• 8.486.252 stemmen

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 28 oktober 2021

Plot Retfærdighedens Ryttere

"Nothing Is Random"

Een militair, Markus genaamd, moet noodgedwongen huiswaarts keren om voor zijn tienerdochter te zorgen wanneer zijn vrouw om het leven is gekomen tijdens een tragisch treinongeluk. Vervolgens staat een wiskundige, die op de bewuste dag ook in de trein aanwezig was, met twee collega's aan de deur. Ze zijn in de veronderstelling dat het geen ongeluk, maar een bewuste aanslag is geweest.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van mcdaktari

mcdaktari

kos schreef:

Haha heerlijke zwarte komedie. Erg goed geschreven en geacteerd ook.

Ik sluit me bij bovenstaande aan. Heb ook lang niet meer zo gelachen bij een film. Hier kunnen al die Amerikaanse flutkomedies echt niet tegen op.

Ja dat ben ik helemaal met je eens. Er komen uit Scandinavie echt leuke zwarte komedies, en heel wat beter dan wat er uit Amerika komt. Onlangs ook "I Onde Dager" gezien. Dat was ook een super leuke film, net zoals deze.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Heerlijk absurd

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Erg vermakelijk. Zit goed in mekaar en zet voor mij alles recht wat scheef zat in Men&Chicken (1,5*). Een gitzwarte tragikomedie die je aan het denken zet. Wanneer de vrouw van een militair omkomt in een tramongeluk, lopen drie nerds naar de militair om hem te vertellen dat alles erop wijst dat het geen ongeluk was, maar een aanslag beraamd door een lokale criminele bende, the Riders of Justice. Samen organiseren ze een wraakactie. De film is echter zoveel meer dan een zoveelste revenge story. De vreemde en toch ook wat pathetische personages zorgen voor een aantal weirde situaties waar ik goed mee heb gelachen. Ik vond vooral die magere, Lennart, een complete nutcase. Jensens film brengt komedie en drama in balans en komt er een heel eind ver mee, maar uiteindelijk is de dramatische klemtoon net iets zwaarder. Niettemin één van de betere films van dit jaar die een plaats krijgt in de top 2021.

avatar van mrklm

mrklm

Birgitte Lind], die bij dit botsing om het leven kwam. Wanneer Otto in de media verneemt dat één van de dodelijke slachtoffers de kroongetuige was in een geruchtmakende rechtszaak tegen motorbende ‘Riders of Justice’ gelooft de statisticus in hem dat dit geen toeval kan zijn. Met hulp van collega Lennart [Lars Brygmann] en ICT-er Emmenthaler [Nicholas Bro] verzamelt hij bewijs voor zijn theorie. Wanneer de politie hem niet serieus neemt besluit Otto contact te zoeken met Emma’s echtgenoot Markus [Mads Mikkelsen], een beroepsmilitair die besluit wraak te nemen op man die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vrouw. Maar dood zijn verbitterdheid heeft hij weinig oog voor zijn tienerdochter Mathilde [Andrea Heick Gadberg], die haar moeder voor haar ogen zag sterven. Een onconventionele mix van familiedrama, komedie en wraakthriller dat werkt door het voortreffelijke spel van de cast en een serie slimme verhaalwendingen die je absoluut niet ziet aankomen. Goed voor een gulle lach, een flinke traan en een stevige dosis adrenaline.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Erg fijne wraakfilm die pakweg in de lijn ligt van Nobody (Film, 2021) met Bob Odenkirk, maar vooral in zijn absurditeit nog een stapje verder gaat. Hoewel er in het werk van Anders Thomas Jensen variatie zit, hoeft het te verbazen dat deze Riders of justice dezelfde soort humor bevat als Adams Æbler (Film, 2005) of De Grønne Slagtere (Film, 2003).

Bij momenten snoeiharde actie, al onthoud ik toch zeker de humor in deze film. Hoe kan het ook anders wanneer drie mafketels een aanslag zien in een treinongeval en hiermee naar een woeste militair en tevens weduwnaar stappen. Een film die ook wat verder gaat en op luchtige eenvoudige toon "het toeval" en "het butterfly effect" proberen te definiëren.

Prima balans tussen drama, actie en humor mede door de uitstekende cast. Mikkelsen, Lie Kaas, Brygmann en Bro: het zijn gevestigde namen in de Deense filmwereld. Op het einde slaat de film misschien lichtjes door, maar dat bedierf de pret voor mij allerminst.

avatar van pietpuk

pietpuk

Brilliante balans tussen thriller, drama en komedie. Een van de betere films van 2020.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

De beste Jensen sinds Adam's Apples! Echt weer het complete plaatje hier. Eerste halfuur valt er vrijwel niks te lachen en ook verderop is het drama niet van de lucht, maar op een goede manier. Vanaf halverwege echter ook een paar schitterende grappen en fantastische geweldsscènes. Dit alles opgeluisterd met kerstmuziek op willekeurige momenten. Ondertussen dan nog een paar mooie thema's, zoals de onontwarbare knoop van oorzaken die leiden tot een gebeurtenis, rouwverwerking en getroubleerde relaties. Van de acteurs was ik het meest onder de indruk van Nicolaj Lie Kaas. Vooral zijn non-verbale performance is enorm sterk. Riders of justice is heel volwassen, gebalanceerd maar zonder in te boeten op de bekende Anders Thomas Jensen ridiculiteit. Heerlijke film.

avatar van notsub

notsub

Wat een heerlijke film is dit. Riders of Justice spot gewoon met genregrenzen en is een spraakmakende mix van absurde humor, drama en keiharde actie. Een over zijn toeren geraakte militair vormt een team met drie complete nerds en raken in de ban van een theoretische toevalligheid. Natuurlijk lopen de zaken compleet uit de hand en verzanden ze in de meest bizarre avonturen. Niet alle personages zijn even leuk, maar dit is gewoon een geweldige wervelwind van emoties, absurditeit en een magisch kerstfeest.

avatar van Noodless

Noodless

Leuke, bizarre film over een tragisch treinongeluk waarin een dochter en een wiskundige nerd met heel veel geluk de ramp kunnen overleven. De nerd trekt het zich zo aan ( want hij had net van plaats gewisseld met de moeder ) en begint een onderzoek a.d.h.v. wiskundige statistieken waardoor hij voor meer dan 99 procent zeker is van een aanslag. Hij licht de vader van de dochter in en vanaf dat moment kom je in een spiraal van absurditeit, bruut geweld, dramatiek en avontuur gecombineerd met een vleugje humor. Markus, de militair, gaat samen op pad met drie nerds om zijn vrouw te wreken. Leuke twist op het einde want het toeval of het lot wordt mooi uit de doeken getoverd door het broodje op de trein en de grote toevallige gelijkenis van de mogelijke dader. Mads Mikkelsen is weer goed op dreef als keiharde militair en Nikolaj Lie Kaas als Otto speelt een overtuigende rol as wiskundige nerd. Maar Nicolas Bro als Emmenthaler is wel de leukste. 7,5/10

avatar van AniSter

AniSter

Wat en megagoede film. Zo'n beetje de beste mannelijke cast die ze in Denemarken hebben. Humor is een relatief begrip maar ik kwam op momenten niet meer bij. Daarnaast enkele behoorlijk harde actiemomenten. Eigenlijk van alles wat tot en met enkele mooie moraaldialogen, eindigend als een sfeervolle kerstfilm. Aparter kan bijna niet.

scorsese

Uitstekende film waarin een aantal mannen zich afvragen of een tragisch treinongeluk puur toeval was. Een goed en vooral onderhoudend verhaal met vele licht absurde ontwikkelingen/wendingen. Niet bepaald toonvast, maar dat werkt juist in het voordeel hier. Vermakelijke personages en de uitstekende casting draagt hier zeker aan bij. Wat mij betreft de beste film van Anders Thomas Jensen.

avatar van Arnie

Arnie

Het haalt het nog net niet bij Adam's Apples vind ik, maar Riders of Justice is absoluut één van de beste films van Anders Thomas Jensen. Hij is een van die regisseurs begiftigd met een geweldig voorstellingsvermogen, waarmee ze keer op keer weten te verrassen met ijzersterke verhalen. Ondanks natuurlijk de onmiskenbare handelsmerken.

Riders of Justice biedt opnieuw een sterke balans tussen geweldige humor en serieus drama, zoals alleen Jensen dat voor elkaar kan krijgen. De topcast met onder meer Mikkelsen en Kaas maakt een dergelijke combinatie overigens mede mogelijk, zonder dat werkt het gewoon niet. Ik denk dat men heus kan spreken van een gouden generatie aan Deense acteurs (gelukkig gaan acteurs langer mee dan voetballers...). Het resulteert al met al in een erg volwassen en uiterst vermakelijke film.

avatar van huiguh

huiguh

Heerlijke mix van actie, komedie en drama.

Mads Mikkelsen is zoals altijd erg goed op dreef, maar de show wordt gestolen door ' Emmenthaler'.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Liggende loer.

De rol van zwijgzame beroepsmilitair is Mads Mikkelsen op het lijf geschreven. De dreiging die hij uitstraalt biedt een goed tegenwicht aan de potpourri van buitenbeentjes, aangevoerd door de immer sterke Nikolaj Lie Kaas. Het is knap dat een gewelddadige misdaadfilm zo goed weet te werken in combinatie met de hier gepresenteerde humor, die niet alleen gitzwart maar tevens hartverwarmend is.

Dat dit op allerlei manieren had kunnen ontsporen is helder, maar gelukkig doet dat het niet. Het blijft een enigszins originele film en de sterke acteerprestaties alsmede het onvoorspelbare verloop zorgen ervoor dat de vele op de loer liggende clichés uitblijven. Vermakelijk, bijzonder en onderhoudend. Dat de Deense Cinema behoort tot de top, is hier weer een bewijs van. Daar kunnen we in de lage landen nog een puntje aan zuigen.

***½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Anders Thomas Jensen is weer terug... en lijkt wat meer budget in bezit te hebben.

Mads Mikkelson kan ik toch wel een van de beste acteurs noemen en vrijwel uitzonderlijk voor allerlei soorten rollen beschikbaar gesteld kan worden. Zodanig ook dat er een groot contrast tussen zit. Van vrij alledaagse rollen in dramafilms als Jagten, tot rollen als een een of andere malloot, als slechterik, dan weer van leraar naar gepensioneerde huurmoordenaar... tot een soldaat. Je kan hem voor alles vragen.

Ja, Polar zit nog steeds in mijn achterhoofd en ik hoopte ergens wel dat Jensen zich, voordat hij Mikkelson in dit project liet casten, door die Netflixfilm heeft laten beïnvloeden. Is dat ook gebeurd?

Hij speelt hier een soldaat genaamd Markus, die terug naar Kopenhagen moet om zijn vrouw te identificeren en ten slotte voor zijn dochtertje moet zorgen. Zijn vrouw is omgekomen door een explosie in een trein en alles lijkt te wijzen op een ongeluk. De band met zijn dochter verloopt moeizaam en zijn cynisme brengt nou niet echt een goede huisvaderrol mee. Dan staan er op een dag enkele vreemdelingen voor de deur; waaronder een psycholoog die stomtoevallig in dezelfde wagon zat als Markus vrouw. Hij heeft de aanslag overleefd en is er heilig van overtuigd dat het geen ongeluk was.

Met behulp van hacker Emmenthaler weten ze een onderzoekssyteem in te duiken en achter de potentiële daders te komen. Dit blijkt een lokale bende te zijn. Ieder van het viertal gaat er anders mee om. Markus wilt wraak, Emmenthaler wil ook wel een avontuurtje, maar Lennart en Otto lijken nergens op voorbereid te zijn. Zeker niet als de eerste dode valt.

En zo werken ze zich steeds dieper in de nesten en zullen deze bestreden worden. We maken hierin al snel kennis met de tegenpartij. Gerund door een meedogenloze maffiabaas waarbij ik er nu pas achter kom dat dat niet Nikolaj Lie Kaas was. Deze bleek dus de intellectuele Otto te zijn. Ik had hem amper herkend. Afijn...

En zo komt er een vanoudse kat en muisspel/wraakthema dat door zijn absurditeit en humor bewijst dat zoiets alleen maar in Denemarken kan. Naderhand wordt de film doorspekt met een paar vette goed getimede actiescenes waarbij Mikkelson toch nog een Deense versie van Duncan Visla mag zijn. Mijn vraag of dit op niveau van Polar komt is dus bij deze beantwoordt.

Ook die rol van die gehersenspoelde homojongen was lekker cru.

Alles lijkt standaard te verlopen. Maar Jensen zou Jensen niet zijn om daar eens een zeer verrassende draai aan te geven die je als kijker totaal niet zag aankomen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat die opening in Tallinn helemaal nog niet zo overbodig was als dat ik had gedacht.

Met Riders from Justice heeft Jensen weer een pareltje afgeleverd. Ditmaal een stuk rauwer en bij vlagen serieuzer dan zijn vorige films. De cast lijkt weer een vanoudse reünie te zijn (Mikkelson, Kaas, Bro) en je ziet dat de plezier ervanaf spat. Wel een blunder dat ik qua Kaas de rol van Otto en die gangsterbaas door elkaar heb gehaald. Nicolas Bro daarnaast wist vaak de rol te stelen. En door de jaren heen heeft hij wel flink wat Polsers en Dankse Frikadeller naar binnen geschrokt en weggespoeld met Carlsberg. Het zou hem ook een worst zijn.

Genoten!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film met de nodige zwart humor. En het valt weer op dat Mads Mikkelsen altijd weer zo verrassend goed is. Ook hier geeft hij de film de nodige kleur en zet hij een boeiend personage weer. De film is wel iets te lang en mocht hier en daar net wat pittiger zijn. Maar er is genoeg humor en het is zeker niet slecht. Maar memorabel is het helaas nooit. Zeker genieten dus, maar meer zit er niet in.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Film Pegasus schreef:

Maar memorabel is het helaas nooit.

En hoe zit het dan met die kersttrui van Mikkelsen?

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

eRCee schreef:

En hoe zit het dan met die kersttrui van Mikkelsen?

Is dat geen spoiler?

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik heb net Riders of Justice weer opnieuw gekeken, en wat is het toch een maffe film zeg. Wat een stelletje mafkleppen bij elkaar. Hoe verzinnen ze het. Ik heb meteen 2 andere films van Anders Thomas Jensen opgezocht op internet, Adams Æbler en De Grønne Slagtere, die films heb ik nog nooit gezien en ben er wel heel benieuwd naar.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Fijne film zeg. Van Jensen zag ik ooit Adams Aebler, die ik zuinigjes beoordeelde met drie sterren- misschien moet die maar eens in de herziening. Hij levert met de Justice Riders een originele zwarte komedie af, en is niet te beroerd daar ook zware thema's als rouw en misbruik in te verwerken. Hij heeft natuurlijk ook wel de beschikking over bijzonder fijne acteurs. Mikkelsen is inmiddels wel een favoriet, en erg prettig dat hij sinds hij internationaal doorbrak niet voor de gelikte Hollywood-producties gaat, of die ten minste afwisselt met eigenzinniger werk in zijn thuisland. Kaas lijkt met de jaren beter te worden, Bro is erg aanwezig wat in deze film prima werkt (soms kan hij ook wel iets too much zijn), maar ik vond vooral de mij onbekende Brygmann enorm overtuigend als beschadigd genie. Heerlijk hoe hij ook gewoon therapie geeft aan de dochter.

Het scenario zit slim in elkaar, met grappige dialogen over kansberekening en de botsing tussen de alfa- en de bèta-mannen. Maar de film laat ook op speelse wijze zien hoe tunnelvisie ontstaat door een theorie te linken aan bewijs, met alle gevolgen van dien. Het moment waaruit blijkt dat er helemaal geen sprake is van "daders" door ook even de Egyptenaar te volgen die uitlegt waarom hij zijn broodje en jus van samen 14 euro na één hap wegsmeet vond ik trouwens heerlijk droog. De film eindigt met grof geweld, van mij had dat niet zo gehoeven, ik hou doorgaans meer van een iets subtielere aanpak en bovendien was het wel erg out of character. Maar ach het is Jensen vergeven.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Alles wat bekend is uit Denemarken lijkt hieronder te zitten, en nog komisch ook. Leuk.

avatar van Rodger

Rodger

Heerlijke humor.. harde actie.. en zwarte humor ineen..

3.5 ***