Celda 211 (2009)

Spanje / Frankrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Daniel Monzón
met Luis Tosar, Alberto Ammann en Carlos Bardem

Juan Oliver is een ambitieuze, net beginnende, gevangenisbewaker. Op zijn eerste dag komt hij iets eerder, zodat men hem een beetje kan inwerken. Tijdens de rondleiding raakt hij buiten westen door een ongelukje bij een deel waar men aan het bouwen is. De anderen leggen hem in een nabije leegstaande cel, nr. 211, om hem op te lappen. Maar dan breekt er een grote opstand en rel uit in de gevaarlijke FIES-sectie, en Juan zit vast in de cel en moet zich zien te redden.

Uiteindelijk toch wel een aardig drama. Het eerste uur was best wel flauw, cliché en zeer ongeloofwaardig. En eigenlijk dacht ik dan ook dat de film cliché zo eindigen met eind goed al goed. Maar dan komt er die toch wel verrassende wending waardoor het verhaal omslaat en de film zeker de moeite waard is om te kijken. De cast deed het best aardig en sommige gevangenen zagen er best bad ass motherfucker uit. Het had wat mij betreft wel nog wat rauwer en harden mogen zijn zoals vroeger in de geweldige en ook uiterst gewelddadige gevangenis serie "OZ".

avatar van david bohm
Aardige gevangenisfilm die tamelijk realistisch overkomt ondanks of dankzij de clichés.De gevangenen zien er crimineel uit en ook hun gewoontes en gebruiken zijn misdadig te noemen. Het gegeven van een cipier die zich tussen de gevangenen bevindt zorgt voor de nodige spanning en drama. Wel wat langdradig hier en daar naar mijn smaak.

olievol
HarmJanStegenga schreef:
Geweldige film, deze Celda 211. Niet altijd even geloofwaardig en bepaalde dingen lijken niet altijd even logisch, maar de film is sfeervol, meeslepend, vermakelijk en bij vlagen bijzonder spannend.

Dan vergeet je de twee eerstgenoemde punten makkelijk. Sterke karakters, geweldige gast die Malamadre. Ook de bijrollen worden goed ingevuld; van die gast met die vreselijke stem, tot Bardem en bijv. die enge kale die even alleen wordt gelaten met die bewaker. Damn! Ook een harde film dit.

Sommige scénes slaan dan ook keihard in; zoals het moment dat de zwangere vrouw wordt neergeslagen of die bewaker z'n keel vervolgens keihard door Juan Oliver door wordt gesneden. Het begin van de film zet op dit punt overigens de toon al. Veel interessante ontwikkelingen, een aantal spannende en sterke scénes; de gevangenis als sfeervolle setting doet er nog een schepje bovenop.

geslaagd.

Niks meer aan toe te voegen. Geweldig.

avatar van adso
Tja, beetje dom van Mevrouwtje 6 Maanden...

avatar van qwertzu
Erg harde, boeiende, rauwe en goed geacteerde film!!
Laat ook duidelijk zien hoe dun de scheidslijn is tussen de goede en de slechte kant!
b.v. dat die bewaarder die toch eigenlijk aan de goede kant hoort te staan zich werkelijk als een zwijn gedraagd tegenover de gevangenen, een zwangere vrouw neerslaat en nog een klap extra mee geeft, Juan die uit lijfsbehoud het oor van de ETA terrorist afsnijd en die nadat zijn vrouw en kind van hem af worden genomen ook in staat blijkt te zijn om te moorden
Erg goed uitgewerkte film, je zit eigenlijk vanaf het begin op het puntje van je stoel!
Wordt goed duidelijk dat je door op een bepaalde manier met mensen omgaan niets anders bereikt dan onrust en geweld.
Ja het zijn ernstige criminelen, maar als je er dan voor kiest om ze op te sluiten i.p.v. een doodstraf dan moet je ze toch enigzinds menselijk behandelen anders werk je dit soort situaties in de hand
Deze film heeft ons echt geboeid van begin tot eind en geeft naderhand ook zeker nog stof tot nadenken en/of discussie!

avatar van Fryce
Wow indrukwekkende film. Erg mooie ontwikkeling, spannend en mooi in beeld gebracht.

avatar van Fran
Hele sterke film die de grens tussen goed en kwaad toch wel heel erg doet vervagen. Je blijft van begin tot het einde geboeid door zowel het ijzersteke verhaal als de zeer sterke acteerprestaties. De hefitge en bizarre band die er blijkt te ontstaan tussen Juan en Malamadre is supermooi weergegeven. Vooral op het einde als ze onder vuur worden genomen is een kippenvelmoment.

Eigenlijk kan ik me geen moment heugen dat het verhaal even inzakt. Het is zo'n superspannende weergave van wat er gebeurd tijdens de gevangenenopstand. Heel erg goed gedaan.

avatar van Hollywood007
Wat een fantastische film. Vol actie, spannend, goed geacteerd en een prima casting. Luis Tosar als Malamadre is gewoon SUPER.
Ook al weet je dat ze er uiteindelijk gaan achter komen dat Juan een bewaker is, (zo gaat dat nu eenmaal bij dit soort films) zit je constant op het puntje van je stoel.
De grens tussen goed en kwaad is soms flinterdun en de "goede" blijken nog erger dan de criminelen die de woorden loyaliteit, vriendschap en eer wel begrijpen.

Superfilm: een dik verdiende 4.5 sterren

avatar van Nicolage Rico
Lekker gevangenisfilmpje, dat er bij vlagen voor zorgde dat ik in verkrampte houding zat te kijken.

Het uitstekende acteerwerk van vooral Luis Tosar en Alberto Ammann kon de ongeloofwaardigheid niet wegspoelen, helaas. Goed uitgangspunt, alleen moeilijk te verwezenlijken zonder kromheden. De film heeft soms ook de neiging te leunen op goedkoop sentiment.

Desalniettemin heb ik me prima vermaakt met Celda 211 en moet ik er niet aan denken om Malamadre in een donker steegje te passeren. Ook niet op klaarlichte dag, trouwens.

3,5* voor 211.

avatar van Oliebol

geslaagd.

Niks meer aan toe te voegen. Geweldig.

Zeer goede film, vooral voor Spaanse begrippen. De acteurs en de acteerprestaties zijn zeer goed. Het einde had iets verrassender en explosiever gekund, maar de scheidslijn tussen goed en kwaad is erg goed gebracht. Werk zelf in de bajes, gelukkig niet onder deze omstandigheden, maar wel altijd bewust dat iedereen in staat is om aan de andere kant te komen.

avatar van dave
Celda 211 es de puta madre.

Boeiende rolprent. De plotse interactie tussen onschuldige sollicitant en Mala -de puta- madre is interessant en wel degelijk overtuigend, ondanks het twijfelachtige acteerwerk van Ammann. Grootste bijdrage wordt gevormd door de omstaanders, die hoogstwaarschijnlijk écht enkele decennia achter tralies hebben doorgebracht. Die conclusie trek ik alleszins als dat schorre lieverdje met zijn petje in beeld komt. Hoe dan ook, behoorlijk realistisch schouwspel, geholpen door de beverige regisseur. De affaire 'Utrilla' was evenwel onnodig, ook al luidde dit de uiterst doorzichtige verhaalwending in. Ach, ja.

3,00

shrink schreef:

Zeer goede film, vooral voor Spaanse begrippen. dat klopt niet wat je zegt Spaanse films zijn over het algemeen juist heel goed

avatar van Martxela
Helemaal eens met Ivaro, ik heb thuis voonamelijk Spaanse films en vind het merendeel erg goed.

Zelf vond ik Celda 211 trouwens iets minder, vanwege de toch wel grote hoeveelheid aan cliches. Ik verwachtte er heel veel van toen de goyas werden gewonnen, maar werd toen ik aan het kijken was toch wel teleurgesteld. De film an sich was helemaal niet slecht, maar ik vond persoonlijk dat er nogal een drammerig politiek toontje in doorklonk, in de zin van 'we gaan es even die ETA terroristen pakken en een oor afsnijden'.

Jammer, want het uitgangspunt van het verhaal vond ik goed. Maar ik heb gevangenisfilms gezien die ik stukken beter vond dan deze.

avatar van jipt
Lekker stoer en overdreven gevangenisfilmpje waarbij de gevangenen de gevangenis overnemen en er een bewaker midden in beland. Nogal ongeloofwaardig maar wel lekker overdreven, agressief, spannend en actievol. Kleine 4*

Gave film!
Volgens mij klopt synopsis niet helemaal. Het was niet zijn eerste werkdag, maar de dag voor zijn eerste werkdag.

Persoonlijke aanval / gescheld verwijderd.

avatar van DiKKe_OsCaR
Kijkt redelijk oke weg, lekker bruut en grof geweld. Maar dan is het positieve wel gezegd. Verhaal en toevalligheden slaan nergens op, acteerwerk valt me tegen en die spraakgebrekkige lage bromstemmen zijn ook nergens goed voor.

Toch is het oke en geen afrader, als je niks beters hebt liggen.

avatar van AnthonyG.
HarmJanStegenga schreef:

Celda 211 kent zélfs nog wet lekkere humor; de scéne met die dreigende ETA-terrorist en Malamadre z'n neef bijvoorbeeld. Jep, de gehele / originele uitvoering maakt deze film bijzonder geslaagd.

Ga ik volledig mee akkoord, maar ik wil wel een paar dingen toevoegen.

Ik vond de personnages in het begin eerder grappig, realistisch, maar ferme karikaturen. Langs de andere kant zijn ze sterk geacteerd, geloofwaardig en menselijk. Ik moest zowel lachen met als soms weerzin hebben voor de personnages.

Juan Olivier is geen domerik, neemt het merendeel van de tijd de beste beslissingen en kan rationeel denken rekeninghoudend met zijn emoties.
Datzelfde zien we ook terug bij veel andere personnages.

Een minpunt vindt misschien zijn oorsprong in de spaanse voertaal, op 1/3 van de film had ik het moeilijk om voeling te houden met de dialogen. Dat ging wel over en uiteindelijk went het opnieuw.

De poster en filmbeschrijving zorgden ervoor dat ik de film links liet liggen, maar nu toch de zin gevonden om een poging te wagen en het is me zeer bevallen. 3.5 Sterren voorlopig

avatar van Awake78
Zeer teleurstellende film. Geen idee waarom deze film zo hoog gewaardeerd wordt hier. Heb er maar weinig onderhoudende scenes uit kunnen halen.

Acteerwerk is matig, niemand neemt het heft in handen of kan de film dragen. Zelfs onze Robbie Williams met baard acteerde zeer ongeloofwaardig, over de andere acteurs maar te zwijgen.
De enige die nog een beetje niveau haalde was die loenatik met dat Spaanse petje. Om die reden kon ik me totaal niet inleven in de personages, laat staan het hele verhaal of de relaties tussen de gevangenen onderling.

De ene ongeloofwaardige wending volgt de andere op, met name het eerste half uur gaat het echt tegen alle natuurlijke reacties in. Ook het subplotje met de zwangere dame en het halfbakken ETA-verhaaltje maakten totaal geen indruk. De regie kan niks met het zwakke scenario en de slap sentimentele dialogen, van welke sommige van een dramatisch GTST-niveau waren.
Als hoogtepunt gaat het zwangere vrouwtje ook nog even midden in een dikke riot staan, toen hield het voor mij helemaal op. Dan kan ik de film niet meer serieus nemen, en dat steekt bij een film die zichzelf zwaar serieus neemt.

Geluid is wel subliem en sommige scenes waren goed geweldadig, maar dat is dan ook maar een hele kleine pleister op deze open wond.

Heb Spaanse films hoog zitten maar dit was een flinke misser...
Een magere 2*

avatar van Gon1234
Ik vond het wel een leuke film. Er zaten wat leuke twists in, en boeiende karakters. Al waren sommige karakters iets te overdreven, waardoor het soms wat minder realistisch over kwam. Ook kwamen meerdere acties wat onlogisch over (blijvoorbeeld een zwangere vrouw die tussen een agressieve mensen menigte blijft staan, of dat ze verschillende onderhandelaars de gevangenis insturen vol met losgeslagen idioten)
Maar over het algemeen was het wel een leuk en boeiend verhaal, alleen vond ik de film blijkbaar een stuk minder leuk en boeiend dat de meeste leden. 3 sterren!

avatar van misterdhdh
goede film, maar geen topfilm voor mij
vond wel leuk, een keer een spaanse film, want altijd met dat engels
voormij was deze film allemaal een beetje teveel toeval, die gevangene weet direct het vertrouwen te winnen van de grootste bendeleider. Wel zeer goed geacteerd, wist niet hoe het ging aflopen, en was nog blij met het einde. Leuke sfeer, maar iets te traag
zeer goed dat ze de harde senes tonen hoe ze zijn, gewoon realiteit. bv. man die polsen oversnijdt (zeer goed in beeld gebracht), goede film maar er had nog meer ingezeten. Had misschien veel te hoge verwachtingen van deze film nadat ik deze hoge score zag op deze site

3.5/5

Zeer sterke film met ijzersterk acteerwerk van de protagonisten. De relatie tussen Juan & Malamadre was boeiend om te volgen en werd afgewisseld met stukjes rauw gevangenisgeweld, waardoor de film nergens gaat vervelen.

avatar van Valii
Prima tussendoortje.

De film komt snel maar zwak op gang. Binnen vijf minuten zitten we midden in een weinig creatieve opstand, waarin de nodige clichés niet geschuwd worden en te weinig verassing zit. Gangenvol met schreeuwende zware jongens die dingen aan het slopen waren is toch een beetje lachwekkend. Ook het acteerwerk is, zeker het eerste uur, onder niveau.

De gebeurtenissen krijgen in het tweede uur langzamerhand gelukkig meer betekenis en antiheld Juan en zijn relatie tot Malemadre komen tot leven. We verschuiven ons vanuit een uitgezakte houding richting het puntje van onze stoel, er vinden nog enkele ongeloofwaardigheden plaats, zo vragen we ons nog eens hardop af wat een zes maanden zwangere vrouw in haar eentje midden in zo'n heftige demonstratie doet en schieten we nog een keertje in de lach wanneer supervillain Malamadre opeens opmerkzaam emotionele trekjes vertoont. De spanning wordt verder opgebouwd en de film wordt rauwer, wat leidt tot het onvermijdelijke harde einde.

avatar van galaxydriver32
schitterende film

Dikke aanrader in het gevangenis genre, vond hem een stuk beter dan un prophete

avatar van Yolan_
Aanrader!

avatar van markie1978
Jammer dat er spaans gesproken wordt, heb de film daarom niet uitgekeken.

avatar van kimberlyVD
Zou beetje dom zijn om in Spanje engels te spreken, nietwaar? Dan zou het pas ongeloofwaardig zijn.

Uitstekende film waarin een bewaker wordt aangezien voor een gevangene tijdens een opstand. Wat begint als een vrij standaard gevangenisfilm wordt langzaam een thriller met onderhoudende ontwikkelingen. Luis Tosar is imponerend als de leider van de gevangene, maar verrassend genoeg is het boeiendste personage dat van de bewaker.