Celda 211 (2009)

Spanje / Frankrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Daniel Monzón
met Luis Tosar, Alberto Ammann en Carlos Bardem

Juan Oliver is een ambitieuze, net beginnende, gevangenisbewaker. Op zijn eerste dag komt hij iets eerder, zodat men hem een beetje kan inwerken. Tijdens de rondleiding raakt hij buiten westen door een ongelukje bij een deel waar men aan het bouwen is. De anderen leggen hem in een nabije leegstaande cel, nr. 211, om hem op te lappen. Maar dan breekt er een grote opstand en rel uit in de gevaarlijke FIES-sectie, en Juan zit vast in de cel en moet zich zien te redden.

Aardig verhaal, maar niet voldoende om de lange zit te boeien. Goed acteerwerk maar niet genoeg om je aandacht er bij te houden. Na een uur begon ik mij te vervelen...Beetje gezapt. Ik ben het met een bovenstaand kritiek eens dat de leider van de opstandelingen wel heel snel Juan in vertrouwen nam. Hij kende hem toch niet als medegevangene?

Thomas83 schreef:
Hier had ik erg veel van verwacht, maar wat viel dat vies tegen. De lof zal vermoed ik vooral gebaseerd worden op het zeer aardige uitgangspunt van de bewaker die tijdens een gevangenisopstand hier vast raakt en moet zien te overleven, en hoe de film zich vervolgens op Hollywood-achtige manier ontspint. Maar er er schort allemaal nogal wat aan. Celda 211 heeft vooral te lijden onder een erg zwak, zelfs vrij lachwekkend en pijnlijk script en flauwe personages. En zo rauw is de film uiteindelijk ook helemaal niet, laat staan realistisch. Zulke omschrijvingen passen beter bij het superieure Un Prophète.

Als je in de openingsscène direct ziet hoede oude bewoner van cel 211 zijn polsen doorsnijdt verwacht je dat de film wel eens hard kan worden, maar dat is voor zover mij bijstaat eigenlijk de enige harde scène samen met die tegen het einde, als Juan de keel doorsnijdt van Utrilla. Verder is er hooguit de dreiging van geweld of valt het allemaal buiten beeld. De introductie van Juan in de cel bouwt de spanning en dreiging van de gevangenis en zijn bewoners knap op, maar daarna verschijnen de eerste signalen van het beroerde script. Ik vind het in elk geval verre van geloofwaardig dat nadat Juan gewond raakt door een ongelukje van de bouwvakkers de bewakers besluiten hem maar in een lege cel te leggen in plaats van naar de ziekenboeg te brengen.

Daarna breekt de opstand dus uit, en leer je de gevangenen kennen. Dat ze er voor het overzicht bepaalde personages die regelmatig op de voorgrond treden van hebben gemaakt is niet zo gek, maar je krijgt niet écht het gevoel van een gevangenisgemeenschap en de bad guy enge leider van het gezelschap, Malamadre vond ik helemaal niet zo intimiderend overkomen. Zo'n flauw schor stemmetje maakt hem nou niet gelijk echt eng. Dat raar pratende knechtje met die pet was zelfs wat storend. Malamadre toont wel af en toe aardig zijn menselijke kant, maar ook dat krijgt niet echt diepte mee. Wel jammer dat de gevangenen soms als schoolkinderen joelen of doodstil zijn als Juan Malamadre durft tegen te spreken of voor zijn beurt spreekt.

Zonder echt duidelijke reden werkt Juan zich wel in heel rap tempo op tot een soort rechterhand van Malamadre, en neemt Malamadre hem een beetje in vertrouwen en keuvelt wat met hem in een beetje gekunsteld overkomende scènes. Daarnaast loopt er door de film een een al even gekunstelde transformatie van Juan. Aan het begin een wel raar bangelijk overkomende kersverse gevangenisbewaker, aan het einde zelf een van de opstandleiders in de gevangenis en een moordenaar. De boodschap van de film hier is ook wat gemaakt en zouteloos. En dat komt vooral door de reden van Juans omslag, wat wel het toppunt is van de zwakte van het script.

Juans vriendin Elena is dus 6 maanden zwanger en zien we regelmatig gelukkig zijn met Juan in zonnige en intiem bedoelde maar overbodige en zelfs wat hinderlijke flashbacks naar de twee samen. Zij komt er via het nieuws vervolgens achter dat er een opstand is in de gevangenis en dat er ook een dode is gevallen, en komt op het briljante idee om als 6 maanden zwangere vrouw na wat bellen daar maar heen te gaan tussen de opgefokte menigte van ongeruste vrienden en familie van de gevangenen daar. Op een gegeven moment breken er echt relletjes uit en beukt de politie er op los, met name de al als gewelddadige gemenerik naar voren geschoven Utrilla. Het is ook hij die Elena tegen de vlakte mept en daarna nog doorslaat als zij op de grond ligt. De schokkerige beelden hiervan komen net op het journaal en toevallig komt Juan daar dan ook achter. Het is zelfs zo mooi dat Utrilla als dader valt te identificeren omdat hij na het meppen zijn vizier omhoog doet of zijn helm afzet en praktisch recht in de camera kijkt.

De ene na de andere toevalligheid dus, en je zou denken dat Elena nu wel wat verwondingen heeft en haar baby wel eens verloren kan hebben. Dat laatste is ook zo, maar er worden nog even wat schepjes bovenop gedaan. Juan hoort dat Elena dood is. Mijn bek viel open. Daarna weten de gevangenen Utrilla de gevangenis in te lokken zodat er wraak kan worden genomen. De gevangenen tuigen hem massaal af, maar hij weet er nog tussenin te brengen dat Juan ook een bewaker is. Bizar genoeg wordt er alleen niks mee gedaan, vooral doordat Malamadre dat tegenhoudt. Weet nu nog niet waarom eerlijk gezegd.

Enfin, uiteindelijk vermoord Juan Utrilla en is hij nu echt zelf de moordenaar en een van de opstandsleiders geworden en een bedreiging voor Malamadre, maar die doet daar ook niks mee. Als tijdens een mooi weergegeven invasie van het SWAT-team Juan nog wordt neergeschoten door een gevangene met een geïmproviseerde kruisboog volgt er zelfs nog wat "alsjeblieft ga niet dood en ik red je"-drama van de kant van Malamadre, die vervolgens zelf wordt neergeschoten. Hij overleeft het uiteindelijk, maar Juan overlijdt wel. Heel sentimenteel is vervolgens te zien hoe in de muren van cel 211 is gekrast dat Juan is overleden, en een van de good guys van het gevangenispersoneel vind de trouwring van Juan. The end.

De acteerprestaties in de film worden hier en daar geprezen, maar die vond ik over het algemeen zo geweldig nog niet. Regelmatig zelfs onder de maat. De personages zijn daarnaast dus ook niet goed uitgewerkt, de dialogen zijn een enkele keer dom, en bij die eerste onderhandelaar heb je echt het idee dat hij het voor het eerst doet. En waar sloegen die onderzoekscommissiescènes in een veel en veel te donkere kamer nou weer op?
Nee, ik vind dit echt een zwaar overschatte film als ik de 4.0's en 4.5's voorbij zie vliegen. Natuurlijk hoeft niet alles logisch te zijn in zo'n gevangenisfilm die puur op de spanning mikt en het realisme doet varen, maar ik lees juist regelmatig dat dit een realistische film zou zijn, en dan nog is er geen excuus voor een script dat een belediging is voor de intelligentie van de kijker. Wil je een goede recente gevangenisfilm zien die wél heel rauw is en sterke acteerprestaties en personages bevat, ga dan voor Un Prophète.

Man , wat een verhaal voor een film die je tegenvalt.....lol.

avatar van nadrin
In mijn persoonlijke top 100 staan zeker tien Spaanse films. Deze vind daar zeker een plaats. Een zeer intense film die je vanaf de eerste minuut in de ban houd. Schitterend geacteerd.

avatar van K. V.
Deze was op tv en eens meegepikt. 'k wist niet direct wat te verwachten, maar 'k vond hem wel goed.
'k vond het wel een meeslepende film, die me van begin tot einde kon boeien.
De cast deed het ook prima. Niet echt bekend volk, maar ze deden het prima en overtuigend.
Het einde vond 'k nog verrassend en dit is toch altijd goed meegenomen.
Toch wel aangenaam verrast door deze film en vond hem zeker het bekijken waard.

avatar van Kondoro0614
Celda 211

Toch een erg spannende Actie/Drama film die goed in mekaar zit. Opzich wel spannend is, en goed te volgen is. En ik merk hier ook weer 1 van die vele, goeie, films met een Spaanse afkomst. De [REC] serie vind ik ook gewelidg uit het zelfde land, en Celda 211 is ook 1 van de goeie Spaanse films.. (Nog niet veel gezien, maar die ik heb gezien is hij toch wel erg goed).

Luis Tosar speelt een goeie rol als 'baas' , 'leider' van de gevangen, en tijdens de opstand.. Goed geacteerd! Alberto Ammann acteerde ook lekker!

Het verhaal was leuk, het concept is leuk. De film is in het algemeen wel leuk om naar te kijken! Prima filmpje om een keer gezien te hebben! En de actie kan ook geen kwaad!

avatar van missl
Interessante invalshoek over een man die in een gevangenis terecht komt waar een opstand komt. ik wist een tijd niet wie aan welke kant stond en daardoor blijft het leuk om te volgen.

Gegeven is top. Er is al veel over gezegd.

avatar van leatherhead
Leukere gevangenisfilm.

Tussen de clichématigheden door valt er genoeg kwaliteit te ontdekken. Voornamelijk het acteerwerk mocht er wezen, zowel van de hoofdpersoon als dat van een hoogst memorabele Tosar. Zijn charisma straalt van het scherm af, al vanaf het eerste maal dat-ie in vol ornaat te zien is.

Gegeven is verder ook wel leuk, al laat de uitwerking ervan niet bijster veel aan de verbeelding over. Gelukkig weet Monzón de af en toe imminente Hollywood allures nog wel in de kiem te smoren, zodat het ook weer geen compleet scala aan voorspelbaarheden wordt. Zaken als sentiment blijven ook tot een minimum beperkt, fijn.

Visueel verder karig, soundtrack kan ik me niet eens meer herinneren. Maar een vermakelijke prison-film is het zeker, en de prima acteerprestaties maken deze prent sowieso de moeite waard om eens gezien te hebben. 3,0*.

avatar van Rickyman
Sterke en harde bajesfilm, met uitstekend spel van de hoofdrolspelers en mooi realistisch gefilmd.
De gebeurtenissen volgen elkaar soms snel op, maar houd je aan het scherm geboeid.

avatar van Brabants
Zeer realistisch script waar zeker geen Hollywoodiaanse sfeer aan te beproeven valt. De juiste dosis spanning, het tempo en de mate van onvoorspelbaarheid maken het dan ook echt eigenzinnig sterk. De personages zijn zeer reëel en geloofwaardig vooral ook door het sterke acteerwerk wordt dit goed vormgegeven. Al met al een sterk gevangenisdrama van Spaanse bodem.

avatar van DVD-T
Fraaie twists.

En dat is ook wat deze film red van middelmatigheid of goed. Geeft de film dus net dat beetje meer. Geloofwaardigheid moet je niet zoeken in dit spannende gevangenis filmpje. Maar de makers komen er mee weg door sommige dingen net even iets anders aan te pakken dan zo vaak al is gedaan. Vooral een van de laatste twists slaat in als een bom. Een van de beste momenten van de film. De rellen zijn best leuk opgezet en de film kent het nodige geweld.

Alles is lekker rauw in beeld gebracht, kent een puike editing en een heerlijk pulsing score. Acteerwerk is best goed, al is de supporting cast wat minder en dragen vooral Tosar en Ammann de film.

Ondanks enkele zware momenten is Celda 211 een vermakelijke gevangenis film.

Een bewaker in de gevangenis wordt op zijn eerste werkdag per ongeluk opgesloten tussen de gevangenen op het moment dat er een opstand uitbreekt. Om te overleven moet hij zich noodgedwongen voordoen alsof hij ook gevangene is. De film loopt lekker en is zeker ook van begin tot einde boeiend, maar het verhaal wordt nergens echt geloofwaardig en dat wordt er gaandeweg ook niet beter op. Het einde is zelfs erg onbevredigend. Als je van ruige gevangenisdrama houdt, heb je wel een goede aan deze film. Dat verklaart waarschijnlijk de hoge score. Maar als film, en dan in het bijzonder het verhaal, is het allemaal toch erg mager.

avatar van SmackItUp
Keurige bajesfilm, maar dan net wat anders.

Die Spanjaarden doen het toch altijd weer op hun eigen manier. Vlotte gebeurtenissen, strak camerawerk, en constante dreiging. Tevens heeft de film een paar aardige koerswijzingen, zodat je je niet hoeft te vervelen.

Nergens een meesterwerk, maar zeker meer dan vermakelijk.

Sterke, boeiende film die het harde leven in de Spaanse gevangenissen en de positie van de ETA-gijzelaars dik in de verf zet. Interessant en spannend tot het einde. Sfeervol en toch ook oog voor karaktertekening. Knappe acteerprestaties, overigens.

avatar van IH88
Celda 211

Indrukwekkende Spaanse gevangenisfilm. Het interessante aan Celda 211 is dat je tijdens het kijken van de film geen idee hebt waar het verhaal uiteindelijk heengaat, en je zit eigenlijk de gehele tijd op het puntje van je stoel. De regie van Monzón is intens, en Tosar en Ammann acteren fenomenaal. Het script hangt soms van toevalligheden en vreemde karakterontwikkelingen aan elkaar, maar dat doet uiteindelijk niets af aan de intensiteit en (zeker op het laatst) originaliteit van Celda 211.

avatar van Shadowed
Half geslaagd.

Indrukwekkende film van Spanje, die met zijn cinema ook een overtuigende REC op zijn naam heeft staan. Cell 211 was een film waar ik eigenlijk blind inging. Ik wist niet wat me te wachten stond behalve dat hij Spaans was en over een gevangenisrel ging.

Tosar zet een erg sterke rol neer als Malamadre. Deed me denken aan Man Bites Dog, waarbij Benoit Poelvoorde in een ookgwenk de sfeer van de film compleet kon laten veranderen. Tosar kan dit vaak ook, waarbij hij aan de ene kant als een koele leider overkomt, kan hij opeens overslaan naar een onvoorspelbare kerel.

Soms is het wel wat cliche, want de chantage van een andere vertrouwde Malamadre vriend was te verwachten. Maar dat maakt de film niet slecht. De set is rauw, maar komt niet altijd even realistisch over en de film had echt veel harder mogen worden, want de openingsscene is gelijk een alarmsignaal, maar de rest van de film blijft daar redelijk tam bij.

Al met al een best geslaagd werkje.

avatar van Lovelyboy
Realistische en rauwe gevangenisfilm die in alle rust op gang komt. Fijne sfeer, lekker dreigend muziekje. Wat me daarnaast opvalt toch wel de interne sociale problemen binnen Spanje, iets wat ons hier in Nederland helemaal voorbij gaat, maar binnen Spanje is de ETA natuurlijk een issue. En het Baksenland versus Spanje ook, net als de strijd met Catalonie. Het is in die zin niet zomaar een domme gevangenisfilm wat mij betreft. De film overtuigt, de acteerprestaties zijn goed en wellicht zijn bepaalde gebeurtenissen iet wat cliché zoals de verdenkingen richting Juan, de chantage en de problemen en fatale afloop met zijn vrouw maar ja weet je, dan kunnen we onderhand ook wel ophouden met films want iedere weg is ondertussen wel bewandelt dus dan is alles cliché. Het slechte einde sluit in die zin wat mij betreft een evenwichtig, bescheiden en onderhoudend filmpje af.

Kortom erg plezierig, fijne film.