Fasandræberne (2014)

Alternatieve titels: De Fazantenmoordenaars | The Absent One | Department Q: The Absent One

Denemarken / Duitsland / Zweden
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Mikkel Nørgaard
met Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares en Pilou Asbæk

In 1994 wordt een jonge tweeling aangetroffen in een zomerhuisje. Ze blijken op gruwelijke wijze vermoord te zijn. Een aantal aanwijzingen leidt in de richting van een groep studenten van een nabijgelegen kostschool. De zaak wordt echter gesloten wanneer een lokale buitenstaander schuld bekent en wordt veroordeeld voor de moorden. Wanneer de zaak 20 jaar later op het bureau van Carl Mørck belandt beseft hij al snel dat er iets vreselijks mis is. Als Carl en zijn assistent Assad op onderzoek gaan worden ze geleid door een oude noodoproep van een wanhopig meisje dat de geheimen van de moorden lijkt te kennen.

avatar van blurp194
Q2.

Grimmiger, harder en spannender dan het eerste deel. Kaas en Fares zijn duidelijk gegroeid in hun rol en krijgen ook een beetje diepgang. Het verhaal is belangrijk beter dan het eerste deel, het blijft veel langer onduidelijk wat er precies aan de hand is, er komt een prettige conspiracy theory bij, en de ontknoping komt niet helemaal op een dienblaadje. Prettig on-Hollywoodiaans ook, die ontknoping.

En er komt een derde deel, gelukkig. Misschien nog steeds geen film om voor naar de bioscoop te gaan, maar wel erg prettig kijkvoer.

avatar van joolstein
Wederom een heerlijke Deense detective/thriller. Duister en grimmig. Zoals het alleen in Scandinavie kan. Vond persoonlijk deze iets minder omdat er al gauw duidelijk is wie erachter zit. Wat dan overblijft is een bloedstollende "krijgen ze hem te pakken? " Maar de acteurs maken veel goed. Deze zijn duidelijk gegroeid en vooral Nikolaj Lie Kaas, speelt een nog betere destructieve Carl Mørck. Kijk nu al uit naar het volgende deel!! En zoals ik hieronder bij Kuwiel kan lezen zijn er nog voldoende boeken tegaan!

Het tweede verfilmde misdaadverhaal met een onverschrokken politiepaar, van Jussi Adler Olsen, rond een gecompliceerde moord, was solide, onderhoudend, pakkend, slim in elkaar gezet en visueel sterk. De sfeer was, zoals vaak in thrillers van Scandinavische bodem, benauwend, stemmig en duister. Door de cast werd uitstekend gespeeld.

N.B. Ik zat eigenlijk te wachten op de dvd met Nederlandse ondertitels, maar omdat ik niet weet of deze hier op de markt zal verschijnen, heb ik de film gezien met Engelse ondertiteling.

avatar van Filmkriebel
blurp194 schreef:
Q2.

Uh, waar haal je dit man? Dit was net een heel voorspelbaar verhaal waar alles veel te vroeg werd weggegeven. Zelfs het einde kon je zo zien aankomen. Wat die conspiracy theory betreft, wat bedoel je daar mee?

Niet dat de film slecht is. Verre van, de eerste vond ik spannender, de tweede leuker. Vooral het erg dramatische verhaal van Kimmie maakte dit sterk. Hoe met de verkeerde vrienden omgaan haar leven compleet heeft verwoest . Droogheid troef opnieuw met de wat getergde rechercheur Morck en ook een nieuwe sidekick in de vorm van redhead Rose. Degelijke tweede film, maar het plot van de eerste film maakte bij mij toch net iets meer indruk.

Spannende en sfeervolle thriller met een tamelijk morsige detective en zijn schrandere sidekick. Het verhaal zit knap in elkaar en weet dankzij de zorgvuldig geplaatste twists de aandacht van begin tot einde vast te houden. De twee actrices, die de verschillende leeftijdsversies van Kimmie spelen, stelen zonder meer de show.

avatar van Flitskikker
Na het kijken van het eerste deel wilde ik deze graag zien. Wederom mooie beelden, een grimmige sfeer en goed acteerwerk. Ook de scènes waar Carl zijn "eenzaamheid" liet doorschemeren waren erg mooi.

Toch vond ik deze film wat voorspelbaarder dan zijn voorganger, wat de spanning ook een beetje wegnam. Ook was er niet echt sprake van een "ontknoping" zoals bij het eerste deel waarbij alles op zijn plaats viel; hier was het meeste eigenlijk al bekend.

De romantische scènes en drama daaromtrent boeiden me verder niet. De vorige film bewijst dat die onzin helemaal niet nodig is, en dat het de film bovendien nog wat extra grimmiger maakt.

4 sterren voor de vorige. 3,5 sterren voor deze.

avatar van Left4Dead
Prima vervolg op het sterkere eerste deel. Goed acteerwerk en een boeiend verhaal zorgen voor 3.5** van mij. Op naar deel drie.....

avatar van VincentL
Fasandræberne

Totaal onbevooroordeeld ging ik de bioscoop in, daar ik deel 1 niet gezien had, noch van het bestaan hiervan afwist. Bij mijn weten, en mijn fout, was ik in de vooronderstelling dat ik naar een losstaande actie/thiller uit Denemarken zou gaan, een land dat de laatste jaren vrij aardige producties haar grenzen over krijgt. Ik was erg benieuwd.

Gelukkig bleek het niet nodig te zijn over voorkennis uit deel 1 te moeten beschikken. Het verhaal ontwikkeld zich op goede, spannende en benauwde wijze en is totaal los te zien van het vorige deel. De mystiek neemt toe naarmate het onderzoek, van een afdeling dat slechts een enkele zaak heeft opgelost, vordert. De druk op de rechercheurs is hoog en dat zorgt voor tempo in de film. De rauwe sadistische vormen die de film aanneemt spraken mij wel aan. Vooral het vinden van het kind van Kimmie valt behoorlijk rauw op je dak. Naarmate het einde er aan zit te komen nemen de ontwikkelingen wat onrealistische, bijna absurdistische trekken aan en hierdoor glijdt de film net van een toppositie af naar een goede nummer 3.

Nikolaj Lie Kaas en Fares Fares zijn een goed duo. Jammer is dat beide personages wat verdieping missen (... ten opzichte van de vorige film?). Hierdoor krijg je twee fanatieke detectives, waarvan Fares duidelijk het meest identificeerbaar voor het publiek is.
In hun jacht naar Kimmie krijgt Danica Curcic een wat ondergeschikte rol, wat vrij jammer is. Tegen het einde krijgt ze echter een stuk meer speeltijd. Ze weet de aandacht goed naar zich toe te trekken op het stuk waar ze duidelijk het meeste initiatief moet nemen. Dit initiatief laat ze ook niet meer los en dat geeft een goede, laatste indruk.

Zoals ik al zei neemt het verhaal wat rauwe trekken aan. De visualiteit sluit daar volledig op aan. Met veel donkere, al dan niet nachtelijke scènes, overheerst door bewolking, regen of, als de zon dan schijnt, een haast psychopathische en sadistische ondertoon, zet Norgaard een zeer goede sfeer neer. Een sfeer die de hele film bedrukkend en prominent is en hiermee goed bijdraagt aan de kijkervaring.

Fasandræberne was een zeer aangename kennis met het werk van Norgaard, waar ik graag meer van wil zien. Deze film an sich is zeker een aanrader en goed los te zien van het vorige deel in de reeks.

avatar van arno74
Prima politiethriller. Het begin vond ik wel wat rommelig, misschien dat de film weinig tijd neemt om de personages te introduceren aangezien dit de tweede film uit de reeks is. Het was toch even zoeken naar wie wie is. Het duurt ook even voor het op gang komt, maar als het eenmaal zover is dan wordt het alleen maar met de minuut beter. Op het einde zit de film wat mij betreft tegen de 4* aan.

Qua sfeer en setting vond ik het wat minder verzorgd dan andere thrillers, misschien komt het door een beperkt budget, maar ik kreeg af en toe de indruk dat ik naar een TV-film zat te kijken. Daarom vind ik dat deze niet het niveau haalt van thrillers als Memories of Murder (2003) en The Secret in Their Eyes (2009). Geen Deens meesterwerk, maar wel heel degelijk. 3,5*

avatar van james_cameron
De tweede Serie Q-film, naar het gelijknamige boek van de deense auteur Jussi Adler-Olsen. Die heb ik niet gelezen, maar de verfilming ervan is in ieder geval dik in orde. De plot steekt bevredigend in elkaar en de cast is eersteklas, met Nikolaj Lie Kaas wederom in de narrige en voortdurend chagrijnige hoofdrol. De spanning wordt vakkundig vastgehouden en door het sfeervolle camerawerk en de eersteklas montage ziet de film er prachtig uit. Kom maar op met deel drie!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik kende het eerste 'deel' niet, dus was niet vertrouwd met de personages. Maar dat is blijkbaar niet nodig. Fasandræberne is een apart verhaal en kan je gewoon zo bekijken. De film is een thriller waar ze in Scandinavië zo goed in zijn. Films die misschien niet verrassen of vernieuwend zijn, maar wel uitblinken in sfeer, verhaal en spanning. Met politiefiguren die verre van cliché zijn en toch gedreven. Met intriges die doen denken aan de Millennium trilogie. Nikolaj Lie Kaas is geknipt voor de hoofdrol en kan de film perfect dragen. Maar de rest doet het ook goed. En zelfs de regisseur zorgt voor een samenhangende film die door de montage nooit ergens inzakt. Benieuwd of de andere film met inspecteur Carl Mørck zo goed is.

avatar van MacHop
Zeer spannende film die mooi gemaakt en gefilmd is. Uiteraard met de bekende Scandinavische stijl zoals ook Millennium etc. De spanning zit erin van begin tot het einde zonder ooit over de top te gaan zoals vaak in Amerikaanse films gebeurt. Heerlijk samen een avondje op de bank zitten met samengeknepen billen van de spanning. Kortom aanrader van de bovenste plan.

avatar van Decec
Een goede thriller/mysterie/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Nikolaj Lie Kaas (Bedrag TV series) en ook een bekende acteur
Pilou Asbæk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Sterke detectivefilm, genoten van begin tot eind. Pas achteraf realiseer je je dat er wat onwaarschijnlijkheden in het verhaal zitten, maar gedurende deze achtbaanrit heb je daar geen oog voor. Strak geregistreerd, goed gespeeld, vooral Kaas zet een prachtig personage neer(die oogopslag), maar ook de intrige over de drie kostschoolgangers is helemaal raak.
Echt een aanrader, Denmark rules.

avatar van frolunda
Prima vervolg op Kvinden i Buret (2013).Het duo Fares Fares en Nikolaj Lie Kaas zijn duidelijk gegroeid in hun rol,vooral de laatste zet een erg sterke acteerprestatie neer.Tevens lijkt het budget wat groter zodat Fasandræberne er ook wat spectaculairder en mooier uitziet als zijn voorganger.
Het verhaal bevat meer dan genoeg spanning die langzaam maar zeker wordt opgevoerd al wordt de realiteit (wat mij betreft het enige minpuntje aan de film) daarbij wel wat uit het oog verloren.Vooral het feit hoe snel Kimmie bij Ulrik's huis opdook was wel erg onwaarschijnlijk.
Voor het overige is dit echter een uitstekende thriller die me over de volle lengte wist te blijven boeien.Kijk nu al uit naar het vervolg.
Blijf me overigens wel afvragen waarom de film eigenlijk de Fazantenmoordenaars heet.

Carl Mørck, de politieman, wiens werk zijn hobby is en die nooit lacht, weer in de clinch met misdaad uit het verleden.
Alle ingrediënten van de krimi zijn aanwezig. Het lijkt wel bandwerk maar het wordt goed en onderhoudend gebracht en de kijker wordt als vanzelf meegesleurd in het spannend intrige dat de verdienste heeft de suspens tot het einde aan te houden.
Redelijk ruw en met het gebruikelijk actievol slot.
Goed acteerwerk.

Prima vervolg die de prima (ruwe) sfeer hier doorzet. Origineel wordt het nergens en karakterdiepgang moet je ook niet verwachten. Mørck overtuigt niet helemaal, wat overigens niet zozeer aan de acteur ligt die hem vertolkt, maar het zwijgzame en stoere karakter met demonen wordt niet overtuigend neergezet.

TMP
Tweede film in de reeks films rondom Department Q. Iets meer karakterontwikkeling van Mørck en Assad had wel gemogen, maar het blijven wel sympathieke personages. De film beschikt bij vlagen over een best grimmige sfeer. Verder een zeer onderhoudend plot, beter dan dat van de eerste film uit de reeks, en gedegen acteerwerk.

Aardige film waarin de twee rechercheurs van een cold-case afdeling onderzoek doen naar een dubbele moord van 20 jaar geleden. Net als de vorige film is het plot opnieuw prima en ook onderhoudend verteld. De twee hoofdpersonages zijn nauwelijks uitgewerkt. Desondanks was deze me net wat beter bevallen dan het eerste deel.

avatar van SmackItUp
Amper verschil met het eerste deel.

Misschien nét iets beter, vermoedelijk omdat deze bij momenten net wat grover is, maar niet genoeg voor een hogere beoordeling. Ook dit deel lijdt namelijk waar aan dezelfde ziektes als zijn voorganger.

Als je tegen het uur zelf al niet had ontdekt hoe de vork in de steel zat zorgt Norgaard daar wel voor.
Waarom hij het nodig vindt om halverwege alles al uit de doeken te doen is mij een raadsel. De enige spanning komt vanuit het onbekende, voor het plot hoef je deze film verder niet te kijken.
Acteerwerk gelukkig wel gewoon weer goed, en bij momenten ook nog wel sfeervol. Maar die momenten zijn schaars.

Weinig verheffend tweede deel, nog 2 en dan zijn we er weer klaar mee.

avatar van cor1946
Weer een goede aflevering. Goed verhaal wat blijft boeien.

avatar van rep_robert
De Fazantenmoordenaars gaat op dezelfde stabiele manier verder als deel 1 in deze filmreeks. Er dient zich een nieuwe (moord)zaak aan waarbij de film een stuk grimmiger en bloediger aanvoelt dan deel 1. Het mysterie wordt weer prima opgebouwd en de verhaalstructuur waarbij het heden met de flashbacks wordt verteld is gewoon een concept dat hier prima werkt. De nieuwsgierigheid wordt wederom opgewekt en je wilt weten wat er nou allemaal is gebeurd en wie hier verantwoordelijk voor zijn.
Toch vond ik de zaak zelf net wat minder leuk dan deel 1, waar deze film vooral in de laatste 20 minuten net even wat minder interessant is. Daarbij heb je hier al iets sneller door hoe de vork in de steel zit. Het is vooral een invuloefening van de beweegredenen en de losse eindjes.
Ook verwacht ik toch wel wat meer ontwikkeling in de personages, want je leert Carl en Assad niet echt kennen op deze manier. Een goed voorbeeld is dat losse eindje dat Carl met zijn zoon heeft (of wat het zn stiefzoon, weet het even niet meer exact). Er wordt een balletje opgegooid ergens na een half uur, om er vervolgens totaal niet meer op terug te komen.

Als detectivefilm wederom erg degelijk en laat het weinig steekjes vallen. Wel verwacht ik meer diepgang in de personages gaandeweg de reeks. Vooral Assad is een personage waar we verder nog helemaal niks van weten, behalve zijn favoriete lunchtoko.

avatar van Fisico
Wederom een erg fijne detectivethriller uit de reeks van Departement Q. Heb het wel voor de nukkige en destructieve Carl Morck. Het is gewoon grappig hoe anderen zich storen aan zijn gedrag, maar hij daar gewoon lak aan heeft. De enige die hij kan verdragen in zijn buurt in een goede bui is zijn assistent Assad.

Het plot zit wederom goed in elkaar en wordt goed afgewisseld met de flashbacks uit het verleden. Het verhaal blijft boeiend tot het einde en de spanning wordt aangehouden. Er kon gerust nog een twintig minuten bij, want rond de advocaat en diegene die schuld bekende op het proces kwamen voor de rest niet te veel aan bod. Centraal stond eigenlijk het trio Kimmie, Ditlev en Ulrik.

Camerahantering, montage en belichting zijn fijn en houden de boel mooi in balans. Alleen jammer dat het plot naar het einde toe wat uit de bocht vloog toen Kimmie ontsnapte en alsnog wraak nam. Ook haar eigen opoffering was wat vreemd. Voor de rest een prima film.