Der Goldene Handschuh (2019)

Alternatieve titel: The Golden Glove

Duitsland / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Fatih Akin
met Jonas Dassler, Marc Hosemann en Philipp Baltus

Hamburg, de jaren 70. De seriemoordenaar Fritz Honka boezemt angst in bij de inwoners van de grootstad. Hij vermoordt vier prostituees wier lichaam hij in verminkte staat achterlaat. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van themanwiththeplan
Ik keek hier erg naar uit maar uiteindelijk was het een lichte teleurstelling. De teleurstelling zit hem in het repititieve karakter van de film. Na 3/4 had ik het wel gehad met de marginale zuippartijen en weerzienwekkende personages. De poetsdame die hij tijdens zijn job als nachtwaker ontmoet zorgt even voor een verfrissende afwisseling.
De (poging tot) seks met een moddervette bejaarde prostituée moet zowat de meest wanstalige verrfilmde seksscène ooit zijn.
en wat die sullige student met zijn blonde, arrogante vriendinnetje in het verhaal kwamen doen was mij niet helemaal duidelijk.
Conclusie: prima scènario, dito acteerprestaties, sterke 70's setting.
De overdaad aan ranzigheden werkt op de duur eentoning en vermoeiend. Daarom een halfje minder. 3.5*

avatar van hader
nadja schreef:
film is alleen maar gemaakt om te shockeren, niet meer en niets minder, er schijnt toch nog een doelgroep ergens onder een steen vandaan te komen die daarop kickt. wansmaak

Je kan het wansmaak noemen maar het is wel een realistisch beeld van de persoon. Nergens wordt het gore. Alleen de eerste moord suggereert dat hij de lijken in stukken snijd met een mes. Verdere moorden eindigen in een pakket die hij moet verbergen. De opzet van de film is in de huid kruipen van... Het is niet bedoeld om te shockeren het geeft alleen een weergave van deze zieke simpele ziel. Wat hem dreef in erbarmelijke omstandigheden tot moorden. In dat opzicht is de film geheel geslaagd. Weinig films over seriemoordenaars kruipen in de huid van. Het laten zien van feiten is niet goed genoeg. Je wilt weten wat hem dreef. Als je het shockeren noemt, so be it. Maar het is wel een gruwelijk inkijk in de man en wat hem dreef. En het inderdaad niet erg mooi maar wel de waarheid. Ik kick er niet op, en ik kom niet vanonder een steen vandaan. De film laat een inkijk zien in de brein van deze simpele ziel met zijn fantasies. Films over seriemoordenaars zijn per definitie nooit leuk om naar te kijken. Maar deze biedt wel een inzicht in het brein van deze gestoorde persoon.

avatar van hader
themanwiththeplan schreef:

Hij zag haar als de perfecte vriendin en raakte geobsedeerd door haar. Dat er een vriendje in het spel komt wakkert de jaloersheid in hem op. Met wat gevolgen. Die rol was cruciaal in het verhaal. Frustratie is een deel van het het verhaal. Wist dat zij haar nooit zou kunnen krijgen.

avatar van max cady
themanwiththeplan schreef:
Conclusie: prima scènario, dito acteerprestaties, sterke 70's setting.

Ik sluit me hier bij aan. Prachtig geacteerd door de hele cast, dat zeker. Ik doe trouwens s'avonds nooit de gordijnen dicht als ik een film kijk maar heb dit nu, binnen 10 minuten, voor het eerst wel gedaan! Aardig om te zien tijdens de aftiteling dat de originele setting van woonkamer e.d bijna 1 op 1 overeenkomen met dat wat we in de film zien.

Zag hier net dat de kroeg nog steeds bestaat en dat ze zelfs de naam Honka uitbuiten ...

Edit: Toch nog een aanvulling. Ik geef 4 sterren. Niet voor het verhaal want dat heb je halverwege al wel gezien. Maar wel voor de gehele aankleding, acteren, ranzigheid, camerawerk, en jaren 70 setting. Prachtig, maar ik kijk hem nooit weer!

Jonas Dassler speelt een zeer overtuigende Fritz Honka in deze zeer rauwe op perverse af film.
De jaren 70 setting is inderdaad echt om van te watertanden net zoals de uitmuntende soundtrack die was echt schitterend. De film is zeer hard en vrouw onvriendelijk net als Honka een waar monster. Een dikke acht dus 4*.

avatar van max cady
Es Geht Eine Träne Auf Reisen ... Nou, dan wist je wel hoe laat het was ...

avatar van huiguh
Geen doorsnee filmpje...

Deze stond hoog op mijn lijstje, en over het algemeen genomen een dikke voldoende.
Geweldige prestatie van de acteur die Honka speelt, maar ook de rest van de acteurs komen erg overtuigend over.

Min puntje voor mij:
De film blijft hangen in de (coma)zuip-partijen en smerigheid, er wordt niet naar een climax toegewerkt.

avatar van tattoobob
Klinkt heftig allemaal....ik ben benieuwd.

avatar van demonski
wat een zieke en beklemmende goede film , top geacteerd en leuke muziek ! blijft hangen in je kop! 4*

Jonas Dassler acteert geweldig als een zielige, weerzinwekkende, verknipte creep inclusief een
wonderlijke, sjokkende motoriek. Tal van wansmakelijke en onthutsende scenes komen voorbij
soms zodanig heftig of idioot dat je er bijkans van in de lach schiet. Bij uiterst troosteloze
omgevingen, waaronder de kroeg Der Goldene Handschuch dat grauw-realistisch uitsluitend lijkt
te worden bevolkt door getormenteerde, kansloze zielen, volgen we een zieke geest die de
moorden overigens vooral impulsief schijnt te plegen, ingeblazen door seksuele frustratie. Al de
acteurs spelen voortreffelijk in deze ongewone film naar een waar gebeurd verhaal. Indringend
en bizar drama dat mij ademloos aan de buis hield gekluisterd, en dan vooral dus door het
uitstekende acteerwerk.

avatar van wednesday
Erg goede cast en de viezigheid druipt van het scherm. Hier is geen 4D voor nodig. Ongewassen haren, gore kroeg en wegrottende lijken. Ik heb de hele film lang onbewust door mijn mond in plaats van door mijn neus geademd.

Het grote nadeel vind ik dat de film na een tijdje wel erg in de herhaling valt. Op een gegeven moment was het een kwestie van “en nog een prostitué vermoord. En weer een. En nog een.“ Het magere subplot over de aantrekkelijke scholiere was te matig uitgewerkt om daar verandering in te brengen.
Uiteraard snap ik dat de filmmaker maar een zeer beperkte vrijheid had, omdat hij zich baseert op een waargebeurd verhaal.

Al met al niet mijn meest comfortable zit en ik weet ook niet of ik naar deze film was gegaan als het niet de beurt van mijn vriend was geweest om de film te kiezen. Toch krijgt hij van mij voor de cinematografie een ruime voldoende.

avatar van james_cameron
Mijn god... wat een ranzigheid in deze zwartgallige maar tegelijkertijd droogkomische film over de stuntelige seriemoordenaar Fritz Honka, die begin jaren '70 een aantal vrouwen vermoordde in zijn woonplaats Hamburg. Prachtig tijdsbeeld, goed gemaakt en gespeeld, maar zeker niet voor tere zieltjes. En het zijn nog niet eens de moordpartijen die de film zo smerig maken. Nee, het is het hele milieu, de onderlaag van de samenleving die hier tot in het meest naargeestige detail tot leven komt. Knap gedaan, maar ik werd er herhaaldelijk wel een beetje onpasselijk van. Aanbevolen dus!

avatar van AniSter
In één woord: geniaal!!! Ofwel kots je alles onder ofwel je lacht je een breuk. Dat laatste viel mij gelukkig ten deel. Hahaha, hier kan Tarantino nog iets van leren. Wat een zootje en een paar fantastisch neergezette karakters. En die muziek: meesterlijk! Voor mij was dit eindelijk weer eens een topfilm

Prachtige film over een zonderlinge man die oudere vrouwen naar zijn woning lokt en ze daar vermoord. Het troosteloze milieu waarin deze film zich afspeelt is sterk neergezet (de bezoekers van de bar zijn op het randje van karikaturen). Een boeiend hoofdpersonage die hier indringend wordt neergezet door Jonas Dassler. Een paar behoorlijk brute scenes waarbij het geweld compromisloos en in alle lelijkheid in beeld gebracht wordt.

avatar van umbra
Wat een grauw werkje met zulke lelijke mensen, mistroostige setting en die heerlijke Duitse muziek. Film begint smerig en houdt dit tem het eind gewoon zeer sterk vast. Misschien dat ik later nog wel meer ga schrijven hierover, maar voorlopig nog even laten bezinken, woorden zijn misschien niet sterk genoeg om deze film te beschrijven. Ik ben grote fan.

avatar van Noodless
In één woord fantastisch !
Eindelijk kan ik nog eens de volle 9 geven op een film. Dat is toch wel een tijdje geleden. Deze film verdient dat ook gezien het grauwe concept dat op een meesterlijke wijze uitgewerkt wordt. Nu de regisseur Fatih Akin heeft al meermaals met zijn films sterk gescoord bij mij. Denk maar aan de sublieme film Gegen die Wand (2004) en ook de film Auf der anderen Seite (2007). Aus dem Nichts (2017) was wat minder, maar ook nog altijd een film die goed wist te scoren. Bij Der Goldene Handschuh had ik ook weer hoge verwachtingen gezien de goede recensies, het speciale gedurfde concept en natuurlijk de regisseur.
Maar zo sterk had ik deze film nu ook weer niet verwacht. Magistrale uitvoering op gebied van tijdsbeeld, de kansloze onderlaag van de samenleving, de brutaliteit, de lelijke setting van de achterbuurten en het goed opgebouwde verhaal dat op ware feiten is gebaseerd. Zien om te geloven !
De aanwezige muziek zorgt voor een heerlijk onpasselijk sfeertje. De kroeg Der Goldene Handschuch (die dus ook echt bestaat) lijkt alleen maar een troosteloze plaats waar kansloze zielen elkaar ontmoeten en waar dus het hoofdpersonage zijn kans ziet om de oudere vrouwen te proberen te verleiden met schnaps en drank om vervolgens bij zijn thuis hen te vermoorden. Die moorden lijken overigens vooral impulsief ingeblazen door seksuele frustratie en drank. Onder die kansloze zielen zijn er heel wat boeiende karakters die sterk neergezet worden. Maar wat te zeggen van het acteerwerk van het hoofdpersonage Fritz Honka gespeeld door de jonge acteur Jonas Dassler. Dikke pluim voor de mensen die voor de make-up hebben gezorgd. Man man...wat een geweldige performance van deze acteur, zijn gedragingen, manier van lopen, zijn brutaliteit, ... . Je krijgt als kijker een indringend portret van zijn zieke geest in een grauwe, smerige, lelijke wereld. Een intense, bizarre film dat voor mij één drama is gezien het troosteloze milieu en dat door de onpasselijke misdaden van een zieke geest naar horror leidt. 9/10

avatar van schumacher
Film die waargebeurt is. Echt meer dan 1 hoek af .
Ook zeer goed geacteerd, je moet het maar kunnen en doen zoiets.
Er waren toen geen schoonere vrouwen zeker op die blonde na haha, dzjeezes zeg.