Khane-ye Doust Kodjast? (1987)

Alternatieve titels: Waar Is het Huis van Mijn Vriend? | Where Is the Friend's Home? | Where is My Friend's House? | خانه دوست كجاست؟

Iran

geregisseerd door Abbas Kiarostami
met Babek Ahmed Poor, Ahmed Ahmed Poor en Kheda Barech Defai

Als Ahmed erachter komt dat het notebook van zijn vriend nog in zijn bezit is, gaat hij deze terugbrengen. Maar aangezien hij naar school moet, is de kans op verwijdering van school aanwezig. Toch besluit hij zijn vriend Nematzedeh in een naburig stadje op te gaan zoeken. Een onderneming die niet helemaal ongevaarlijk blijkt te zijn als Ahmed niet het precieze adres van zijn vriend weet.

Stuur me maar even een pm.

avatar van kovaro
Sorry Gotti maar reageer je op mijn verzoek wat de film "Waar staat het huis van mijn vader" betreft en zo ja: wat bedoel je met een 'pm'. Heb jij de film op dvd staan of zo en moet ik je nu iets toesturen wat een 'pm' is. Of staat het voor persoonlijke mail of zo. Maar ik heb bij jouw profiel geen emailadres zien staan. Graag uitleg.

avatar van boerenpummel
Iemand die dit heeft opgenomen destijds en het voor me op dvd-r zou willen zetten? Zou de film graag zien en er is verder geen dvd beschikbaar voor zover ik weet.

avatar van rokkenjager
De film waarmee Kiarostami bekendheid verwierp in het westen, en zoeen beetje het Iraanse cinema introduceerde.

NarcissusBladsp. verwoordt het allemaal prachtig in zijn eerste bericht......daar hoef ik maar weinig aan toe te voegen.

Toch wil ik even de film bekritiseren op 'iets' wat ik niet zo zeer prijs......namelijk de acteerprestatie van de jonge 'held'. Kiarostami staat in het algemeen bekend om zijn fysieke vermogen om zo realistisch mogelijke beeld en acteerprestaties van een kind te schetsen. Als ik me niet vergis las ik ergens dat Kurosawa een grote fan was van dat aspect, en ook zozeer het 'geheim' daar van wilde weten. Maar hier komt het in mijn ogen ietwat ongeloofwaardig over........vergelijken met zijn latere films, zoals Ten, die wellicht de beste acteerprestatie van een kind ooit bevat. Maar anyway.....voor de rest was het weer een heerlijke film, met typische-Kiarostami elementen......long shots, stiltes, herhalingen, realisme....etcetera.
Met als hoogtepunt 'n hartverwarmende einde.

4* sterren.

avatar van rokkenjager
Mwah, toch maar half puntje eraf. Ik heb me bij herziening erg geirriteerd aan dat jongetje. Bovendien klinkt de taal hier vreselijk temerig. Duidelijk minste kiarostami die ik zag. Het viel me trouwens op dat dit de eerste kiarostami is die ik zag, zonder enige rijtuig erin.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Fraaie slice of life. Slaagt er in de laatste 20-25 minuten in nog wat boven zichzelf uit te stijgen en zo'n beetje de poezie van het alledaagse te worden. De scenes met de jongen en de oude deurenmaker zijn wondermooi. Zit duidelijk een trapje boven de twee Panahi's die ik de afgelopen dagen zag en doet me ook meer dan Kiarostami's Taste of Cherry.

Het is dat de film wat te lang is, maar anders zou het een ideale commercial voor Tom Tom zijn.

M'n eerste Kiarostami, die ik zie en hij valt zeker niet tegen. De kleine hoofdpersoon is zeer aandoenlijk en weet behoorlijk naturel te acteren. Helaas zakt het geheel op de helft even in, als het jongetje voor de zoveelste keer door straten en achter een ezel aanrent. Het einde is daarentegen - hoewel het wel erg in het verwachtingspatroon lag - wonderschoon. Je hoopt zo dat Ahmed binnenkomt en als er dan op de deur geklopt wordt is de ontlading groot. De poëzie van het alledaagse, zoals SB hierboven zo mooi wist te formuleren.

avatar van Totoro
rokkenjager schreef:

Met als hoogtepunt 'n hartverwarmende einde.

4* sterren.

Dat jongetje uit Ten was ook een echte stadsjongen, en nog wel een heel brutale. Deze jongen komt uit het platteland, waar de cultuur toch wat anders is. Hij was wel wat statisch inderdaad, maar ik vond het goed acteerwerk.

Werkt beter na herzien. Nog steeds net wat te lang, maar wel heel erg goed.

avatar van Spetie
Helaas zag ik And Life Goes On... voor deze film. In And Life Goes On... gaat Kiarostami op zoek naar de acteurs die hierin meespeelde. Los daarvan is Where Is the Friend's Home? erg genietbaar. Kiarostami levert op subtiele wijze kritiek op de Iraanse samenleving, zoals hier ook door enkele anderen al wordt gezegd.

Ik houd echt van de eenvoudige manier waarop sommige zaken worden aangepakt. Het verhaaltje is kinderlijk eenvoudig en tijdens het kijken ervan zien we een hoop kinderlogica, wat ook logisch is met een kind in de hoofdrol, maar het boeit zeker.

Het jongetje is enorm vastberaden om zijn opdracht hier uit te voeren. Dat levert een paar erg mooie momenten op en ik betrapte mijzelf op het einde erop dat ik echt blij was dat de jongetjes op het einde een compliment van hun meester kregen. Een mooie film dus en alweer eentje van deze regisseur, die ik kan belonen met vier sterren.

avatar van Baggerman
Tot mijn schande is dit pas mijn eerste film van Abbas Kiarostami en ik heb er best van genoten. Wat een lief joch, die Ahmed, die een hoop riskeert om zijn vriend te helpen. Opvallend vond ik de volwassenen die werkelijk geen enkele keer naar de jongen luisteren en hem alleen maar koeioneren (vooral de moeder!).

Het is niet moeilijk te duiden wat Kiarostami hiermee wil en dat staat hieronder inderdaad al meerdere malen beschreven. De film deed me denken aan andere Iraanse films met kinderen als Bacheha-ye Aseman (1997), Badkonake Sefid (1995), Asbe Du-pa (2008) en Roozi Khe Zan Shodam (2000). Degenen die deze film leuk vonden zullen die ook kunnen waarderen en degenen die éém uit het rijtje leuk vonden zullen ook deze film kunnen waarderen.