Fasandræberne (2014)

Alternatieve titels: De Fazantenmoordenaars | The Absent One | Department Q: The Absent One

Denemarken / Duitsland / Zweden
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Mikkel Nørgaard
met Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares en Pilou Asbæk

In 1994 wordt een jonge tweeling aangetroffen in een zomerhuisje. Ze blijken op gruwelijke wijze vermoord te zijn. Een aantal aanwijzingen leidt in de richting van een groep studenten van een nabijgelegen kostschool. De zaak wordt echter gesloten wanneer een lokale buitenstaander schuld bekend en wordt veroordeeld voor de moorden. Wanneer de zaak 20 jaar later op het bureau van Carl Mørck belandt beseft hij al snel dat er iets vreselijks mis is. Als Carl en zijn assistent Assad op onderzoek gaan worden ze geleid door een oude noodoproep van een wanhopig meisje dat de geheimen van de moorden lijkt te kennen.

Vanaf 6 augustus in de bioscoop (Lumière)
Nederlandse titel: De Fazantenmoordenaars

(verwijderd)
Wow, de beschrijving van deze film wetende dat het Scandinavisch is maakt het misschien wel de meest spannendste die er is. Ik kan niet wachten deze en zijn voorganger te zien.

avatar van Flitskikker
Na het kijken van het eerste deel wilde ik deze graag zien. Wederom mooie beelden, een grimmige sfeer en goed acteerwerk. Ook de scènes waar Carl zijn "eenzaamheid" liet doorschemeren waren erg mooi.

Toch vond ik deze film wat voorspelbaarder dan zijn voorganger, wat de spanning ook een beetje wegnam. Ook was er niet echt sprake van een "ontknoping" zoals bij het eerste deel waarbij alles op zijn plaats viel; hier was het meeste eigenlijk al bekend.

De romantische scènes en drama daaromtrent boeiden me verder niet. De vorige film bewijst dat die onzin helemaal niet nodig is, en dat het de film bovendien nog wat extra grimmiger maakt.

4 sterren voor de vorige. 3,5 sterren voor deze.

avatar van De wind
Matige thriller/detective. Het verhaal is niet slecht, maar lijkt te kort voor een film. Wellicht zou een serie zich beter lenen voor dit verhaal. Acteerprestaties zijn redelijk. Echter zijn de conclusies die worden getrokken bijna zonder aanleiding en worden hiermee erg ongeloofwaardig.

Het 'verassende plot' wat door meerdere gebruikers wordt genoemd is voor mij volstrekt onbegrijpelijk. Afloop zeer voorspelbaar en laat weinig te wensen over..

Zelfs voor een saaie zondag middag niet hoger dan 3 sterren.

(Allen: kijk liever 'the bridge 1-2' )

avatar van Left4Dead
Prima vervolg op het sterkere eerste deel. Goed acteerwerk en een boeiend verhaal zorgen voor 3.5** van mij. Op naar deel drie.....

avatar van VincentL
Fasandræberne

Totaal onbevooroordeeld ging ik de bioscoop in, daar ik deel 1 niet gezien had, noch van het bestaan hiervan afwist. Bij mijn weten, en mijn fout, was ik in de vooronderstelling dat ik naar een losstaande actie/thiller uit Denemarken zou gaan, een land dat de laatste jaren vrij aardige producties haar grenzen over krijgt. Ik was erg benieuwd.

Gelukkig bleek het niet nodig te zijn over voorkennis uit deel 1 te moeten beschikken. Het verhaal ontwikkeld zich op goede, spannende en benauwde wijze en is totaal los te zien van het vorige deel. De mystiek neemt toe naarmate het onderzoek, van een afdeling dat slechts een enkele zaak heeft opgelost, vordert. De druk op de rechercheurs is hoog en dat zorgt voor tempo in de film. De rauwe sadistische vormen die de film aanneemt spraken mij wel aan. Vooral het vinden van het kind van Kimmie valt behoorlijk rauw op je dak. Naarmate het einde er aan zit te komen nemen de ontwikkelingen wat onrealistische, bijna absurdistische trekken aan en hierdoor glijdt de film net van een toppositie af naar een goede nummer 3.

Nikolaj Lie Kaas en Fares Fares zijn een goed duo. Jammer is dat beide personages wat verdieping missen (... ten opzichte van de vorige film?). Hierdoor krijg je twee fanatieke detectives, waarvan Fares duidelijk het meest identificeerbaar voor het publiek is.
In hun jacht naar Kimmie krijgt Danica Curcic een wat ondergeschikte rol, wat vrij jammer is. Tegen het einde krijgt ze echter een stuk meer speeltijd. Ze weet de aandacht goed naar zich toe te trekken op het stuk waar ze duidelijk het meeste initiatief moet nemen. Dit initiatief laat ze ook niet meer los en dat geeft een goede, laatste indruk.

Zoals ik al zei neemt het verhaal wat rauwe trekken aan. De visualiteit sluit daar volledig op aan. Met veel donkere, al dan niet nachtelijke scènes, overheerst door bewolking, regen of, als de zon dan schijnt, een haast psychopathische en sadistische ondertoon, zet Norgaard een zeer goede sfeer neer. Een sfeer die de hele film bedrukkend en prominent is en hiermee goed bijdraagt aan de kijkervaring.

Fasandræberne was een zeer aangename kennis met het werk van Norgaard, waar ik graag meer van wil zien. Deze film an sich is zeker een aanrader en goed los te zien van het vorige deel in de reeks.

avatar van Antonev
Evenals het voorgaande (die je overigens niet gezien hoeft te hebben om dit deel te begrijpen) deel een prima detective/thriller. Het blijft de gehele speelduur buitengewoon boeiend, hoewel er niet al te veel complete verassingen te noteren vallen. De opbouw is uitstekend (niet te snel en niet te traag) en de flashbacks zijn uitstekend geplaatst.

Wederom een uitstekende film van Deense bodem.

avatar van arno74
Prima politiethriller. Het begin vond ik wel wat rommelig, misschien dat de film weinig tijd neemt om de personages te introduceren aangezien dit de tweede film uit de reeks is. Het was toch even zoeken naar wie wie is. Het duurt ook even voor het op gang komt, maar als het eenmaal zover is dan wordt het alleen maar met de minuut beter. Op het einde zit de film wat mij betreft tegen de 4* aan.

Qua sfeer en setting vond ik het wat minder verzorgd dan andere thrillers, misschien komt het door een beperkt budget, maar ik kreeg af en toe de indruk dat ik naar een TV-film zat te kijken. Daarom vind ik dat deze niet het niveau haalt van thrillers als Memories of Murder (2003) en The Secret in Their Eyes (2009). Geen Deens meesterwerk, maar wel heel degelijk. 3,5*

Clapboy
Spannend en mooi verhaal. Zeer goede film.

avatar van james_cameron
De tweede Serie Q-film, naar het gelijknamige boek van de deense auteur Jussi Adler-Olsen. Die heb ik niet gelezen, maar de verfilming ervan is in ieder geval dik in orde. De plot steekt bevredigend in elkaar en de cast is eersteklas, met Nikolaj Lie Kaas wederom in de narrige en voortdurend chagrijnige hoofdrol. De spanning wordt vakkundig vastgehouden en door het sfeervolle camerawerk en de eersteklas montage ziet de film er prachtig uit. Kom maar op met deel drie!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik kende het eerste 'deel' niet, dus was niet vertrouwd met de personages. Maar dat is blijkbaar niet nodig. Fasandræberne is een apart verhaal en kan je gewoon zo bekijken. De film is een thriller waar ze in Scandinavië zo goed in zijn. Films die misschien niet verrassen of vernieuwend zijn, maar wel uitblinken in sfeer, verhaal en spanning. Met politiefiguren die verre van cliché zijn en toch gedreven. Met intriges die doen denken aan de Millennium trilogie. Nikolaj Lie Kaas is geknipt voor de hoofdrol en kan de film perfect dragen. Maar de rest doet het ook goed. En zelfs de regisseur zorgt voor een samenhangende film die door de montage nooit ergens inzakt. Benieuwd of de andere film met inspecteur Carl Mørck zo goed is.

avatar van MacHop
Zeer spannende film die mooi gemaakt en gefilmd is. Uiteraard met de bekende Scandinavische stijl zoals ook Millennium etc. De spanning zit erin van begin tot het einde zonder ooit over de top te gaan zoals vaak in Amerikaanse films gebeurt. Heerlijk samen een avondje op de bank zitten met samengeknepen billen van de spanning. Kortom aanrader van de bovenste plan.

Alweer een fantastische Deense misdaadfilm.
Zeer goed scenario en puike vertolkingen.
Films als deze zijn een maatstaf voor de Scandinavische cinema, ook de reden waarom ik er zo gek van ben.
Ik hoop dat er in deze reeks nog vele zullen volgen hoor, topklasse !!

avatar van Noodless
Sterke misdaadfilm die uitblinkt in sfeer, stijl, verhaal, spanning, acteerwerk en zin voor realisme.
Een terechte 8/10 .
Wist ook niet van zijn voorganger..... Kan iemand even toelichten welke film dat dan is?

avatar van Nick Theunis
Noodless schreef:
Kan iemand even toelichten welke film dat dan is?

Kvinden i Buret (2013). Derde film komt dit jaar uit: Flaskepost fra P (2016).

avatar van Noodless
Dank je wel Nick Theunis

avatar van Ben de Hoog
Yep, een typische Deense thriller. Goed verhaal, mooi verhaal. Maar beter had dit nog langer mogen duren. Nu is een verhaal van drie uur in twee uur gepropt. En zeker aan het einde merk je dat...beetje jammer.

avatar van Rodger
Weer een prachtige film van Mikkel Norgaard , van begin tot einde perfect in elkaar.
Ik vond Kvinden i Buret al zeer goed, maar deze is nog beter.
4.5***

(verwijderd)
(verwijderd) schreef:

Kvinden i Buret heb ik een aantal maanden terug gekeken en daar was ik heel erg enthousiast over (4*). Vandaag was het dan ook tijd voor Fasandræberne, en deze is nog beter. Wat een zieke film. Diep onder de indruk.

Fasandræberne blinkt uit in het visuele aspect. Camerawerk, beelden, de overall-sfeer is gewoon erg intens.

De misdaad (ook de misdaden die tijdens het onderzoek ontdekt worden) is ziek. Wat een spanning. Echt een film die je zoals ik zojuist deed laat moet kijken, in het donker, zonder ook maar enige afleiding.

Geweldige karakterontwikkelingen. Carl en Assad blijven een fijn duo, vooral met eerstgenoemde leef ik mee, je ziet aan alles dat hij beschadigd is. De uitblinker was voor mij 1 karakter gespeeld door 2 actrices, Kimmie. Wat een indrukwekkend personage... samen met Lisbeth Salander de vrouwelijke karakters waar ik het meest mee te doen had. De jonge versie is ook nog eens beeldschoon. Ditlev volgt als 2e ster, maar wel slechts 1 van de 2 versies, namelijk de student, een charismatische maar enge psychopaat. De oude Ditlev komt te stereotype over.

Fantastisch acteerprestaties weer. Wat een Scandinavisch talent weer, jammer dat ze vaak in zo weinig aansprekende films spelen.

De soundtrack, die als ik het me goed herinner logischerwijs erg overeenkomt met zijn voorganger, maakt alle emoties nog sterker.

Ja, dit is een absolute aanrader. Als film in het geheel zo goed dat alle bovengenoemde punten niet los te beschrijven zijn eigenlijk.

avatar van nightbreed
'De Vrouw in de Kooi' vond ik goed, dus aan deze ga ik me ook wagen.

Deense films vallen me eigenlijk nooit tegen.

avatar van Decec
Een goede thriller/mysterie/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Nikolaj Lie Kaas (Bedrag TV series) en ook een bekende acteur
Pilou Asbæk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Sterke detectivefilm, genoten van begin tot eind. Pas achteraf realiseer je je dat er wat onwaarschijnlijkheden in het verhaal zitten, maar gedurende deze achtbaanrit heb je daar geen oog voor. Strak geregistreerd, goed gespeeld, vooral Kaas zet een prachtig personage neer(die oogopslag), maar ook de intrige over de drie kostschoolgangers is helemaal raak.
Echt een aanrader, Denmark rules.

avatar van frolunda
Prima vervolg op Kvinden i Buret (2013).Het duo Fares Fares en Nikolaj Lie Kaas zijn duidelijk gegroeid in hun rol,vooral de laatste zet een erg sterke acteerprestatie neer.Tevens lijkt het budget wat groter zodat Fasandræberne er ook wat spectaculairder en mooier uitziet als zijn voorganger.
Het verhaal bevat meer dan genoeg spanning die langzaam maar zeker wordt opgevoerd al wordt de realiteit (wat mij betreft het enige minpuntje aan de film) daarbij wel wat uit het oog verloren.Vooral het feit hoe snel Kimmie bij Ulrik's huis opdook was wel erg onwaarschijnlijk.
Voor het overige is dit echter een uitstekende thriller die me over de volle lengte wist te blijven boeien.Kijk nu al uit naar het vervolg.
Blijf me overigens wel afvragen waarom de film eigenlijk de Fazantenmoordenaars heet.

avatar van Jan met de pet
Inderdaad prima vervolg op deel 1 van Q reeks........spannend en goed verhaal........aanrader.........4,0

avatar van DjFrankie
Niks mis mee, prima verhaal. Enige minpunt de te overdreven Carl, wat nogal eens te ongeloofwaardig is.
Ik kijk ze in omgekeerde volgorde, moet alleen de eerste nog.

Carl Mørck, de politieman, wiens werk zijn hobby is en die nooit lacht, weer in de clinch met misdaad uit het verleden.
Alle ingrediënten van de krimi zijn aanwezig. Het lijkt wel bandwerk maar het wordt goed en onderhoudend gebracht en de kijker wordt als vanzelf meegesleurd in het spannend intrige dat de verdienste heeft de suspens tot het einde aan te houden.
Redelijk ruw en met het gebruikelijk actievol slot.
Goed acteerwerk.

avatar van dvdfreak123
Zeker en vast prima vervolg deze. Maar haalt wel niet het niveau van de eerste vind ik persoonlijk. Wederom weer een film die boeit van begin tot einde. Verhaal is goed. Net als de cast die het weer zeer goed doet het duo is weer heerlijk om bezig te zien. Maar vond de ontknoping en de aanloop er naar toe in de eerste wel beter. Zoals hier boven al geschreven je ziet inderdaad wel dat er iets meer budget was nog in deze film. Heb me toch weer prima vermaakt en ben al benieuwd naar de 3de. 7/10

Prima vervolg die de prima (ruwe) sfeer hier doorzet. Origineel wordt het nergens en karakterdiepgang moet je ook niet verwachten. Mørck overtuigt niet helemaal, wat overigens niet zozeer aan de acteur ligt die hem vertolkt, maar het zwijgzame en stoere karakter met demonen wordt niet overtuigend neergezet.

Naar mijn mening iets te gestileerd. De badguy Ditlev Pram had niet de charisma wat hij bij zo'n rol moest uitstralen, zijn parner in crime Ulrik Dybbol was een betere keus geweest. Verder zit de film wel grappig in mekaar en kijkt prima weg.

avatar van Onceuponanytime
Nieuwsgierigheid ten top hoe deze sublieme thriller tot zijn einde komt. Persoonlijk spannender als 'De vrouw in de kooi', de eerste film van Departement Q

Vastgekluisterd aan het scherm en genoten...

TMP
Tweede film in de reeks films rondom Department Q. Iets meer karakterontwikkeling van Mørck en Assad had wel gemogen, maar het blijven wel sympathieke personages. De film beschikt bij vlagen over een best grimmige sfeer. Verder een zeer onderhoudend plot, beter dan dat van de eerste film uit de reeks, en gedegen acteerwerk.

avatar van BlueJudaskiss
Ik stop met het kijken van deze films na een ook al niet zo denderende ervaring met het vorige deel. Het verhaal stond me niet meer bij, maar ik weet wel dat de toon van de boeken veel luchtiger en grappiger is. De films zijn een bloedserieuze, humorloze bende waar ik verder ook totaal geen spanning in kon vinden. Nikolaj Lie Kaas vind ik vreselijk, een totaal andere Carl dan ik me had voorgesteld.

2,0*.