Der Fall Collini (2019)

Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Marco Kreuzpaintner
met Elyas M'Barek, Alexandra Maria Lara en Heiner Lauterbach

In een Berlijns hotel wordt een oude industrieel vermoord. De dader, een Italiaanse automonteur, bekent de moord maar zwijgt in alle talen over zijn motief. Caspar Leinen is de jonge advocaat die de zaak aanneemt. Bij het onderzoeken van de zaak komt Caspar een van de grootste gerechtelijke schandalen in de Duitse geschiedenis tegen en een waarheid die niemand wil kennen.

avatar van AniSter
Ik ben zonder enige voorkennis aan deze film begonnen. Wat een geweldige film! En ontzettend goed dat dit onderwerp juist in een Duitse film aan de kaak wordt gesteld. Ik heb hier helemaal niets op aan te merken. Boeiend en spannend van begin tot einde en zó fantastisch neergezet. Het is alweer een hele tijd terug dat een film me zo 'gepakt' heeft. Ich bin wirklich sehr tief beeindruckt!

mooi dat in het licht van de geschiedenis dit soort films worden gemaakt in Duitsland. Een land wat nog steeds ondergedompeld is in een groot schuldgevoel en dat ze met dit soort films ook rechtvaardigen. Ook na de tweede wereldoorlog zijn er dus nog wetten gemaakt die misdaden aan de mensheid 'verzachten'. Heel goed dat het dan ook een Duitse film is die dit onder de aandacht brengt en het heden ten dagen verwerpt! Film is ten allen tijden geloofwaardig. Het acteerwerk is prima en we zien weer eens de secretaresse van Hitler in der Untergang.

Dacht eerst even kijken zal wel saai zijn maar is echt een goed verhaal zeker de moeite waard blijft je boeien tot de laatste minuut

avatar van missl
Mooie film van Duitse maak, wel word alles redelijk snel duidelijk maar toch houdt de film de spanning vast.

avatar van Rodger
Prachtige film, waarbij drama, en spanning bij elkaar komt.
een aanrader.
4.0 ****

AniSter schreef:

Ik kan me hier 100% bij aansluiten.. Echt een aanrader!

Vanaf 16 juli in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

Iedereen weet toch dat dit is gebasseerd op een boek. Een Duits boek.

avatar van De wind
Een op het oog lijkende 13-in-een-dozijn-film ontpopt zich tot een prachtig verhaal. Deze ontwikkeling had ik niet zijn aankomen. Prachtig.

avatar van david bohm
Mooie en misschien ook wel belangrijke film. Het is op de keper beschouwd een rechtbankdrama en die zijn vaak weinig dynamische films, maar de uitwerking hier is van hoge kwaliteit. Acteerwerk is dik in orde, drama en nieuwe verwikkelingen worden goed gedoseerd over de speelduur en de tijd die wordt doorgebracht in de rechtszaal valt mee.
Prachtig hoe voelbaar wordt gemaakt hoe gebeurtenissen er bij mensen in kunnen hakken die door beslissingen in achterkamertjes geen gerechtigheid krijgen. Het einde is enerzijds voor mij een anti-climax, maar het slotakkoord is dan weer van grote schoonheid.
Aanrader.

avatar van afca_fanatic
Pakkend van begin tot einde. En een interessant onderwerp, helemaal omdat ik geen idee had waar de film over zou gaan, (behalve dat een jonge advocaat een moord verdachte moet verdedigen). 4.5*

avatar van wwelover
Erg sterke film die van begin tot eind grijpt. Wel hier en daar wat clichés (boksen en soms wat te aangedikte muziek), maar het verhaal is gewoon heel goed. Sterk geacteerd ook en mooi gefilmd.

Een meeslepende en boeiende film dat zonder meer. Ik vond het met name een goede film als rechtbankdrama, wanneer het klein gehouden wordt. Het thrillerachtige gedeelte en het springen in de tijd dat een beetje 'houterig' aanvoelt iets minder.

Twijfel erg of ik deze film 3,5* of 4* moet geven maar vind 4* toch net teveel. Het was een zeer boeiend verhaal en ik verveelde me geen moment. Toch heb ik het idee dat er meer uit had kunnen worden gehaald op de een of andere manier. Het was enigszins voorspelbaar, ik vond de personages van de tegenpartij (Johanna en Mattinger) redelijk irritant en het verhaal liep soms niet helemaal lekker. Verder een aangrijpend verhaal en kijkt ‘fijn’ weg. Jammer dat ik de film geen 7,5 kan geven.

Spannend rechtbankdrama, bleef spannend tot op het eind, voldoende vaart erin. zeker 4 sterren, weet echter niet hoe ik die hier moet waarderen

Ik weet echt niet waar deze film nog beter had kunnen zijn. Het werd per minuut steeds meeslepender. 5 sterren.

Hele goede film zeg, zo dan! Je blijft je dingen afvragen totdat alles duidelijk wordt en dat is echt sterk gedaan. Hele mooie muziek ook.

hele sterke film. is dit waargebeurd?

avatar van mrklm
De net afgestudeerde advocaat Caspar Leinen [Elyas M'Barek] krijgt bij toeval een zaak aangewezen waarbij hij de verdediging op zich moet nemen van de moordenaar van de 84-jarige Hans Meyer [Manfred Zapatka], een man die tijdens Caspars jeugd een vaderfiguur was. Ondanks de mogelijke belangenverstrengeling neemt hij toch de verdediging op zich van Fabrizio Collini [Franco Nero], die de moord heeft bekend maar zwijgt over zijn motief. Daardoor komt Caspar lijnrecht tegenover zijn jeugdvriendin Johanna [Alexandra Maria Lara], de kleindochter van Hans Mayer te staan. Bovendien neemt zijn mentor Prof. Dr. Richard Mattinger [Heiner Lauterbach] de rol van openbare aanklager op zich. Zonder medewerking van zijn cliënt probeert Caspar uit alle macht meer te weten te komen over diens verleden en doet daarbij ontdekkingen die een volledig ander licht op de zaak werpen.

Een nodeloos gecompliceerd plot en de weinig subtiele regie van Marco Kreuzpainter, die vooral in de de flashbacks en de finale alle clichés in de strijd gooit om emotie bij de kijker op te roepen, alsmede de stereotiepe vertolking van Lauterbach als de hooghartige aanklager, doen afbreuk aan een relevant stuk Duitse gerechtelijke geschiedenis. Franco Nero maakt echter grote indruk als de zwijgzame aangeklaagde die een groot geheim tracht te verbergen, vooral wanneer hij zijn stoïcijnse masker laat vallen. Maar de tekortkomingen van dit historische rechtbankdrama resulteren in een dramatische impact die eerder gelijk is aan die van een gemiddelde aflevering van Perry Mason dan van bijvoorbeeld Judgment at Nuremberg (1961) of 12 Angry Men (1957).

avatar van Movieman42
Mooie film. Ik begin de Duitse cinema steeds meer te waarderen. Zag vorig jaar Ballon en das sweigende klassenzimmer, ook mooie films. Ook deze film wist mij vanaf het eerste begin te boeien. Dapper om hun eigen recht systeem aan de kaak te stellen. Aanrader!

avatar van HK Senator
Prachtfilm die iets minder traag had gekund maar dat is slechts een detail.

avatar van HK Senator
pu_ly62 schreef:

Als je ingelogd bent kun je bij "mijn stem", rechts boven, je eigen cijfer geven.

avatar van Boenga
De Music Box, een kortfilm met Laurel en Hardy, niet meegerekend, was het lang gelden dat ik nog eens 5 sterren aan een film gaf. deze keer zijn het er twee op enkele dagen tijd.

Traag maar heel meeslepend en boeiend. Valt geen moment stil.

Geweldige acteurs.

En een harde confrontatie met met feiten die zich ruim 20 jaar na het einde van de tweede wereldoorlog afspeelden.

Boek was al erg goed, de film ook. Aanrader.

avatar van Frank Slade
het gebeurt niet zo vaak dat ik stil wordt van een Duitse film, laatste was Der Hauptmann. Die greep me flink aan, maar niet in vergelijking met deze film. Kreeg er gewoon koude rillingen van over mijn rug. Zeer indrukwekkende film, met prima cast en goede soundtrack. Een aanrader.