• 8.485.809 stemmen

Met onder meer: Mads Mikkelsen, Ulrich Thomsen en Paprika Steen

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 14 juni 2007

Plot Adams Æbler

"When it rains, it pours"

Adams Æbler is een modern religieuze fabel over geloof en de strijd tussen goed en kwaad. Adam (Ulrich Thomsen), een neonazi, krijgt een taakstraf van 12 weken en wordt naar de priester Ivan (Mads Mikkelsen) gestuurd. Adam krijgt de opdracht een appeltaart te bakken met de appels van de boom voor de kerk. De appels worden aangevallen door vogels, wormen, en bliksem. Ivan denkt dat dit het werk van de duivel is om hem te testen.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Antonev

Antonev

Aparte en behoorlijk zwartgallige prent. Zondermeer vermakelijk, alhoewel ik niet helemaal weet wat ik er van moet denken. Een aantal scènes waren zo bizar dat het gewoonweg geestig werd. Mikkelsen is toch wel een acteur van formaat. Voor nu 3*, maar dit is zeker een film die snel in aanmerking gaat komen voor een tweede kijkbeurt.

avatar van Walter S.

Walter S.

Na Men & Chicken en Green Butchers de derde Anders Thomas Jensen film die ik in korte tijd zag. En ik ben fan (geworden). Mijn type zwarte humor, weirde types, maffe verhalen, helemaal geweldig.

Ik heb Election Night (korte film, 10 minuten) en Flickering Lights ook nog in huis, dus die ga ik deze of volgende week ook nog kijken. Nu al zin in.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Films met een mystieke religieus getinte sfeer hebben me steeds al aangetrokken. Als ze dan nog eens uit Denemarken komen en Mads Mikkelsen van de partij is, dan ben ik er helemaal bij. Deze Adam's apples stond al eventjes op mijn lijstje en stelde me dus ook niet teleur. In de eerste plaats al met een erg leuk concept dat Bijbels geïnspireerd is op het verhaal van Job die danig op de proef werd gesteld, maar God nooit verloochende.

Die lijn wordt in de film doorgetrokken naar de dominee Ivan waarbij een geweldige Mads Mikkelsen een sterke prestatie neerzet met Ulrich Thompson (Adam) in zijn zog. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld en de soms verbijsterde verbaasde ietwat domme blik van Adam is ontzettend fijn om naar te kijken. Ivan daarentegen is de goedgelovige naïeveling die elk kwaad ombuigt en minimaliseert, tot grote ergernis van Adam. Ook de andere personages zijn geweldig met de dokter op kop met zijn enthousiaste anamnese van zijn patiënten.

Wat de film verder erg vermakelijk maakt is de subtiele humor, de no-nonsense aanpak van Jensen om in schijnbaar normale situaties iets absurds te brengen. Al was het maar de discussie over de koffiebiscuits terwijl de dame haar hart uitstort of ze een abortus wenst of niet. Het zit hem soms ook in de kleine dingen zoals het muziekdeuntje in de auto, één of andere gezichtsexpressie of de droge humor die gebracht wordt. Al deze situaties van drama, humor en mysterie worden perfect gemixt tot één geheel. In mijn ogen een absoluut toppertje! Mooi!

avatar van AniSter

AniSter

Na Blinkende Lygter (2000) en De Grønne Slagtere (2003) is dit de derde film in de 'Anders Thomas Jensen trilogie' en ik vond hem het beste van deze drie. 'Wat een humor, af en toe behoorlijk grof, en dan die muziek; geniaal!

avatar van De wind

De wind

Wat een heerlijke film. Kippenvel als ik weer een parel als deze tegenkom. Subtiel en over de top tegelijk. Geweldig eind, prachtig. Zwaar genoten!

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Wat is dit een mooie film zeg. Onvoorstelbaar dat ik die nog nooit eerder gekeken had. Ik zag hem nu pas omdat ik al de Anders Thomas Jensen films aan het kijken ben. Echt hele mooie films heeft die gast gemaakt.