The Painted Bird (2019)

Tsjechië / Oekraïne / Slowakije
Drama / Oorlog

geregisseerd door Václav Marhoul
met Petr Kotlár, Stellan Skarsgård en Udo Kier

1943. Ergens in Oost-Europa verblijft een jongen bij zijn tante, Martha. Als Martha overlijdt moet hij het alleen zien te redden in de wereld, maar vanwege zijn joodse uiterlijk kan hij nooit lang verblijven in de Slavische dorpjes, waar bijgeloof en vooroordelen gemeengoed zijn. Hij reist van dorp tot dorp en komt in meerdere vaak levensbedreigende situaties terecht.

avatar van Querelle
Op imdb staat dat er Tsjechisch en Russisch wordt gesproken, maar ik heb uit andere bronnen begrepen dat het gaat om een kunstmatige taal: Het Interslavisch.
Heel erg benieuwd naar in ieder geval. Het boek was best heftig.

avatar van Querelle
Hier kijk ik al meer dan een jaar naar uit.

avatar van ArnoldusK
Vijf sterren in The Guardian...

avatar van Querelle
Ik vroeg me al af hoe Marhoul een aantal moeilijk te verteren, ranzige details uit het boek ging verfilmen..
Ik lees nu over talloze weglopers tijdens screenings.

avatar van Zandadder
Querelle schreef:

Inderdaad. Benieuwd of de regisseur ballen heeft en ver durft te gaan.

avatar van Gish
Mijn favoriete boek (5 x gelezen) eindelijk als film te zien. Halve zaal in Venetie liep weg door de gruwelijkheden, maar de kenners van het boek weten natuurlijk beter.
Een film om naar uit te zien. Alleen al die trailer is om van te smullen.

avatar van Basto
Ben erg benieuwd naar deze. Is er een release gepland?

avatar van Koekebakker
Er is nog geen datum gepand, maar de film is wel aangekocht door September Film.

Op de website van filmtheater Hilversum staat deze film eind november op de planning om gedraaid te worden.

avatar van Koekebakker
Dat is niet de normale release, die is 'to be announced'. Kan zijn dat het nog op hun site stond naar aanleiding van een vroege streefdatum. Of het is een voorpremiere, wellicht in kader van een film&literatuur-reeks of iets dergelijks.

Vanaf 30 april in de bioscoop (September Film Distribution)
EDIT: release uitgesteld

avatar van schumacher
Zeer rauwe film maar ook een sterke film.
De kleine moet veel aanzien en ook zelf mee maken en veelal nooit in positieve zin.

Wat de film is is het ene erge na het andere, van onschuldige dieren afmaken of een gruwelijke dood laten sterven tot mensen afmaken of veel pijn aandoen tot zelfs verkrachting van een minderjarige en ga zo maar door. Hier en daar eens een klein vleugje menselijkheid van bepaalde personages maar voor de rest........een zeer rauwe en harde film.

Ik denk niet dat iedereen deze film graag zal zien.
Het is toch een speciaal filmpke.

avatar van james_cameron
Bizarre surrealistische oorlogsfilm, waarin een zwijgzaam jongetje een mythische reis maakt door het bezette Oost-Europa van WOII. Zijn vele ontmoetingen resulteren doorgaans in nare toestanden als seksueel misbruik, verminking, moord en allerlei andere vrolijke zaken. Het gaat er derhalve niet zachtzinnig aan toe, al wordt één en ander wel verrassend smaakvol en subtiel in beeld gebracht. Visueel is de film overigens absoluut indrukwekkend, met verpletterend mooi zwart/wit camerawerk. De door het leven getekende kop van Udo Kier heeft er nog nooit zo expressief uitgezien. Maar met een speelduur van bijna drie uur is deze verder grotendeels plot- en dialoogloze film een behoorlijk taaie zit.

Het prachtige en frisse zwart-wit is een verademing als een wonderlijk contrast wanneer je ondertussen
overvloedig wordt onthaald op gruwelheden in alle soorten en maten. Het camerawerk ook
geregeld, met name bij een massaslachting, formidabel. Het arme joch maakt, van de regen in de drup,
nogal wat mee, en de film roept tot op zekere hoogte associaties op met Idi I Smotri. Met bekende
namen als Stellan Skarsgard, Udo Kier, Harvey Keitel en Barry Pepper waarvan de laatste wellicht
stiekem getypecast als scherpschutter wat hij nl. ook speelde in Saving Private Ryan.
Bij mij geldt uiteindelijk ook dat de film toch wat te lang duurde, bij een weliswaar boeiend maar
ook nogal eenzijdig verhaal en wordt het op den duur vooral nogal een opsomming van akeligheden
die de hoofdrolspeler moet ervaren. Evenwel mede dankzij het fraaie visuele tot aan het einde toe genoten van deze heavy film. Toch weer zo'n typische Oostblok oorlogsfilm die op bizondere wijze
weet te imponeren.