• 8.661.028 stemmen

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Biutiful

"You don't choose your family. We all belong to somebody, but to belong to Uxbal and Marambra, is both a blessing and a curse."

'Biutiful' vertelt het verhaal van de criminele tussenbaas Uxbal (Javier Bardem), die in een vettig glimmend Barcelona de schakel is tussen een Chinees naaiatelier en illegale Afrikanen die nepspullen verkopen in combinatie met drugs. Uxbal leeft met zijn twee kleine kinderen in een smerig appartementje in een deel van de stad waar toeristen nooit komen. Zijn vrouw, die aan borderline lijdt, is de voogdij kwijtgeraakt. Het is een schimmig en grauw bestaan, waar geen van de betrokkenen veel plezier in heeft. Dat wordt er niet beter op als het doodvonnis over Uxbal uitgesproken wordt na een medisch onderzoek. Hij heeft nog maar een paar maanden te leven. Wat kan Uxbal nog rechtbreien aan de verziekte situatie waarin hij zich bevindt?

avatar van Movsin

Movsin

Knappe, sfeervolle film - nogal langdradig - die echter net iets mist om echt aan te grijpen.

Gezinsproblematiek, maar vooral de schande van de mensenhandel gevolgd door uitbuiting van illegalen komen aan bod.

Rasartist Bardem acteert uitstekend.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Wederom een erg rauwe film van Inarritu die je doet realiseren dat 'life' inderdaad opnieuw een 'bitch' blijkt en dat er ogenschijnlijk niet te veel 'biutiful' aan te bespeuren valt. Barcelona is een bijzondere locatie voor deze film. Ook vermaarde broeihaarden van toerisme hebben zo hun donkere kantjes. De grauwe grimmige straatjes in Badalona en Santa Coloma worden echter door de toeristische dienst niet aangedaan. Wel is het het decor voor de prachtige film Biutiful, een film vol ellende voor zowat iedereen die eraan deelneemt.

Javier Bardem speelt de pannen van het dak in één van zijn allerbeste films. Als sjacheraar Uxbal maakt hij letterlijk geld uit illegale afrikanen en Chinezen die in erbarmelijke omstandigheden moeten overleven. Maar ook hijzelf heeft het niet makkelijk in zijn armtierig appartementje waar hij 2 kinderen moet opvoeden en waar hij laveert tussen haat en liefde met zijn bipolaire en manzieke ex. Daar bovenop krijgt hij in het ziekenhuis een dodelijke diagnose waardoor hij zichzelf in vraag stelt en de toekomst van zijn kinderen tracht te waarborgen. "Werk" en privé lopen ook zo door elkaar, want alleen kan hij het niet bolwerken. We zien een erg emotionele Bardem aan het werk die zich uitstekend van zijn taken kwijt.

De camera-uitvoering is zo close dat het erg confronterend werkt. Uxbal is naast zijn louche zaakjes bovenal een mens met emoties en zijn eigen problemen. Wat een karakteruitdieping van dit personage! Dit is zo ontzettend sterk en in de perfectie uitgevoerd van beide heren dat je denkt naar een realityshow te zien. De emotionele impact is enorm. Soms heb je het gevoel dat het gewoon té veel ellende is, maar het is het vakmanschap van een Inarritu die ervoor zorgt dat al deze thema's tot een vloeiend geheel komen zonder melodramatisch of geforceerd te zijn. Het fijne is ook dat je zelfs een ruime sympathie creëert met Uxbal.

De film is heden ook brandend actueel, maar uitbuiting van zwakkeren is van alle tijden. Sterke film, beetje te lang misschien, maar blij hem gezien te hebben. Een meer dan dikke 4,0* waard!

avatar van Deek

Deek

Prachtige film, hier kan ik uren naar kijken, de sfeer, de taal, de muziek, vind deze film zo goed..Dit is toch vele malen beter dan de gemiddelde Hollywood film.. film blijft me elke keer weer ontroeren, heb soms het idee dat ze sn bepaalde scenes ook helemaal niet acteren.. bv aan de keukentafel als ze dat ijs eten, je voelt bijna echt dat de kinderen en vader en moeder ff een geluksmomentje met hun 4-en beleven, maar een scène later is het weer 1 en al droevenis, of dat verhaal van de moeder over dat snotje en dan die reacties daarna, prachtig..

Geef deze film de volle 5

Wat een prachtig knappe vrouw is die hoofdrolspeelster( moeder) trouwens in het echt..

BBarbie

Niets dan lof voor de rol van Javier Bardem, maar… —zo vraag ik mij vervolgens af— hoeveel doffe ellende kun je kwijt in één scenario. Teveel volgens mij afgaande op deze film. Terminale ziekte, manische depressies, mensenhandel, uitbuiting, enz., het zijn stuk voor stuk hartverscheurende thema’s die regisseur González Iñárritu ten tonele voert. In de overdaad gaat hun impact op d’n duur evenwel verloren en delft betrokkenheid van lieverlee het onderspit ten opzichte van onverschilligheid. Het kan nooit de bedoeling geweest zijn dat het mij uiteindelijk weinig meer uitmaakte hoe het allemaal af zou lopen. Ik kan best tegen zware kostdrama’s, maar overdaad schaadt.

avatar van the hustler

the hustler

Blu-ray ligt nu voor €3,99 of bij de "5 voor €10" bij boekenvoordeel.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Deze moest ik zien, dus ik heb hem voor een klein prijsje via marktplaats gekocht. Het is een heftige film met een hoop drama, en toch vond ik het niet te sentimenteel of ongeloofwaardig. Ik vond het juist realistisch overkomen en met veel gevoel voor sfeer. Erg goed gespeeld door de hele cast en een boeiend en ontroerend verhaal dat mij echt heeft geraakt. Hier had ik nog uren naar kunnen kijken. Ik zat er op een gegeven moment helemaal in. Erg mooi en intens. Een topfilm, wat mij betreft. 4,5*

avatar van Basto

Basto

Prachtige film!

De eerste kijkbeurt viel deze me ietwat tegen, omdat ik de opeenstapeling van leed wat too much vond. Bij herziening zag ik al het leed meer als een reflectie van het innerlijk van de hoofdpersoon, waardoor het juist prachtig in elkaar viel. Ik weet niet of Inarritu het zo bedoeld heeft (denk het wel) maar het werkte fantastisch.

Bijzonder droef meesterwerkje.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Ellende, ellende, ellende....wat een ellende.

Op zich wordt er een direct en rauw beeld van een wereldstad als Barcelona geschetst met al haar ellende, vieze straatjes, werkeloosheid en vooral uitbuiting van immigranten. Het leven van Uxbal is er ook al niet een die over rozen gaat en dat gaat het ook niet meer worden zoveel is duidelijk. Een aantal aangrijpende dingen gebeuren zoals met de illegalen, of de steeds slechter wordende Uxbal zelf, goed gespeeld uiteraard, en de worstelende wisselwerking met de moeder. En de ommekeer van Uxbal om zijn laatste dagen en weken nog wat goeds te doen is mooi...

Toch kan de film me niet heel erg bekoren. Of de ellende nu allemaal te veel is, of juist niet goed tot me komt...of dat ik niet lekker in het verhaal kom, ik weet het niet. Voor mijn gevoel sleept de film naar zijn einde, overigens afgewisseld met mooie sfeerbeelden van dieren en natuur en mooi sfeervolle muziek.

In ieder geval, niet helemaal mijn ding. Wellicht nog eens proberen.

avatar van perceived

perceived

Tja, echt zo'n film waarbij ik net iets te vaak moest zuchten. Meestal door de deprimerende toestanden en soms vanwege het hier en daar nogal gekunstelde script. Bijvoorbeeld het gebeuren met die ring, die Uxbal in het begin van de film aan zijn vriendin geeft en aan het eind doorgeeft aan zijn dochter. Dikke minpunten.

avatar van IH88

IH88

Biutiful

Indrukwekkende film van Iñárritu. Biutiful komt als een sneeuwbal van ellende op je af, en steeds als je denkt dat het niet erger kan komt Iñárritu weer met iets nieuws. Je moet er tegen kunnen, maar door de realistische en rauwe aanpak word je helemaal het leven van Uxbal ingetrokken. Fantastisch geacteerd door Bardem, en ook actrice Maricel Alvarez en de kindacteurs verdienen alle credits. Barcelona heeft er waarschijnlijk nog nooit zo lelijk uitgezien, en zelfs de zonnestralen brengen maar weinig verlichting. Het einde is tragisch en mooi, en ik denk dat de film op geen enkele andere wijze had kunnen eindigen.

avatar van notsub

notsub

Die recent geïntroduceerde lijstjes die voorbij komen hebben zo zeker hun nut. De combinatie van Javier Bardem en een Spaanse film was veelbelovend en maakte dat waar. De onderkant van de samenleving staat hier in de schijnwerpers en dat levert een boeiend schouwspel van dramatiek op. De film zit vol menselijk leed en neemt je mee in een wereld vol misdaad, corruptie en vooral persoonlijke ellende. Je zou op een gegeven moment verwachten dat het genoeg was, maar dan blijkt het toch opnieuw de verkeerde kant op te gaan. Daarbij wordt alles heel direct in beeld gebracht en komt de film regelmatig hard binnen. Indrukwekkend.

avatar van kissyfur

kissyfur

Ik trok het niet, zoveel grauwheid en doffe ellende. Ik had de film voor tweederde gekeken, en daarna ik denk wel een half jaar laten liggen. Gewoon omdat hij me tegenstond. Je moet er maar zin in hebben. Nu eindelijk toch afgekeken, maar eigenlijk alleen om hem afgekeken te hebben. Sociaal realisme heeft echt wel een nut, maar dat betekent nog niet dat ik me graag onderdompel in zo’n bak gal.

avatar van Basto

Basto

Basto schreef:

Prachtige film!

Bijzonder droef meesterwerkje.

Twee jaar geleden schreef ik dit, maar nu ik het nalees denk ik eerder dat het omgekeerde waar is. De Europese samenleving is ziek en heeft een aantal flinke tumoren en die worden weerspiegeld in de protagonist van dit verhaal. Wat me ook nog bij staat is dat er heel veel reflecties (weerspiegelingen) in de film zitten. Die vorm geeft ook aan dat het weldegelijk bewust is.

Ik raad daarom iedereen die de film de eerste keer overdreven zwaar vind (net als ik ooit) de film een herkansing te geven met deze analyse in het achterhoofd.

avatar van Shadowed

Shadowed

Tegenvaller.

Vooral omdat ik ondertussen wel veel vertrouwen heb in Iñárritu als regisseur. Krijgt met zijn films vaak precies de juiste rauwe toon te pakken, maar die mis ik met Biutiful een beetje. De film is zeker rauw en kent een ruwe uitstraling, maar het pakt gewoon minder. Dat probleem had ik met de andere films van hem veel minder.

Het helpt ook niet dat ik maar weinig overweg kon met het personage van Bardem. Uiteraard krijgt hij genoeg trekjes om zich makkelijk te kunnen onderscheiden van andere hoofdpersonages in soortgelijke omgevingen, maar zijn situatie gecombineerd met zijn leefomgeving kon me nooit meenemen. Dat ik hem dan vervolgens voor 148 minuten te zien krijg is niet erg helpend.

Wel moet ik zeggen dat enkele scenes uitzonderlijk sterk in beeld worden gebracht en de film voelt nooit onrealistisch aan, ondanks dat het plot best ver getrokken is. Qua sfeer zit de film perfect. Sterk camerawerk die de wat spannendere situaties makkelijk en knap in beeld krijgt. Iñárritu komt best ver qua stilering, maar op dat vlak heb ik me ook nog nooit druk gemaakt rondom zijn films.

Het verhaal pakt me alleen kortweg een stuk minder. Ondanks het best interessant klinkende plot wist de film me weinig te raken en kwam het einde nauwelijks binnen. Had de film 50 minuten korter geduurd, had ik het een voldoende gegeven, maar nu trok ik me vooral door een lange film heen die me nergens iets kon laten voelen. Qua indruk houdt het dan al snel op.