Hadaka no Shima (1960)
Genre: Drama
Speelduur: 94 minuten
Alternatieve titels: The Naked Island / The Island / 裸の島
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Kaneto Shindô
Met onder meer: Nobuko Otowa, Shinji Tanaka en Masanori Horimoto
IMDb beoordeling: 8,0 (6.140)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Hadaka no Shima
Een eiland is volledig afgesloten van het vaste land en de bewoners brengen routineus hun dagelijkse beslommeringen door. Het verhaal concentreert zich op een familie en hoe zij zich staande houden tijdens barre tijden. Wanneer de oudste zoon sterft is dit het begin van vele problemen die de familie te verwerken krijgt.
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
Bacon
-
- 1003 berichten
- 1366 stemmen
"Twee emmertjes water halen..." Alleen deden deze Japanners dat niet op klompen, maar op slippers.
Tijdens het schieten van deze film hebben ze vast last gehad van vermoeide benen, terwijl ik juist last kreeg van vermoeide ogen...
Na verloop van tijd werd het wel ietsje beter, maar deze film kan mij vandaag de dag niet genoeg boeien om een voldoende te krijgen.
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Na Onibaba en Kuroneko dan toch de eerste tegenvaller van Shindo.
Het eerste wat opvalt is dat deze film visueel een stuk minder is. Veel minder mooie contrasten, op een paar aardige shots met tegenlicht na. Hoogtepunt is het licht van een ondergaande zon dat als een streep in het water weerspiegeld wordt, waarna er een bootje door die streep vaart. Jammer genoeg niet meer van dit soort momenten.
Dat er niet gesproken wordt, is het tweede wat opvalt. Niets mis mee, in veel films van Kim Ki-duk wordt er ook nauwelijks gesproken, en de meeste van zijn films kan ik zeer waarderen. Wat dat betreft lijkt me het aannemelijk dat deze film van invloed op zijn werk is, maar vooral om het feit dat hij ook een film over een eiland (The Isle) en een film met een cyclisch tijdsverloop (Spring, Summer, Fall, Winter, ... and Spring) heeft gemaakt.
Het ontbreken van dialogen hoeft dus zeker niet negatief te zijn, en is in sommige gevallen zelfs positief. Wel moet er genoeg ter compensatie zijn, wat op visueel vlak kan liggen, of qua inhoud. En daar wringt het schoentje een beetje. Ik heb het gevoel dat ik begrijp wat Shindo met deze film wilt zeggen, maar echt veel interactie tussen de karakters is er niet, en in het algemeen is het allemaal erg minimalistisch qua narratief. Het is allemaal te droog om echt poëtisch te worden.
Het irrigeren van plantjes begint ook op een bepaald moment te vervelen, al moet ik zeggen dat ik na een dramatische gebeurtenis zoals in de film ook niets anders zou weten te doen met mijn leven dan planten water te geven. Je moet toch door, en ergens zorg je zo ook voor leven. Door sommigen wordt een link met Zen gelegd, en dat kan ik ook best volgen voor zover ik het juist begrepen heb dat routine een belangrijke rol in Zen speelt, en dat Zenmeditatie voor een groot gedeelte bestaat uit het overwinnen van verveling. Alleen kijk ik liever geen films ter beoefening van Zenmeditatie.
De soundtrack mag nog genoemd worden. Mooi, maar net als het planten bewateren, was de muziek ook nogal repetitief. Een rode draad die door deze film loopt. Misschien dat ik het allemaal beter kan waarderen als ik hem over een aantal jaar nog eens zie, wat ik ondanks een vrij lage waardering niet uitsluit. 2*.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Zelden een film van dergelijke eenvoudige, natuurlijke schoonheid gezien.
Merkwaardig toch hoe de vele scènes met het waterdragen een minitieus, boeiend stuk cinema blijven vormen en wat dan gezegd van de de taferelen van de energiek rennende kinderen, plichtsbewust, de lunch voorbereidend en, net als hun tevreden ouders, genietend van hun heel eenvoudig bad.
Wonderbaarlijk mooi zijn echter de begrafenisscène en wanneer de vrouw haar leed niet meer kan dragen en de man begrijpend toekijkt en duidelijk haar leed deelt (terwijl hij haar voorheen strafte voor ongelukkig verlies aan water). Ontroerend en wars van sentimentaliteit.
Prachtig acteerwerk. Een onvergetelijke film.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik zag op letterboxd dat dit beviel, tbouwh. Ik kan je van harte aanraden om wanneer je toe bent aan je volgende Shindo(s) Onibaba (1964) en Yabu no Naka no Kuroneko (1968) te kijken.
Beide erg mooi. (en dan moet ik deze maar eens opzetten, hij ligt wel klaar)
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
John Milton je hebt op lb de verkeerde voor je gehad denk ik, want ik moet m'n eerste Shindo nog zien maar er stonden er al een paar op de lijst;
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Lol, ik vermoed dat het Airbakke is die ik dan op Letterboxd zag? Andere username.
Na ja, de tips gelden evenzeer voor jou tbouwh
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Mooi, haast sereen filmpje. Wie hier een soort van oosterse plattelandsidylle verwacht komt dan wel bedrogen uit want het is van meet af aan duidelijk dat de bewoners van het minuscule eilandje ergens in een uithoek van Japan het bepaald niet makkelijk hebben.
De gehele film is zonder dialogen, wat snel went (al doet het een enkele scène geforceerd aan), en wat er bovendien toe leidt dat je meer dan anders let op de score en het omgevingsgeluid. De score is erg geslaagd, met een terugkerend thema dat zich makkelijk laat meefluiten. En ik zou het bij een andere film niet zo snel zeggen vermoed ik, maar ik zat gewoon te genieten van het geluid van het kabbelende water en ik voelde oprechte blijdschap bij de vangst van een vis. Die ze overigens niet zelf oppeuzelen maar na veel moeite verkopen. Sowieso vond ik de familie in bepaalde opzichten niet heel praktisch: waarom water halen terwijl het met bakken uit de hemel valt? Maar goed, ik ben een stedelijke bleekneus die nog geen rijstkorrel zou kunnen kweken (telen? Daar ga ik al) dus mijn mening in deze is niet relevant.
Wat ik bedoelde te zeggen was dat ik behoorlijk meeleefde met de familie en het einde valt dan ook behoorlijk rauw op het dak. Het levert wel de mooiste scenes op van de film: de begrafenis en de moeder die woedend de emmer omkiepert.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Ik ken de zuivere definitie niet van het label van een stomme film, maar geen dialogen in deze film. Het geeft de film ook een soort documentaire achtige stijl, erg observerend. Best rustgevend vervolgens. Je moet het louter doen met de beelden. En die zijn erg mooi, zowel technisch als visueel met het decor. Ook de sound is bijzonder. Ingetogen en sereen.
Maar echt idyllisch gaat het er niet aan toe. Het is zwoegen als boer. Of dat nu in Europa of in Azië gebeurt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Maar er zijn ook ontspannende momentjes met het gezin. Een uitstapje met de kabelbaan bijvoorbeeld. Het noodlot slaat op een bepaald moment hard toe, zag ik niet aankomen. Het sterke authentieke acteerwerk doet de rest.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
28 reacties
Soy Cuba
Drama, 1964
131 reacties
Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu
Drama, 1967
48 reacties
Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
96 reacties
Ai no Mukidashi
Drama / Komedie, 2008
93 reacties
Obchod na Korze
Drama / Oorlog, 1965
31 reacties
Gerelateerde tags
japanzeebooteilandwill to survivewaterno dialog geweldfamiliejapanese new waveslap japanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.