Under Sandet (2015)

Denemarken / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Martin Zandvliet
met Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard en Laura Bro

Het is mei 1945, slechts enkele dagen na het einde van de oorlog. Een groep Duitse krijgsgevangenen wordt naar Denemarken gebracht en gedwongen om de 2 miljoen landmijnen te ontmantelen die door de Duitse bezetters werden verspreid langs de Westkust. Sergeant Carl Leopold Rasmussen is verantwoordelijk voor de groep jonge, verzwakte mannen. Net als vele Denen haat hij de Duitsers. Hij reageert zijn woede dan ook af op de gevangenen.

avatar van Phantasm
Niet echt mijn ding, moet je van houden.

avatar van Fisico
Under sandet belicht een stukje geschiedenis dat me vrijwel onbekend was. Een boeiend aspect ook uit WOII waarbij de twee miljoen geplaatste Duitse mijnen op Deense stranden door jonge Duitse krijgsgevangen ontmanteld moesten worden. Wat volgt zijn uiterst spannende en bloedstollende scènes waarbij elke seconde de laatste kan zijn. Dat er eentje af en toe gaat ontploffen is logisch, maar echt voorspellend is het niet als kijker. Alleen al daarvoor zit je op het puntje van je stoel te kijken. Elke verkeerde bruuske beweging kan gedaan zijn ...

De Deense brulsergeant krijgt een 14 tal knapen onder zijn hoede en haat hen tot het diepste van zijn ziel. Toch ontdooit hij en ontstaat er een wederzijds respect. Ook interessant om op te merken is dat Denemarken opteerde om ook hun zwarte bladzijde van de oorlog te belichten. Knap staaltje zelfkritiek. Het is niet iedereen gegeven. Naast de spanning eveneens prachtige beelden van de desolate kille duinen. Moller deed het ook uitstekend als sergeant Rasmussen. De jonge snaken deden het ook prima en de angst en het psychische lijden komt sterk naar voor.

Zandsvliet leverde een geloofwaardige film af. Drama en thriller gaan hand in hand. Eentje om te koesteren!

avatar van Brabants
Under Sandet is een mooie verfilming van een stukje geschiedenis waarvan ik niet eerder op de hoogte was. Buiten dat het interessant is om te weten is het ook nog eens schitterend verfilmd en aan de man gebracht. The Outsider vond ik ook al zo'n prachtige film. Deze regisseur doet zijn huiswerk erg goed. Het acteerwerk is ook op en top. Geweldige film dit!

avatar van badfans69
De film is te zien op Canvas, vrijdag 8 mei aanvang 21.25 uur.

avatar van De wind
Wat een top film. Enerzijds subtiel, anderzijds behoorlijk aangrijpend. De ontwikkeling van de karakters en daarbij behorende emoties is subliem.

Echt een hele goede film! Wat een stakkers die jonge jongens!!

Heel sterke film. Realistisch gefilmd. Best wel spannend bij momenten en wreed ook natuurlijk.
Een paar momentjes van hoop toch, die naar een betere toekomst wijzen.

avatar van Diederik58
Film die mij raakte. Natuurlijk moet je het zien in de tijdsgeest , maar dat neemt niet weg dat het opruimen van de mijnen door pubers blijkbaar gebaseerd was op wraak. Gruwelijk en walgelijk.
En wat fantastisch geacteerd. De angst en uiteindelijk de apathie kwam heel goed over.
Roland Møller zet een bikkelharde maar toch ook enigszins empathische sergeant neer.

Indrukwekkend. Vond er een paar aangrijpende scenes in zitten die me niet onberoerd lieten. Goed geacteerd, mooi gefilmd. Niet bijster spannend maar dat vond ik niet belangrijk. Blij dat ik hem toch even mee gepakt heb.

avatar van Shadowed
Niet verkeerd.

Maar helaas bleek dit wel een oorlogsfilm te zijn die toch wat jeugdiger is gericht. Ik denk ook dat hierdoor een deel van de potentie verloren ging, want het concept dat de jonge Duitsers die landmijnen op moesten graven hebben we nog niet heel vaak voorbij zien komen denk ik zo.

En nog vreemder aangezien de eerste minuten best hard zijn en de film zo zijn abrupte en confronterende momenten kent. Maar gaandeweg lijkt de film steeds meer te veranderen in een wat jeugdige film, en daarbij worden dan ook diverse jeugdige concepten behandeld.

En daar vind ik dat de film potentie heeft laten lopen. De eerste 15 minuten zijn strak, kil en boeiend. En dan begint het allemaal steeds iets zoeter te worden en begint de toon met elkaar te vloeken. En daar begint de film dan ook minder te worden.

Dat gedoe met Møller die gaandeweg meer sympathie begint te tonen voor de jongens. Ik kan me er maar moeilijk in vinden. Natuurlijk is het hard, maar een man met zo'n rank moet toch veel ergere dingen hebben meegemaakt? En zeker met de vaart waar hij mee begint te keren richting de jongens, ik vind het bijzonder ongeloofwaardig.

De spanning voelde ik echter ook niet meer eenmaal op het strand. Het blijft interessant, maar spannend, niet bepaald. Het is vooral dat het allemaal boeiend in elkaar gestoken is en onvoorspelbaar blijft. Dat is ook waar de film zijn kracht vandaan blijft halen.

Maar wat mij betreft toch iets te zoet in elkaar gezet. Steeds iets voorspelbaarder, om vervolgens ook met een zoet einde te eindigen. Ik ben er niet bepaald een fan van eigenlijk.

avatar van des1
Sympathieke film. Veel prijzen gewonnen. Ik neem aan dat de jonge Duitse soldaten gelegerd waren in Denemarken. Want juist de jonkies (Hitler had zelfs een speciale brigade van ze samengesteld om te vechten in Normandië) waren verantwoordelijk voor veel gruweldaden, zo gehersenspoeld als ze waren. Daar kunnen met name de Canadezen over mee praten. Gevangen genomen Canadese soldaten werden standrechtelijk geëxecuteerd.

avatar van paas
Pfff, herzien. Van 4 naar 5*