Journal 64 (2018)

Denemarken
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Christoffer Boe
met Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares en Nicolas Bro

In een oud appartement doen enkele werklui een gruwelijke ontdekking. Achter een nepmuur bevinden zich drie gemummificeerde lichamen rondom een tafel, waaraan een vierde ontbreekt. Carl en Assad van afdeling Q moeten erachter zien te komen wie de personen zijn en wie er ontbreekt. Ze ontdekken al snel dat de vorige bewoners van het appartement verband houden met een berucht vrouwenziekenhuis op een geïsoleerd eiland waar gedwongen sterilisaties plaatsvonden.

avatar van SmackItUp
Absoluut het beste deel van de reeks.

Niet toevallig geregisseerd door Boe. Nou is dit niet meteen een project waar je zijn naam verwacht tegen te komen, maar daardoor krijg je wel een betere film te zien.

Visueel ziet het er namelijk een stuk beter uit. Zeker in het begin van de film. In vergelijking met zijn vorige films wel wat zuinig, maar hij zal ongetwijfeld niet de volledige vrijheid hebben gekregen. Daarvoor lijkt het plot gewoon té belangrijk.

Ook dat beviel me een stuk beter. Een stuk interessanter vooral. Afgezien van het enorme macabere verhaal brengt zo'n ziekenhuis een akelige sfeer met zich mee. Tegen het einde wordt het wel wat minder, maar gelukkig red de chemie tussen Lie Kaas en Fares het een en ander. Voor mij de eerste film in de reeks waar ze echt als duo een sterke prestatie neerzetten.

Zo had ik de voorgaande delen ook graag gezien, maar beter laat dan nooit.

avatar van DjFrankie
Inderdaad weer een hele fijne uit de serie. Bijzonder vermakelijk en je blijft kijken. Geen zwakke momenten.

avatar van Egulio
Partyboooi schreef:
Ik zie nergens wanneer deze uitkomt in de bios of op dvd.....waar kan ik hem zien??

Netflix

avatar van perceived
Goede film en het beste deel tot nu toe. Boeiend opgebouwd, visueel een plaatje en de blauwe heren kibbelen als nooit tevoren.

avatar van Nicolage Rico
Fijne Deense serie, met een uiterst vermakelijk duo. Zou mooi zijn als de 5 boeken uit de Department Q-reeks na 'Journal 64' ook nog verfilmd gaan worden.

avatar van Nick Theunis
Nicolage Rico schreef:

Momenteel zijn ze al met de vijfde film bezig (boek). Wel met nieuwe castleden (Ulrich Thomsen en Zaki Youssef), helaas dus geen Nikolaj Lie Kaas en Fares Fares meer.

avatar van Nicolage Rico
Nick Theunis schreef:

Verdomme. Enorme aderlating. Toch wel de grootste kracht van de serie namelijk, die twee.

Naja, voorlopig nog 5 films te gaan. Misschien even wennen aan het nieuwe duo.

avatar van DragQueen
Wederom weer een fijne film uit de sterke Department Q reeks. Het hoge niveau van de voorgaande delen blijft gehandhaafd. Het aanwezige verhaal geniet hier een goede uitvoering, visueel ziet het er sfeervol uit, en het duo Nikolaj Lie Kaas en Fares Fares is weer erg goed op dreef. 4 Sterren.

avatar van Master Blaster
Goede film. Spannend!

Toch de taal was voor mij een klein minpuntje.

avatar van xaid
Had een girl with dragon tattoo gevoel bij deze film

avatar van kleez
Zeer sterke film, maar dan de laatste 10 minuten.... Was veel geloofwaardiger geweest als niet opeens alles in 1 minuut ontdekt en opgepakt worden...

avatar van Dropout
Nick Theunis schreef:

Neeeeee.. Ik zat net zo in deze reeks en vind Assad echt de show stelen haha. Hopen dat de volgende 2 eraan kunnen tippen dan maar.

avatar van Angelo2
Ik heb alleen deel 1 gezien. Is het aan te raden om de andere 2 delen eerst te zien?

avatar van Fisico
Hmm, blijkbaar een film van een boekenreeks. Journal 64 is het eerste wat ik ervan zie, ik hoop dat ik daarbij niet te veel voorafgaande info heb gemist. Sowieso een meer dan degelijke thriller van Deense bodem. Denemarken ontgoochelt zelden op gebied van films die naar onze contreien overwaaien.

Op zich is deze detectivethriller vrij standaard en volgt hij de geijkte paden van mysterie, onderzoek, complotten en heldendom. Feit is wel dat alles naar behoren is uitgewerkt en het onderwerp wel degelijk boeiend en jammer genoeg realiteit was enkele decennia terug. Het stemt je ook tot nadenken over bepaalde ethische thema's. Het einde werd misschien wat snel afgehaspeld alsof alles ineens in elkaar (moest) passen/paste.

Visueel en qua montage prima en ook het trio onderzoekers zetten aan tot verder kijken. Op zich niets wereldschokkends, maar wel prima uitgevoerd. Misschien moet ik ook de andere delen op Netflix eens bekijken.

avatar van Antonev
Deze film was vreemd genoeg volledig aan me voorbij gegaan. Het was dus een prettige verassing om deze alsnog te kunnen zien.

Ik hoef er denk ik niet al teveel woorden aan vuil te maken. Dit is wederom een film die uitstekend in de Q-reeks past en die lijn goed door trekt. Het puilt net als in de vorige delen uit van mysterie en intriges en er zit een gezonde dosis spanning in. Het is boeiend genoeg om je 2 uur geconsenteerd te houden.

Technisch gezien steekt het ook weer prima in elkaar. De cast is over het gehele front sterk en het camera werk is goed verzocht. Alles bij elkaar genomen kijkt het gewoon lekker weg.

Ik weet niet uit hoeveel boeken de reeks bestaat, maar van mij mogen er best nog wat Q-films volgen.

Prachtige spannende film, dit is voor mij toch wel het mooiste deel uit de Department Q reeks.

Angelo2 schreef:

Andere 3 bedoel je? ja is zeker aan te raden.

avatar van umbra
Heb hier blijkbaar de eerste film van gezien die ik blijkbaar wel goed vond, maar in deze film geraakte ik niet echt in, kwam allemaal nogal traag en vrij saai over.