The Painted Bird (2019)

Alternatieve titels: Nabarvené Ptáce | Pomalované Vtáca | Розфарбований птах | Пофарбоване пташеня

Tsjechië / Slowakije / Oekraïne
Drama / Oorlog

geregisseerd door Václav Marhoul
met Petr Kotlár, Stellan Skarsgård en Udo Kier

1943. Ergens in Oost-Europa verblijft een jongen bij zijn tante, Martha. Als Martha overlijdt moet hij het alleen zien te redden in de wereld, maar vanwege zijn joodse uiterlijk kan hij nooit lang verblijven in de Slavische dorpjes, waar bijgeloof en vooroordelen gemeengoed zijn. Hij reist van dorp tot dorp en komt in meerdere vaak levensbedreigende situaties terecht.

• Vanaf 15 oktober in de bioscoop

avatar van AmazingPP
Wat een indrukwekkende film. Ik ben diep onder de indruk. Wat speelt dat joch een fantastische rol. Vanaf het eerste moment sluit je hem in je hart en dat komt voornamelijk door zijn ogen, die dan ook in de film heel vaak extra belicht worden. Dat de film in zwart wit geschoten is geeft de film alleen maar meer kracht. Prachtige beelden en uitmuntend camerawerk. Het zal niet ieders ding zijn, maar voor mij verdient deze film vijf sterren.

avatar van umbra
Wow wat een bijzonder indrukwekkende film is me dit. Heerlijk (g)rauwe film die zich afspeelt in een al even (g)rauwe periode, nl WOII. De film bevat veel harde, gewelddadige en misselijkmakende handelingen en gebeurtenissen, maar alles wordt net niet zo expliciet gebracht, dat het echt mega smerig wordt en de exploitation-tour zou opgaan. Het zwart-witte beeld, daar had ik eerst wat schrik voor, dat dit ging tegenvallen, omdat ik eigenlijk weinig heel oude films zie en heb gezien en je prachtig Dolby vision en 4k gewend bent, maar het tegendeel was waar, het past perfect bij deze film en is gewoon een meerwaarde, prachtig camerawerk in het algemeen. Film slaat meteen toe, met een gewelddadige scène en lanceert je voor een pikzwarte toch door het Slavische landschap vol menselijk verderf. Petr Kotlár als Joska speelt zijn rol FABULEUS, echt wereldklasse. Je voelt je van begin tot eind, één met dit jongetje. En het feit dat dit gedrag vd mens pure realiteit was en is, maakt het allemaal des te weerzinwekkender. Alles is ook mooi opgedeeld, bij wie de jongen nu gaat vertoeven en de lange speelduur is nooit een issue, integendeel, deze film steekt zo sterk ineen, dat deze makkelijk een kleine 3u kan hebben. Dit zijn zo van die uitzonderlijke films, die na het kijk nog blijven nazinderen en die toch echt iets met ne mens doen.
Voor de rest niet gekend met deze Tsjechische regisseur Václav Marhoul, toch eens door z'n ander werk bladeren en z'n toekomstig werk in het oog houden.
Dikke 10/10 voor dit meesterwerk.

Indrukwekkende film over een jongen die heel wat meemaakt. Het eerste uur speelt zich af op het platteland en heeft een middeleeuwse sfeer vol armoede en bijgeloof; daarna blijkt de film toch in de moderne wereld af te spelen als de Duitsers en de Tweede Wereldoorlog hun intrede doen, maar enig verschil maakt dat eigenlijk niet want de thematiek van barbarij, geweld en (vrouwelijke!) wellust blijft identiek (waarbij overigens de communisten niet minder wreed en gewelddadig zijn dan de nazi’s). Wellicht heeft de film aldus een boodschap dat de mens c.q. het leven inherent gewelddadig is, dat we altijd geneigd zijn de duivel in de ander te zien, dat we zondig zijn, dat de wereld vol vuiligheid zit of dat uit geweld alleen meer geweld voortkomt.

Maar bovenal bestaat de film uit een stuk of tien (ik ben de tel kwijtgeraakt) nogal separate miniverhalen, omdat elk nieuw verhaal of hoofdstuk weer ergens anders afspeelt met andere hoofdpersonen (naast de jongen) en ook een eigen afronding heeft, welke verhalen sterk doen denken aan losse sprookjes maar die tegelijkertijd wel een excessieve maar niet een geheel onrealistische werkelijkheid tonen. De film is ietwat traag zodat de film heel lang duurt, maar de verhalencyclus blijkt een heuse moderne Odyssee, waarbij de jongen na de vele omzwervingen en avonturen weer thuis komt en daarmee ook z’n identiteit terugvindt (en die identiteit kan men in verband brengen met de ‘geverfde vogel’ uit de titel), hetgeen de epische lengte – naast het feit dat de kwaliteit van de verhalen constant is zodat een selectie moeilijk te maken is – rechtvaardigt.

PS. De bioscoop vermeldt dat de film uitsluitend toegankelijk is voor bezoekers van 18 jaar en ouder (en menig recensent waarschuwt op vergelijjkbare wijze voor deze ‘shockfilm’ die boordevol gruwelijk geweld zou zitten), hetgeen wat vreemd is want de film bevat in het geheel geen expliciet geweld of seks (zelfs de dieren worden er niet echt mishandeld). Zoals gezegd zijn de verhalen een soort sprookjes of mythologie die altijd al gewelddadige elementen als hun kern hebben gehad, maar die in mijn tijd zelfs aan kinderen werden voorgelezen! Ikzelf genoot als kind zelfs van sprookjes en ik kan getuigen dat ze mij geen trauma hebben bezorgd (zelfs niet toen mij werd verteld hoe Roodkapje werd opgegeten door de wolf of hoe Hans en Grietje werden vetgemest om te worden opgegeten door een heks), zodat ik het overdreven vind om dergelijke sprookjes, waartoe ook deze ‘gewelddadige’ film behoort, alleen geschikt te achten voor personen van 18 jaar en ouder.

avatar van wibro
Non stop bijna drie uur ellende. Tja, je moet er voor in de stemming zijn en dat was ik nu niet bepaald. Had deze film daarom beter nu niet moeten gaan bekijken, zeker niet omdat dat hele corona gedoe waarmee we elke dag geconfronteerd worden mij nu ook niet bepaald in een vrolijke stemming brengt. Slecht is de film natuurlijk niet, maar het duurde wel allemaal erg lang en ik vond het ook niet bepaald interessant wat ik allemaal voorgeschoteld kreeg. Al die dorps- en plattelandsellende waarmee je geconfronteerd werd. ja, ik geloofde het op een gegeven moment wel. Film moest het voor mij daarom helemaal hebben van die scènes waarin je direct met de oorlog geconfronteerd werd. Die waren zonder meer erg sterk.

Waarom is er nav plagiaat, zeer omstreden, leugenachtige boek überhaupt een film gemaakt? De schrijver, Koczinski, heeft altijd geveinsd dat dit autobiografisch was. Uit historisch onderzoek bleek van niet. K. heeft die gruwelen niet meegemaakt.
Ook erg onwaarschijnlijk dat een kind deze enorme opeenstapeling van hypertrofische ellende kan doorstaan.

avatar van marsie
Martin Minderaa schreef:
heb je de film wel gezien om hem met een halve ster te beoordelen?

avatar van SturyNijmegen
Martin Minderaa schreef:

Boeken worden altijd verfilmd, of ze nou wel of niet verzonnen of omstreden zijn door schrijvers die soms uit hun duim zuigen. Deze film is , net zoals het boek, gebaseerd op WO II en de Jodenvervolging en daar is niets geveinst of omstreden aan, de film is heel goed uitgewerkt door de regisseur en het zou best (deels) waar gebeurd kunnen zijn als je nagaat dat Joodse ouders hun kinderen bij familie of anderen onderbrachten. Ik zou dat boek vergeten als ik jou was, Kosinsky heeft meer boeken geschreven "Cockpit " was mijn favoriet en ik zou je deze willen aanraden zodat je misschien een ander beeld krijgt van deze bijzondere schrijver.

avatar van SturyNijmegen
De film is een lange zit, maar verveelde mij helemaal niet en dat komt voornamelijk door het joch die veel sympathie oproept , aandoenlijk is en alles overleeft.
Steeds zijn er weer nieuwe episodes en verhalen , genoemd naar de namen van de personages waar de jongen mee te maken krijgt, deze episodes zijn bijzonder goed gefilmd , vaak lange shots, en in zwart wit waardoor de sfeer en de beelden je zeer overtuigend terugbrengen naar WO II Oost Europa.
De jongen maakt wat mee aan vernederingen, extreem geweld, misbruik, kou, etc. maar hij lijkt er alleen maar sterker door te worden zodat hij uiteindelijk een soldaat word van het rode leger en zijn waardigheid terugkrijgt.
Heit einde is mooi en weer hoopvol als hij zijn vader weer terugziet , waar deze geweest is laat zich raden als hij zijn onderarm laat zien met een getatoeëerd nummer…
Kosinski , de schrijver van het boek heeft zijn verhaal w.s. verzonnen maar ik kan mij heel goed voorstellen dat dit verhaal op de een of andere manier echt gebeurd is (het is w.s. ook zo) en als je dat beseft dan is de film uit het leven gegrepen en gewoon subliem en stemt je tot nadenken wat een mens dus kan meemaken…en overleven…..

Ik snap wel dat mensen dit een indrukwekkende film vinden, maar ik ga waarschijnlijk toch meer richting wibro. De opbouw werd voor mij al snel eentonig (wéér dat wantrouwen, de mishandeling, etc) en de opzichtige beeldtaal kwam me echt m’n neus uit:

Het is al niet bepaald subtiel hoe dat jongetje een symbool wordt voor het vernielen van onschuld en hoop, maar daarbuiten regent het ook vet aangezette gruwelijkheid. In de scène waarin het dorpje wordt aangevallen zie je achtereenvolgens:
- Een generaal die een slok wodka neemt en met 1 hand 4 mensen executeert
- Een baby die huilend naast het lijk van z’n vader zit (paar keer voor extra effect)
- Een naakte man op een gallopperend paard met een bewusteloze naakte vrouw (is dit een verkrachting..?)
- Een man die wordt doodgestoken met een christelijk kruis
[/quote]

Door dit soort scènes kantelt een film voor mij naar goedkoop effectbejag. Het camerawerk is verder soms wel mooi, maar het geluid klinkt dan weer geregeld knullig (kaal sounddesign en dubbing is matig afgemixt).

Al met al geen film die ik de hemel in zou willen prijzen. Ik ga er wel nog wat langer over nadenken, want na een dikke 2,5 uur blijven er toch ook zeker scènes kleven. Het hoofdrolspelertje trekt je er ook wel meteen in.

avatar van Octo
Heerlijke familiefilm.
Lekker in de pyjama kijken met wat te knabbelen.

avatar van mrklm
Fraai gefotografeerd en met een aantal sterke vertolkingen, onder anderen van Udo Kier als een meedogenloze echtgenoot en Harvey Keitel als een ogenschijnlijk goedwillige priester. Maar hoewel regisseur/scenarist Václav Marhoul zegt dat dit een film over liefde is, valt daar verdacht weinig van te merken.

Door de emotieloze vertolking van Petr Kotlár als de jonge vluchteling die onderweg is 'naar huis' si dit vooral een opeenstapeling van gruwelijkheden en mishandelingen waar de kleine vluchteling ooggetuige, dan wel slachtoffer van is. Je wordt als kijker murw gebeukt door alle ellende zonder dat er sprake lijkt te zijn van enige emotionele ontwikkeling. Er is een sterk einde, maar door de troosteloze en langdradige benadering van Marhoul heeft dat bij lange na niet de impact die het zou moeten hebben. Lees liever het boek (nog) eens.

Erg indrukwekkend op alle fronten, met name cinematografisch.

Ah, gevonden; moest denken aan een combi tussen Trudno Byt Bogom (2013) en Idi i Smotri (1985)

avatar van Beun de Haas BV
Xenofobie, vernedering, moord, misbruik... de bizarre reis van de jonge outcast is een aaneenschakeling van nonstop misère. En dat bijna drie uur lang, dus je moet wel even zin maken voor zo'n lange ongemakkelijke zit. Toch intrigeert The Painted Bird, want de fraai geschoten zwart-wit beelden en gebrek aan woorden zetten overtuigend de toon.

avatar van Woland
Ik had hoge verwachtingen, en hoopte een beetje op een soort van Idi i Smotri, maar zo raak is deze film helaas niet. Ik ben het eigenlijk op alle punten wel met mrklm eens, al ben ik wat milder. De film ziet er fantastisch uit, met prachtig zwart-wit en een donker, achterlijk aandoend Oost-Europa. Weliswaar speelt de film zich tijdens de Tweede Wereldoorlog af, maar daar is in de eerste helft vrij weinig van te merken - het had zich net zo goed twee eeuwen eerder af kunnen spelen. Maar goed, dat is een zijstraatje; want ondanks de prachtige beelden en ook een prima cast kon de film me emotioneel veel minder raken.

The Painted Bird toont bijna elke ellende en narigheid die de mens elkaar aandoet: het begint met huiselijk geweld en vernedering, maar we gaan verder met verkrachting, verminking, kindermisbruik, dierenmishandeling, moord, bestialiteit, genocide, en dan mis ik er vast nog een paar. Maar het voelt als een geforceerde lijst gruwelijkheden aan, waar het steeds weer wachten op een nieuwe etappe ellende is om de misantropie er wat verder in te rammen. Marhoul maakt ook de keuze om heel veel close-ups van gezichten te maken, met name van dat jochie, en dat werkte voor mij niet; het voelde meer als effectbejag om steeds maar "Zie je wel! Het kan nog erger! Kijk maar!" in je gezicht te schreeuwen. Lijdensporno wil ik het nog net niet noemen, maar het gaat wel die richting op. Alsnog heb ik genoten van de visuele aspecten van de film, en er zitten ook zeker fraaie scenes in - waaronder bijvoorbeeld een zeer mooi einde. Maar een teleurstellinkje was dit voor mij wel.

avatar van Gish
In de jaren zeventig van de vorige eeuw, las ik voor het eerst De Geverfde Vogel van Kosinski. Indrukwekkend, schokkend, meeslepend, avontuurlijk. Sindsdien las ik het boek nog een paar keer, en is het mijn favoriete boek geworden. Toch was het al weer even geleden dat ik de laatste keer het boek las. Ik ging verwachtingsvol naar de bioscoop om een kleine drie uur ondergedompeld te worden. Mijn conclusie. Ja het boek is beter, gedetailleerder en je creëert met zo’n boek natuurlijk je eigen beleving. De film ziet er prachtig uit, zwart-wit, veel scènes waren mij bekend, anderen wijken wat af van het boek. De film is een aanschakeling van gruwelijkheden die de jonge Joska onder ogen krijgt en vaak fysiek moet ondergaan. Kritiek is dat de film een ziel mist, er is geen emotie en je ondergaat alles soms wat gelaten. Maar stel dat de regisseur had gekozen voor vals sentiment, tranen en melodrama. Had de film dan wel een klassieke status gekregen. Ik waag dat te betwijfelen. Deze wat kille registratie is wat het is. Alle ellende wordt opgeslagen in de hersenpan van Joska, zijn persoonlijke ontwikkeling is angstaanjagend. Maar toegegeven, het was toch best lastig om jezelf onder te dompelen in een kale registratie. Toch vond ik hem goed, bovendien vlogen die drie uur voorbij. Misschien nog eens herzien, later, nu eerst de film verder laten bezinken.

avatar van jipt
Afstandelijk en langdradig, met een ontzettend nietszeggend kind (letterlijk en figuurlijk). Helaas, want normaal ben ik wel voor mooie fotografie en dergelijke gruwelijkheden te porren. 2,5*

avatar van jipt
Gish schreef:
Melodrama is dan wel het andere uiterste. Iets minder afstandelijkheid en een wat interessanter hoofdpersonage had hier niet misstaan.