La Cara Oculta (2011)

Colombia / Spanje
Thriller / Mystery

geregisseerd door Andrés Baiz
met Martina Garcia, Quim Gutiérrez en Clara Lago

Aangeslagen door de verdwijning van zijn vriendin Belén, vindt Adrián troost in zowel zijn muziek als in de armen van een serveerster, Fabiana (Martina García). Naarmate deze relatie vordert, ontstaan er vragen over de mysterieuze verdwijning van Belén.

Spannende film die speelt met wat horrorelementen, zonder dat het ergens eng wordt. Echt heel spannend wordt het ook niet aangezien het vrij voorspelbaar is en de wendingen niet echt als een verrassing komen. Dit haalt de film gedeeltelijk onderuit, maar het uitgangspunt is desondanks sterk en levert een vermakelijke film op.

avatar van DiDa
Is deze ergens op dvd te verkrijgen?

DiDa schreef:
Is deze ergens op dvd te verkrijgen?
Buiten Nederland is deze vrij algemeen op DVD verkrijgbaar.

avatar van DiDa
Straka schreef:
Buiten Nederland is deze vrij algemeen op DVD verkrijgbaar.

Oke thanks!

avatar van Alathir
Damn, geweldige thriller dit. Simpel concept maar heerlijk uitgewerkt. Die soundtrack ook briljant. Goh, veel beter als dit gaat het niet worden. Heb me er erg mee vermaakt. Ik twijfel een beetje tussen 4.5* of gewoon het maximum. Ik vind dat het die 5* verdiend want de film kent een zeer goede suspense en sfeer en ik had het einde ook anders voorspeld. Ergens een plekje geven in mijn top 10 zodat ik de film misschien bij andere mensen op die manier bekend maak.

avatar van wibro
Alvorens ik mij ging wagen aan deze thriller eerst de recensies hierover gelezen en dat is maar goed ook want ik heb nogal de gewoonte van een film die ik wil gaan zien eerst de trailer te gaan bekijken. Als ik dat bij deze film gedaan zou hebben, dan zou dat deze film voor mij aanzienlijk minder spannend gemaakt hebben, want die trailer - achteraf bekeken! - was een spoiler van jewelste; ik zou haast zeggen de grootste spoiler die ik ooit in een filmtrailer ben tegengekomen. Nu werd ik tenminste flink verrast en zo hoort het natuurlijk ook in een echte thriller. Film kende een uitstekende spanningsopbouw én - ik kan het niet nalaten om te zeggen - een paar bloedmooie vrouwen. De hond met de naam Hans mocht er ook wel zijn hoewel ik gezien de reputatie van de vorige bewoner eerder zou verwachten dat die Adolf zou heten. Het open einde bevredigde mij aanvankelijk niet helemaal maar aan de andere kant geeft de regisseur je de ruimte om zelf te fantaseren hoe het met Fabiana afgelopen zou kunnen zijn. Daar is niks mis mee dus.
La Cara Oculta vond ik iets minder dan Contratiempo (2016) ook een thriller van Spaanse makelij die ik eergisteren heb bekeken. Wel een aanrader voor thrillerliefhebbers die die film nog niet gezien hebben.

wibro schreef:

Inderdaad, Contratiempo vond ik ook een erg goede film. Jammer dat ik een aantal keren was afgeleid (samen met wat vrienden gekeken), hierdoor heb ik toch maar niet gestemd.

De trailer van La Cara Oculta geeft inderdaad heel veel weg, ik wou die tonen aan wat maten maar heb het maar afgezet want ik zag al snel dat die veel te veel verklapte.

avatar van Left4Dead
wibro schreef:

La Cara Oculta vond ik iets minder dan Contratiempo (2016)

Ja die Spanjaarden weten wel hoe ze een thriller kunnen maken. Pareltjes, kunnen ze in Hollywood heel veel van leren.

avatar van FillumGek
Ik had nog nooit van deze film gehoord en per abuis zie je hem tussen de updates staan, klikt er op, en dan klinkt het verhaal nog interessant ook. La Cara Oculta is een enorme verrassing en in bijna alle opzichten erg geslaagd.

Adrián zit er helemaal doorheen wanneer zijn vriendin Belén hem heeft verlaten. Al snel vindt hij troost bij sexy serveerster Fabiana die bij hem intrekt. Als kijker probeer je hints op te pikken wat er met Belén gebeurd zou kunnen zijn en dan ga je letten op wat er gezegd wordt en lichaamstaal. Net zolang tot je jezelf in je hoofd helemaal gek maakt. En dan nog zie je de geniale wending niet aankomen. Ik dacht echt dat we een 'simpel' geestfilmpje voorgeschoteld kregen. De geluiden, de golven in de badkuip en wat te denken van een woedende image van Belén zelf in de spiegel. Ik dacht aan geesten, terwijl Fabiana op dat moment allang wist hoe het zat. Een briljante setting waarvan ikzelf het ook Spaans (ha ha!) benauwd kreeg. Je zult het maar meemaken om opgesloten te zitten in een onverwoestbare ruimte in je eigen huis.

Sowieso valt er weinig te klagen met een aantal prachtige latina's op het scherm. De chemie tussen de hoofdrolspelers is ook zeker de moeite waard. De liefde is echt en de paniek van Belén goed voelbaar waardoor ik echt gespannen zat te kijken. Best een sterke score ook, al ben ik totaal niet van de klassieke muziek.

Door de blootlegging van het mysterie halverwege de film had ik verwacht dat de film in zou kakken. Echter blijft de spanning sterk aanwezig. Je bent toch razend benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken. De keuze van Fabiana om Belén te laten zitten was echter wel een voorspelbare. Ik ga verder maar niet al te veel op het verhaal in want bijna alles zou dan tussen spoilertags moeten staan. Ik ben alleen helemaal niet tevreden over het einde. Het leek me een stuk aangrijpender als Belén in het hok zou overlijden. Of dat een jaloerse Veronica Adrián iets aan zou doen nadat hij er een punt achter zette, net op het moment dat Belén vrij komt. Nu blijf je met de vraag zitten of Fabiana (in het hok) en Adrián (door het dreigement van de politieman) doodgaan maar het voelt leeg. Rest me niet meer dan twee woorden: intelligent en hoogstaand.

avatar van Dying Rose
De film die me Clara Lago deed ontdekken. En die pijnlijk duidelijk maakt hoe je als persoon groeit.

Daarmee ook, na jaren, mijn enthousiasme getemperd. Herzien met de verwachting dat het toch allemaal een lagere stem verdient en zo geschiedde. Blijft hoe dan ook een sterke film met een inventief concept en een vertelwijze die goed in elkaar steekt, maar in feite heb je het geheel na verloop van tijd wel gezien en is een groot deel weinig meer dan een herhaling van zetten. Het is op zich al geen lange film, maar ik moet bekennen dat ook wat er zich op de klok afspeelde me niet ontgaan is. Tevens mag gezegd dat Martina "Fabiana" García niet veel uitstraling heeft, zeker in vergelijking met Lago.

Toch blijft LA CARA OCULTA zijn mannetje staan en kan het teren op een mooie setting, de muzikale achtergrond van Adrián en een goed gekozen einde. Moreel gezien misschien niet de juiste keuze, maar passend is het zeker.
Het is tevens de eerste trailer waarvan ik me bewust was zo te snakken naar een film, ongeacht de spoilers die erin voorkomen. Als je dit kan presteren, doe je iets goed.

4*. Definitief.

avatar van Alathir
Ik denk niet dat deze film een herziening nodig heeft aangezien je de clou al kent van de eerste kijkbeurt. La Cara Oculta is toch zeker een film die daarop steunt, dus het lijkt me niet meer dan logisch dat je stem erop achteruit gaat. Niet dat ik daar verder iets mee wil zeggen, maar het lijkt me niet meer dan de logica zelve.

avatar van Dying Rose
De clou was natuurlijk al duidelijk in de trailer, belette mij evenwel niet om de film te gaan zien. LCO heeft het grotendeels van die wending, maar ik zie daarnaast genoeg elementen die maken dat ik opnieuw van de film kan genieten (Lago die ik graag bezig zie, de soundtrack, het grote open en klare huis dat licht overschaduwd wordt door het mysterieuze dat zich binnenin afspeelt, de niet-lineaire opzet…).
Sowieso is een film die puur leunt op een twist een slechte productie, er moet verder toch nog iets van sfeer aanwezig zijn ofzo. En ook dat heeft LCO wel mee. Zelfs indien je weet wat komen zal, is er toch nog dat geheimzinnige aanwezig.

Vind het wel vreemd dat je deze in je top 10 hebt staan als je niet van plan bent hem ooit nog eens te bekijken. Mijn favo’s draai ik grijs hoor.

avatar van Alathir
Ja natuurlijk maar ik had het over het verschil tussen weet ik veel 4.5* of 4*. Dat lijkt me dan toch gaan af te hangen van de twist op het einde, of je die net goed vind of niet. En als je hem al kent is het nieuwe er wat vanaf.

Sfeer etc blijft natuurlijk top, dat zal weinig veranderen met een herziening. Deze en nog een paar staan voornamelijk in mijn top 10 zodat anderen, die mijn profiel bezoeken, de film leren kennen. Als ik mijn echte top 10 zou zetten zou er al 3x LOTR in staan, maar daar is niemand wat mee.

avatar van Dying Rose
De clou (niet op het einde overigens of doel je op Belén die Fabiana goed fopt? Telt voor mij niet, blijft simpelweg fijn) heeft niets te maken met de lagere waardering. Wel is het een gevolg van de film die in zijn geheel lijkt aan te slepen. Dit was de eerste keer niet zo en reeds dan wist ik dat Belén zich gewoon achter de spiegel verborg.
Verder heeft het te maken met mijn stemmethode: de films vanaf de 4*-batch zijn diegenen die er voor mij echt toe doen/in de toplijst terechtkomen. Dat er daarin weinig films zitten t.o.v. het aantal komt doordat ik streng ben wie waar terechtkomt en LCO zag ik nu te hoog gewaardeerd staan en mag een trapje naar beneden. Algemeen gezien, echter, mag het zichzelf nog altijd op de borst slaan.

Zo had ik van LCO een betere herinnering, maar die herhalende/gerekte passages i.c.m. een sfeer (zeker aanwezig maar) die de film toch iets leger doet aanvoelen dan bij de eerste keer, maakt dat ik mijn stem herzie.
Geen invloed van een clou dus. The Village kent een twist van jewelste, maar kijkbeurt na kijkbeurt blijft het een meesterwerk. Sleept nergens aan en kent zoveel sterke elementen die Zwolle84 veel beter kan benoemen.

Daarnaast: ik stel een top tien op voor mezelf, niet om anderen films te leren kennen. Een trilogie is idd te veel van het goede, maar dan zou ik gewoon de beste LOTR erin gooien.

Ken de trailer niet en wil ik ook niet zien , omdat deze dus al veel prijs geeft.
Moet de film eens opzoeken, ben benieuwd

Geweldige film , was het kijken meer dan waard .

avatar van HarmJanStegenga
Ben ik blij dat ik de trailer niet gezien heb voordat ik de film zag. Werkelijk hoe durven ze dat uit te brengen zeg, niet te geloven.

Leuke thriller, maar ook niet meer dan dat. Met twee mooie vrouwen die het bekijken waard zijn. Ik had de trailer niet gezien, maar wel de film, jaren geleden, maar gek genoeg kon ik me daar niets meer van herinneren. Pas halverwege viel het kwartje. Verhaal is wel een tikje geconstrueerd, dat hoort bij het genre. Hoe komt ze aan zuurstof, vroeg ik me nog af. Of ben ik nu een zeurpiet.

Aanvankelijk dacht ik dat ik naar een goedkope en slechte horror / thriller zat te kijken. Een genre waar ik echt niets mee heb. Ik heb zelfs getwijfeld of ik hem wel verder wilde zien, maar ook waarom ik deze film had uitgekozen. Na verloop van tijd krijgt de film echter een totaal onverwachte wending en vanaf dat moment wordt het ineens wel een erg goede en boeiende film. En nog spannend ook. Interessant gegeven voor een film. En het open einde is het kersje op de taart. Toch best een verrassing dus deze film.

avatar van Rodger
Soms duikt er plotseling een juweeltje op.. waarvan je denkt.. waarom heb ik deze nooit eerder gezien?
Dit is zo'n film.. van begin tot einde een spannende en verassende film..
4.5 ****

avatar van joolstein
Degelijk en veilige thriller, die soms wat beter is dan degene die gemaakt zijn voor tv. Dit zit hem vooral in de goede clou. Helaas komt die clou niet echt als een verassing. Helaas is er gekozen om de hoe en waarom van de clou te tonen. Dit was wel leuk gedaan maar hierdoor blijft ook vrij veilig. Daarnaast gaan Columbiaanse mensen blijkbaar graag in bad en onder de douche. Niet heel bezwaarlijk want daardoor zien we regelmatig Martina García in haar Eva-kostuum. De film kijkt fijn weg, is soms spannend maar is te degelijk om erg schokkend te zijn.