Biutiful (2010)

Mexico / Spanje

geregisseerd door Alejandro G. Iñárritu
met Javier Bardem, Maricel Álvarez en Hanaa Bouchaib

'Biutiful' vertelt het verhaal van de criminele tussenbaas Uxbal (Javier Bardem), die in een vettig glimmend Barcelona de schakel is tussen een Chinees naaiatelier en illegale Afrikanen die nepspullen verkopen in combinatie met drugs. Uxbal leeft met zijn twee kleine kinderen in een smerig appartementje in een deel van de stad waar toeristen nooit komen. Zijn vrouw, die aan borderline lijdt, is de voogdij kwijtgeraakt. Het is een schimmig en grauw bestaan, waar geen van de betrokkenen veel plezier in heeft. Dat wordt er niet beter op als het doodvonnis over Uxbal uitgesproken wordt na een medisch onderzoek. Hij heeft nog maar een paar maanden te leven. Wat kan Uxbal nog rechtbreien aan de verziekte situatie waarin hij zich bevindt?

Knappe, sfeervolle film - nogal langdradig - die echter net iets mist om echt aan te grijpen.
Gezinsproblematiek, maar vooral de schande van de mensenhandel gevolgd door uitbuiting van illegalen komen aan bod.
Rasartist Bardem acteert uitstekend.

avatar van Fisico
Wederom een erg rauwe film van Inarritu die je doet realiseren dat 'life' inderdaad opnieuw een 'bitch' blijkt en dat er ogenschijnlijk niet te veel 'biutiful' aan te bespeuren valt. Barcelona is een bijzondere locatie voor deze film. Ook vermaarde broeihaarden van toerisme hebben zo hun donkere kantjes. De grauwe grimmige straatjes in Badalona en Santa Coloma worden echter door de toeristische dienst niet aangedaan. Wel is het het decor voor de prachtige film Biutiful, een film vol ellende voor zowat iedereen die eraan deelneemt.

Javier Bardem speelt de pannen van het dak in één van zijn allerbeste films. Als sjacheraar Uxbal maakt hij letterlijk geld uit illegale afrikanen en Chinezen die in erbarmelijke omstandigheden moeten overleven. Maar ook hijzelf heeft het niet makkelijk in zijn armtierig appartementje waar hij 2 kinderen moet opvoeden en waar hij laveert tussen haat en liefde met zijn bipolaire en manzieke ex. Daar bovenop krijgt hij in het ziekenhuis een dodelijke diagnose waardoor hij zichzelf in vraag stelt en de toekomst van zijn kinderen tracht te waarborgen. "Werk" en privé lopen ook zo door elkaar, want alleen kan hij het niet bolwerken. We zien een erg emotionele Bardem aan het werk die zich uitstekend van zijn taken kwijt.

De camera-uitvoering is zo close dat het erg confronterend werkt. Uxbal is naast zijn louche zaakjes bovenal een mens met emoties en zijn eigen problemen. Wat een karakteruitdieping van dit personage! Dit is zo ontzettend sterk en in de perfectie uitgevoerd van beide heren dat je denkt naar een realityshow te zien. De emotionele impact is enorm. Soms heb je het gevoel dat het gewoon té veel ellende is, maar het is het vakmanschap van een Inarritu die ervoor zorgt dat al deze thema's tot een vloeiend geheel komen zonder melodramatisch of geforceerd te zijn. Het fijne is ook dat je zelfs een ruime sympathie creëert met Uxbal.

De film is heden ook brandend actueel, maar uitbuiting van zwakkeren is van alle tijden. Sterke film, beetje te lang misschien, maar blij hem gezien te hebben. Een meer dan dikke 4,0* waard!

Prachtige film, hier kan ik uren naar kijken, de sfeer, de taal, de muziek, vind deze film zo goed..Dit is toch vele malen beter dan de gemiddelde Hollywood film.. film blijft me elke keer weer ontroeren, heb soms het idee dat ze sn bepaalde scenes ook helemaal niet acteren.. bv aan de keukentafel als ze dat ijs eten, je voelt bijna echt dat de kinderen en vader en moeder ff een geluksmomentje met hun 4-en beleven, maar een scène later is het weer 1 en al droevenis, of dat verhaal van de moeder over dat snotje en dan die reacties daarna, prachtig..
Geef deze film de volle 5

Wat een prachtig knappe vrouw is die hoofdrolspeelster( moeder) trouwens in het echt..

Niets dan lof voor de rol van Javier Bardem, maar… —zo vraag ik mij vervolgens af— hoeveel doffe ellende kun je kwijt in één scenario. Teveel volgens mij afgaande op deze film. Terminale ziekte, manische depressies, mensenhandel, uitbuiting, enz., het zijn stuk voor stuk hartverscheurende thema’s die regisseur González Iñárritu ten tonele voert. In de overdaad gaat hun impact op d’n duur evenwel verloren en delft betrokkenheid van lieverlee het onderspit ten opzichte van onverschilligheid. Het kan nooit de bedoeling geweest zijn dat het mij uiteindelijk weinig meer uitmaakte hoe het allemaal af zou lopen. Ik kan best tegen zware kostdrama’s, maar overdaad schaadt.

avatar van the hustler
Blu-ray ligt nu voor €3,99 of bij de "5 voor €10" bij boekenvoordeel.

avatar van Baboesjka
Deze moest ik zien, dus ik heb hem voor een klein prijsje via marktplaats gekocht. Het is een heftige film met een hoop drama, en toch vond ik het niet te sentimenteel of ongeloofwaardig. Ik vond het juist realistisch overkomen en met veel gevoel voor sfeer. Erg goed gespeeld door de hele cast en een boeiend en ontroerend verhaal dat mij echt heeft geraakt. Hier had ik nog uren naar kunnen kijken. Ik zat er op een gegeven moment helemaal in. Erg mooi en intens. Een topfilm, wat mij betreft. 4,5*