• 8.345.537 stemmen

De Grønne Slagtere (2003)

Komedie / Drama | 100 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titel: The Green Butchers

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Anders Thomas Jensen

Met onder meer: Nikolaj Lie Kaas, Mads Mikkelsen en Line Kruse

Oorspronkelijke taal: Deens

Plot De Grønne Slagtere

"There is something mythological about killing an animal and then mocking it by sticking it into its own intestine"

Bjarne en Svend zijn vrienden en werken beide bij een slagerij. Svend heeft een grote ambitie gedreven door een even groot minderwaardigheidscomplex, terwijl Bjarne helemaal nergens van houdt behalve van zijn vriendin Astrid. Door een eigen slagersbedrijf te beginnen, kunnen ze ontsnappen van hun gemene baas, maar de winkel loopt niet zo goed totdat er een bizar toeval plaats vindt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Ijskoude Deens komedie. Zeker in het begin bevat deze film enkele hilarische momenten, maar op den duur ging al het slachtwerk nogal zwaar op de maag liggen. Er had m.i. makkelijk een kwartier uitgeknipt kunnen worden. De ontknoping vond ik dan weer wel geweldig. 3*

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Vermakelijk.

The Green Butchers is audiovisueel weinig spectaculair en zet vol in op de zwarte humor. Dat is op zich best geslaagd. De absurditeit van een hoog aantal scènes en de personages is soms hilarisch. Bovendien zijn Mads Mikkelsen en Nikolaj Lie Kaas - in een dubbelrol - schitterend.

Van mij had het allemaal wel ietsje korter mogen zijn, want de film is hoe dan ook een one-trick pony en legt de lat voor zichzelf dus hoog.

avatar van Tiany

Tiany

Special filmpje. Hebben eerst getwijfeld om verder te kijken, maar toen gebeurde er dingen die het verhaal spannend, dramatisch én soms grappig maakte. De film zat goed in elkaar, en op het acteren was ook niets negatiefs aan te merken. Goeie acteurs, vooral de persoon die de dubbel rol van tweelingbroers speelde.

avatar van james_cameron

james_cameron

Herzien. Heerlijk onderkoelde zwarte deense humor in dit maffe verhaal over twee stuntelige slagers (waaronder een continu zwetende Mads Mikkelsen, voorzien van een hilarisch terugtrekkende haarlijn) die plotseling succesvol worden wanneer ze min of meer per ongeluk mensenvlees gaan verkopen. Nog niet zo bizar als het latere werk van regisseur Anders Thomas Jensen, al heeft dit zeker zijn knotsgekke momenten, maar het past naadloos in zijn eigenzinnige en licht surrealistische oeuvre.