Den 12. Mann (2017)

Noorwegen
Oorlog

geregisseerd door Harald Zwart
met Jonathan Rhys Meyers, Thomas Gullestad en Anders Baasmo Christiansen

Troms, ver boven de poolcirkel in Noord-Noorwegen. Het is maart 1943 en het enorme landschap ontwaakt langzaam uit de derde, donkere winter onder het nazi-regime. 12 Noorse verzetsstrijders hebben een kleine vissersboot geënterd in Schotland. Ze hebben de verraderlijke Noordzee overgestoken om naar hun geliefde land terug te keren om de vijand te bestrijden. Ze worden echter verraden door Noorse collaborateurs en het bootje wordt tot zinken gebracht. 11 van de 12 mannen worden gevangen genomen en uiteindelijk, na gruwelijke martelingen, gedood door de Duitsers. De 25-jarige Jan Baalsrud is de enige die weet te ontsnappen. Maar nu moet hij nog zien te overleven.

avatar van wimaroca
Een mooie film,
Zeer mooi natuur,
Geloofwaardig gefilmd
Inderdaad wist je dat ie het ging halen,dit vond ik een minpuntje !!
(dit is geen spoiler want daar begint de film mee)

verder de SS'ers spelen perfect op z'n Duits en spreken Duits,ook heel belangrijk

avatar van henkies
Zeer goed!

Goed acteerwerk, aardig verhaal, maar waarom zo lang en traag...

avatar van knusse stoel
Een echte parel, hoe langer de film duurt hoe heftiger het gaat.
Het begint trouwens heftig met de moord aan de kust met het afschieten van enkele vrienden van Jan door de Duitsers. Vervolgens wordt een groot deel van de groep opgepakt en staat Jan er alleen voor.
En daarmee begint een lange zwerftocht van hem door een groot deel van Noorwegen, geconfronteerd met een hoge officier die hem koste wat kost, te pakken wil nemen. Een Duitser die zijn eer en naam hoog wil houden want er is nog nooit iemand aan hem ontsnapt!
Een onderhoudende en spannende film die van mij een 8 krijgt.