• 8.223.991 stemmen

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 16 juli 2020

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Der Fall Collini

"A crime without a motive. A lawyer without experience. A judicial system without a memory."

In een Berlijns hotel wordt een oude industrieel vermoord. De dader, een Italiaanse automonteur, bekent de moord maar zwijgt in alle talen over zijn motief. Caspar Leinen is de jonge advocaat die de zaak aanneemt. Bij het onderzoeken van de zaak komt Caspar een van de grootste gerechtelijke schandalen in de Duitse geschiedenis tegen en een waarheid die niemand wil kennen.

imageimageimageimageimage

Fabrizio Collini

Bernhard Leinen

avatar van AniSter

AniSter

Ik ben zonder enige voorkennis aan deze film begonnen. Wat een geweldige film! En ontzettend goed dat dit onderwerp juist in een Duitse film aan de kaak wordt gesteld. Ik heb hier helemaal niets op aan te merken. Boeiend en spannend van begin tot einde en zó fantastisch neergezet. Het is alweer een hele tijd terug dat een film me zo 'gepakt' heeft. Ich bin wirklich sehr tief beeindruckt!

avatar van Rothko

Rothko

mooi dat in het licht van de geschiedenis dit soort films worden gemaakt in Duitsland. Een land wat nog steeds ondergedompeld is in een groot schuldgevoel en dat ze met dit soort films ook rechtvaardigen. Ook na de tweede wereldoorlog zijn er dus nog wetten gemaakt die misdaden aan de mensheid 'verzachten'. Heel goed dat het dan ook een Duitse film is die dit onder de aandacht brengt en het heden ten dagen verwerpt! Film is ten allen tijden geloofwaardig. Het acteerwerk is prima en we zien weer eens de secretaresse van Hitler in der Untergang.

avatar van userDook

userDook

Dacht eerst even kijken zal wel saai zijn maar is echt een goed verhaal zeker de moeite waard blijft je boeien tot de laatste minuut

avatar van missl

missl

Mooie film van Duitse maak, wel word alles redelijk snel duidelijk maar toch houdt de film de spanning vast.

avatar van Rodger

Rodger

Prachtige film, waarbij drama, en spanning bij elkaar komt.

een aanrader.

4.0 ****

avatar van JohanW1968

JohanW1968

AniSter schreef:

Ik kan me hier 100% bij aansluiten.. Echt een aanrader!

kappeuter (crew films)

Vanaf 16 juli in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Iedereen weet toch dat dit is gebasseerd op een boek. Een Duits boek.

avatar van De wind

De wind

Een op het oog lijkende 13-in-een-dozijn-film ontpopt zich tot een prachtig verhaal. Deze ontwikkeling had ik niet zijn aankomen. Prachtig.

avatar van david bohm

david bohm

Mooie en misschien ook wel belangrijke film. Het is op de keper beschouwd een rechtbankdrama en die zijn vaak weinig dynamische films, maar de uitwerking hier is van hoge kwaliteit. Acteerwerk is dik in orde, drama en nieuwe verwikkelingen worden goed gedoseerd over de speelduur en de tijd die wordt doorgebracht in de rechtszaal valt mee.

Prachtig hoe voelbaar wordt gemaakt hoe gebeurtenissen er bij mensen in kunnen hakken die door beslissingen in achterkamertjes geen gerechtigheid krijgen. Het einde is enerzijds voor mij een anti-climax, maar het slotakkoord is dan weer van grote schoonheid.

Aanrader.

avatar van afca_fanatic

afca_fanatic

Pakkend van begin tot einde. En een interessant onderwerp, helemaal omdat ik geen idee had waar de film over zou gaan, (behalve dat een jonge advocaat een moord verdachte moet verdedigen). 4.5*

avatar van wwelover

wwelover

• 2086 berichten

Erg sterke film die van begin tot eind grijpt. Wel hier en daar wat clichés (boksen en soms wat te aangedikte muziek), maar het verhaal is gewoon heel goed. Sterk geacteerd ook en mooi gefilmd.

avatar van merijn82

merijn82

Een meeslepende en boeiende film dat zonder meer. Ik vond het met name een goede film als rechtbankdrama, wanneer het klein gehouden wordt. Het thrillerachtige gedeelte en het springen in de tijd dat een beetje 'houterig' aanvoelt iets minder.

avatar van Nubis

Nubis

Twijfel erg of ik deze film 3,5* of 4* moet geven maar vind 4* toch net teveel. Het was een zeer boeiend verhaal en ik verveelde me geen moment. Toch heb ik het idee dat er meer uit had kunnen worden gehaald op de een of andere manier. Het was enigszins voorspelbaar, ik vond de personages van de tegenpartij (Johanna en Mattinger) redelijk irritant en het verhaal liep soms niet helemaal lekker. Verder een aangrijpend verhaal en kijkt ‘fijn’ weg. Jammer dat ik de film geen 7,5 kan geven.

avatar van pu_ly62

pu_ly62

Spannend rechtbankdrama, bleef spannend tot op het eind, voldoende vaart erin. zeker 4 sterren, weet echter niet hoe ik die hier moet waarderen

avatar van Jo1990

Jo1990

Ik weet echt niet waar deze film nog beter had kunnen zijn. Het werd per minuut steeds meeslepender. 5 sterren.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Hele goede film zeg, zo dan! Je blijft je dingen afvragen totdat alles duidelijk wordt en dat is echt sterk gedaan. Hele mooie muziek ook.

avatar van Lewis-06

Lewis-06

hele sterke film. is dit waargebeurd?

avatar van mrklm

mrklm

De net afgestudeerde advocaat Caspar Leinen [Elyas M'Barek] krijgt bij toeval een zaak aangewezen waarbij hij de verdediging op zich moet nemen van de moordenaar van de 84-jarige Hans Meyer [Manfred Zapatka], een man die tijdens Caspars jeugd een vaderfiguur was. Ondanks de mogelijke belangenverstrengeling neemt hij toch de verdediging op zich van Fabrizio Collini [Franco Nero], die de moord heeft bekend maar zwijgt over zijn motief. Daardoor komt Caspar lijnrecht tegenover zijn jeugdvriendin Johanna [Alexandra Maria Lara], de kleindochter van Hans Mayer te staan. Bovendien neemt zijn mentor Prof. Dr. Richard Mattinger [Heiner Lauterbach] de rol van openbare aanklager op zich. Zonder medewerking van zijn cliënt probeert Caspar uit alle macht meer te weten te komen over diens verleden en doet daarbij ontdekkingen die een volledig ander licht op de zaak werpen.

Een nodeloos gecompliceerd plot en de weinig subtiele regie van Marco Kreuzpainter, die vooral in de de flashbacks en de finale alle clichés in de strijd gooit om emotie bij de kijker op te roepen, alsmede de stereotiepe vertolking van Lauterbach als de hooghartige aanklager, doen afbreuk aan een relevant stuk Duitse gerechtelijke geschiedenis. Franco Nero maakt echter grote indruk als de zwijgzame aangeklaagde die een groot geheim tracht te verbergen, vooral wanneer hij zijn stoïcijnse masker laat vallen. Maar de tekortkomingen van dit historische rechtbankdrama resulteren in een dramatische impact die eerder gelijk is aan die van een gemiddelde aflevering van Perry Mason dan van bijvoorbeeld Judgment at Nuremberg (1961) of 12 Angry Men (1957).

avatar van Movieman42

Movieman42

Mooie film. Ik begin de Duitse cinema steeds meer te waarderen. Zag vorig jaar Ballon en das sweigende klassenzimmer, ook mooie films. Ook deze film wist mij vanaf het eerste begin te boeien. Dapper om hun eigen recht systeem aan de kaak te stellen. Aanrader!

avatar van HK Senator

HK Senator

Prachtfilm die iets minder traag had gekund maar dat is slechts een detail.

avatar van HK Senator

HK Senator

pu_ly62 schreef:

Als je ingelogd bent kun je bij "mijn stem", rechts boven, je eigen cijfer geven.

avatar van Boenga

Boenga

• 2046 berichten

De Music Box, een kortfilm met Laurel en Hardy, niet meegerekend, was het lang gelden dat ik nog eens 5 sterren aan een film gaf. deze keer zijn het er twee op enkele dagen tijd.

Traag maar heel meeslepend en boeiend. Valt geen moment stil.

Geweldige acteurs.

En een harde confrontatie met met feiten die zich ruim 20 jaar na het einde van de tweede wereldoorlog afspeelden.

Boek was al erg goed, de film ook. Aanrader.

avatar van Frank Slade

Frank Slade

het gebeurt niet zo vaak dat ik stil wordt van een Duitse film, laatste was Der Hauptmann. Die greep me flink aan, maar niet in vergelijking met deze film. Kreeg er gewoon koude rillingen van over mijn rug. Zeer indrukwekkende film, met prima cast en goede soundtrack. Een aanrader.

BBarbie

Met enige regelmaat verschijnen bij onze oosterburen films over de politieke en/of justitiële worsteling van Duitsland met het naziverleden. Vaak gaan die films over kopstukken die tijdens het Wirtschaftswunder op enigerlei wijze carrière hebben gemaakt, ongeacht hun verleden tijdens de oorlog.

Deze film past ook in dat rijtje. Hij begint wat stroperig, maar gaandeweg krijgt het verhaal meer vlees om de botten en de ontknoping is best heftig, zoals zo vaak. Een goede film, die allengs boeiender wordt.

scorsese

Goeie film over een advocaat die een moordenaar verdedigd terwijl hij een connectie heeft met het slachtoffer. Een goed verhaal dat onderhoudend blijft omdat het motief van de dader lange tijd een mysterie blijft. Een sollide rechtbankfilm die tegen het einde met toch wat onnodige (maar geen slechte) wendingen komt.

avatar van De filosoof

De filosoof

Degelijk maar ook wat clichématig rechtbankdrama met een jonge advocaat die door een ongebruikelijke wijze van opereren de waarheid op het spoor komt en besluit een makkelijke deal af te wijzen ten gunste van die waarheid maar ook ten gunste van de gerechtigheid waarvan het gebrek omvattender blijkt dan deze moordzaak. In feite blijkt de film een vehikel voor een kritiek op de Dreher-wet uit 1968 die de Duitse oorlogsmisdadigers van elke strafvervolging ontsloeg, welk stukje geschiedenis interessant is maar dat de film voor mij niet boeiender maakte.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Der Fall Collini stond al eventjes op mijn lijst. Het is een rechtbankdrama waarbij de verdachte duidelijk de dader is, maar waarbij enig motief ontbreekt. Noch de kijker, noch de personages in de film krijgen tot het einde de ware toedracht te horen waarom de zakenman werd vermoord. Het houdt je als kijker de hele tijd bezig. En eigenlijk had ik moeten beseffen dat een Duits draaiende film met een onduidelijk verleden vaak refereert naar de gruwelen uit WOII.

Wel wat eigenaardig dat de advocaat van de verdachte sterke banden had met het slachtoffer. Zowat de grootste smet op de film, want voor de rest ziet het er prima uit als je houdt van rechtbankdrama's. Prima montage ook waarbij vaak met flashbacks naar het verleden wordt gegaan. De afwisseling met de rechtbank was hierbij geslaagd.

Ik zat volledig in de film. Ook de acteerprestaties waren op niveau. De ontknoping was misschien wat technisch - zie de getuigenis van de andere advocaat - maar daarom nog niet minder boeiend. Voor mij zwevend tussen 3,5* en 4,0*.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Zeer pakkende film die me vanaf het begin tot het einde vast pakte een niet meer losliet. Alhoewel het wel vrij voorspelbaar is wat er zo een beetje is gebeurd drukte dat voor mij de spanning niet. Erg goed geacteerd, erg mooi geschoten, erg mooi verteld. Top film van Duitse makelij. Vier sterren.

avatar van De Klauw

De Klauw

Dit verhaal is niet echt gebeurd terwijl het wel de air heeft echt gebeurd te zijn. Dat zou men wel duidelijker mogen vermelden bij dit soort films. Zeker in tijde van fake news. Al bij al een vermakelijke film, echter de aanklacht op de rechtsysteem is te gemakkelijk en er zijn te veel toevalligheden. Zoals dat net die Leinen advocaat moet zijn van de moordenaar van zijn 'tweede vader' en dat hij dat aanvankelijk niet zou doorhebben.

Ik heb me ook wat verdiept in die Dreher-wet en het is niet zo dat die speciaal met het doel opgemaakt is om Nazi's vrijuit te doen gaan. Blijkbaar wisten vele parlementsleden zelfs niet eens dat dat het gevolg zou zijn. Overigens, zelfs als het niet als doodslag gezien werd maar als moord zou het ook verjaren in 1979 (waarbij de termijn trouwens al verlengd was, want volgens de oude Duitse wetten zou zelfs moord ook al na 20 jaar verjaren en hadden dit soort misdrijven dus ook niet vervolgd kunnen worden). Verjaring als juridisch principe (want het bestaat uiteraard ook los de Nazi-misdrijven) onrechtvaardig beschouwen zijn is te gemakkelijke kritiek. Verjaring bestaat met een reden: namelijk omdat voor zaken die zo lang geleden zijn het moeilijk is om nog exact te weten hoe het zat. Kortom: de film is veel te eenzijdig, waarbij weeral de verdedigers van de rechtsstaat als vijanden voorgesteld worden.

avatar van depri83

depri83

Goede film die echter op sommige punten wat mij betreft een beetje over the top is, de scènes in de boksring zijn wel erg metaforisch en de slotscène ronduit kitsch. Buiten dat een uitstekende film. 3,5/4*