ad

Oorspronkelijke titel: Retfærdighedens ryttere

Releasedatum: 19 november 2020

Over Retfærdighedens Ryttere

"Nothing Is Random"

Een militair, Markus genaamd, moet noodgedwongen huiswaarts keren om voor zijn tienerdochter te zorgen wanneer zijn vrouw om het leven is gekomen tijdens een tragisch treinongeluk. Vervolgens staat een wiskundige, die op de bewuste dag ook in de trein aanwezig was, met twee collega's aan de deur. Ze zijn in de veronderstelling dat het geen ongeluk, maar een bewuste aanslag is geweest.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bij Anders Thomas Jensen:

Retfærdighedens ryttere (2020) - IMDb

Eindelijk weer een nieuwe Anders Thomas Jensen op komst!

avatar van wess16

wess16

Benieuwd naar! Regisseur heeft aparte hilarische films afgeleverd. Al klinkt de synopsis niet als een komedie...

Vanaf 18 maart 2021 in de bioscoop (September Film Distribution)

EDIT: bioscooprelease uitgesteld

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Nu al zin in wat zien ze er weer uit

avatar van wimaroca

wimaroca

Mads Mikkelsen ......beste Europese acteur

avatar van Mr Thee

Mr Thee

Vier sterren

Houdt de werking van de Jensenformule ooit eens op? Een nieuwe Jensen ervaring met vier...of nou goed...zie de poster...vijf sterren... Of meer...wat te denken van Gustav "bring out The Gimp" Lindh?

Natuurlijk kijkt ook deze Jensen weer makkelijk weg. Het verhaal begint wat standaard. Het drama lijkt de overhand te hebben maar al snel komen ook de liefhebbers van de absurde cinema aan hun trekken. De vaart komt er ook wel in met genoeg actie en de sterke rol van de zwijgzame bikkel Mikkelsen, Kaas en andere sterren. Het was heerlijk om - dan maar op afstand- een eerste IFFR ervaring te hebben. Dat kan meespelen bij mijn wel heel uitbundige beoordeling van 4 hele sterren... Het absurde verhaal en de heerlijke humor ("Star of Africa" -ik lag in een deuk) en zelfs lieve en dramatische aan deze film maakt een boel goed.

Natuurlijk is het soms voorspelbaar en heerlijk flauw en zou je keihard kunnen oordelen over het gemak waarop er allerhande plotwendingen plaatsvinden of wellicht - dat gevoel bekroop mij- de nadruk op het dramatische en wat minder het absurde. Maar och...het is wel een film van Jensen is ie dood? Nee gelukkig Mads zat weer onder de kerstboom , het werkt nog steeds goed voor mij.

avatar van flaphead

flaphead

De openingsfilm van IFFR iets vertraagd gezien. Een prent met louter Deense toppers, die zeker niet voor het eerst met elkaar samenwerken.

Allereerst: Een komedie, staat er duidelijk en helder. Yes, er is zwarte en absurdistische humor -toch meestal wel subtiel gebracht-, maar het gehalte drama is wel degelijk nadrukkelijk aanwezig dat dit niet genegeerd kan worden in de genre-aanduiding, Zelfs tragikomedie zou ik iets te mild vinden. Dat zit hem niet zozeer in de aanleiding van het verhaal, een treinongeluk, maar wel in het uitwerking rondom de relatie tussen vader en dochter. Zeker tegen het einde neemt Jensen bijna moralistisch de tijd dit uit de doeken te doen. Voor mij is dit nooit een welkom onderdeel van een film die ik niet als drama wil kijken.

Dat gezegd hebbende, is het erg prettig naar deze acteurs te kijken en ook de karakters zijn stuk voor stuk interessant. Er kan voldoende gegrinnikt worden en ik weet zeker dat ik een deel van de zwarte grappen niet eens begrepen zal hebben, want zo zit het soms verborgen in de dialogen en dat is ook wel mijn ervaring met Jensen's eerdere films. Eigenlijk ontrolt de film zich ook meer als een crimi en de in beeld gebrachte actie is af en toe best grafisch, zeker voor iets wat zich komedie noemt. Het 'toeval'-onderwerp blijft altijd interessant.

Al met al een prima geschoten en degelijke film, maar van mij mag het drama omlaag en de absurditeit omhoog.

BBarbie

Niet mijn ding. Dit soort zwarte humor met deels karikaturale personages en overmatig geweld ligt mij niet. Achteraf bezien vind ik dit eigenlijk toch een beetje zonde van mijn tijd. Typisch zo’n film die ik morgen alweer vergeten ben. Jammer, maar helaas.

avatar van Collins

Collins

In een scène heben twee personages het over hun criminele zaakjes. Gewoon een dialoogje zonder veel betekenis. Als in het gesprekje de naam van een Fitnessketen, genaamd Cross Fit, valt, gaat de scène onmiddellijk over naar een andere scène die begint met het beeld van een kruis dat een kerkgebouw versiert. Humor heet dat. De film zit er vol mee.

Riders of Justice is een actierijke tragikomedie rondom het Deense filmische uithangbord Mad Mikkelsen. Een prima film die behalve actie en komedie ook de emoties behorende bij een familiedrama opzoekt. Een bonte mix aan genres die elkaar zo op het oog tegenwerken, maar dat door het intelligente script niet doen.

Riders of Justice is een dynamische film met een snelle montage en beweeglijk camerawerk. Hoewel het verhaal draait om een trauma en de verwerking daarvan, is de film soms erg grappig. Soms warm en emotioneel. En soms ook erg kil en bitter.

Centraal in de film vinden we een solide en stoïcijnse Mads Mikkelsen die samen met zijn dochter Mathilde (Andrea Heick Gadeberg) met wie hij een moeizame band heeft, het verlies van zijn vrouw moet zien te verwerken. Ze worden omringd door sympathieke bijpersonages die zonder uitzondering bizar gedrag vertonen, maar dat compenseren met een grote mate aan doorzettingsvermogen en goede bedoelingen. De bijpersonages verlichten met hun fijne komische interacties de treurige basis van het verhaal over rouwverwerking. Ze maken de treurigheid minder treurig. Ook hier heeft de film een mooie tegengestelde mix die werkt.

Een film vol tegenstellingen. Leuke humor, harde actie en hartverscheurende scènes gaan hand in hand. Regisseur Anders Thomas Jensen laat met deze film zien dat verschillende elementen uit diverse filmgenres heel goed met elkaar in harmonie kunnen leven. Dat lukt goed door het overtuigende acteerwerk, het meeslepende verhaal en de fijne zwarte humor. Vooral de humor zorgt in deze film voor de verbinding.

avatar van John Milton

John Milton

Well said, heb daar weinig aan toe te voegen. Ook van mij (een stevige) 3,5*

avatar van james_cameron

james_cameron

Mallotige toestanden, botte aktiescenes en intens drama gaan op kunstige wijze hand in hand in de zoveelste originele film van regisseur Anders Thomas Jensen. Als geen ander weet hij de juiste toon te treffen, daarbij oneindig geholpen door zijn vaste groep akteurs, hier allemaal subliem. Mads Mikkelsen is heerlijk stoïcijns zoals alleen hij dat kan en hij geeft de rest de ruimte om volledig los te gaan. En de plot... geweldig hoe die in elkaar steekt. Grappig, spannend en aangrijpend.

avatar van YouDrunkGoHome

YouDrunkGoHome

Mijn eerste van Anders Thomas Jensen maar zeker niet de laatste want hij viel goed in de smaak. Het had van mij nog wel iets absurder gemogen maar naarmate de film vorderde kwam de focus duidelijk steeds meer op het drama te liggen, al was er gelukkig ook nog genoeg geslaagde humor aanwezig.

Het hele plot omtrent The Riders of Justice is eigenlijk slechts bijzaak en van die hele club hoef je dan ook totaal geen karakterontwikkeling of goed uitgewerkte badguys te verwachten. Het fungeert vooral als opzetje om de verschillende (veelal contactgestoorde) personages om wie de film draait met elkaar in contact te brengen. De film is dan ook op z’n best wanneer de sociaal beperkte figuren in de zoveelste stompzinnige discussie vervallen.

Tijdens het kijken moest ik een beetje aan In Bruges denken al vond ik de mix tussen al die verschillende genres daar nog wel wat beter werken, al kan dit wellicht ook enigszins met de taalbarriere te maken hebben. Doordat ik tijdens het kijken veel meer gefocust moet zijn op de ondertiteling om het te kunnen volgen mis ik voor mijn gevoel regelmatig kleine nuances in bepaalde blikken of opmerkingen die na vertaling niet helemaal juist overkomen. Dat is verder geen kritiek op de film maar wel een observatie die eigenlijk bij elke niet Engelstalige film van toepassing is, alleen valt het bij een film als deze net iets meer op.

Dat gezegd hebbende is dit nog steeds een erg geslaagde zwarte komedie/drama waarin voor de actieliefhebber her en der ook nog wat stevig bloedvergieten is verwerkt.