Under Sandet (2015)

Denemarken / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Martin Zandvliet
met Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard en Laura Bro

Het is mei 1945, slechts enkele dagen na het einde van de oorlog. Een groep Duitse krijgsgevangenen wordt naar Denemarken gebracht en gedwongen om de 2 miljoen landmijnen te ontmantelen die door de Duitse bezetters werden verspreid langs de Westkust. Sergeant Carl Leopold Rasmussen is verantwoordelijk voor de groep jonge, verzwakte mannen. Net als vele Denen haat hij de Duitsers. Hij reageert zijn woede dan ook af op de gevangenen.

62 BERICHTEN 23 MENINGEN
avatar van Barry83
geplaatst: 2 juli 2016, 19:12 uur [permalink]
Sterk begin, maar na een tijdje heb je het wel gezien. Je kunt vooraf wel voorspellen dat er af en toe een mijn af zal gaan en dat gaat vervelen.

geplaatst: 11 juli 2016, 03:46 uur [permalink]
waarom geef ik zomaarbeoordeling voor deze heb geeneens gekeken!! ik kan me niet herrineren dat 0,5 gaf!! RAAR!!

avatar van Walter S.
geplaatst: 11 juli 2016, 14:47 uur [permalink]
bortecine_90_50 schreef:

Dan ga je op die gele ster bovenin waar je 0,5 staat staan met je muis, kun je je stem verwijderen.

avatar van John Milton
geplaatst: 11 juli 2016, 23:56 uur [permalink]
🙄

avatar van Rosicky
geplaatst: 16 juli 2016, 16:35 uur [permalink]
Indrukwekkend, maar soms een beetje te makkelijk. Om de zoveel minuten krijgen we een gebeurtenis die wat te opzichtig op de emoties van het publiek inspeelt. Die moeten óf zielig zijn óf de menselijkere kant van Rasmussen tonen. De ontwikkeling die zijn karakter doormaakt is daarnaast wat voorspelbaar en fragmentarisch. Vond er geen natuurlijk verloop in zitten. Daarnaast blijven de jonge Duitse soldaten allemaal erg anoniem. Ik kan me best voorstellen dat dat bewust gedaan is, omdat ze in de ogen van Rasmussen ook inwisselbaar zijn. Aanvankelijk dan toch. Maar het maakt ook dat je als kijker amper met ze kan meeleven. En dat is zeker tegen het einde een groot gemis.

avatar van IH88
geplaatst: 16 juli 2016, 19:48 uur [permalink]
Under Sandet

Intense film. Het is altijd interessant als er een film wordt gemaakt over bepaalde gebeurtenissen voor, tijdens of na de Tweede Wereldoorlog waar nog niet veel over bekend is, en Under Sandet is daardoor bij voorbaat al intrigerend. Duitse jongeren die mijnen langs de Deense kust onschadelijk moeten maken en in de gaten worden gehouden door een keiharde Deense Sergeant klinkt gruwelijk en onheilspellend en dat is de film ook. Zelfs bij de gruwelijke details wordt de kijker niet gespaard en daardoor voelt de film ook levensecht aan.

De acteerprestaties van Moller en de jonge cast zijn ook voortreffelijk. De echte spanning miste ik wel omdat er wel heel erg de nadruk op werd gelegd wanneer een mijn zou ontploffen (en wanneer niet), en het verhaal heeft een wat voorspelbaar verloop. Het werd bijna getelefoneerd zoveel signalen kreeg je wanneer een mijn zou gaan ontploffen. Ik denk dat het ook niet de bedoeling van de makers was om een ijzingwekkende spanning te creëren maar meer om een indrukwekkende verhaal te vertellen over (te) jonge Duitse soldaten die in een onmenselijke situatie worden geplaatst. En daar slaagt de film zeker in.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 30 juli 2016, 17:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Under Sandet

Het is niet een klein feit dat ik tweede wereld oorlog fan ben hier binnen MM, vooral de films slaan erg goed aan bij mij en ik geniet altijd van deze films. Je hebt film b-type fillms binnen de genre Oorlog > WWII maar toch zijn er ook erg goeie films. Daar is Under Sandet er eentje van. De film heeft mijn interesse gewekt destijds hij volgens mij in de bioscoop was geweest. Deze film bied een fijn en toch wel sterk verhaal waardoor je vaak op het puntje van stoel gaat zitten. Ik heb al veel onderwerpen van WWII binnen films gezien. Aanslagen op Hitler, invallen, veroveringen en documentaires hoe het ontstaan was en hoe alles nou precies in zijn ging. Nu kan ik dan eindelijk daarbij ook neerzetten dat ik een film heb gezien over de nasleep van de oorlog en wat de desbetreffende Duitse soldaten dan te wachten stond.

We volgen in Under Sandet een groep Duiste soldaten. Laat ik het maar beter verwoorden als 'Duitse tieners', want Adolf Hitler had natuurlijk ook zo zijn kindsoldaten, werd ook erg mooi benadrukt in mijn nummer 1 film Der Untergang (2004), waar je na een tijdje ook de kindsoldaten zag vechten. Duitsland had in Denemarken een hoeveelheid land mijnen neer gelegd aan de kust, wel geteld 2.2 miljoen. Het Deense leger liet de Duitse gevangen soldaten de mijnen opruimen om vervolgens het strand weer veilig te maken. Na een mooie begin scene waarbij de jongens werden ingeleid vervolgde de opruim scenes die vaak toch wel dramatisch afliepen, en toch nog steeds de kijker op het puntje van de stoel liet zitten. Ik zelf zat continu af te vragen tot het bij eentje nou eens fout ging, en toen ik het niet meer dacht gebeurde het!

Het aangrijpen van de acteurs is prima gelukt. De nogal jonge cast laat toch wel een vaardigheid zien in deze film en, laten vooral zien dat ze echt wel kunnen. Met erg veel harde scenes word deze film toch op een erg goeie manier gepresenteerd. Ook Roland Møller en Mikkel Boe Følsgaard laten een prima personage zien en dankzij dit is het allemaal prima gelukt.

Het feit dat iedereen hier hun oorspronkelijke taal spreekt is fijn, Duits bij de Duitsers, Deens bij de Denen en Engels bij de Britten. Het concept is goed en de film stak mooi in elkaar. De nodige leden maten zijn er ook van afgevlogen en dit werd ook goed in beeld gebracht en zag er niet slecht uit, dus de explosies waren ook een 👍 omhoog. Het enige nadeel vond ik dat het eind abrupt was en ongepland waardoor je met de bek vol tanden zat. Einde was minder rest was prima. Dus ik kom niet niet op het volle cijfer uit!

Eerste film die ik heb gezien op de vakantie van 2016 en het was zeker geen spijtgevoel!

geplaatst: 5 augustus 2016, 21:34 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Under Sandet

• veel belovend verhaal, originele invalshoek door de focus te leggen op de periode na de bevrijding gezien vanuit het perspectief van Duitse (kind) soldaten.
• enkele indrukwekkende scènes: begin, aftocht van Duitse soldaten, mijnen training in de bunker, nachtelijke vernedering door dronken Deense soldaten, het gedwongen naast elkaar over een 'veilig' mijnenveld moeten lopen.

• personages missen diepgang, had had graag meer over de achtergrond van zowel de Duitse jongens als de Deense sergeant willen weten
• verhaal niet duidelijk uitgewerkt: de honger was tot de buikpijn amper aan bod gekomen, vanwaar die strijd tussen de sergeant en zijn meerdere, 'ineens' was de sergeant aan het voetballen met de jongens.
•gebeurtenissens soms te voorspelbaar.

Al met al een redelijke film, die ondanks originele insteek en lovende ontvangsten mijn verwachtingen niet helemaal heeft waargemaakt. Uiteindelijk heeft deze mij met een enigszins onbevredigend gevoel achtergelaten. Vanwege het originele verhaal had deze zeker potentie, helaas weet de uitwerking er van mij net niet te raken.

Drie sterren

avatar van Insignificance
geplaatst: 10 augustus 2016, 20:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mijnenvegen met jongetjes. Een pittig brokje geschiedenis verpakt in een film die uiteindelijk toch wat tegenvalt. De film piept met het kleine meisje, de hond en Lt. Ebbe, die wel heel opzichtig de eikel staat uit te hangen, het gaat kraken rondom de Deense Feldwebel. Jammer voor Møller, die een kordate rol neerzet, maar zijn draai halverwege gaat er bij mij niet in. Hij staat ver af van de jonge Duitsers en komt vervolgens wel erg dichtbij. Een afstand die blijkbaar niet al te soepel te overbruggen valt. En hij moet nog eens terug ook. Het verzandt gelukkig nergens in een film die nadrukkelijk op het gemoed staat in te beuken, wat dat betreft heeft Zandvliet z'n film onder controle, maar de plooien in het script krijgt ie niet glad. De film is op z'n sterkst als er mijnen aan te pas komen.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 20 augustus 2016, 20:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het weinig besproken oorlogsverleden van de Denen, die jongeren gebruikten om de stranden te ontmijnen. Als je oud genoeg bent om een oorlog te beginnen ben je ook oud genoeg om een oorlog op te ruimen, zegt de Deense officier. Niet netjes. Op het einde van de oorlog was er bij iedereen een diepgewortelde haat tegenover de Duitsers... zo sterk dat het moeite kostte om hen nog als mensen te zien. Maar als er jongens de lucht beginnen in te vliegen komt het medelijden bij de blaffende Feldwebel boven, en keert er een opflakkering van menselijkheid terug in zijn hart . Want Under Sandet gaat veel minder over die ontmijning dan over het volgende : je vijanden opnieuw als mensen leren zien. Zandvliet bekijkt het ook even door de ogen van de Duitse jongens, die stilaan weer ook van het leven beginnen houden : het is niet toevallig dat we ze met kwetsbare dieren zoals muizen en kevers zien omspringen. Daarom vond ik dit een erg hoopgevend drama.

avatar van clubsport
geplaatst: 9 september 2016, 20:19 uur [permalink]
goede film over een voor mij voorheen nog heel onbekend verhaal van net na de oorlog .
Hier kan je goed zien hoe voormalige slachtoffers gedreven door haat veranderen in daders .
de acteerprestaties zijn van de gehele cast meer dan goed en uiteindelijk is het dan toch een mooi gegeven dan de sergeant weer wat menselijkheid terugkrijgt .

avatar van Alathir
geplaatst: 15 september 2016, 19:19 uur [permalink]
Goede film. Vond hem ook qua tijdsduur perfect, zeker niet te lang wat bij oorlogsfilms al eens kan gebeuren. Er wordt goed geacteerd, vooral door de sergeant amai. Zijn evolutie, zoals hier eerder al gezegd, is inderdaad niet zo natuurlijk. Qua originaliteit is deze film een pluspunt, ik had helemaal geen weet van al die mijnen in Denemarken. Ik ken ook niet direct films die hierover handelen. Een minpunt is dat je de meeste jongens niet goed genoeg leert kennen, om er echt mee mee te leven. Deze film toont aan hoe kwetsbaar een mensenleven is, dat tweelingen onafscheidelijk zijn en dat ook de ruigste sergeanten een hart hebben en medelijden kennen.

avatar van david bohm
geplaatst: 2 oktober 2016, 17:56 uur [permalink]
Boeiende film over de directe gevolgen van WOII in Denemarken. Spanning, drama, mooie beelden van de Deense kust waar het blijkbaar altijd mooi weer is en prima acteerwerk zorgen voor een aangename zit.

avatar van Antonev
geplaatst: 27 oktober 2016, 17:55 uur [permalink]
Erg interessant thema, mooie beelden. Ik heb al jaren veel interesse in het lot van Duitse krijgsgevangen na WW2. Daar valt helaas niet heel veel over te vinden. Er bestaan wat boeken en documentaires over de Duitsers die naar de Sovjet-Unie, Engeland en de VS moesten. Maar verder is het aanbod behoorlijk schraal. Deze film leek me dan ook wel wat. Ik vond de uitwerking helaas niet bijzonder sterk en het was allemaal redelijk oppervlakkig.

Voor de liefhebbers is The Barbed-Wire College: Reeducating German POWs in the United States during World War II een absolute aanrader!!

avatar van aSMoDeuS
geplaatst: 29 oktober 2016, 00:09 uur [permalink]
MacHop schreef:
De haat van de Denen moet je wel zien in de context van de situatie van toen.

Hoe bedoel je? Wat hebben de Duitsers toen mis gedaan, dan?

avatar van knusse stoel
geplaatst: 30 oktober 2016, 14:08 uur [permalink]
Sneu voor de jongens die nog niet eens de pubertijd zijn ontgroeid en worden geconfronteerd met levensbedreigende landmijnen die dan ook nog eens het leven kunnen kosten van jou en/of jouw vrienden. En dat alleen omdat je door de leiders van jouw land de oorlog in bent gestuurd!
De film maakte een behoorlijke indruk!

avatar van mcdaktari

geplaatst: 3 november 2016, 00:29 uur [permalink]
Nooit geweten dat er zoveel mijnen lagen op de Deense stranden en dat de krijgsgevangenen die moesten ruimen. Zo kom ik toch steeds weer dingen tegen van WW2 waarvan ik nog nooit gehoord had. Dat was ook al bij Riphagen, ook nooit van gehoord terwijl dat toch in Nederland afspeelde.
Maar "Under Sandet" was weer een film die me tot het eind toe wist te boeien. De jonge acteurs deden het vrij goed, wel vond ik het voorspelbaar wat bepaalde dingen betreft, maar ik vind het zeker geen slechte film. Ik wist ook niet dat de Deense bevolking zo'n diepe haat had richting de Duitsers. En dan ook nog naar die jonge jongens die eigenlijk liever thuis waren gebleven dan naar het front te gaan, maar toen Hitler de oorlog begon te verliezen moesten kinderen en oudere zich ook melden om het land te dienen. De krijgsgevangenen die de mijn moesten ruimen waren ook bijna allemaal kinderen zoals je in de film ook kunt zien.

geplaatst: 9 november 2016, 18:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende film waarin jonge, Duitse krijgsgevangenen de Deense stranden van mijnen moeten ontdoen. Wederom een film over een relatief onbekend, maar desalniettemin boeiend stukje WW2-geschiedenis. Ook de verschuivende verhouding tussen de sergeant en de jongens is sterk uitgewerkt. Ondanks dat het soms wat voorspelbaar is (wanneer er weer een mijn ontploft), bevat de film een aantal aangrijpende momenten.

geplaatst: 13 november 2016, 15:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Knappe en aangrijpende Deens / Duits (er wordt vooral Duits gepraat) oorlogsdrama, van de half-Nederlandse regisseur Martin Zandvliet, die ook is ingestuurd voor de Oscar voor "Beste Buitenlandse Film".

Het verhaal speelt zich af in Denemarken in mei 1945 enkele dagen na de oorlog, waarbij een groep jonge Duitse krijgsgevangen de gedwongen opdracht krijgt om een paar miljoen landmijnen te ontmantelen in de Deense stranden aan de westkust, die daar gelegd zijn door de Duitse bezetters, omdat die dachten dat daar wel eens de invasie kon gaan plaatsvinden. Een aantal van deze jonge Duitse krijgsgevangen valt onder de verantwoordelijkheid van de harde Sergeant Carl Leopold Rasmussen, die Duitsers haat. Dat reageert hij dan ook regelmatig af op de gevangenen, die hij daarom in eerste instantie ook slecht behandelt. Maar door de tragische gebeurtenissen tijdens het ontmantelen van de mijnen, ontstaat er een band tussen de jonge gevangenen en Sergeant Carl Leopold Rasmussen en daar draait het dan om in dit verhaal.

Hoewel deze film zeker niet gemaakt is met een groot budget (strand, paar gebouwen en beperkt aantal acteurs en actrices), heeft men wel het maximale eruit weten te halen, want deze film zit gewoon goed en mooi in elkaar en weet eigenlijk al vanaf de eerste minuut (geweldige introductie van Sergeant Carl Leopold Rasmussen) te boeien en houdt dat vast tot de laatste minuut. Omdat de jonge Duitse gevangenen alle landmijnen moeten opruimen met primitieve middelen (hun eigen lichaam en een stokje), wordt het natuurlijk regelmatig tragisch en aangrijpend als er weer eens iemand wordt opgeblazen (regelmatig overigens) door een landmijn. Dat wordt de eerste keer zelfs zeer aangrijpend in beeld gebracht (omdat de persoon daarbij ook niet wordt gedood, maar wel zwaargewond raakt) en daarna niet meer en zie je enkel en alleen nog de ontploffingen van de landmijnen. Maar het blijft natuurlijk wel tragisch om dat te zien en het heeft natuurlijk ook impact op de gevangenen en de Sergeant.

Wat vooral mooi is weergeven in dit verhaal (misschien wel clichématig en ook voorspelbaar), is de band die ontstaat tussen de jonge gevangenen en de harde Sergeant Carl Leopold Rasmussen, die zich langzamerhand ontpopt als een soort van zorgzaam persoon voor hun. Dat komt ook omdat de Sergeant het niet fijn vindt dat jonge Duitse gevangenen (zeg maar gerust kinderen) dit werk moeten doen i.p.v. slechte ervaren Duitse gevangen en uiteraard grijpt het hem ook aan als weer een jongere gedood wordt door een landmijn en ook zijn eigen hond, door een over het hoofd geziene landmijn (dat reageert hij dan weer af op de gevangenen). Het einde van het verhaal vond ik overigens goed en mooi en na het einde van het verhaal krijg je nog te lezen dat ruim 2000 Duitse krijgsgevangen gedwongen dit werk (ontmantelen van landmijnen) moesten doen aan de Deense westkust en dat daarbij bijna de helft is omgekomen of gewond is geraakt en velen van hun waren jongeren.

Van de cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ze deden het wel allemaal uitstekend en ze tilden ook het verhaal naar een hoog niveau en met name Roland Møller in de rol van de harde Sergeant Carl Leopold Rasmussen (het is wel jammer dat je geen achtergrond over hem te weten komt). Maar ook de jongeren in de rol van de jonge Duitse gevangenen speelden uitstekend zoals Louis Hofmann (in de rol van Sebastian Schumann, die min of meer de leider is onder de jongeren), Emil Belton (in de rol van Ernst Lessner die de tweelingbroer is van Werner Lessner en die beiden omkomen door een landmijn) en Joel Basman (in de rol van Helmut Morbach, waarvan ik dacht dat hij wel eens slecht kon zijn). De jonge Duitse gevangenen zijn ook allemaal niet slecht en degene de juist wel slecht is, is Mikkel Boe Følsgaard in de rol van Luitenant Lt. Ebbe Jensen (die de commandant is van Sergeant Carl Leopold Rasmussen), met zijn loze beloftes en lakse houding.

Al met al een knappe en zeker ook aangrijpend oorlogsdrama, die misschien wel wat clichématig en voorspelbaar is. Daarom betwijfel ik ook of deze film de Oscar voor "Beste Buitenlandse Film" zal gaan winnen tijdens de komende Oscars, want daarvoor is hij misschien niet uniek genoeg.

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 14 november 2016, 16:55 uur [permalink]
Knap acteerwerk en boeiende film 👍 !

avatar van mixmaster
geplaatst: 16 november 2016, 16:20 uur [permalink]
Imponerende film die laat zien dat er na de 2e wereldoorlog jonge Duitse krijgsgevangenen werden ingezet om landmijnen te ontmantelen langs de Deense kust.
De film heeft me bij de keel gegrepen en niet meer los gelaten.
Ik had hier nog nooit iets over gelezen of gehoord ondanks dat ik al vele oorlogsfilms gezien heb.
Natuurlijk kan ik begrip opbrengen dat de Duitsers gehaat werden, maar dat er jonge kinderen ingezet werden om de landmijnen te ontmantelen is toch wel schrikbarend.

geplaatst: 2 december 2016, 19:43 uur [permalink]
Toch wel indrukwekkende film al komt er amper actie in.
De feiten spelen zich af net na de oorlog en toont een niet zo mooie kant van het Deense volk of leger in het bijzonder.
Ik verklap niet graag wat over het verhaal op zich maar mooi is het alleszins niet, onthutsend relaas is het geworden.
Maar wel een aanrader deze film voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.

avatar van Thomas83
geplaatst: 6 december 2016, 19:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jammer dat zo'n heftig en interessant onderwerp weer niet helemaal oprecht behandeld kan worden. Het begin van de film voelt oprecht naar met Carl die zijn woede op de ongemakkelijk jonge Duitse soldaten koelt. Maar dan komt er steeds meer ellende bij en wordt het steeds meer duidelijk dat de film er vooral in geïnteresseerd is om zoveel mogelijk drama uit de situatie te wringen. Eerst vroeg ik me nog af of het misschien niet aan mijzelf lag. Die kinderen zullen vast echt honger hebben geleden en de angst en ongelukken zullen ook niet uit de lucht gegrepen zijn.

Maar dan wordt er een klein meisje bij gesleept en dan weer een hond (wat een hilarische scène als die op een mijn loopt). Gaan ze uitbundig een potje voetballen en komt dat meisje natuurlijk midden tussen de mijnen terecht om door een van de jongens gered te worden. En als er tweelingbroers tussen die soldaten zitten dan weet je natuurlijk ook al genoeg. Het voelt allemaal vooral als goedkoop effectbejag. En misschien onredelijk, maar ergens irriteerden die scènes al waarin de jongens op een rij worden gezet om te worden afgeblaft door Carl, met de camera gefocust op anderen in de rij die nog aan de beurt zullen komen. Of zo'n jongen die een hond moet spelen. Het voelt zo enorm filmachtig allemaal.

Desondanks maakte de film in het begin nog indruk. Toen dacht ik nog met een film met de beste bedoelingen te maken te hebben en was ook geïntrigeerd door het onderwerp. Je zou dat kutklusje maar hebben moeten doen. Los van het enorme gevaar lijkt het ook zo uitzichtloos met dat grote strand dat haast letterlijk moet worden uitgekamd. En het hele proces van die mijnen onschadelijk maken wordt wel erg sterk in beeld gebracht, vooral in die eerste oefenscène. Een van de meest nagelbijtende scènes die ik heb gezien in een film. Dat hele nerveuze proces al van die dingen opendraaien, wat natuurlijk nooit helemaal soepel gaat zodat je je schrap zet bij elke weerstand die je ze ziet ondervinden, bang voor die te plotselinge beweging waardoor dat hele ding explodeert. Later verdwijnt wel wat van die spanning omdat de film altijd wel aankondigt wie er de lul zal zijn.

Roland Moller speelt de sergeant die de leiding heeft over de Duitse krijgsgevangenen die de mijnen op moeten ruimen trouwens wel goed. Zijn personage verandert weliswaar van het ene op het andere moment ineens radicaal van houding naar zijn gevangenen toe, maar Moller kan ook niets aan dat slechte script doen. Hij doet ermee wat hij kan. Het einde is ook wel jammer trouwens. Dat hij die laatst overgebleven jongens vrijlaat, ok, maar flauw en voorspelbaar dat die nog gemenere superieur van hem er nog een rol bij moet spelen. 2.5*.

geplaatst: 13 december 2016, 17:53 uur [permalink]
Goed dat dit onderdeel over de nasleep van WO II belicht wordt. Jammer dat het in zo een weinig verassende film gebeurt. Werklelijk elke ontploffende mijn kan je mijlenver al zien aankomen. De karakter switch die het personage van Rasmussen maakt, komt volledig out of de blue en is daardoor behoorlijk ongeloofwaardig.
Wat de achtergrond van dit verhaal betreft, het volgende: In deze film is het de Deense sergeant Rasmussen die de operatie leidt. In werkelijkheid werden deze actie geleid door de Bitse krijgsmacht, met aan het hoofs van elk team een Duitse officier.
Historische bestempelde het mijnen ruimen door Duitse kinderen als een van de ergste oorlogsmisdaden ooit gepleegd door Denemarken.

avatar van Rodger
geplaatst: 24 december 2016, 04:25 uur [permalink]
Indrukwekkende tweeledige film.
Je denkt eerst dat hebben ze zelf gedaan, totdat je sympathie krijgt met de Duitse soldaten.
3.5 **
Mooi drama.

avatar van mobistar
geplaatst: 28 december 2016, 10:37 uur [permalink]
Deze film heeft een indruk gemaakt.... zeer goed geacteerd door zowat iedereen en de regisseur blijft steeds bij de kern van het verhaal, zonder nodeloze, afleidende nevenverhalen.
De Duitsers hebben zelf massaal dwangarbeiders ingezet en laten creperen bij het ontwikkelen van hun bouwprojecten, dus start je bij het kijken met een gevoel van onverschilligheid tov de jeugdige Duitse soldaten.
De houding van de plaatselijke bewoners en in uitbreiding alle bewoners van Europa tov de Duitsers na een desastreuze bezetting is tenslotte gerechtvaardigd.
Maar deze film probeert toch een vinger op de wonde te leggen door naar het einde toe een positieve boodschap te brengen.

avatar van Redlop
geplaatst: 28 december 2016, 13:08 uur [permalink]
De beste mannelijke hoofdrol 2016 gaat naar Roland Møller (Sgt. Carl Rasmussen).

avatar van hoffhaan
geplaatst: 2 januari, 15:56 uur [permalink]
Film maakt indruk zonder dat er veel in gebeurd. Heb nog niet eerder iets gezien wat deze kant van de tweede wereldoorlog laat zien. 3.5

avatar van Hereistom
geplaatst: 11 januari, 13:35 uur [permalink]
Mooie film over de verschrikkingen van een oorlog.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 12 januari, 10:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film waar je stil van wordt. Ingetogen en tegelijk zeer heftig. De zedige manier waarop de jongens de mijnen onschadelijk maken en nadien praten over welk eten ze dromen en wat ze willen doen als alles achter de rug is, gaat recht naar het hart. Er wordt bewust niet ingegaan op het verleden van de jongens en de misdaden die ze mogelijk op hun kerfstok hebben. De momenten waarop een mijn afgaat, zijn zorgvuldig gekozen maar vaak te voorspelbaar. De reacties van shock en ongeloof bij de jongens zijn misschien nog intenser dan de explosies zelf. Hoe verschrikkelijk en traumatisch moet dit zijn geweest. Goed dat ze deze kant van de oorlog ook eens in beeld brengen.

avatar van Mitakcor
geplaatst: 25 januari, 17:44 uur [permalink]
Altijd lastig om zich in te houden tegenover Duitsers die het leven van miljoenen mensen hebben geruïneerd. Het is alleen ontzettend belangrijk om ook te weten dat veel van hun landgenoten niet de gemene nazi's die het op de joden hadden gemunt maar net als wij gewone mensen zijn. De jonge jongens in de film voelen zich hoe dan ook natuurlijk machteloos tegenover kwade Denen. Niet eerlijk. Treurig om naar te kijken maar aan de andere kant ook een goed voorbeeld van het idee dat oorlog nergens opslaat.

avatar van mjk87
geplaatst: afgelopen vrijdag om 19:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Had veel beter gekund. Vooropgesteld, dit is nu echt een verhaal dat het verdient verteld te worden. Niet alleen vanwege het feit dat deze geschiedenis niet mag worden vergeten, maar ook als verhaal over vergeving en elkaar weer als mens te kunnen zien. Mede daardoor is de film ook interessant, maar als drama is die wel mislukt. Je weet precies welke kant de film uitgaat doordat dit bol staat van de clichés die ook lang niet altijd even geloofwaardig zijn. Die verwachte omslag van Møller ging me ook echt veel te abrupt. Uiteraard moet daar nog even een terugvalletje in komen (in de meeste komische scène van allemaal als die hond doodgaat) maar het einde is wel uit te tekenen. Dit had allemaal veel subtieler gekund. Jammer, want de acteurs doen hun best en spelend ontwapenend met een goede onderlinge chemie en affectie want ook Møller is erg sympathiek (hij was eerder ongeloofwaardig als boze witte man). 2,5*.