• 8.481.081 stemmen

Releasedatum: 31 maart 2016

• Google Play Bekijk via Google Play
  • CineMember Bekijk via CineMember

Plot Under Sandet

"They survived the second World War, now they must survive the cleanup"

Het is mei 1945, slechts enkele dagen na het einde van de oorlog. Een groep Duitse krijgsgevangenen wordt naar Denemarken gebracht en gedwongen om de 2 miljoen landmijnen te ontmantelen die door de Duitse bezetters werden verspreid langs de Westkust. Sergeant Carl Leopold Rasmussen is verantwoordelijk voor de groep jonge, verzwakte mannen. Net als vele Denen haat hij de Duitsers. Hij reageert zijn woede dan ook af op de gevangenen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Werner Lessner

Wilhelm Hahn

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt mijn ding, moet je van houden.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Under sandet belicht een stukje geschiedenis dat me vrijwel onbekend was. Een boeiend aspect ook uit WOII waarbij de twee miljoen geplaatste Duitse mijnen op Deense stranden door jonge Duitse krijgsgevangen ontmanteld moesten worden. Wat volgt zijn uiterst spannende en bloedstollende scènes waarbij elke seconde de laatste kan zijn. Dat er eentje af en toe gaat ontploffen is logisch, maar echt voorspellend is het niet als kijker. Alleen al daarvoor zit je op het puntje van je stoel te kijken. Elke verkeerde bruuske beweging kan gedaan zijn ...

De Deense brulsergeant krijgt een 14 tal knapen onder zijn hoede en haat hen tot het diepste van zijn ziel. Toch ontdooit hij en ontstaat er een wederzijds respect. Ook interessant om op te merken is dat Denemarken opteerde om ook hun zwarte bladzijde van de oorlog te belichten. Knap staaltje zelfkritiek. Het is niet iedereen gegeven. Naast de spanning eveneens prachtige beelden van de desolate kille duinen. Moller deed het ook uitstekend als sergeant Rasmussen. De jonge snaken deden het ook prima en de angst en het psychische lijden komt sterk naar voor.

Zandsvliet leverde een geloofwaardige film af. Drama en thriller gaan hand in hand. Eentje om te koesteren!

avatar van Brabants

Brabants

• 2086 berichten

Under Sandet is een mooie verfilming van een stukje geschiedenis waarvan ik niet eerder op de hoogte was. Buiten dat het interessant is om te weten is het ook nog eens schitterend verfilmd en aan de man gebracht. The Outsider vond ik ook al zo'n prachtige film. Deze regisseur doet zijn huiswerk erg goed. Het acteerwerk is ook op en top. Geweldige film dit!

avatar van badfans69

badfans69

De film is te zien op Canvas, vrijdag 8 mei aanvang 21.25 uur.

avatar van De wind

De wind

Wat een top film. Enerzijds subtiel, anderzijds behoorlijk aangrijpend. De ontwikkeling van de karakters en daarbij behorende emoties is subliem.

avatar van shrink

shrink

• 2020 stemmen

Echt een hele goede film! Wat een stakkers die jonge jongens!!

avatar van joost1964

joost1964

Heel sterke film. Realistisch gefilmd. Best wel spannend bij momenten en wreed ook natuurlijk.

Een paar momentjes van hoop toch, die naar een betere toekomst wijzen.

avatar van Diederik58

Diederik58

Film die mij raakte. Natuurlijk moet je het zien in de tijdsgeest , maar dat neemt niet weg dat het opruimen van de mijnen door pubers blijkbaar gebaseerd was op wraak. Gruwelijk en walgelijk.

En wat fantastisch geacteerd. De angst en uiteindelijk de apathie kwam heel goed over.

Roland Møller zet een bikkelharde maar toch ook enigszins empathische sergeant neer.

avatar van Karst

Karst

Indrukwekkend. Vond er een paar aangrijpende scenes in zitten die me niet onberoerd lieten. Goed geacteerd, mooi gefilmd. Niet bijster spannend maar dat vond ik niet belangrijk. Blij dat ik hem toch even mee gepakt heb.

avatar van Shadowed

Shadowed

Niet verkeerd.

Maar helaas bleek dit wel een oorlogsfilm te zijn die toch wat jeugdiger is gericht. Ik denk ook dat hierdoor een deel van de potentie verloren ging, want het concept dat de jonge Duitsers die landmijnen op moesten graven hebben we nog niet heel vaak voorbij zien komen denk ik zo.

En nog vreemder aangezien de eerste minuten best hard zijn en de film zo zijn abrupte en confronterende momenten kent. Maar gaandeweg lijkt de film steeds meer te veranderen in een wat jeugdige film, en daarbij worden dan ook diverse jeugdige concepten behandeld.

En daar vind ik dat de film potentie heeft laten lopen. De eerste 15 minuten zijn strak, kil en boeiend. En dan begint het allemaal steeds iets zoeter te worden en begint de toon met elkaar te vloeken. En daar begint de film dan ook minder te worden.

Dat gedoe met Møller die gaandeweg meer sympathie begint te tonen voor de jongens. Ik kan me er maar moeilijk in vinden. Natuurlijk is het hard, maar een man met zo'n rank moet toch veel ergere dingen hebben meegemaakt? En zeker met de vaart waar hij mee begint te keren richting de jongens, ik vind het bijzonder ongeloofwaardig.

De spanning voelde ik echter ook niet meer eenmaal op het strand. Het blijft interessant, maar spannend, niet bepaald. Het is vooral dat het allemaal boeiend in elkaar gestoken is en onvoorspelbaar blijft. Dat is ook waar de film zijn kracht vandaan blijft halen.

Maar wat mij betreft toch iets te zoet in elkaar gezet. Steeds iets voorspelbaarder, om vervolgens ook met een zoet einde te eindigen. Ik ben er niet bepaald een fan van eigenlijk.

avatar van des1

des1

Sympathieke film. Veel prijzen gewonnen. Ik neem aan dat de jonge Duitse soldaten gelegerd waren in Denemarken. Want juist de jonkies (Hitler had zelfs een speciale brigade van ze samengesteld om te vechten in Normandië) waren verantwoordelijk voor veel gruweldaden, zo gehersenspoeld als ze waren. Daar kunnen met name de Canadezen over mee praten. Gevangen genomen Canadese soldaten werden standrechtelijk geëxecuteerd.

avatar van paas

paas

Pfff, herzien. Van 4 naar 5*

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(Gezien op 08/05/20)

Oorlog haalt het beste en het slechtste in mensen naar boven. Na W.O. II jonge (tieners) Duitse krijgsgevangenen de mijnen doen opruimen aan de Westkust van Denemarken was iets om beschaamd over te zijn. Die mijnen waren er gelegd door de Duitsers (Atlantische Muur) om de geallieerden tegen te houden. Een misrekening tenslotte. De woede van sergeant Rasmussen keert zich tegen de jongens. Er vallen nutteloze doden. Toch wordt Rasmussen toeschietelijker en menselijker.

De regisseur is zelfkritiek niet uit de weg gegaan. Een confronterende film. Levensecht en gesteund op ware gebeurtenissen. Sterke acteerprestaties, ook van de tieners!

avatar van mrklm

mrklm

Na afloop van WOII traint en verbitterde Deense officier Carl Rasmussen [Roland Møller] Duitse krijgsgevangenen om de kustlijn mijnenvrij te maken. Rasmussen steekt zijn minachting voor de vijand niet onder stoelen of banken, ook al gaat het om piepjonge, onervaren soldaten. Gedurende de levensgevaarlijke operatie verandert de dynamiek tussen de gevangenen en hun commandant. Sterk gespeeld drama over een interessant en onderbelicht hoofdstuk uit de oorlog. De gebrekkige uitwerking van de personages beperkt echter de dramatische impact.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Voor de liefhebbers: zaterdag 14 augustus om 22u25 op CANVAS

avatar van Ilsa

Ilsa

des1 schreef:

Die brigade die je bedoelt is de 12de ss panzer division hitlerjugend. Hebben gevochten in Belgie, Frankrijk, Oostenrijk en Hongarije. Waren hoofdzakelijk tieners van de HJ en stonden bekend om hun moed en vechtlust maar ook om de vele oorlogsmisdaden die ze gepleegd hebben. Door de geallieerden werden ze de 'baby divisie' genoemd.

De film komt deze avond op Canvas

avatar van Ilsa

Ilsa

Heb hem gekeken gisteravond en viel me toch tegen, had het allemaal bruter verwacht. Hoe het indertijd in Denemarken echt aan toegegaan is bij die opruimwerken zullen we misschien nooit weten maar vond dat in de film die Duitsers al bij al nog een schappelijke behandeling kregen, tenslotte was het de vijand.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Aan heldenverhalen over WOII is er geen gebrek. Prima uiteraard, al kan het geen kwaad om ook de keerzijde - de wraakacties en oorlogsmisdaden tegen de Duitsers - aan te kaarten. Daarom is het zeker de moeite waard om Land of Mine te bekijken. Zonder deze film was dit verhaal wellicht voor altijd een voetnoot gebleven in de Europese geschiedenis.

Al betekent dat nog niet dat Land of Mine grootse cinema is. Deze film blinkt vooral uit in degelijkheid. De acteurs spelen overtuigend en de panorama’s van de Deense kust zien er mooi uit. Helaas is het verhaal (op het einde na) bijzonder voorspelbaar. Er wordt ook niet op een cliché meer of minder gekeken. Met name de pogingen om Sergeant Rasmussen enigszins sympathiek te maken komen bijzonder geforceerd en ongeloofwaardig over. Uiteraard ben ik voorstander van character development, maar niet op zo’n simpel manier.

Gemengde gevoelens dus. 2,5*