• 10.604 nieuwsartikelen
  • 161.822 films
  • 10.115 series
  • 29.687 seizoenen
  • 613.488 acteurs
  • 192.987 gebruikers
  • 8.968.947 stemmen
Avatar
 
banner banner

Zire Darakhatan Zeyton (1994)

Drama | 103 minuten
3,75 65 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 103 minuten

Alternatieve titels: Through the Olive Trees / Under the Olive Trees / Doorheen de Olijfbomen / زير درختان زيتون

Oorsprong: Iran / Frankrijk

Geregisseerd door: Abbas Kiarostami

Met onder meer: Mohamad Ali Keshavarz, Farhad Kheradmand en Zarifeh Shiva

IMDb beoordeling: 7,7 (9.825)

Gesproken taal: Perzisch

Releasedatum: 16 maart 1995

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Zire Darakhatan Zeyton

Mohamad Ali Keshavarz speelt een regisseur die bezig is aan een film, 'Zendegi Edame Darad' ('En het leven gaat door..., een film die Kiarostami zelf gemaakt heeft over een grote aardbeving in Iran). Alle vrouwen zijn verzameld voor een casting. Een jonge vrouw wordt uitgekozen om de rol van bruid te spelen in een groot trouwfeest. Het maken van de film loopt echter niet van een leien dakje.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van ghostman

ghostman

  • 5708 berichten
  • 5 stemmen

Mijn lievelingsfilm van Abbas Kiarostami. Wat een meesterwerk!

***** / ***** voor dit hoogtepunt van de jaren ‘90.


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4278 stemmen

Nu nog even stemmen xgogax



avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2858 berichten
  • 1641 stemmen

Het laatste Kiarostami die ik graag wilde zien, de rest bestaat maar uit documentaires en wat kleinere films. Ik laat ze 'voorlopig' maar liggen voor wat ze zijn.

Through the Olive Trees Maakt deel uit wat de critici noemen ''Koker trilogy'', aangezien alle drie films zich afspelen in het dorp 'Koker'....de trilogie begint bij ''Where Is the Friend's Home?'' gevolgd met ''Life, and Nothing More...'' en eindigt hier mee. Sommige beweren dat je de eerst twee genoemde hiervan moet hebben beschouwd om de grootse van de film te zien, Maar zelfs zonder die twee kan je zien dat de film groots is. alhoewel ik ''Where Is The Friend's Home?'' paar dagen geleden hebt ervaren.

Through the Olive Trees is gefilmpd in een simplistisch, menselijk en natuurlijke manier. Het is een studie tussen kunst en leven....realiteit en fictie.....poëtisch en lyrisch......dichterlijk en ëtisch. De film kan met gemak vergelijken worden met ''Poëtisch realisme'' film stroming.

Zo bevat de film meer dialogen en minder stiltes dan de andere Kirostami's films, behalve ''Ten'' die alleen maar om dialogen gaat. De herhalingen hebben echter hun plaats niet vrij gegeven. Ik vond de personages hier minder fascinerend en sensationeel. Bij vlagen zijn ze saai, meer in de richting van ''Freud zonder menselijke psyche''. Behalve de 'regisseur' die wel erg boeiend was. De dialogen pakten me niet sentimenteel....maar indrukwekkend waren ze wel. Toch vond ik de conversaties tussen het 'dorpjongen' en het 'dorpmeisje' niet behoorlijk boeiend.

Visueel de mooiste Kiarostami die ik zag, camerawerk was eigenlijk zeer typisch.....de 'auto-shot' was dit keer anders, ditmaal zien we de weg inplaats van de wijde shots. Het eindscene vond ik een van de mooiste shots die ik van Kiarostami zag. Ook al zie ik de film 'nog' niet als een meesterwerk....maar ik beschouw het ook absoluut niet al een 'tussendoortje'.

4* sterren.



avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 12473 stemmen

Kiarostami is wellicht de meest intelligente, nog levende filmmaker. Zijn combinaties van kunst, filosofie, emotie en formalistisch experiment zijn volkomen uniek en eindeloos fascinerend. Godard, maar dan volwassen. Dit is het laatste deel in de Koker trilogie, en Kiarostami stapelt nog een paar metafictionele lagen bovenop de voorgaande films. Maar uiteindelijk is het vooral een simpel verhaal over een naieve, zeer vastberaden jongen die verliefd is op een meisje dat hem niet ziet staan.


avatar van Peake

Peake

  • 216 berichten
  • 739 stemmen

Kan iemand mij vertellen of de Franse dvd van MK2 ook Engelse ondertiteling heeft?


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18917 berichten
  • 14712 stemmen

Peake schreef:

Kan iemand mij vertellen of de Franse dvd van MK2 ook Engelse ondertiteling heeft?

Vast niet, maar ik heb geen exemplaar om dat te bevestigen. Maar uitgaande van het feit dat Franse DVD's zelden andere dan Franse subs hebben, amazon het niet vermeldt (is niet altijd betrouwbaar), maar ook in geen enkele DVD beschrijving staat iets over andere dan Franse subs, zoals hier.


avatar van Peake

Peake

  • 216 berichten
  • 739 stemmen

Dank! Ik vroeg mij dit namelijk af aangezien bij de enkele dvd inderdaad wordt aangegeven dat er alleen Franstalige ondertitels voorhanden zijn, terwijl bij de boxset van MK2 (waar deze film ook bij zit) wordt aangegeven dat er wel Engelstalige subs aanwezig zijn.



avatar van Ithildin

Ithildin

  • 183 berichten
  • 3274 stemmen

Wil deze graag zien, maar móet ik daarvoor eerst where is my friends house? en and life goes on kijken?


avatar van Ithildin

Ithildin

  • 183 berichten
  • 3274 stemmen

Ik zal mezelf even antwoorden; wel een pré, maar zeker niet nodig. Je snapt de vreemde gelaagdheid van de films beter en herkent acteurs en landschappen.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 5466 stemmen

De derde Kiarostami, die ik zag en ook deze is goed bevallen, al is het in zijn totaal net wat minder goed dan de andere twee.

Van de ''Koker trilogy'', waar deze Through the Olive Trees ook bij hoort heb ik overigens nog geen film gezien. Ik had tijdens het kijken niet het idee dat ik een bepaalde voorkennis miste, want alles was behoorlijk goed te volgen. Het scenario deed mij enigszins denken aan Truffauts La Nuit Américaine (1973), die ook over een regisseur gaat, die problemen heeft tijdens het maken van zijn film. Through the Olive Trees is een leuke film, en zeker niet alleen drama, zoals het genre hier doet vermoeden, want er zit genoeg luchtigheid en komische elementen in.

Naast het maken van een film is de rode draad ook het verhaal van de jongen, die gek ik op een meisje, terwijl zij niks van hem moet hebben. Op de filmset probeert hij telkens weer haar aandacht te krijgen, wat regelmatig voor een komische noot zorgt. Ook de scenes, die telkens weer overnieuw moeten, omdat er iets niet goed gaat zijn erg vermakelijk van opzet. Het camerawerk, is mooi en weet de schoonheid van de natuur aldaar op mooie wijze vast te leggen. Vooral de laatste paar minuten zijn buitengewoon mooi gefilmd.

De diepere gelaagdheid, kon ik er overigens deze keer niet uithalen. Ik vond het vooral een erg vermakelijke film, met een aantal mooie scenes, maar het mist deze keer net wat, om echt van een erg goede film te kunnen spreken.

3,5*


avatar van ghostman

ghostman

  • 5708 berichten
  • 5 stemmen

Dit meesterwerk is een van de meest academische , afstandelijke en ontoegankelijke films van Kiarostami . Zire Darakhatan Zeyton (1994) kun je vooral zien als een film gemaakt door een filmtheoreticus voor filmtheoretici .

Er zit zelfs een diepere laag in de titel , om daar maar eens mee te beginnen .

The olive tree = the ' tree of life ' in the garden of Eden ( de boom des levens / levensboom in de Hof van Eden / het aardse paradijs )

Alles over de symboliek van de olijfboom : http://www.triumphpro.com/olive-tree-mystery.htm

Overigens , de recente onderzoeken wijzen uit dat de olijfboom zijn oorsprong kent in Koerdistan en niet in de Levant ! olives trees have Kurdish roots


avatar van eRCee

eRCee

  • 13333 berichten
  • 1920 stemmen

Redelijke film weer van Kiarostami, een film die continu blijft onderhouden maar nergens diepe indruk maakt. Academisch of zelfs maar intelligent lijkt Zire Darakhatan Zeyton me niet; feitelijk is er sprake van een nogal simpele plot over een jongen die verliefd is op een meisje, gegoten in een narratieve vorm waarbij het filmmaken zelf onderdeel wordt gemaakt van het verhaal. De visuele toon van Kiarostami is herkenbaar, vooral door de zachte kleuren en de shots vanuit de auto, maar ook hierin lijkt de regisseur me enigszins overroepen. Ik zal de films van Kiarostami wel blijven kijken als ik ze tegenkom, maar heb na vier stuks (plus een documentaire) nou niet bepaald de neiging om hard op zoek te gaan.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5708 berichten
  • 5 stemmen

rokkenjager schreef:

Through the Olive Trees is gefilmd in een simplistisch, menselijk en natuurlijke manier. Het is een studie tussen kunst en leven....realiteit en fictie.....poëtisch en lyrisch......dichterlijk en ëtisch. De film kan met gemak vergelijken worden met ''Poëtisch realisme'' film stroming.

In dit cinéma vérité , avant-garde meesterwerk komen veel meer filmstromingen bijeen . Dus niet alleen maar het Frans poëtisch realisme ( Jean Vigo , Jean Renoir , Marcel Carné ) . Om te beginnen de Franse première avant-garde stroming ( Marcel L'Herbier , Abel Gance , Jean Epstein ) , maar ook het Italiaans neorealisme ( Roberto Rossellini ) , de Franse nouvelle vague ( Jean-Luc Godard , Alain Resnais ) en de cinéma vérité van Robert Joseph Flaherty en natuurlijk Jean Rouch .

Wat mij betreft is dit magnifiek meesterwerk van Abbas Kiarostami een kruising tussen ' docufiction ' en ' docudrama ' , een kruising tussen het werk van Jean Epstein , Jean Vigo , Roberto Rossellini , Michelangelo Antonioni , Jean-Luc Godard , Alain Resnais en Jean Rouch en dat alles met een vleugje humanisme van Yasujirô Ozu en Robert Bresson .


avatar van eRCee

eRCee

  • 13333 berichten
  • 1920 stemmen

En niet te vergeten Piet Paaltjens en Jean-Charles Pichegru.

Name dropping


avatar van Malick

Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Als je alle hoop in het leven hebt opgegeven kijk dan de meerlagige Koker-trilogie want Kiarostami zal je injecteren met een levenskracht, barmhartigheid en liefde waar menigeen nog iets van kan leren.


avatar van John Milton

John Milton

  • 21487 berichten
  • 11680 stemmen

Prachtig hoe Kiarostami voortbouwt op de lagen van de eerdere 2 films in de ‘Koker-trilogie’; “Where Is the Friend's Home?'' En ''Life, and Nothing More...''. Het is misschien geen noodzaak die gezien te hebben, maar ik raad het wel aan om dit volledig op waarde te kunnen schatten.

4*


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12724 berichten
  • 7600 stemmen

Een romantisch drama verpakt als een film in een film, waarin fictie en werkelijkheid naadloos met elkaar verweven worden. Ik vond niet alles bijster interessant, maar de langgerekte poëtische slotscène is zonder meer weergaloos.