Kvinden i Buret (2013)

Alternatieve titels: The Keeper of Lost Causes | The Woman in the Cage | De Vrouw in de Kooi | Department Q: The Keeper of Lost Causes

Denemarken / Duitsland / Zweden
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Mikkel Nørgaard
met Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares en Claus Maack Bahnsen

Carl Mørck en Assad, een wat vreemd politieduo, zijn werkzaam op de afdeling Q: de afdeling die zich bezighoudt met zaken die bijna verjaren. Ze raken betrokken bij een vijf jaar oude zaak in verband met een vermiste vrouw, Merete. Al gauw bevinden ze zich in de meest duistere uithoeken van Scandinavië op zoek naar een psychopatische moordenaar. Maar de waarheid is nog erger dan ze zich konden inbeelden.

Op een avond was ik een beetje aan het netflixen toen er een film voorbij kwam wat mij als plaatje een beetje bekend voor kwam en toen las ik de naam van hoofdpersonage en toen dacht ik huh zijn hier ook films van Ik heb tot nu toe 7 boeken gelezen en ik ben eigenlijk achteraf wel blij dat ik eerst de boeken heb gelezen omdat het anders niet meer spannend is want je gebruikt bij boeken je verbeelding. Andersom heb ik daar minder moeite mee ook al weet je wat er gaat gebeuren. Ik vind dat het boek goed verfilmd is alleen mocht de film van mij wel iets langer duren, alles gaat te snel waardoor het niet spannend genoeg word. Toch ben ik denk wel een beetje bevooroordeeld.....

avatar van Flat Eric
Een anti-sociale getormenteerde Columbo.

Nooit zin in gehad om ze te bekijken maar de afgelopen dagen de 4 films over Department Q een kans gegeven en ik moet zeggen, het is me eigenlijk prima bevallen. Leuke moorden die aan de hand van flashbacks alsnog na jaren tot een oplossing komen. Het is spannend en de aandacht blijft bij het verhaal.
In het begin kom je niet veel te weten over de detectives en ligt de focus, gelukkig, op de opsporing.

De hele boekenreeks van afdeling Q ooit gelezen, maar te lang geleden. Misschien ook maar goed, want anders maak je teveel vergelijking tussen boek en film.
Een heerlijke thriller met een eigenzinnige rechercheur en zijn soms even aparte assistent.

avatar van Joy4ever
Prima thriller hoor. Op het laatst nog bloedje spannend. Op naar film nummer twee

avatar van cor1946
Heerlijke film met goed verhaal. Prima zoals die mannen spelen. rest wil ik ook zien.

avatar van Nicolage Rico
Jammer van de suffe beweegreden van de moordenaar (wat kon Merete doen aan dat auto-ongeluk? en het afgezaagde einde.

Hier zat meer in. Mooi duo, prima opbouw, lekker sfeertje, maar helaas niet afgemaakt door de makers (geen idee hoe trouw Norgaard het boek heeft gevolgd).

Ruime 3*.

Nicolage Rico schreef:

Vrij veel aangezien ze bij haar vader die reed de handen voor de ogen deed.

avatar van Nicolage Rico
kos schreef:

Vrij veel aangezien ze bij haar vader die reed de handen voor de ogen deed.

Dat heb ik eerlijk gezegd helemaal gemist. Ze had toch juist oogcontact met de latere moordenaar, die naast haar reed? En haar vader haalde op een verkeerd moment in, zodat zijn tegenligger geen schijn van kans had? Dat zal dan wel vlak daarvoor zijn geweest.

Anyway, dan nog vind ik het een goedkope beweegreden om wraak te nemen op haar onschuldige daad. Mag de moordenaar nog zo'n verknipt dude zijn.

Een meer relevante beweegreden had het boek/de film goed gedaan.

Het is geen enorm duidelijke beweegreden idd, naast dat ie overduidelijk fucked up is. Maar in ieder gevaal meer dan helemaal niet

avatar van Egulio
Blij dat ik deze spannende reeks ben tegengekomen! Ze zijn erg goed!

avatar van Mark de Jong
Grote sprongen, snel naar het einde.

avatar van rep_robert
Ik ben verder niet bekend met de boeken, of laat staan deze filmreeks dus ik kon lekker onbevooroordeeld in de eerste film van de reeks gaan op Netflix. De film voelt een beetje aan als een down to earth versie van the X-files, waar een agent vanuit de kelder ongewenst met een aantal onopgeloste zaken aan de slag gaat. Dit tegen het zere been van zijn leidinggevenden, die hem met een andere reden naar de kelder hebben gestuurd.
De vrouw in de kooi is verder een stabiele Scandinavische detective waarin er degelijk geacteerd wordt en een script gebruikt dat goed in elkaar steekt en op een mooie manier via flashbacks het verleden met het heden verbindt. Dit zorgt ervoor dat je continu meer wil weten en nieuwsgieriger wordt naar wat er is gebeurd. Nergens doet de film wereldschokkende dingen, maar soms is het ook gewoon fijn om een degelijke film te kijken. Misschien dat de spanning iets langer vastgehouden had kunnen worden, want de onthulling komt net iets te vroeg. Ook zijn de twee heren in de hoofdrol misschien een beetje oppervlakkig, maar dat zal gaandeweg de filmreeks waarschijnlijk beetje bij beetje verder ontwikkeld. Voordeel hierbij is wel dat er een goede vaart in de film zit.

De vrouw in de kooi is een prima eerste film in de reeks met een goede focus op het verhaal en die zich niet teveel laat afleiden door onnodige zijplotjes..

avatar van Fisico
Degelijke vlotte detectivethriller van Deense makkelijke naar de gelijknamige boekenreeks. Vrij korte speelduur waardoor het tempo hoog ligt en er niet te veel poespas is. Geen verkeerde sporen of twijfels. Een vijf jaar eerder gesloten zaak wordt vrij snel geanalyseerd en in de juiste plooi gelegd. Op dat vlak wordt het iets te makkelijk weggezet.

Maar de uitvoering is wel prima. Er is met het verleden en heden een duidelijke link waardoor er ineens een motief is. Ook het politieduo past wel bij elkaar. Niet het olijke duo, maar dan wat ernstiger, zeker bij Karl, maar het gaat hen/hem goed af. Wel perfect binnen de lijntjes allemaal, idem met de koppige eigenzinnige houding om tegen de schenen van de blinde bazen te schoppen. Zeer nipte 3,5*.

avatar van Capablanca
Heeft zijn spannende momenten, maar verder erg onwaarschijnlijk.

avatar van Woland
Aardige krimi van Deense bodem, maar ik vond het allemaal nogal gezocht. Nu ben ik nog een beetje een onbeschreven blad qua Scandinavische detectives (ik ben een stuk bekender met de Britse), maar dit keek wel redelijk weg, maar ik vond het toch een beetje dertien in een dozijn. Twee detectives die verder niet heel interessant werden, uiteraard wat officiële tegenwerking, en een uiteindelijke misdaad en motivatie die ik nogal vergezocht vond. Het was verder niet storend, en over het algemeen capabel, maar daar bleef het wel bij.

avatar van missl
De derde in de reeks die ik zie wat eigenlijk de eerste is. Kaas is best wel boos de hele tijd, het verhaal is bij vlagen spannend, ik heb me er wel mee vermaakt.