Qing Mei Zhu Ma (1985)

Alternatieve titels: Taipei Story | 靑梅竹马

Taiwan

geregisseerd door Edward Yang
met Hsiao-hsien Hou, Tsai Chin en Su-Yun Ko

Lung was ooit erg succesvol als honkbalspeler. Nu heeft hij een doorsnee baan in een textielfabriek. Hij heeft erg veel moeite om zijn vroegere succes achter zich te laten en te wennen aan zijn nieuwe gewone leven. Ah-Chin is Lungs vriendin, een vrouw die opgroeide in een traditioneel gezin, maar nu erg verwesterd is. Als zij een nieuw appartement voor Lung en haarzelf koopt lijkt alles fout te gaan. Ah-Chin verliest haar baan en Lung keert zich meer en meer van haar af.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Schijnt een van de beste films van Yang te zijn. Ik ben erg benieuwd naar zijn werk, maar op Yi Yi (de enige die ik zag) na zijn ze niet op DVD te krijgen. Met regisseur Hsiao-hsien Hou in de hoofdrol en als medeschrijver. Ik hoop dat er snel goede DVD's komen van zowel deze film als A Brighter Summer Day. Volgende project van Yang is verrassend genoeg een animatiefilm met een voor Aziatische begrippen erg groot budget.

25 miljoen is inderdaad een stevig bedrag. Ter vergelijking, Innocence kostte ongeveer 20 miljoen, en was (geloof ik) de duurste Japanse animatiefilm ooit. Ergens al enige stills te zien, of ten minste indicaties van de tekenstijl ?

avatar van xgogax
Ik vind ( en vond ik altijd al ) Edward Yang als een visionair beter dan Hsiao-hsien Hou . Audiovisueel gezien ziet het werk van Yang er dan ook beter uit : het heeft meer flair , zuiverdere timing , is ook oneindig veel sfeervoller , energieker en voelt heerlijk intiem aan . Zijn stijl is wat mij betreft een kruising tussen Nicholas Ray en Antonioni .
Hou is daarentegen een betere filosoof en een groot humanist . Velen vergelijken zijn levensbeschouwing dan ook met Ozu , Satyajit Ray , Antonioni , Bresson en Kiarostami .

Qing mei zhu ma (1985) is een groot meesterwerk waar de visies van Yang en Hou samenkomen . Hou ( en zijn vaste auteur Tien-wen Chu ) heeft namelijk meegeschreven aan dit meesterwerk . Hou is eigenlijk grotendeels verantwoordelijk voor ' the substance ' en heeft hier ook de hoofdrol . Yang is verantwoordelijk voor ' the style & substance ' .

***** / *****

avatar van xgogax
Het is ongelooflelijk hoe Yang de stedelijk architectuur van Taipei en de broeierige sfeer in de stad zelf met z'n fotogenieke steegjes in beeld brengt . Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit meesterwerk niet enkel thema's als isolatie en vervreemding aansnijdt ( à la L'eclisse ) , maar dat het tevens een ode is aan de stad Taipei .

De film ziet er fenomenaal uit en kan zich met gemak meten met de beste werken van Antonioni ( mijn eeuwige held ) . Magnifiek !

avatar van timmienoelie
xgogax schreef:
Zijn stijl is wat mij betreft een kruising tussen Nicholas Ray en Antonioni .

Meestal zijn zo'n uitspraken (vergelijkingen tussen de Great masters of Cinema) nogal makkelijk, ietwat aan de oppervlakkige kant en voor de hand liggend. Ze vallen ook allemaal makkelijk uit te leggen, mits er wat moeite gedaan word (zelfs al zou de vergelijking vergezocht zijn). Maar de vergelijking die jij maakt tussen Yang en N. Ray vind ik toch wel érg interessant. Die zie ik niet. Ben wel eens benieuwd wat voor verklaring je hier voor hebt?

timmienoelie schreef:

Ik heb het vooral over de ' warmte ' en ' intimiteit ' die zijn films uitstralen . Ook het gevoel voor de oprechte vorm van onsentimenteel melodrama . Een beeldtaal die direct het innerste hart van je ziel raakt en als het ware van binnenuit opwarmt en jou verzadigd en ingetogen maakt ( achterlaat ) .

" judging by this film and Taipei Story, are a distinguishing feature of Taiwanese life. The sense of an encroaching void broken by a few warm islands of light in which tenuous relationships flicker recalls Nicholas Ray's Rebel Without a Cause in more ways than one. "

Exiles in Modernity - chicagoreader.com

" with the romanticism, iconography and intense identification with outsiders characteristic of a Nicholas Ray picture. "

A Brighter Summer Day - whitecitycinema.com

avatar van xgogax
Persoonlijk ben ik van mening dat de ' humanistische visie ' en zuivere timing van Nicholas Ray ( naast het neorealisme ) van grote invloed zijn geweest op de Nouvelle Vague , de Iraanse New Wave en de Taiwanese New Wave ( en ook een diepe indruk achtergelaten bij mij ) .

avatar van xgogax
Yes , dit onvervalst meesterwerk is eindelijk gerestaureerd !!!

" Restored by The Film Foundation’s World Cinema Project at Cineteca di Bologna/L’immagine Ritrovata laboratory in association with the Cinémathèque Royale de Belgique and Hou Hsiao-hsien. "

filmlinc.org

bewijs : screenshot

avatar van xgogax
" A turning point in the history of Taiwanese cinema, Edward Yang's 1985 masterpiece suggests a rough parallel with Abbas Kiarostami's Close-up in relation to Iranian cinema... " - Jonathan Rosenbaum

jonathanrosenbaum.net

avatar van xgogax
De eerste officiële trailer van de gerestaureerde versie : Qing mei zhu ma (1985) - YouTube

avatar van xgogax
Eindelijk de gerestaureerde versie met extra scenes van dit briljant meesterwerk gezien . Sommige scènes had ik voorheen nog nooit gezien . De gerestaureerde ( originele ) versie duurt 120 minuten !

Ik ben ervan overtuigd dat dit meesterwerk NOOIT uit mijn persoonlijke top 10 zal duikelen ...

“Stop bothering Chin. What’s over, is over”, zegt Lung tegen het einde van de film tegen de nieuwe bewonderaar van zijn vriendin. Eigenlijk beschrijft die laatste zin in een notendop de volledige synopsis van deze film, die er maar niet in slaagde mij naar het puntje van mijn stoel te trekken. Daarvoor vond ik deze teloorgang van een relatie tussen twee mensen, die goeddeels langs elkaar heen leven, niet interessant genoeg, in weerwil van de soms fraaie opnamen van (nachtelijk) Taipei.