El Cuerpo (2012)

Spanje
Thriller

geregisseerd door Oriol Paulo
met Belén Rueda, Aura Garrido en José Coronado

Inspecteur Jaime wordt naar het mortuarium geleid tijdens een onderzoek naar een mysterieus ongeluk. Daar ontdekt hij dat het lichaam van een vrouw is verdwenen uit één van de koelcellen. Compleet wanhopig sluiten Jaime en zijn team het mortuarium af en gaan zij op zoek naar bewijsmateriaal. Hierbij roepen zij de man van het slachtoffer op. Hij is de enige die kan bijdragen aan het onderzoek naar deze mysterieuze verdwijning, hij is immers de enige die al haar geheimen kent...

avatar van jarno1975
Van de producers van El Orfanato (2007)

avatar van Dying Rose

Dan kan het niet slecht zijn. Ben benieuwd.

avatar van Movie-Addicted
Leuk geprobeerd, doch niet echt geslaagd...

De spanning zat er goed in daar valt niet over te twisten. En de mysterieuze momenten ook, maar wat goed begint, eindigt slecht. Over het algemeen is het wel degelijk en het acteerwerk is ook goed, maar er komt een hoop ongeloofwaardigheid om de hoek kijken en dat viel mij toch erg tegen.

Jammer... Ik had er meer van verwacht!

Ik zou zeggen: Suit yourself

*3 niets meer en niets minder.

Een geheimzinnige, sfeervolle, ouderwetse, maar ook wat steriele en clichématige (horror) thriller rondom een femme fatale en een afgestompte detective die geplaagd wordt door een tragisch verleden. De regisseur bouwt de spanning calustrofobisch op en de flashbacks verlevendigen het verhaal, echter de plotwendingen zijn vreemd en het einde zie je aankomen. De cast speelt uitstekend, waarbij Belén Rueda uitblinkt.

avatar van tattoobob
Deze staat zeker op mijn lijstje!!

avatar van Shinobi
Het einde maakt de film.

Want lange tijd kabbelt de film voort met een interessante manier van vertellen, namelijk door naadloos van het heden via flashbacks terug te schakelen naar het verleden. Dit geeft zo meer inzicht in het verhaal, dat ik zelf vrij doorsnee vond overkomen. Maar zoals ik al zei, maakt het einde gelukkig veel goed. Want als een donderslag bij heldere hemel vallen opeens dan alle puzzelstukjes op hun plek en besef je jezelf als kijker dat het best ingenieus in elkaar zit.

Verder ziet de film er erg stijlvol uit, mooi geschoten. En het ademt een heerlijke mysterieuze sfeer, met name doordat de film zich voor het grootste gedeelte in de nacht afspeelt en de constante stroom aan regen. Daar heb ik echt een zwak voor in films, zoiets schept voor mij gelijk al een goede sfeer zonder dat er verhaal bij komt kijken.
Hierbij is zeker te zien dat deze film afkomstig is van de producers van El Orfanato (2007) en Los Ojos de Julia (2010). Plus Belén Rueda die acte de présence geeft in beide films, zet ook in deze film een mooie prestatie neer.

Deze film bewijst dan ook dat het einde een film kan maken of breken, in dit geval maakt het sterke einde deze film echt af.

3,5 Sterren.

avatar van arno74
Bedroevende acteerprestaties, vooral gedurende de eerste 30 minuten. Daarna wordt de film beter, maar niet goed genoeg om het eindoordeel hoger te tillen. De film hangt aan elkaar met ongeloofwaardigheden en clichés, het einde inbegrepen. Goed bedacht, waanzinnig slecht uitgewerkt.

avatar van tattoobob
Heerlijke thriller is dit...constante spanning en een soortgelijke sfeer...ja ik hou hier van.
Los Ojos de Julia (2010) vond ik al een toffe film....en hier doen ze het nog even dunnetjes over....jaaa fijne film dit

Misschien dat het nog wel 4 sterren word voor mij!

avatar van david bohm
Vrij ingenieuze maar voor deze ervaren filmkijker niet geheel verrassende thriller van Spaanse bodem met een hoop bekende gezichten. Het sterkste punt vind ik de uitermate sfeervolle aankleding van het geheel waarbij de clichés zoals plaatselijk noodweer niet worden geschuwd.
Minder vind ik dat het allemaal wat lang blijft voortslepen.
Aardig.

avatar van Mac Hammer Fan
Een jonge man trouwt met een rijke oudere weduwe en wordt verliefd op een jongere vrouw, met wie hij een relatie krijgt. Deze laatste wil hun verhouding alleen verder zetten als zij de enige is in zijn leven. Uiteindelijk besluit de man zijn vrouw uit de weg te ruimen. Hij gebruikt hiervoor een vergift dat geen sporen nalaat. Maar na haar dood verdwijnt het lijk van zijn echtgenote uit het mortuarium.
"El Cuerpo" mag dan nog enkele clichés hebben, het is een bijzonder boeiende film met een verrassende ontknoping. Sfeervol in beeld gezet en stevig vertolkt. Een aanrader.

avatar van Tiany
Spannende, verrassende film. Heden en verleden, zonder storende flitsende beelden. Even had ik het gevoel dat de film richting "Les Diaboliques" ging, maar dat had ik fout.
Zeer verrassend einde, was er even stil van.

avatar van knusse stoel
Gewoon gaan kijken!!! Alle lofliederen van de anderen zijn waar!!! Prachtige film met steeds een verkeerd inzicht? van de kijker!!!

joyce.b
Heerlijk een rokende politiifunctionaris.Dat is wat die mensen in deze "hoofdbrekende"omstandigheden horen te doen.

Valt direct op dat roken.Vrijwl alle films van *nu* zijn rookvrij. Gek genoeg is drank in films geen probleem.

Leuke wegkijkfilm. duurt iets te lang,maar het einde maakt dat wel goed.

avatar van Insignificance
Alhoewel geen whodunit, zal deze er wel (goed..) ingaan bij liefhebbers van bepaalde misdaadseries. Al vrij snel dat het daar aan doet denken. Waar die er circa tien keer een uurtje over doen het mysterie uit de doeken te doen, perst Paulo z'n kluwen plot samen in iets minder dan twee uur. Elke opmerking, elke blik, elke zoom; alles in het teken van dat, ademhalen is er niet bij, voor iets anders is geen ruimte.

Nul sfeer en dat is nogal opmerkelijk voor een film die zich lange tijd ophoudt in een mortuarium. Een kleine horror toets heeft het hier en daar wel, maar die bestaat uit enkele cheap scares en kijk eens wie we daar hebben-momentjes. Want dat blonde lijk dat blijft maar overal opduiken. Flauw gedoe dat voor spanning door zal moeten gaan. Ook funest voor het ritme van de film, dat vooral vermoeiend is.

Na elke clou, vondst, onthulling of iets dergelijks schiet het weer richting een flashback die er een draai aan geeft. Om tureluurs van te worden. Zelfs de inspecteur, naast Rueda ook al zo'n dom dik aangezette rol, ontkomt er niet aan. Als je je onderweg afvraagt waarom, en dat kan bijna niet anders, dan prik je zo door de film heen. In alles in toenemende mate belachelijk. Half puntje voor de WC scène dan maar.

Vermakelijke maar ook onzinnige film, met een slap einde. De cast is ook niet heel sterk, toch zitten er wel enkele spannende scenes in waarbij het verhaal nog alle kanten op kan gaan, daar wordt dan ook goed gebruik van gemaakt. Jammer dat het dan zo slap eindigt.

avatar van flaphead
Weer een degelijke mystery-thriller van Spaanse makelij. Voor ervaren thriller-kijkers lijkt een wegkijkertje aan de hand te zijn; het plot is niet heel vernieuwend, twists zie je aankomen, maar het is niet vervelend om naar te kijken. Toch wordt je gaandeweg meer verwend, dus blijf kijken.
Sfeer is mooi beklemmend, hoewel niet alle clichés voorkomen worden. Acteerwerk voldoende. Hier en daar een horror-accentje. Een meer dan gemiddelde prent, met name dankzij de climax toch een ruime voldoende. Misschien iets te teveel van 'we proppen de hele uitleg in de laatste 5 minuten', maar zeker genoeg om meer waardering uit de film te halen.

avatar van Left4Dead
Een thriller uit Spanje. Dat kon niet mis gaan dacht ik, zeker afgaand op de beoordeling hier op MM. Ik had er zeker zin in.

Toch bleef ik een beetje onverzadigd achter. Begrijp me niet verkeerd, de film is echt niet slecht en ik houd van dit soort verhalen. Maar waar ik normaal geheel opgezogen word door zulke films bleef dat hier uit. Ik moest nadenken waar dat nu precies aan lag, ik kon er eerst geen vinger achter krijgen maar na de volledig film uit te hebben gezeten kwamen de factoren bovendrijven. Een aantal punten kan ik hiervoor (voor mijzelf) aanbrengen:

- Het acteerwerk is niet sterk genoeg (niet slecht maar gewoon te mat om de spanning hoog te drijven zoals ik in andere films wel gezien heb met soortgelijke verhalen. Ook was er niet altijd de juiste overtuiging te vinden).
- Het verhaal ,afgewisseld met de flashbacks, doet wel eens traag aan. Schiet nu eens op was vaak een gedachte die door mijn hoofd vloog. Bepaalde passages leken op opvulling, oké vaak om de verhouding tussen de hoofdrolspeler uit te leggen, in deze gevallen werkte het vertragend. Doorpakken is wat ik steeds wilde maar wat niet gebeurde.

Maar er zijn ook goede punten te noemen. De sfeer is lekker neergezet en sommige zetten (zoals de crimescene onder water zetten)zijn goed doordacht. Zo nu en dan is er een mooie shot te vinden, de camerman heeft zijn taak prima verricht. Het kleine puzzelwerk was leuk en hield me toch wel bezig.

Een leuke prent maar had er meer van verwacht helaas.
3**

avatar van Filmkriebel
Het verdwenen lijk

In het begin, wanneer het lijk is verdwenen en het hoofdpersonage al in de eerste minuten toegeeft dat hij zijn vrouw heeft vermoord, kon de film veel goede kanten uit, maar de makers kozen naar het einde toe voor een te ver gezochte wending. De ongeloofwaardige twist die eraan gegeven werd kon me niet bekoren. Met de uitleg die er gegeven wordt kon het al vlug mislopen met het plan. Stel gewoon dat Alex niet het idee had gekregen om zijn vrouw te vergiftigen... . Niettemin vond ik het wel een leuke en op momenten spannende film, met een poging tot macabere sfeer (lijkhuizen... Nattevagten... ), een scheut zwartgallige humor en genietbaar acteerwerk over de hele lijn. Ik had vooral meer van de eindtwist verwacht.

avatar van Rickyman
Weer een degelijke Spaanse thriller dat mooi sfeervol en rustig is gefilmd.
Misschien een beetje cliché, het deed me soms aan een paar andere films denken, maar blijft spannend tot de laatste seconde.

Mooie sfeer neergezet, spannend en verassend eind. Film daagt je uit om te bedenken hoe het allemaal zit en dan wordt je aan het eind toch verrast. Leuk.

Het is verkeerd bij deze film te denken dat een verrassende plotwending de oplossing van het mysterie betekent, want daarna volgt er weer een verrassing, en daarna nog één...
Het is de sterkte van deze Spaanse, licht-horrorthriller, weliswaar behoorlijk fantasierijk (geef toe, voor een stuk ongeloofwaardig) maar spannend tot op het laatst en door zijn sfeervolle verhaalstijl, met vele flashbacks, heel levendig gehouden.
Vertolkingen konden zeker bekoren.

avatar van Antonev
Wederom een thriller van Spaanse bodem die uitstekend bevallen is! De sfeer is heerlijk mysterieus, de cast presteert sterk en het verhaal staat bol van de verassingen. Je weet al heel snel dat er iets niet klopt, je kunt er toch niet precies de vinger opleggen. Het enige verwijt dat je de film kunt maken is dat sommige gebeurtenissen toch nét iets te toevallig zijn, ietwat ongeloofwaardig zelfs. Maar goed, dat doet niets af aan de kwaliteit van deze film.

Aanvankelijk een prima thriller, die zichzelf evenwel onderuit haalt door een al te twistrijke ontknoping. Dat de regisseur het nodig vindt om alle essentiële scènes nog een keer voorbij te laten komen om het plot te verklaren, zegt genoeg. Erg jammer, want tot aan die ontknoping zat de spanning er best goed in.

avatar van pjutter
pffff zo'n einde bomvol onnodige en onwaarschijnlijke plottwists, natuurlijk in combinatie met tal van goedkope flashbacks is zo goedkoop en dat lijkt het handelsmerk van deze regisseur want in 'Contratiempo' doet hij het ook. Voor allebei 0,5 eraf

avatar van Alathir
Een erg sterke film weer net zoals Contratiempo dat is (die ik helaas met vrienden gekeken heb en waarbij ik teveel afgeleid was). Ik ga ze beiden zeker nog eens in de herziening gooien want dit zijn mystery/thrillers van het hoogste niveau. Het is best een vermoeiende film door het sublieme narratief, je moet er je koppie goed bijhouden want het gaat soms razendsnel. En dat terwijl het uitgangspunt eigenlijk heel erg simpel is: er is een lijk verdwenen uit het mortuarium.

Er zijn relatief weinig momenten van rust zodanig dat de film nergens inzakt en de spanning steeds op een prima niveau blijft. Hier en daar zijn er zelfs een aantal lichte horrorelementen te vinden. Of die echt thuishoren hier daar zou je over kunnen discussiëren, maar het is zeker niet overdone.

Het script is ontzettend sterk en bevat een aantal twisten waar ik echt zot van ben zolang het maar in elkaar past. Soms heb je al eens een twist teveel zoals in The Game van Fincher waarbij de ultieme twist toch een beetje erover ging. Hier had ik dat niet en kwam de ontknoping werkelijk als een complete verrassing. Wie dit raadt, heeft de film namelijk al eens gezien.

Een absolute aanrader voor wie van films met een aantal twisten houdt en ik denk dat je dit wel kan smaken als je Contratiempo ook goed vond. Ze zijn beiden een beetje Fincherachtig (The Game en ook wel Gone Girl komen in mij op), kennen twists met flashbacks zoals in Saw en hebben die leuke Spaanse stijl.

avatar van Noodless
Alathir schreef :

Geweldig hé. Voortdurend spanning in de lucht en qua sfeer top.

Een ontknoping om u tegen te zeggen ! Fantastisch...nooit zien aankomen.

Vond ik ook heel goed. Beide 4* bij mij.

avatar van missl
Spannende film maar daar waar ik het eind van Contratiempo mooi vond, vond ik deze wat ver gezocht.