menu

Der Goldene Handschuh (2019)

Alternatieve titel: The Golden Glove

mijn stem
3,69 (214)
214 stemmen

Duitsland / Frankrijk
Misdaad / Drama
115 minuten

geregisseerd door Fatih Akin
met Jonas Dassler, Marc Hosemann en Philipp Baltus

Hamburg, de jaren 70. De seriemoordenaar Fritz Honka boezemt angst in bij de inwoners van de grootstad. Hij vermoordt vier prostituees wier lichaam hij in verminkte staat achterlaat. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=A-LN4ZGJChI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van themanwiththeplan
3,5
Ik keek hier erg naar uit maar uiteindelijk was het een lichte teleurstelling. De teleurstelling zit hem in het repititieve karakter van de film. Na 3/4 had ik het wel gehad met de marginale zuippartijen en weerzienwekkende personages. De poetsdame die hij tijdens zijn job als nachtwaker ontmoet zorgt even voor een verfrissende afwisseling.
De (poging tot) seks met een moddervette bejaarde prostituée moet zowat de meest wanstalige verrfilmde seksscène ooit zijn.
en wat die sullige student met zijn blonde, arrogante vriendinnetje in het verhaal kwamen doen was mij niet helemaal duidelijk.
Conclusie: prima scènario, dito acteerprestaties, sterke 70's setting.
De overdaad aan ranzigheden werkt op de duur eentoning en vermoeiend. Daarom een halfje minder. 3.5*

avatar van hader
5,0
nadja schreef:
film is alleen maar gemaakt om te shockeren, niet meer en niets minder, er schijnt toch nog een doelgroep ergens onder een steen vandaan te komen die daarop kickt. wansmaak


Je kan het wansmaak noemen maar het is wel een realistisch beeld van de persoon. Nergens wordt het gore. Alleen de eerste moord suggereert dat hij de lijken in stukken snijd met een mes. Verdere moorden eindigen in een pakket die hij moet verbergen. De opzet van de film is in de huid kruipen van... Het is niet bedoeld om te shockeren het geeft alleen een weergave van deze zieke simpele ziel. Wat hem dreef in erbarmelijke omstandigheden tot moorden. In dat opzicht is de film geheel geslaagd. Weinig films over seriemoordenaars kruipen in de huid van. Het laten zien van feiten is niet goed genoeg. Je wilt weten wat hem dreef. Als je het shockeren noemt, so be it. Maar het is wel een gruwelijk inkijk in de man en wat hem dreef. En het inderdaad niet erg mooi maar wel de waarheid. Ik kick er niet op, en ik kom niet vanonder een steen vandaan. De film laat een inkijk zien in de brein van deze simpele ziel met zijn fantasies. Films over seriemoordenaars zijn per definitie nooit leuk om naar te kijken. Maar deze biedt wel een inzicht in het brein van deze gestoorde persoon.

avatar van hader
5,0
themanwiththeplan schreef:
en wat die sullige student met zijn blonde, arrogante vriendinnetje in het verhaal kwamen doen was mij niet helemaal duidelijk.


Hij zag haar als de perfecte vriendin en raakte geobsedeerd door haar. Dat er een vriendje in het spel komt wakkert de jaloersheid in hem op. Met wat gevolgen. Die rol was cruciaal in het verhaal. Frustratie is een deel van het het verhaal. Wist dat zij haar nooit zou kunnen krijgen.

avatar van max cady
4,0
themanwiththeplan schreef:
Ik keek hier erg naar uit maar uiteindelijk was het een lichte teleurstelling. De teleurstelling zit hem in het repititieve karakter van de film. Na 3/4 had ik het wel gehad met de marginale zuippartijen en weerzienwekkende personages. De poetsdame die hij tijdens zijn job als nachtwaker ontmoet zorgt even voor een verfrissende afwisseling.
De (poging tot) seks met een moddervette bejaarde prostituée moet zowat de meest wanstalige verrfilmde seksscène ooit zijn.
en wat die sullige student met zijn blonde, arrogante vriendinnetje in het verhaal kwamen doen was mij niet helemaal duidelijk.
Conclusie: prima scènario, dito acteerprestaties, sterke 70's setting.
De overdaad aan ranzigheden werkt op de duur eentoning en vermoeiend. Daarom een halfje minder. 3.5*


Ik sluit me hier bij aan. Prachtig geacteerd door de hele cast, dat zeker. Ik doe trouwens s'avonds nooit de gordijnen dicht als ik een film kijk maar heb dit nu, binnen 10 minuten, voor het eerst wel gedaan! Aardig om te zien tijdens de aftiteling dat de originele setting van woonkamer e.d bijna 1 op 1 overeenkomen met dat wat we in de film zien.

Zag hier net dat de kroeg nog steeds bestaat en dat ze zelfs de naam Honka uitbuiten ...

Edit: Toch nog een aanvulling. Ik geef 4 sterren. Niet voor het verhaal want dat heb je halverwege al wel gezien. Maar wel voor de gehele aankleding, acteren, ranzigheid, camerawerk, en jaren 70 setting. Prachtig, maar ik kijk hem nooit weer!

avatar van stinissen
4,0
stinissen (crew)
Jonas Dassler speelt een zeer overtuigende Fritz Honka in deze zeer rauwe op perverse af film.
De jaren 70 setting is inderdaad echt om van te watertanden net zoals de uitmuntende soundtrack die was echt schitterend. De film is zeer hard en vrouw onvriendelijk net als Honka een waar monster. Een dikke acht dus 4*.

avatar van max cady
4,0
Es Geht Eine Träne Auf Reisen ... Nou, dan wist je wel hoe laat het was ...

avatar van huiguh
3,5
Geen doorsnee filmpje...

Deze stond hoog op mijn lijstje, en over het algemeen genomen een dikke voldoende.
Geweldige prestatie van de acteur die Honka speelt, maar ook de rest van de acteurs komen erg overtuigend over.

Min puntje voor mij:
De film blijft hangen in de (coma)zuip-partijen en smerigheid, er wordt niet naar een climax toegewerkt.

avatar van tattoobob
4,0
Klinkt heftig allemaal....ik ben benieuwd.

avatar van demonski
4,0
wat een zieke en beklemmende goede film , top geacteerd en leuke muziek ! blijft hangen in je kop! 4*

4,5
Jonas Dassler acteert geweldig als een zielige, weerzinwekkende, verknipte creep inclusief een
wonderlijke, sjokkende motoriek. Tal van wansmakelijke en onthutsende scenes komen voorbij
soms zodanig heftig of idioot dat je er bijkans van in de lach schiet. Bij uiterst troosteloze
omgevingen, waaronder de kroeg Der Goldene Handschuch dat grauw-realistisch uitsluitend lijkt
te worden bevolkt door getormenteerde, kansloze zielen, volgen we een zieke geest die de
moorden overigens vooral impulsief schijnt te plegen, ingeblazen door seksuele frustratie. Al de
acteurs spelen voortreffelijk in deze ongewone film naar een waar gebeurd verhaal. Indringend
en bizar drama dat mij ademloos aan de buis hield gekluisterd, en dan vooral dus door het
uitstekende acteerwerk.

avatar van wednesday
3,5
Erg goede cast en de viezigheid druipt van het scherm. Hier is geen 4D voor nodig. Ongewassen haren, gore kroeg en wegrottende lijken. Ik heb de hele film lang onbewust door mijn mond in plaats van door mijn neus geademd.

Het grote nadeel vind ik dat de film na een tijdje wel erg in de herhaling valt. Op een gegeven moment was het een kwestie van “en nog een prostitué vermoord. En weer een. En nog een.“ Het magere subplot over de aantrekkelijke scholiere was te matig uitgewerkt om daar verandering in te brengen.
Uiteraard snap ik dat de filmmaker maar een zeer beperkte vrijheid had, omdat hij zich baseert op een waargebeurd verhaal.

Al met al niet mijn meest comfortable zit en ik weet ook niet of ik naar deze film was gegaan als het niet de beurt van mijn vriend was geweest om de film te kiezen. Toch krijgt hij van mij voor de cinematografie een ruime voldoende.

avatar van james_cameron
3,5
Mijn god... wat een ranzigheid in deze zwartgallige maar tegelijkertijd droogkomische film over de stuntelige seriemoordenaar Fritz Honka, die begin jaren '70 een aantal vrouwen vermoordde in zijn woonplaats Hamburg. Prachtig tijdsbeeld, goed gemaakt en gespeeld, maar zeker niet voor tere zieltjes. En het zijn nog niet eens de moordpartijen die de film zo smerig maken. Nee, het is het hele milieu, de onderlaag van de samenleving die hier tot in het meest naargeestige detail tot leven komt. Knap gedaan, maar ik werd er herhaaldelijk wel een beetje onpasselijk van. Aanbevolen dus!

avatar van AniSter
4,0
In één woord: geniaal!!! Ofwel kots je alles onder ofwel je lacht je een breuk. Dat laatste viel mij gelukkig ten deel. Hahaha, hier kan Tarantino nog iets van leren. Wat een zootje en een paar fantastisch neergezette karakters. En die muziek: meesterlijk! Voor mij was dit eindelijk weer eens een topfilm

avatar van scorsese
4,5
Prachtige film over een zonderlinge man die oudere vrouwen naar zijn woning lokt en ze daar vermoord. Het troosteloze milieu waarin deze film zich afspeelt is sterk neergezet (de bezoekers van de bar zijn op het randje van karikaturen). Een boeiend hoofdpersonage die hier indringend wordt neergezet door Jonas Dassler. Een paar behoorlijk brute scenes waarbij het geweld compromisloos en in alle lelijkheid in beeld gebracht wordt.

avatar van umbra
5,0
Wat een grauw werkje met zulke lelijke mensen, mistroostige setting en die heerlijke Duitse muziek. Film begint smerig en houdt dit tem het eind gewoon zeer sterk vast. Misschien dat ik later nog wel meer ga schrijven hierover, maar voorlopig nog even laten bezinken, woorden zijn misschien niet sterk genoeg om deze film te beschrijven. Ik ben grote fan.

avatar van Noodless
4,5
In één woord fantastisch !
Eindelijk kan ik nog eens de volle 9 geven op een film. Dat is toch wel een tijdje geleden. Deze film verdient dat ook gezien het grauwe concept dat op een meesterlijke wijze uitgewerkt wordt. Nu de regisseur Fatih Akin heeft al meermaals met zijn films sterk gescoord bij mij. Denk maar aan de sublieme film Gegen die Wand (2004) en ook de film Auf der anderen Seite (2007). Aus dem Nichts (2017) was wat minder, maar ook nog altijd een film die goed wist te scoren. Bij Der Goldene Handschuh had ik ook weer hoge verwachtingen gezien de goede recensies, het speciale gedurfde concept en natuurlijk de regisseur.
Maar zo sterk had ik deze film nu ook weer niet verwacht. Magistrale uitvoering op gebied van tijdsbeeld, de kansloze onderlaag van de samenleving, de brutaliteit, de lelijke setting van de achterbuurten en het goed opgebouwde verhaal dat op ware feiten is gebaseerd. Zien om te geloven !
De aanwezige muziek zorgt voor een heerlijk onpasselijk sfeertje. De kroeg Der Goldene Handschuch (die dus ook echt bestaat) lijkt alleen maar een troosteloze plaats waar kansloze zielen elkaar ontmoeten en waar dus het hoofdpersonage zijn kans ziet om de oudere vrouwen te proberen te verleiden met schnaps en drank om vervolgens bij zijn thuis hen te vermoorden. Die moorden lijken overigens vooral impulsief ingeblazen door seksuele frustratie en drank. Onder die kansloze zielen zijn er heel wat boeiende karakters die sterk neergezet worden. Maar wat te zeggen van het acteerwerk van het hoofdpersonage Fritz Honka gespeeld door de jonge acteur Jonas Dassler. Dikke pluim voor de mensen die voor de make-up hebben gezorgd. Man man...wat een geweldige performance van deze acteur, zijn gedragingen, manier van lopen, zijn brutaliteit, ... . Je krijgt als kijker een indringend portret van zijn zieke geest in een grauwe, smerige, lelijke wereld. Een intense, bizarre film dat voor mij één drama is gezien het troosteloze milieu en dat door de onpasselijke misdaden van een zieke geest naar horror leidt. 9/10

avatar van schumacher
3,5
Film die waargebeurt is. Echt meer dan 1 hoek af .
Ook zeer goed geacteerd, je moet het maar kunnen en doen zoiets.
Er waren toen geen schoonere vrouwen zeker op die blonde na haha, dzjeezes zeg.

avatar van Prrrauline
4,5
Fritz is het stereotype vieze, enge, seksueel gefrustreerde man. Fritz gaat graag naar de kroeg ‘Der Goldene Handschuh’, een huiskamer voor alcoholisten. Daar ontmoet hij vrouwen die hij vermoordt. Zo lomp, dat het zowel morbide als lachwekkend is om aan te zien. Fritz heeft echt bestaan, in Hamburg, jaren ’70. Dat realiseer je je regelmatig tijdens het kijken: deze man heeft écht bestaan.

avatar van mobistar
4,5
Niet zozeer de seriemoordenaar en de moorden zelf hebben hier een shocking effect, wel het feit dat er in en rond de hoerenbuurt van St-Pauli wel erg marginale, door de maatschappij vergeten en verloren figuren rondlopen. Alles wordt extreem rauw in beeld gebracht en je krijgt zowel medelijden als een gevoel van afschuw dat mensen zich zo diep kunnen laten zakken in de grotten van onze maatschappij.
Overmatig drankgebruik, gebrek aan toekomstvisie en een zak vol trauma's uit het verleden helpen ook niet echt vooruit.
Acteurs leveren meer dan behoorlijk werk en de jaren 70 worden prima weergegeven.
Deze Duitse film rond dit soort thema heeft bij mij een behoorlijke indruk nagelaten en dat moet zowat geleden zijn van "Wir kinder vom Bahnhof Zoo" ( het verhaal van drugs/kind prostituee Christiane F.) uit 1981.

avatar van Filmkriebel
4,0
Van Fatih Akin zijn we dit soort films niet gewend. Als je bedenkt dat hij ons vlinders in de buik gaf met zijn super romantische film "Im Juli" dan begeeft hij zich hier aan de hele andere kant van het spectrum. Zijn film over de vieze vadsige dronkaard en serial killer Honka schetst een marginaal milieu dat ontstond na de instorting van het dritte reich, toen een deel van de bevolking door werkloosheid, verveling en doelloosheid in een comateuze toestand raakte. Een ranzig milieu vol schimmige alcoholverslaafde wrakken. Honka is niet eens de stereotiepe kwaadaardige killer maar een man die uit seksuele frustratie, onmacht en zwakheid ongecontroleerd moordt. Akin's film is wel vreselijk voyeuristisch en laat ons uitgebreid "meegenieten" in deze waanzin. Het is zeker een shocker van een film, vooral die laatste brute moord gaf me wel een ongemakkelijk gevoel. Ik moest eerder aan een film als "Ex-Drummer" denken, ook zo'n vieze boel. Toch steekt een beetje humor de kop op: die ex-officier die op die jonge gast gaat zeiken en hoe één van de dames Honka een lesje leert met mosterd .

Hoe dan ook, ik was erg onder de indruk van de fysieke transformatie van de jonge acteur Jonas Dassler in een twintig jaar oudere man. Dit was meer dan geslaagd en de acteur zet een onvergetelijke prestatie neer in navolging van Charlize Theron in Monster. Goldene Handschuh is een klein meesterwerkje in wansmaak.

avatar van Collins
4,0
Een gefictionaliseerde bewerking van de gruwelijke daden van de Hamburgse seriemoordenaar Fritz Honka die in de jaren 70 verscheidene vrouwen zijn woning binnenlokte, hen verkrachtte en vermoordde en hen vervolgens ergens in zijn krappe woonstee verstopte.
Een film die niet gemakkelijk verteerbaar aan het netvlies voorbij trekt. De film toont een vieze wereld. Een schemerwereld met sjofele personages, die zich in een vicieuze cirkel van zelfdestructie bevinden. Een wereld waarin een permanent rookgordijn gevoed door immer brandende sigaretten, een heldere blik onmogelijk maakt. Een wereld waarin notoire kroeglopers zittend op afgebladderd meubilair een poging doen hun onlesbare dorst te lessen. Gehuld in haveloze vodden hangen zij met hun vraatzuchtige blik treurig gebogen over glazen bier en flessen Schnaps. Een wereld waarin treurnis, melancholie, desillusie en grauwheid hoogtij vieren.
In die wereld valt Honka niet op. In die wereld is Honka even normaal als ieder ander. In die wereld heeft Honka de beschikking over een grote voorraad aan afgeleefde vrouwelijke slachtoffers, die bereid zijn om voor een paar glazen drank de aanwezigheid van de schele Honka met zijn kromme neus en zijn slechte gebit te accepteren.
In zijn woning op de zolderverdieping van een vervallen flatgebouw met aan de wand foto’s van naakte vrouwen en op de salontafel lege flessen en volle asbakken, doet hij zich aan het vrouwelijke vlees te goed. Een huiveringwekkende en vunzige bende, die bij mij bepaald geen vrolijke stemming teweeg bracht.
De film is een merkwaardige mix van tragikomische, ranzige en moordlustige scènes. Het is moeilijk om in dit gevarieerde decor een solide en standvastige positie in te nemen. De ene keer gniffel je om het idiote gedrag van de personages in het algemeen en dat van Honka in het bijzonder. De andere keer huiver je om de afschuwelijke uitzichtloosheid van hun bestaan. Op weer andere momenten gruwel je om de doodse koelbloedigheid waarmee Honka zijn slachtoffers te lijf gaat en hen als een steriel stuk vlees bewerkt en toetakelt.
Prachtig camerawerk. Beklemmend camerawerk. De kijker wordt door de camera in de rol van de buitenstaander geduwd. Op afstand moet hij machteloos toekijken hoe Honka zijn weerzinwekkende handelingen verricht. De verfilming van zijn daden is in het geheel niet plastisch en gedetailleerd. Geen splatter. Geen bloed. Het bloederige werk van Honka wordt juist verheimelijkt weergegeven en speelt zich steeds net buiten het zichtbare bereik af. Het shockerende element zit ‘m in de onpersoonlijke registratie ervan. Het zit ’m in de terloopse onverschilligheid waarmee de camera de daden waarneemt. Het zit ‘m in de afstandelijke weergave die heel effectief de kille vanzelfsprekendheid vangt waarmee Honka bij het volvoeren van zijn walgelijke daden is getooid.
De film is realistisch, walgelijk en extreem absurd. Er komt veel aan bod. Nauurlijk vertelt de film in de eerste plaats het verhaal van een seriemoordenaar, maar achter dat verhaal verschuilt zich veel meer. Dus gaat de film ook over een minderwaardigheidscomplex. Over falende mannelijkheid. Over misogynie. Over geweld. Over verslaving. Eigenlijk over alles waar de zelfkant van de samenleving zijn bewoners mee opscheept.
Het was een fantastische en verschrikkelijke film. Na afloop was ik zeer onder de indruk, maar voelde ik me toch ook lichtelijk onaangenaam geraakt door alle uitzichtloze gruwel. Het kostte enige tijd om de penetrante grauwe sfeer van de film van me af te laten glijden.
Horror heet dat, geloof ik.

avatar van tattoobob
4,0
Wat speelt die Jonas Dassle een goede rol zeg....een overtuigende viezige smeerlap word hier neergezet.
Je hebt echt het idee dat deze film een op een met de werkelijkheid is over genomen...en met een beetje onderzoek en gewoon de film kijken blijkt dat ook zo te zijn.
Een heerlijk vieze brute film

avatar van alexspyforever
3,0
Nu dat is wel een erg hoog gemiddelde hier. Als ik deze moet beoordelen als horrorfilm dan valt het tegen. Als exploitatie, misdaadfilm is deze wel goed. Het personage Honka straalt vreselijke walging uit en dat was ook de bedoeling. Ook het merendeel van de bezoekers van het titulaire café daar blijf ik liever ver vandaan. Ja, dat gebeurt er dus als je dan in dag uit zit te zuipen. Voor mij had het geweld wat explicieter gemogen, maar uiteindelijk beter dan ik vooraf had verwacht.

avatar van joolstein
4,0
Hm, hier had ik toch nog niets neergepend!? Enfin deze film baseert zich dus op een gelijknamige bestseller die handelt over het waargebeurd relaas over de gruweldaden van de Duitse seriemoordenaar Fritz Honka. In de jaren zeventig maakte hij Hamburg onveilig en vermoordde meerdere prostituees. En blijkbaar is de film bij verschillende pers nogal controversieel. Ophef over dat de film ranzig en weerzinwekkend zal zijn? Dat de film geen enkele ambitie toont om de gruweldaden te verklaren en dat ook nog door hun zo geliefd regisseur de Duits-Turkse Fatih Akin? Kortom de critici waren geschokt.

Na het kijken van de film is de conclusie; critici zijn gewoon niets gewend! De gewelddaden in de film zijn enorm afgezwakt. En oké vervreemdend is het wel; het afzagen van een hoofd, domweg buiten beeld, met schlagermuziek op de achtergrond. Verder toont de film door ietwat uitvergroting de leefwereld van een gemiddelde seriemoordenaar. De film valt niet bij iedereen in de smaak, maar is uitvergroting van de realiteit niet het wezen van drama? Fritz Honka is hier niets meer dan een sneue, lelijke, niet al te intelligente man die bijna per ongeluk moorden pleegt.

Vorig jaar (2019) in april werd op Imagine Film Festival de film (een publieksfavoriet) beschreven als "horrorvariant op Jiskefet" En daarmee lijkt de film vooral voor de genreliefhebber, niet voor de casuele kijker. Mijn enige puntje van kritiek op de film is dat regisseur Akin, het niet helemaal is gelukt om zijn sociale engagement mede door zijn achtergrond , achterwege te laten.

avatar van notsub
4,5
Deze film is echt in staat je met een heel naar gevoel achter te laten. Ik noem dit mede omdat het echt gebeurd is voor het gemak maar "reality horror". Het speelt zich allemaal af in de duistere krochten van de onderkant van de samenleving met met in de hoofrollen geweld, verslaving, persoonlijkheidstoornissen en allerhande perversiteiten. Dat er af en toe een lichtpuntje is biedt nog wat afwisseling, maar is eigenlijk ook wat overbodig. Fritz Honka is totaal ziek en wat er in zijn ranzig uitgeleefd appartementje zich allemaal heeft afgepeeld is nauwelijks te bevatten. Als film nadert Der Goldene Handschuh voor mij de genialiteit, zoveel walgelijkheid, gruwel en uitzichtloosheid bij elkaar is uniek.

avatar van Shadowed
3,0
Ok.

Na het zien van de trailer had ik hoge verwachtingen, maar het uiteindelijke resultaat valt dan toch helaas wat tegen. Destijds in KINO misgelopen vanwege een lange vakantie, maar dankzij de horror K.O. toch maar gekeken. Het was 1 van de filmpjes die ik graag wilde zien, maar het valt dan toch wat tegen.

Kende Fatih Akin niet als regisseur nog Jonas Dassler als acteur. Maar beide laten wel zien dat ze talent hebben. Dassler doet het vaak erg goed als moordenaar Fritz Honka en speelt een lekker goor karakter met erg geestige make-up.

Ik hoorde van links en rechts dat de film heel erg vies, goor en smerig zou zijn. En dat de gore extreem zou zijn. Maar dit is weer een film geworden waarvan de toon gewoon kil licht en daarom het geweld weleens harder wil binnenkomen.

Maar de film is voor de rest ook gewoon erg vies. Vieze sigaretten, kots en sterke drank vliegen om je oren. Het zorgt voor een regelmatig weerzinwekkende sfeer. Maar het mist toch die harde gore om een volledig harde impact na te laten. De gore was namelijk helemaal niet zo hard. Wat gezaag en wat snijden off-screen en dat was het dan wel.

Het geweld ligt qua toon wel wat harder, maar de kills zijn vaak off-screen. De regisseur bespaart je de ultiem gore beelden en laat zich vooral gaan op de smerigheid in de omgeving. Die bar ziet er bijvoorbeeld wel echt geweldig uit.

Wat de film wel mist, is betere montage. Zo'n Jeunet benadering had de film in mijn opinie echt geweldig kunnen staan. Want visueel is de film best in orde, maar het mist wat vaart. Bovendien duurt het allemaal ook wat te lang en heerst er weinig spanning rondom de moorden of het karakter Honka.

Op een gegeven moment had ik het ook wel gezien, en toen moest ik nog door 25 minuten heen. De film mist een paar memorabele momenten. Maar voor de rest wel een verzorgd filmpje met sterk acteerwerk en een vieze sfeer. Daarvoor dus nog voldoende.

avatar van Rodger
3,5
Waanzin(nig).. zo donkere sfeer, en onvoorspelbaarheid.
toch waardeer ik de hoge waardering (3.5) ***

Gast
geplaatst: vandaag om 01:15 uur

geplaatst: vandaag om 01:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.