer een hond (wat een hilarische scène als die op een mijn loopt). Gaan ze uitbundig een potje voetballen en komt dat meisje natuurlijk midden tussen de mijnen terecht om door een van de jongens gered te worden. En als er tweelingbroers tussen die soldaten zitten dan weet je natuurlijk ook al genoeg. Het voelt allemaal vooral als goedkoop effectbejag. En misschien onredelijk, maar ergens irriteerden die scènes al waarin de jongens op een rij worden gezet om te worden afgeblaft door Carl, met de camera gefocust op anderen in de rij die nog aan de beurt zullen komen. Of zo'n jongen die een hond moet spelen. Het voelt zo enorm filmachtig allemaal.

Desondanks maakte de film in het begin nog indruk. Toen dacht ik nog met een film met de beste bedoelingen te maken te hebben en was ook geïntrigeerd door het onderwerp. Je zou dat kutklusje maar hebben moeten doen. Los van het enorme gevaar lijkt het ook zo uitzichtloos met dat grote strand dat haast letterlijk moet worden uitgekamd. En het hele proces van die mijnen onschadelijk maken wordt wel erg sterk in beeld gebracht, vooral in die eerste oefenscène. Een van de meest nagelbijtende scènes die ik heb gezien in een film. Dat hele nerveuze proces al van die dingen opendraaien, wat natuurlijk nooit helemaal soepel gaat zodat je je schrap zet bij elke weerstand die je ze ziet ondervinden, bang voor die te plotselinge beweging waardoor dat hele ding explodeert. Later verdwijnt wel wat van die spanning omdat de film altijd wel aankondigt wie er de lul zal zijn.

Roland Moller speelt de sergeant die de leiding heeft over de Duitse krijgsgevangenen die de mijnen op moeten ruimen trouwens wel goed. Zijn personage verandert weliswaar van het ene op het andere moment ineens radicaal van houding naar zijn gevangenen toe, maar Moller kan ook niets aan dat slechte script doen. Hij doet ermee wat hij kan. Het einde is ook wel jammer trouwens. Dat hij die laatst overgebleven jongens vrijlaat, ok, maar flauw en voorspelbaar dat die nog gemenere superieur van hem er nog een rol bij moet spelen. 2.5*.

Ik snap niet dat jij deze film niet kan warderen mistte je Brad Pitt of een andere overrated acteur uit Hollywood ofzo?

avatar van konijnenkop
Geweldige film heb hem gekeken op mijn mobiel en toen was hij al boeiend .Ik zou hem graag nog een keer willen zien met ondertitels en op een goede tv ……...

avatar van Thomas83
konijnenkop schreef:

Nou nee. Anders had ik dat wel vermeld.

Thomas83 schreef:

Nou nee. Anders had ik dat wel vermeld.

Een schaars geklede dame die overrated betaald word??

avatar van Thomas83
konijnenkop schreef:

Een schaars geklede dame die overrated betaald word??

Ja.
Nee.

avatar van john mcclane 2
Weer eens een behoorlijk onbelichte kant van ww2 .
Tenminste , ik had hier nog nooit bij stil gestaan en dan is een dag als deze ( 4 mei ) een geschikte manier om ook aan de oorlog en zijn slachtoffers te denken .

Natuurlijk is het logisch dat je niet meteen aan de Duitsers denkt , maar deze heel erg jonge jongens zetten je wel aan het denken .
Hoeveel jonge mannen zijn wel niet aan het front gezet zonder echt er van te doordrongen te zijn waar ze nu eigenlijk voor vochten , en wat dat voor consequenties dat had .

Dikke 4 *

avatar van Grindhouse62
Heb deze fantastische en spannende film vanavond in de herziening gehad. Kwam hem tegen in mijn digitale database die ik aan het bewerken was. Hoewel het nog maar een kleine 4 jaar geleden is dat ik deze film heb gezien was deze herziening zeker de moeite waard. Het blijft een boeiende film. Verhoog mijn stem naar 4.0

avatar van notsub
De invalshoek van deze oorlogsfilm is zeker origineel te noemen. Geen epische veldslagen, maar poetsen! In de ruimste zin van het woord dan, want het opruimen van de mijnen is een uiterst delicate en nauwkeurige bezigheid. Met chirurgische precizie wordt het strand onder handen genoemen. De spanning is daardoor regelmatig aanwezig, maar de film blinkt wat mij betreft uit in de relatie van de sergeant met zijn jonge gevangenen. Helaas komen er ook wat scenes voorbij die de situatie bewust enorm aanzetten, maar het blijft voor mij een geslaagde oorlogsfilm.