• 8.227.990 stemmen

The Painted Bird (2019)

Drama / Oorlog | 169 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titels: Nabarvené Ptáce / Pomalované Vtáca / Розфарбований птах / Пофарбоване пташеня

Oorsprong: Tsjechië / Slowakije / Oekraïne

Geregisseerd door: Václav Marhoul

Met onder meer: Petr Kotlar, Stellan Skarsgård en Udo Kier

Oorspronkelijke taal: Tsjechisch

Releasedatum: 15 oktober 2020

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over The Painted Bird

"Light is visible only in the dark"

1943. Ergens in Oost-Europa verblijft een jongen bij zijn tante, Martha. Als Martha overlijdt moet hij het alleen zien te redden in de wereld, maar vanwege zijn joodse uiterlijk kan hij nooit lang verblijven in de Slavische dorpjes, waar bijgeloof en vooroordelen gemeengoed zijn. Hij reist van dorp tot dorp en komt in meerdere vaak levensbedreigende situaties terecht.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van alugana

alugana

Ik kreeg vooral zin om 'kom en zie ' nog eens te bekijken. Als tegengewicht voor de teleurstelling die deze film was. Af en toe zijn er ingrepen in het verhaal om de stap van boek naar film te maken, dat stoorde helemaal niet. Misschien klinkt dit vreemd maar ik vond de film te soft, te gladjes. Mooie beelden zijn niet voldoende om diepgang in een film te brengen. Daar waar het boek het ritme gebruikt als manier om de afstomping, trauma's, van het jongetje te tonen, toont de film wat indrukken en oppervlakkig wat gebeurtenissen. Daardoor wordt het een lange, soms wat saaie zit. In drie uur kan je het boek haast lezen, de meerwaarde van deze verfilming gaat aan mij voorbij. Er is geen extra laag, dimensie, verwerking. Het is haast interessanter om een interview met de regisseur te lezen over de verfilming dan de film zelf te kijken.

avatar van Duiv

Duiv

Beetje te veel ellende De film is stemmig in zwartwit met lange shots en weinig dialoog en ontbreekt muziek dat maakt de fim nog trager.

Denk niet dat die voor de gruwelen in

Oosteuropa ren tijde van tweede wereldoorlog staat. Het boek waarop film gebaseerd is is geheel fictie al bracht de schrijver het als autobiografisch. Sterker nog hele delen van het boek bleken later plagiaat te zijn.

De gruwelheden die ik hier wr niet ga beschrijven, zeggen meer over de zieke perverse geest vd schrijver dan dat het een oorlogsdocument is

avatar van notsub

notsub

Dit was zeker de beste film, die ik sinds lange tijd zag. Direct is duidelijk dat dit iets "anders" is dan wat gebruikelijk is. De zwart/wit beelden zijn langzaam, maar gewoon erg mooi. De troosteloosheid van de film wordt er alleen maar sterker door. Vrolijk wordt The Painted Bird namelijk nooit, de verschillende hoofdstukken blinken uit in een het tonen van de rauwe mens in slechte tijden. De arme jongen krijgt het zwaar te verduren in zijn zoektocht naar geborgenheid gedurende de oorlog. Wat hij vindt is koude haat, vernederingen, misbruik, meestal expliciet in beeld gebracht. Dat levert enorm intense beelden op, die tonen hoe beestachtig en primitief mensen onder die omstandigheden handelen. Opvallend is de ook de grote rol van dieren in deze film. Het is jammer dat de impact door de lengte naar het einde wat afneemt. De maker lijkt te denken: welke kwelling kunnen we nog meer loslaten op deze jongen? Maar dat lijkt te gebeuren zonder dat het in dienst van het grote verhaal staat. Maar veel meer kritiek heb ik niet, deze traag voort walsende martelgang gaat door merg en been.

avatar van YUER

YUER

ellende tot eind ..... wat een kind allemaal overleef oorlog armoede verkrachting strontput effectief film toont hoe achterlijk de mensheid is nu nog altijd /

avatar van Zakkie

Zakkie

Als dit nou waargebeurd was geweest dan was had dit een indrukwekkende film kunnen zijn. Nu is het een gewoon een opeenstapeling van narigheden in verschillende hoofdstukken die eigenlijk totaal los staan van elkaar. De eerste paar keren denk je nog 'wat heftig' en zit je geboeid verder te kijken, maar op een gegeven moment ben je wel klaar met deze fictie. Ik heb niets tegen trage films, maar in dit geval merkte ik dat ik snel was afgeleid. Gedurende de film ook geen band opgebouwd met de personen, zelfs niet met de jongen.

Deze film krijgt een ruime 3.5, maar dat snap ik echt niet. Ik heb haast het idee dat mensen nog denken dat dit een autobiografisch verhaal is. Als je deze gedachte loslaat dan blijft er eigenlijk een holle film over waarbij de nadruk ligt op geweld en vernedering. Ik zal de laatste zijn die iemand afkraakt op zijn oordeel, maar deze film was dan gewoon niet aan mij besteed.

avatar van jac25

jac25

Eindelijk kan ik ook een keer zeggen: "ik vond het boek beter".

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

The ugly face of mankind.

Oorlogshorror The Painted Bird werd meteen al bij uitkomst veelvuldig vergeleken met Come And See, een nachtmerrie achtige film die ik inmiddels twee keer gezien heb en waar ik net zo vaak slecht van geslapen. Die indruk maakt The Painted Bird niet, maar stof tot nadenken geeft de film wel vanwege het getoonde, maar ook vanwege de spraakmakende geschiedenis achter het gelijknamige boek van Jerry Kosinski die aanvankelijk beweerde dat het boek autobiografische was. Grondig onderzoek deed blijken dat de jonge Kosinski uitermate goed veilig zat tijdens de oorlog. Dan zijn er de beschuldigingen van plagiaat om nog maar te zwijgen van zijn zelfmoord. Een vlucht van alle beschuldigingen of writersblock zoals er op een afscheid briefje gekrabbeld stond...

De film zelf is een aaneenschakeling van zwaarmoedige en grove gebeurtenissen die niet half zo vaak gericht zijn op de jongen als wel andere mensen in de omgeving. Een droef beeld van het zware leven in het algemeen in die tijd komt maar voren, de mensen hadden ontstellend weinig in die tijd, zeg maar gerust armoedig, en de meeste dingen werden benaderd vanuit een kil soort logica qua gebruik en overleven. Voeg hier geloof, angst, sadisme en vooral misbruik uit een soort dierlijke behoeftes aan toe en je denkt de mens uit de steentijd te hebben, maar nee het is toch echt minder lang geleden.

Het geheel wordt op een uitermate sfeervolle manier gebracht met uitstekende acteerprestaties van bijvoorbeeld de jonge Petr Kotlar. Zwaarmoedig en mistroostig zijn enkele woorden die zo het eerste half uur te binnen schieten. Toch is daar ook een bevreemdend soort fascinatie verderop in de film over het merkwaardig soort beest genaamd de mens die zich hoofdzakelijk van zijn slechtste kant laat zien. Grof zijn de verschillende martelingen en gebeurtenissen, tevens ook het nare gedrag tegen dieren. En waar deze bijna onwerkelijke prent alleen er op uit lijkt te choqueren zit er toch een ontzettend interessante boodschap in de term 'de geverfde vogel'. Wat is de mens wraakzuchtig, intolerant en de mens lijkt ondanks al zij intelligentie dichterbij de dieren te staan dan gedacht. Een soortgenoot die niet meer als zodanig wordt herkend wordt gepest, aangevallen en zo nodig gedood, en toeschouwers accepteren het of lachen er zelfs om. En leren we er iets van? Evolueert de mens verder? Mwoah...

Het zwijgzame The Painted Bird lijkt af te stoten maar met al deze informatie toch ook aan te trekken. Aan het niveau Come And See komt The Painted Bird niet toe, en de film afserveren omdat de achtergrond van het verhaal een leugen is vind ik ook onzin, een goede blik in die spiegel en haast psychologische studie blijkt het wel, en mijn interesse voor het boek die als beter beschouwd wordt is ook gewekt. Ik las ooit de quote; ' de mens is in staat van zoveel wreedheid als hij bedenken kan,' en die spreuk blijkt maar al te waar.

avatar van Phantasm

Phantasm

De hele film is dan wel in het zwart/wit, maar ik vond het de moeite waard om deze te bekijken al is het een lange zit. Heb me hier geen moment mee verveeld. Je zal dit als jongetje allemaal maar moeten meemaken. Het jongetje speelt het trouwens voortreffelijk.