De Grønne Slagtere (2003)

Alternatieve titel: The Green Butchers

Denemarken
Komedie / Drama

geregisseerd door Anders Thomas Jensen
met Nikolaj Lie Kaas, Mads Mikkelsen en Line Kruse

Bjarne en Svend zijn vrienden en werken beide bij een slagerij. Svend heeft een grote ambitie gedreven door een even groot minderwaardigheidscomplex, terwijl Bjarne helemaal nergens van houdt behalve van zijn vriendin Astrid. Door een eigen slagersbedrijf te beginnen, kunnen ze ontsnappen van hun gemene baas, maar de winkel loopt niet zo goed totdat er een bizar toeval plaats vindt.

avatar van Laila001
Veel plezier alvast. Gaat je vast niet tegenvallen!
Waren er maar nog veel meer van dit soort films!

avatar van Number23
Simpel, clicherijk verhaaltje, maar slim en goed verpakt. Sowieso is Deense cinema heel sterk en daarom hebben ze al snel een streepje voor bij mij. Voeg daar de beste acteur uit het land aan toe(de geweldige Mads Mikkelsen, fantastische hoe die ratelt) bijgestaan door een verbluffende double-performance(ik moet meer zien van deze Kaas) en je hebt een vermakelijk, enigzins naief en onschuldig, humoristisch misdaadfilmpje met een flinterdun dieper laagje over de hunkering naar erkenning.

kappeuter (moderator)

avatar van MatthijsGr00t
Erg vermakelijke film met geweldige zwarte humor. Helaas wordt het na het einde toe minder interessant waardoor er net geen 4 sterren in zitten. De film wordt volledig gedragen door het bizarre verhaal wat op een erg komische manier wordt neergezet en door de twee uitblinkers Mads Mikkelsen en Nikolai Lie Kaas. Beide heren blinken in veel films uit en in The Green Butchers laten ze nogmaals zien hoe getalenteerd ze zijn. Sterk en zeer overtuigend acteerwerk. Nikolai Lie Kaas behoort zeker tot één van mijn favoriete acteurs, wat is hij geweldig zeg. Ik heb minder met Mads Mikkelsen maar dat hij een fenomenaal acteur is staat wat mij betreft vast. Dankzij het acteerwerk en het verhaal 3,5*!

avatar van soom
Mads Mikkelsen en Nikolaj Lie Kaas zijn erg tof, Line Kruse is schattig als Astrid. Mooie eindbeelden, zoals Bjarne en Astrid elkaar alleen maar aankijken, en zonder woorden weten dat ze elkaar vergeven hebben. Erg mooi in elk geval.

Blinkende Lygter vond ik wel ietsje beter, omdat het wellicht ook gewoon minder mijn ding was, dit. Ik had n.l. toch wel de intentie om toch maar veganistisch te worden of zo iets, na het aanschouwen van dit. Werd er toch wel een beetje onpasselijk van, door de suggesties die deze film met zich mee bracht.. 3.5*.

avatar van Movie-Addicted
Geweldig duo, erg van genoten. Het zijn en blijven voor mij top acteurs Lie Kaas en Mikkelsen!

*3.5

avatar van flaphead
Aardig filmpje, die gaandeweg steeds minder wordt. De absurdistische situatie en humor is prettig, als je ervan houdt. Naar het einde toe wordt het wat meer moralistisch en dat haalt de scherpte weg. Door de plotgaten moet je bij dit soort films maar heenkijken. Acteerwerk is prima en Mikkelsen zet toch weer een apart figuur neer.
En die Bjarne is echt een kruising van Jeroen van Koningsbrugge en Theo Maassen, zowel in gedrag als uiterlijk

avatar van Baggerman
Deed me wel erg denken aan 'Delicatessen', dus helemaal de originaliteitsprijs krijgt deze film van mij niet. Toch wel erg leuk, maar je moet er inderdaad van houden. Het is wel een heerlijk absurde film en het geheel ziet er erg verzorgd uit. Daarnaast wordt er prima geacteerd door eigenlijk de gehele cast en in het bijzonder natuurlijk Lie Kaas en Mikkelsen. Ik heb me prima vermaakt!
flaphead, Nikolaj Lie Kaas doet inderdaad denken aan een kruising tussen van Koningsbrugge en Theo Maassen!!!

avatar van Lefgozer
Draait 9 en 10 mei op het Food Film Festival in Amsterdam.

avatar van Montorsi
Inderdaad wel wat schatplichtig aan Delikatessen, maar desondanks wel erg leuk. Droog, wrang, en vooral erg goed vormgegeven en gespeeld. Dat lompe hoofd van Mikkelsen is wel een van de belangrijkste elementen aan deze film. Dialogen werken erg goed, en mooi dat Bro nog even zijn opwachting mocht maken, zonder hem was het niet compleet geweest.

Uberdroog filmpje.

avatar van Prinz
Ja, wel aardig, maar ook niet meer dan dat. De soundtrack ook zeer Amerikaans.

Vraag me af of Tom van Dyck hierdoor geïnspireerd is voor Van Vlees en Bloed?

avatar van Insignificance
Jensen is blijkbaar van alle markten thuis. De man heeft gevoel voor humor, weet een, laten we zeggen, excentriek verhaaltje met dito personages te schrijven en hij schiet en passant ook nog een fraai ogend filmpje. Dat laatste wil er met dit soort films wel eens bij inschieten, deze ziet er ook nog eens mooi uit. Maar goed, de toon moet je liggen en het valt en staat uiteraard met hoe deze donkere humor landt.

En dat gaat in mijn geval van een leien dakje. Lekker droog met morbide en absurde streken en enkele ijzersterke typetjes met elk zo hun eigen eigenaardigheden. Niet alleen de hoofdrollen. Ik heb me ook kapot gelachen om Holger, die meteen toeslaat als hij eventjes uitlegt wat het geheim van zijn sausjes is. Daarbij heeft het een zwartgallig komische drive omdat je vaak weet wat er komen gaat.

Want een vlezig typetje, die makelaar. Jensen neemt een enorme gok wanneer hij Kaas aan z'n tweede rol laat beginnen, maar wonder boven wonder blijkt dat ook nog lollig uit te pakken. En meer. Het is er eentje waar zo'n beetje alles op z'n plaats valt. Zelfs het tere momentje ergens in het eind. Daar heeft het nog een gemarineerde uitsmijter en dat met de strandballen is de finishing touch. Wat een duo.

avatar van Black Math
Ja, ik moest ook aan Delicatessen denken, maar die film was toch stukken sterker: nog gekkere personages, en één van de meest geniale filmscènes ooit.

Nochtans is The Green Butchers best vermakelijk, een morbide film die eigenlijk best wel feel good eindigt. Zo komisch als Adam's Apples wordt het echter nooit, daarvoor is het af en toe toch te flauw, en komt het in absurditeit tekort. 2,5*.

avatar van RuudC
Leuk gedaan. Het lukt me niet om dolenthousiast te worden van de films van Anders Thomas Jensen. Het heeft goed acteerwerk en de film voelt naturel aan, maar De Grønne Slagtere heeft zo'n been-there-done-that-gevoel. Voor een film waarvan gezegd wordt dat het geweldige zwarte humor bevat, vond ik het eigenlijk nogal zwakjes. Als het verhaal wat inkakt, wordt er heel luchtig weer iemand de koelcel ingeduwd. Het mocht van mij wel een stuk zwarter. Ben ook benieuwd waarom Mads Mikkelsen hier met een Mao Zedongkapsel rondloopt. Begrijp me niet verkeerd. Het is allemaal wel leuk gedaan, maar wat mij betreft had er meer ingezeten.

De eerste keer dat ik hem zag had ik een echt komische film verwacht. In dat opzicht viel hij me toen tegen. Ik ben blij dat ik hem nu weer eens gezien heb, want het is toch helemaal niet zo'n matige film. Twee slagers die een bijzonder soort vlees verkopen en een gehandicapte broer die uit een coma ontwaakt. Bizarre zwarte humor dat wel, maar toch een goede film en een Mads Mikkelsen in een best andere rol dan we van hem gewend zijn. Al is dit misschien wel één van z'n eerdere films. Ik weet niet zo goed wanneer Mads eigenlijk doorgebroken is.

avatar van blurp194
De eerste keer dat ik de film zag, nu jaren geleden, vond ik hem geweldig. Dus maar weer eens uit de kast gehaald voor een bijzondere filmavond. Vond ik het toch wat mee tegenvallen, en mijn vriendinnetje viel erbij in slaap. Op zich is het wel erg goed gevonden qua grappen, maar de timing is wellicht wel wat langzaam - en zeker als je toch al wat slaperig bent. Visueel vond ik het deze keer hier en daar wat tever over the top, vooral de zweterige kop van Svend was me wat al te dik aangezet. De hele idioterie rond Eigil aan de andere kant past dan wel weer precies.

Goed, het viel me dus wat tegen in de herziening. Misschien is het minder als je de clue nog weet - en dat is niet iets dat je makkelijk vergeten zou.

avatar van joolstein
Ik had nog niet van regisseur Thomas Anders Jensen gehoord maar dit is was zijn tweede film en zit vol met fijne absurditeit. De overmatig zwetende neurotische slager Svend (Mads Mikkelsen met een bijzonder bezopen kapsel) hunkert daarin naar erkenning. Zijn partner Bjarne heeft zijn eigen sores; iets met een geestelijk gehandicapte tweelingbroer. In de concurrentiestrijd met de nare dorpsslager stuit het duo bij toeval op een ongewoon recept, waardoor de klanten niet meer weg zijn te slaan bij de "groene slagers." En ook al zit de film gek genoeg vol met onmenselijke gebeurtenissen de karakters blijven je boeien. De zwarte humor druipt er gewoon vanaf. Vooral Mads Mikkelsen steelt hier de show met zowel hoe hij eruit zag dan ook door de dialogen die hij voert met Bjarne. Die zijn werkelijk fantastisch om te horen. Maar ook de andere leveren heerlijk acteerwerk af. Helaas blijft de spanningsboog niet de gehele film zich goed vasthouden. En is er na de sterke twist een dip in de film door een vrij nutteloze plotontwikkeling. Uiteindelijk was de film het kijken meer dan waard. The Green Butchers is dan ook een volslagen idioot verhaal, vreemd maar wel lekker!

Goed geacteerd, maar flauw verhaal.
Niet echt iets voor mij.
En ik blijf erbij, ben een liefhebbers van Scandinavische producties, maar dan wel hun krimi's, vind de komedies minder goed geslaagd.
En Mads Mikkelsen is niet de acteur om in komedies op te draven, dat hij zich houd aan serieuze rollen, daar is hij veel beter in !!

avatar van the hustler
Prinz schreef:

Vraag me af of Tom van Dyck hierdoor geïnspireerd is voor Van Vlees en Bloed?

Gisteren op "cinema canvas" was The Green Butchers de keuzefilm van Tom Van Dyck. Hij had de film ontdekt tijdens het schrijven aan Van Vlees en Bloed.

Als zwarte komedie werkt het wel, maar het drama stelt niks voor. Het irritant typetje Eigil haalt de film flink naar beneden.

avatar van Toontje G
Aardige zwarte komedie, leuk verhaal.

avatar van ILDIB
Minder goed dan jaren terug toen ik echt in een deuk lag

"De kip smaakte naar Grethe..."
Onverkwikkelijke historie maar luchtig neergezet en eigenlijk eerder een zwarte komedie.
Valt het slot wat minder uit, onderwege zijn er toch genoeg verrassende lugubergrappige scènes met aangepast knap dialoogwerk.
Zou er een gedachte achter steken van hoe gemakkelijk de massa te misleiden valt...?
In ieder geval weer uitstekend acteerwerk van het duo Nikolaj Lie Kaas en Mads Mikkelsen.

avatar van Capablanca
Onderhoudend en origineel. De vergelijking met Van Warmerdam is terecht.

Deze inktzwarte en droge Komedie / Drama film was afgelopen woensdag te zien op de Belgische televisiezender "Canvas" en daarop heb ik hem dan ook gezien (weliswaar opgenomen en pas in het weekend bekeken).

In deze film draait het om de vrienden Bjarne (gespeeld door Nikolaj Lie Kaas) en Svend (gespeeld door Mads Mikkelsen), die een nieuwe slagerij beginnen, te weten "Svend & Co". Wanneer Svend per ongeluk iemand opsluit in de vriezer van de winkel, zitten ze met een lijk. Voor de grap verkoop Svend wat filetjes van het lijk aan enkele dorpsgenoten, waarna de slagerijeen groot succes wordt. De twee hebben nu wel een probleem, namelijk hoe komen ze aan nog meer vlees en Bjarne heeft er nog eens een extra probleem bij, als zijn geestelijk gehandicapte broer Eigil (ook gespeeld door Nikolaj Lie Kaas) ontwaakt uit zijn coma en daarbij wordt hij ook nog eens verliefd op de zekere Astrid (gespeeld door Line Kruse).

Het absurde verhaal en de inktzwarte humor, heeft inderdaad veel overeenkomsten met films gemaakt door de Nederlandse regisseur Alex van Warmerdam. Het rommelige verhaal zit best leuk in elkaar en is zeker ook onderhoudend en regelmatig valt er ook wat te (glim)lachen en vooral bij de scenes waarbij de apart uitziende Mads Mikkelsen betrokken is. Mads Mikkelsen is leuk als slager Svend (die ook wel Svend Zweet wordt genoemd ) die mensen opsluit in de vriezer en ze daarna verwerkt als vlees voor de slagerij en die hardnekkig zijn marinade probeert te perfectioneren.

De scene waarbij de zekere Aksel Erhardsen (die vroeger samen met zijn vrouw Grethe een vliegtuig ongeluk heeft gehad en waarbij hij haar heeft moeten opeten om te overleven) tegen slager Holger (die het maar vreemd vindt dat de slagerij van Svend en Bjarne het zo goed doet) zegt, nadat ze vlees hebben gegeten van de slagerij van Svend en Bjarne, "I actually thought it tasted like Grethe", was natuurlijk een goed voorbeeld van de inktzwarte humor in het verhaal. Verder was het natuurlijk ook wel grappig om te zien hoe ze de dode lichamen (die allemaal levend werden opgesloten in de vriezer) van mensen verwerkten als vlees (ook regelmatig leuk in beeld gebracht) voor de slagerij.

Het gedoe omtrent de dieren liefhebbende en geestelijk gehandicapte Eigil (die rondloopt met een stoffen speelgoed giraffe) en Astrid, kon me eigenlijk niet echt interesseren en vond ik de film eigenlijk ook alleen maar langdradig maken. Het einde (waarbij Svend en Bjarne op een leuke manier wegkomen met het verwerken van lijken als vlees voor hun slagerij, omdat het juist draait om de zelfgemaakte zeer lekkere marinade van Svend i.p.v. het mensenvlees) was best leuk gevonden en was eigenlijk ook best mooi en daarbij doel ik op de laatste scene van het verhaal.

Dat deze film mede leuk is, komt ook voor een groot deel op het conto van de leuk en goed spelende cast. Want buiten de al eerder genoemde Mads Mikkelsen deden ook Nikolaj Lie Kaas (in de dubbelrol van de broers Bjarne en Eigil, die vroeger een auto ongeluk hebben gehad en waarbij Eigil in coma belandde en hun ouders omkwamen), Ole Thestrup (als slager Holger, waarvoor Svend en Bjarne vroeger voor werkten en die vooral steeds Svend afkraakt) en de leuk uitziende Line Kruse (als Astrid, waarop Bjarne verliefd raakt en die door Svend samen met Eigil op het einde wordt opgesloten in de vriezer van de slagerij) het gewoon leuk. Maar het is vooral Mads Mikkelsen die de show steelt in dit verhaal (geweldig is daarbij ook de manier hoe hij steeds Eigil afzeikt) en waarom ook het meest te lachen valt.

Al met al is dit best een leuke inktzwarte en droge Komedie / Drama film om eens gezien te hebben (duurt met circa 90 minuten ook niet lang) en natuurlijk is het ook leuk om de bekende acteur Mads Mikkelsen in een aparte rol te zien en toen deze film werd gemaakt, was hij eigenlijk ook nog maar een onbekende acteur.

avatar van Fisico
Mja, niet geheel overtuigd van deze Deense film. Nochtans lagen de verwachtingen vrij hoog. Desalniettemin genoten van Green butchers. Geen hert op het menu, maar door omstandigheden mensenvlees. Het toont aan hoe absurd deze komedie is. Er zitten enkele leuke dialogen en plotlijnen in de film. Zo vond ik de scène tussen Svend en zijn vrouw waarbij ze ruzie maakten erg geslaagd. "Als je het echt meent, moet je nu maar vertrekken" ... Ook de fijne zinspelingen (de kip smaakte naar Grethe) waren leuk.

Mads Mikkelsen doet het ook hier weer uitstekend als slager. Mooie karakterrol en bovenal een perfecte match met Nikolaj Lie Kaas die zijn broer Bjarne vertolkte. Het niveau wordt niet de gehele film vastgehouden en af en toe komt het wat rommelig over. Al bij al een voldoende quotering met 3,0*!

avatar van nijkerkbert
Die Kaas lijkt precies op Diederik Samson. Voor de rest een bizarre film. Prachtige rol van Mikkelsen!

avatar van Roger Thornhill
nijkerkbert schreef:
Die Kaas lijkt precies op Diederik Samson.
En op Jeroen van Koningsbrugge!

Zoals velen hier al vermelden is het gegeven van waar Svend zijn vlees betrekt inderdaad niet nieuw, en dan denk ik niet alleen aan Jeunet/Caro's Delicatessen maar ook aan oudere korte verhalen zoals Stanley Ellins The specialty of the house en Godfried Bomans' De herbergier van Pidalgo, en zelfs aan de film Soylent green. Het hele idee is natuurlijk tamelijk cru, maar het wordt zó onderkoeld-absurd gebracht dat ik er eigenlijk niet serieus bij kon griezelen, alsof het meer een hulpstuk voor die arme Svend is dan dat er echt een tot voor kort nog ademend, nadenkend en liefhebbend mens door de gehaktmolen gaat, en omdat ik op de één of andere manier van tevoren al wist waar (dat gedeelte van) de plot om zou gaan draaien was ik ook niet bijzonder uit het veld geslagen. Wel was ik diep onder de indruk van het acteerwerk van de beide groene slagers, en ook Eigil vond ik prima neergezet, mooi op het randje van grotesk en aandoenlijk. Dat de film bij mij desalniettemin niet hoger scoort komt toch vanwege de voorspelbaarheid en doordat er vanaf ongeveer twee-derde weinig ontwikkeling meer in zit, hoewel de scène aan zee wel weer hilarisch is, met Svend die niet wil toegeven dat... Enfin. De twee geweldenaars in de hoofdrollen leveren weer kwaliteitswerk af. "Bedreig me niet met die giraf!"

avatar van eRCee
De eerste twee films van AT Jensen herzien, maar blijf dit toch de minste vinden uit zijn oeuvre. Blinkende Lygter is echt veel grappiger en heeft ook een hoger tempo. Niettemin is ook De Grønne Slagtere nog steeds onderhoudend

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en was wel aangenaam verrast door deze film. Geen verwachtingen, maar kon me boeien van begin tot einde. De film zag er ook goed uit en de cast deed het ook prima.
Het verhaal was ook niet slecht en verveelde niet.
Vond het wel een aanrader.