Kvinden i Buret (2013)

Alternatieve titels: The Keeper of Lost Causes | The Woman in the Cage | De Vrouw in de Kooi | Department Q: The Keeper of Lost Causes

Denemarken / Duitsland / Zweden
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Mikkel Nørgaard
met Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares en Claus Maack Bahnsen

Carl Mørck en Assad, een wat vreemd politieduo, zijn werkzaam op de afdeling Q: de afdeling die zich bezighoudt met zaken die bijna verjaren. Ze raken betrokken bij een vijf jaar oude zaak in verband met een vermiste vrouw, Merete. Al gauw bevinden ze zich in de meest duistere uithoeken van Scandinavië op zoek naar een psychopatische moordenaar. Maar de waarheid is nog erger dan ze zich konden inbeelden.

Goede thriller, uitstekend verhaal dat goed is gebracht.
Geen actie in deze film, de prent moet het volledig hebben van een goed verhaal en dat is het dan ook.
Anderhalf uur, maar nooit saai, zoals een film hoort te zijn !!

avatar van john mcclane 2
de vrouw in de kooi.

Er zijn wel erg veel belangrijke details,weg gelaten.maar ook betreft de karakters,van zowel het boek als zijn hoofdpersonen.
Dat is een klein minpuntje.moest blijkbaar want waar ze bij
Män Som Hatar Kvinnor (2009)
het boek een dikke twee en een half uur geven,moesten we het hier doen met krap anderhalf.

Hoe dan ook.het blijft een ijzersterk scandinavisch recherche verhaal,met een morbide gegeven.
Een rececheur die kamt met werk "demonen" die na dit incident word verplaatst naar een kelder om dosiers te ordenen.
Het is een koppige rechercheur die zich in een zaak vast bijt.
hij word hier in eerste instantie vergezeld door een (naar ik meen) marokaanse jonge man eveneens met eigenaardige eigenschappen.
ze liggen elkaar niet direct,maar ondanks dat word het een goed duo.

Het tempo ligt zoals gezegd hoog.en het verhaal is sterk.
Laat de rest van de q serie maar komen!
Maar meer als 3,5 ster kan ik hem niet geven.

avatar van david bohm
Onderhoudende maar ook wat standaard film.

Het oogt allemaal vrij duister en grauw, het acteerwerk is prima maar echt verrassend of spannend wordt het niet.

Een wat verdere uitdieping van de op zich interessante personages had wellicht wat geholpen.
De gemiddelde aflevering van The Bridge of The Killing vind ik boeiender.

avatar van HarmJanStegenga
Bijzonder vermakelijke detective. Qua plot en wendingen nogal standaard, niet erg origineel en soms ietwat voorspelbaar, maar erg vakkundig gemaakt, waardoor dat helemaal niks uitmaakt allemaal. Nikolaj Lie Kaas speelt erg goed en vormt een goed koppel met Fares Fares. Vond de film bij vlagen behoorlijk meeslepend en spannend, vooral naar het einde toe. Klasse opbouw. Heb best genoten gisteravond.

avatar van Flitskikker
Ik zat te kijken tussen de films die nu draaiden, en Fasandræberne (2014) klonk wel interessant. Die film bleek de tweede in een reeks te zijn, dus vanzelfsprekend wilde ik eerst deel een kijken.

Ik ging hier zonder veel verwachtingen in, en het eerste halfuur dacht ik dat het een lange zit ging worden, maar toen begon het eigenlijk steeds spannender te worden. Leuk als richting het einde de stukjes op hun plaats vallen.

De morbide sfeer vond ik iets minder, maar het verhaal zelf en de opbouw maakten veel goed. Veel mooie beelden (vooral in de flashbacks), een goede soundtrack en een vleugje humor hier en daar.

Ik ga binnenkort zeker deel twee kijken!

avatar van frolunda
Lekker sfeertje,degelijk verhaal en twee politiemannen die me wel aanspreken.Kortom goede film die meer dan de moeite waard is,al ging het in de opbouw plotseling wel erg snel en had het daarom wel wat uitgebreider (met als positief gevolg een langere speelduur) mogen zijn.Kijk nu al uit naar Fasandræberne,kan wel eens een sterke serie films gaan worden.

avatar van cantforgetyou
Ik vond dit dus een hele spannende originele film. Zeker naar het einde toe werd de film en het verhaal beter en sterker. En erg prettig dat de film niet te lang duurde. Zo zat er vaart in en werd het geen één keer saai.

(verwijderd)
Een erg sterke thriller dit.

Normaal gesproken bevallen Scandinavische trillers mij wel, en deze is zeker geen uitzondering.
Een interessant politie duo, een interessante dader en een lekker grimmig sfeertje.

Mooi hoe de gedachten/verdenkingen van Carl worden verfilmd.

4*. Erg zin in deel 2 die me nog leuker lijkt

avatar van Nick Theunis
(verwijderd) schreef:
Erg zin in deel 2 die me nog leuker lijkt

Deel 3 is ook al op komst, Flaskepost fra P (2016)

(verwijderd)
Nick Theunis schreef:

Deel 3 is ook al op komst, Flaskepost fra P (2016)

En wederom een geweldig plot! Wel een andere regisseur, dat kan altijd alle kanten op gaan..

Vlotte politiefilm over een niet alledaags politieduo, die tot chagrijn van hun baas eigener beweging een voortijdig afgesloten onderzoek heropenen. Het toch wel spannende plot zit knap in elkaar en ook op het acteerwerk valt weinig aan te merken. Ik heb een tijdje terug het tweede deel uit deze reeks gezien. Dat maakt op zich niet veel uit, want het zijn los van elkaar staande verhalen.

avatar van bombario
Onderhoudende thriller, maar geen hoogvlieger. Hij bevatte ook flink wat clichés, zoals de afdeling waar de hoofdrolspeler naar verbannen werd in de kelder (inclusief spinnenwebben). De vergelijking met The Killing en The Bridge drong zich ook vaak aan me op, mede door de muziek. Naar het einde werd de film spannender en de finale mocht er zijn. Net als het grimmige sfeertje en het sterke spel van de hoofdrolspelers. IK houd de volgende delen zeker in de gaten.

Carl Mørck, de politieman, wiens werk zijn hobby is en die nooit lacht, weer in de clinch met misdaad uit het verleden.
Alle ingrediënten van de krimi zijn aanwezig. Het lijkt wel bandwerk maar het wordt goed en onderhoudend gebracht en de kijker wordt als vanzelf meegesleurd in het spannend intrige dat de verdienste heeft de suspens tot het einde aan te houden.
Redelijk ruw en met het gebruikelijk actievol slot.
Goed acteerwerk.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is het type verhaal van thrillerromans en crimiseries. Weinig verrassing op zich, maar altijd leuk om te zien hoe alles nu in elkaar vloeit. Maar dat wil zeker niet zeggen dat de film standaard is. De film is puur vakmanschap. Regisseur Mikkel Nørgaard weet de juiste sfeer neer te zetten en het duo Carl Mørck en Assad kunnen de film perfect dragen. Ook al weet je hoe het toch gaat uitdraaien, zat ik hier op het puntje van mijn stoel.

De film is onderdeel van een trilogie (voorlopig toch) met dit jaar het derde deel. (de boeken tellen 6 delen momenteel) Ik had eerder het tweede deel gezien met het bekende duo: Fasandræberne. Je kan de films perfect apart zien, maar het is leuk om de link met de personages te zien. Ben benieuwd naar het derde deel. Zeker als het niveau kan behouden blijven.

avatar van Jan met de pet
Ik vind het een geweldige film.....zeer onderhoudende film.......goed verhaal, voor mij een aanrader voor iedereen die van dit soort films houd 4,0

avatar van DjFrankie
Voor de 2de keer gezien. Goeie Deense thriller met een bizar verhaal. Is voorbij voor je er erg in hebt.

Sfeervolle film met een rauw randje en een prima cast. Het verhaal is weinig origineel maar weet toch te boeien. De climax is niet heel sterk en gemakzuchtig, waarmee de film zichzelf eigenlijk tekort doet.

avatar van Rodger
Stem met een 1 punt verhoogd, nadat ik deze voor de tweede keer gezien heb.
4.5 ****

avatar van dvdfreak123
Prima scandinavische triller. Heerlijke sfeer die prima word weergegeven vind ik. Ondanks het gebrek aan actie van het begin tot het einde geboeid geweest. Sommige momenten toch wel erg spannend. Verhaal word op een goeie manier verteld vind ik. zoals je eigenlijk als kijker al iets meer weet of het duo agenten. Het duo trouwens vond ik heel goed samen spelen. Zijn niet het gewoonlijke politie duo zoals in andere films. Geeft wel ook wat minpunten maar stoorden niet zo. zo had ik al vrij snel door dat het iemand was van het auto ongeluk (famillie of iemand in de wagen). Al bij al prima van genoten. Moest ik kunnen zou ik hem 7,5/10 geven maar om dat dat niet gaat krijgt hij van mij een 8/10

avatar van Tiany
Kei spannende thriller. Had soms last van ademnood.

avatar van Robertdeniro
Scandinavische thriller, hard, recht toe recht aan. Sterke platte karakters. Verhaal werkt voldoende case met flashbacks verrassend af. Doen als je van het genre houdt.

avatar van rojaone
Eindelijk tijd gevonden om deze film te kijken. Ik ben aangenaam verrast door deze film. Een zeer goede verfilming van het boek. Mooi acteerwerk ingetogen sfeer boeiend van begin tot het eind. Een aanrader 4*

avatar van Onceuponanytime
spannend eindpunt en duidelijke omschrijving waar het allemaal om gaat. Pluim voor de cast

avatar van Noodless
De Fazantenmoordenaars ( The Absent One 2014 ) die eigenlijk de tweede film is van dit drieluik is, had ik eerst gezien. Gelukkig vervolgt het niet en staat iedere film apart qua verhaal. Carl en Assad vormen wel steeds samen het politieduo dat onopgeloste zaken van jaren geleden gaan onderzoeken. En ze doen dat prima. Goed acteerwerk en samen een goed duo. Het verhaal zelf is boeiend tot het einde zonder dat er veel gebeurt. De film moet het meer hebben van de sfeer, verhaal en spanning. Prima film, maar het tweede deel vond ik beter. 7/10

TMP
Eerste deel in de reeks films rondom Department Q. Het duo Mørck en Assad wordt goed geïntroduceerd. Het zijn twee sympathieke personages. Het plot is gedegen, maar ook weer niet hoogstaand of erg memorabel. De film beschikt over dat typisch Scandinavische thrillersfeertje en dat maakt het wel de moeite waard.