Zendegi va Digar Hich (1992)

Alternatieve titels: And Life Goes On... | Life, and Nothing More... | En Het Leven Gaat Door | زندگي و ديگر هيچ

Iran
Documentaire / Drama

geregisseerd door Abbas Kiarostami
met Farhad Kheradmand, Buba Bayour en Hocine Rifahi

Na de aardbeving in Guilan, gaan de regisseur en zijn zoon Puya naar het verwoeste gebied om naar de acteurs te zoeken, die een aantal jaren geleden in dat gebied in een film (Khane-ye Doust Kodjast / Where Is the Friend's Home?) van de regisseur hebben meegedaan. Tijdens hun zoektocht ondervinden zij, hoe mensen die alles verloren hebben wat ze bezaten, toch de kracht hebben behouden om volop te leven.

avatar van xgogax
Prachtige film. Overtreffende trap van waar Jean-Luc Godard 35 jaar geleden en de neorealisten nog eerder mee bezig waren.
Ik weet het niet zeker, maar heb zo´n vermoeden dat enkele scènes en beelden echt zijn. En dat Kiarostami hier documentaire en fictie op een voortreffelijke manier met elkaar heeft vervlochten. Bijvoorbeeld de file in de bergen, de breuk in de grond die we van zijaanzicht te zien krijgen of beelden van de verwoeste huizen in de dorpen zagen er erg realistisch uit.

Het is goed om te zien hoe de authentieke cinema van weleer eind jaren 80 en begin jaren 90 op een positieve manier is geëvolueerd.

Abbas Kiarostami is een van de allergrootsten meesters in de geschiedenis van cinema!

***** / *****, ben nog niet uit welke film van de trilogie de mooiste is; deze of Zire Darakhatan Zeyton ?

avatar van xgogax
Dit meesterwerk kun je inmiddels op YT bekijken. Schitterende kwaliteit!

YouTube - Kanaal van DrStrangefilm

avatar van Verhoeven
Raden we tegenwoordig ook al films aan om die op YT te gaan kijken?

Is hier geen dvd van, Xgogax?

avatar van rokkenjager
Erg mooie film weer van Kiarostami. Ik vind de vervaging tussen realiteit en fictie hier uit alle Kiarostami's het best uit de verft komen. Fascinerend om telkens te gissen wat realiteit en wat fictie is en hoe sommige situaties in elkaar zitten of bepaalde locaties perfect in de context van de scène passen. Wat ik zowaar nog genialer vind is hoe de Koker-films aan elkaar zijn verwant. Dat alles in 'n uitermate levensechte omgeving, mensen en harmonie die van de film spat. Zeer passend het gebruik van de klassieke-muziek ook.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik zou de andere twee delen van de Koker-trilogie misschien eens moeten herzien, of vooral het geroemde Close-Up uit deze periode. Die waren minder goed dacht ik. Nog wat slordig, maar als ik dit zeer soepele werk zie... Fascinerend was het weer en toch ook wel zo goed als zijn hoogtepunten die hierop volgden (Taste of Cherry / Wind Will Carry Us).

Tsjonge wat blijft het toch bijzonder deze terloopse cinema, waarvan je zou denken dat het een documentaire was. Als er geen aardbeving was geweest waren ook de landschappen een indrukwekkend staaltje decorbouw (al verdenk ik Kiarostami hier ook wel wat naar zijn hand heeft gezet). Dit genre is erna alleen geëvenaard door de Roemeense New Wave. Muziek wordt hier door rokkenjager al genoemd/geroemd. Zeer goed gekozen.

Geef die man een standbeeld!

avatar van mayhemblik
Verhoeven schreef:
Raden we tegenwoordig ook al films aan om die op YT te gaan kijken?

Godzijdank wel, ga hem nu direct kijken, ik heb al zoveel miskopen gedaan in mijn leven dus vind ik het wel lekker om hem eerst te zien voor ik hem koop.
Ik heb bv ''Idi i Smotri'' via Youtube leren kennen en die briljante film heb ik dan maar liefst 3x gekocht terwijl ik deze film anders misschien nooit had ontdekt en oeioeioei wat was dat een gemis geweest in mijn sobere leventje.

avatar van Spetie
Prachtige film van Kiarostami, die vooral terugkijkt op het eerste deel van de koker-trilogie, die ik nog niet gezien heb, maar dat maakt de beleving gelukkig absoluut niet minder.

Er zit een ongelofelijke lekker sfeertje in deze film. Ondanks dat er in de tussen tijd een aardbeving geweest is, die mensenlevens gekost heeft, is de sfeer positief. Kiarostami rijdt samen met zijn zoontje in zijn oude Renault 5 door het prachtige, maar soms moeilijke begaanbare Iraanse landschap, spreekt mensen, geeft ze een lift, wordt soms zelf ook geholpen en zo komt hij langzaam in de buurt van de plaats waar hij naartoe wil.

De grens tussen realiteit en fictie is zo miniem, dat het voor de kijker soms echt niet te zien is en juist dat geeft dit soms net dat beetje extra. Bij vlagen is het prachtig gefilmd, met een paar fijne in en uitzoom shots, zoals ik dat al vaker bij Kiarostami zag. Ook het eindshot is prachtig en vat de film in één scene prachtig samen. Grappig hoe een mens zich van tevoren ook kan vergissen. Ik had vooraf namelijk op een ietwat zware film gerekend. Ik kreeg echter een uiterst luchtige en zelfs de beste, die ik tot nu toe van deze regisseur zag.

avatar van Spiekercoen
Voor mij vooral een ode aan het Iraanse volk. Aan het doorzettingsvermogen en positivisme.

avatar van xgogax
" A masterpiece... In many ways the most beautiful and powerful Iranian film I've seen " - Jonathan Rosenbaum

v1.tiff.net

avatar van beavis
binnenkort in EYE!

avatar van Baggerman
Mooie film, die me perfect leek om te bekijken na Khane-ye Doust Kodjast?, maar het blijkt absoluut niet nodig om deze volgorde aan te houden en de vraag/het doel in deze film lijkt ook minder belangrijk dan de reis er naar toe..

Deed me ook denken aan Taxi Teheran dat ik gisteren zag. Ergens moet die film ook een beetje een ode aan Kiarostami van Panahi zijn?

Deze film bevat prachtige shots een plaatjes en een soundtrack die passend genoemd mag worden.

avatar van Dying Rose
Panahi was crewlid bij Through the Olive Trees (en bij Taste of Cherry, als ik me niet vergis) en zal bijgevolg enkele dingetjes hebben opgepikt. Een ode lijkt me bijgevolg niet vreemd, nee. Ook omdat hun werkwijze, als in spontane dialogen en handelingen die in feite geregisseerd zijn, overeenkomen.