

Nuovo Cinema Paradiso (1988)
Genre: Drama
Speelduur: 155 minuten / 124 minuten (internationale versie) / 173 minuten (director's cut)
Alternatieve titel: Cinema Paradiso
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Giuseppe Tornatore
Met onder meer: Philippe Noiret, Salvatore Cascio en Jacques Perrin
IMDb beoordeling:
8,5 (302.476)
Gesproken taal: Italiaans
Releasedatum: 13 april 1990
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Nuovo Cinema Paradiso
"An enchanted village. A wonderful friendship. Star-crossed lovers. And the magic of the movies."
Een beroemde regisseur keert voor het eerst sinds 30 jaar terug naar zijn dorpje op Sicilië. Hij denkt terug aan zijn jeugd die hij doorbracht in de Paradiso bioscoop waar de projectionist Alfredo hem de liefde voor de film bijbracht. Hij wordt ook herinnerd aan zijn jeugdliefde Elena, die hij in de steek moest laten toen hij naar Rome vertrok.
Externe links
Acteurs en actrices
Alfredo
Salvatore 'Totò' Di Vita (adult)
Salvatore 'Totò' Di Vita (teen)
Salvatore 'Totò' Di Vita (child)
Elena Mendola (teen) / Elena's daughter (in Director's cut)
Maria Di Vita (young)
Spaccafico
Anna
Ignazio, usher
Maria Di Vita (aged)
Video's en trailers
Reviews & comments

Simon Belmont
-
- 96 berichten
- 92 stemmen
Tja, ik wist niet dat het kon, maar het is toch gebeurd. Deze film, die zo’n twee uur duurt, heb ik in een ruk uitgekeken. Dus zonder op te staan om iets lekkers of zo te pakken. Zo geboeid heb ik gekeken. Dat komt mede doordat ik films waarin mensen op hun jeugd terugkijken, zoals ‘The remains of the day, vaak erg goed gefilmd vind. Een goed verhaal, met leuke dialogen en dito muziek, maken deze film er eentje om nooit te vergeten. Net zoals de beste film aller tijden, ‘The Shawshank redemption’. Beide films hebben ook een fantastisch eind, waar je nog lang over na zal denken. Waarvan acte.

Simon Belmont
-
- 96 berichten
- 92 stemmen
Vergeten om deze film zijn dik verdiende vijf sterren te geven, dus bij dezen.

jadolino
-
- 285 berichten
- 1162 stemmen
Een juweel van een film. Zo boeiend ,meeslepend en zo triest tegelijkertijd. Ik heb op eind van de film weer de spieren gevoeld die ook werken bij een uitbundige lach en huilbui. Als dit komt door een film dan kan ik alleen nog maar zeggen dat deze meer dan geslaagd is. Prachtig!!

Noodless
-
- 9596 berichten
- 6005 stemmen
Het leven is niet zoals in de film !
Een ode aan de cinema ! Prachtige cinematografie , mooi verhaal, geweldige nostalgische sfeer versterkt door de aanwezigheid van de muziek van Ennio Morricone en een zeer goede balans tussen drama, romantiek en humor. De vertolkingen zijn goed, vooral Alfredo en de kleine Toto spelen hun rollen voortreffelijk. Een film over cinema : over de klassiekers die op het witte doek worden getoverd, het bioscoopzaaltje hangt vol met legendarische filmposters, de oude projectiekamers en niet te vergeten het sublieme einde met al die legendarische filmkussen uit vervlogen tijden.
Het zijn de filmkussen die uit elke film geknipt waren die Cinema Paradiso heeft gespeeld.
Overigens wordt de tijdsgeest telkens goed neergezet. Het tijdsbeeld van de jaren 40-50 in het Italiaans dorpje wordt knap weergegeven, maar ook nadien heeft de regisseur aandacht voor een tijdsgeest waar geen plaats meer is voor nostalgie en tradities. Dit uit zich in de harde realiteit van vergankelijkheid en teloorgang in het Italiaans dorpje wat leidt tot een ontroerende scène. En dan moet dan dat sublieme einde nog komen. Een dikke 8/10

richiedoom
-
- 378 berichten
- 3704 stemmen
Ik ben zeer benieuwd naar deze film, maar waar kan ik een bluray uitgave vinden? Ik verwacht deze namelijk niet op Netflix...

deridder
-
- 251 berichten
- 1455 stemmen
Leuke film! Uiteindelijk gaat de film over filmmaken zelf. Paradiso Cinema laat op een leuke wijze de paradox zien tussen aan de ene kant het leven zoals het is en aan de andere kant het leven zoals in de films. In de films komt het goed, is er geen verveling en is er uiteindelijk een terugkeer, een thuiskomen, een verlossing. In het echte leven is er geen belofte dat het goed komt, moet je soms wachten en is hoop op een goed einde meestal tevergeefs. Uiteindelijk vind de film een evenwicht tussen het echte leven en het leven op film: de protagonist vindt verlossing niet in het thuiskomen maar in zijn herinneringen wat ooit zijn thuis was. Met als hoogte punt de prachtige laatste scene; waar de protagonist op scherm allerlei prachtige filmzoenen ziet uit verschillende legendarische films van vroeger.
Ook leuk om te zien hoe de cinema ooit - of tenminste in de film - een plek was om samen te komen. Cinema Paradiso was echt een plek midden in de samenleving (er wordt gegeten, mensen hebben er seks, er wordt gelachen, etc.). Dat is toch wel veranderd! De bioscoop is nu een plek zonder gemeenschap (waar niemand met elkaar spreekt). Je gaat anoniem naar de film en je komt er anoniem vandaan. De film lijkt soms wel wat weg te hebben van Sonneveld:
Het dorp is gemoderniseerd
En nou zijn ze op de goeie weg
Want ziet, hoe rijk het leven is
Ze zien de televisiequiz
Het dorp veranderd door de tijd, en verliest de magie van de bioscoop. De buurt komt niet meer samen om films te kijken, ze kijken nu naar de televisiequiz. Met als absolute dieptepunt de vernietiging van cinema paradiso. Blijkbaar hebben we toch iets verloren met de verstedelijking & modernisering! Of zou het dorpse van Cinema Paradiso ook een romantisering zijn van de wereld toen? Voila, en deze vraag is precies het thema - de spanning tussen cinema en het echte leven - van de film!

tbouwh
-
- 5768 berichten
- 5271 stemmen
Na het (her)zien van de 124 min.-versie in de open lucht op 35mm (een mooie, dankbare ervaring) blijft de waardering voor de director's cut van 173 min. staan.

clubsport
-
- 3586 berichten
- 6828 stemmen
Mooie ode aan het fenomeen film zelf waarin we een jongetje zien opgroeien in een klein dorpje en zijn liefde voor film en de plaatselijke bioscoop centraal staat .
Tja hierboven is wel genoeg gezegd waar ik weinig aan kan toevoegen , sentimenteel en mooi gemaakt
en het einde is inderdaad ontroerend en mooi .
die director's cut wil ik nog wel eens zien want ik zag nu alleen de 2 uur versie .

ThomasVV
-
- 1112 berichten
- 494 stemmen
Ik heb de director's cut gezien, maar ik vond die een beetje van het goede teveel. Italiaanse emotie, oké, maar dit was een beetje té lang, té sentimenteel, té tranerig...

GothamCity
-
- 84 berichten
- 155 stemmen
Schitterende film. De muziek en de beelden het klopt allemaal. Mooi verhaal ook.
*5

Shadowed
-
- 10345 berichten
- 6193 stemmen
Leuke film.
Wilde de film al eerder kijken toen deze een aantal jaar terug op televisie kwam, maar was toen op vakantie en kon niet bij de buis om de opname te selecteren. Internet bracht me ook geen succes, aangezien ze niet de versie hadden die ik wilde en vaak ook geen bijbehorende ondertiteling hadden. Na zoveel jaar was het me dan eindelijk gelukt om de film te kijken.
Viel me ook zeker niet tegen, deze bekende Italiaanse filmklassieker die door menig criticus veelvuldig wordt beschouwd als de beste film ter wereld. Daar ben ik het dan weer niet mee eens, maar neem het woord niet van me aan, want mijn filmsmaak is ondertussen best afwijkend van de gemiddelde scores die worden gegeven aan (klassieke) films. Niettemin ben ik het wel eens met de kwaliteit van de film.
Ik keek de versie die maar het liefst 174 minuten duurde, waarvan de eerste twee uur klakkeloos aan me voorbijgingen. De film begint als een regelrechte feelgoodfilm, eentje die me erg kon smaken. Leuk acteerwerk dat nooit te ver uit de bocht vliegt en een omgeving die sterk wordt gebruikt. Vaak mooie beelden van de Italiaanse landschappen en een verhaal dat boeit.
Laatste uur is wat sentimenteler van aard en na de eerste twee uren was dat een kleine tegenvaller, omdat het wel een heel uur doorgaat. Ik snap de intentie volledig en niet elke scene is mis, maar je mist toch het vrolijke gehuppel in de bioscoop die de eerste twee uren wel hadden. Ook het acteerwerk en de personages zijn er wat achteruit gegaan, omdat droevig kijkende figuren niet echt lekker afwisselen met de vrolijke, levendige en jongere personages.
Het is zeker geen slechte film. Aardig opgenomen, goed geacteerd en lekker vlot. Het is het laatste uur dat wat aan me verloren is gegaan. De film wist me dan ook niet echt te raken. Het epische gevoel dat deze film met zich meebrengt deed me soms wat denken aan de 6-uur durende film La Meglio Gioventù, maar die zit toch wat rangen hoger dan deze als je het mij vraagt.

Ajax&Filmfreak
-
- 3303 berichten
- 3691 stemmen
Ik had de internationale versie al een keer in HD gepindakaast en gezien. Die vond ik geweldig. Sinds vandaag bezit ik ook de bioscoop en director's cut versies in SD formaat op DVD. Ben erg benieuwd naar de verschillen...

mjk87 (moderator films)
-
- 14097 berichten
- 4305 stemmen
Film van de grote gebaren, heel erg Italiaans, waardoor deze me eigenlijk vaak koud liet. Ook de adolescente Toto vond ik volstrekt kleurloos, dus vanaf dat moment kakte de film behoorlijk in. Dat liefdesplotje er toen bij deed me helemaal niets. Qua sfeer soms wel warm, maar echt heel bijzonder ziet het er allemaal niet uit. Vooral veel beelden uit het filmhuis en een mooie rol van de ontroerende Noiret als Alfredo; de beste momenten in de film zijn alle met hem. Ik heb de internationale film gezien maar deze was voor mijn gevoel echt te kort. De film voelde als een lange samenvatting die mij redelijk koud liet, zeker naarmate de film vorderde werd alles wat fragmentarischer. 2,5*.

Creative-lady
-
- 807 berichten
- 703 stemmen
Deze film bekeken op www.cinetree.nl. In het begin was ik niet mee, waardoor ik hem opnieuw heb opgestart: ahja, Salvatore als kind, maar ... De volwassen Solvatore was blank en het kind en tiener die salvatore speelden? Was bruin. Dat klopt toch niet. Anders was het geen slechte film, vond het wel mooi. Normaal moet ik goed weten waar de film over gaat. Maar nu het kind met alfredo, ja. Kon wel meevolgen waar de film over ging.

Ajax&Filmfreak
-
- 3303 berichten
- 3691 stemmen
Ik heb onlangs achter elkaar eerst de Bioscoop versie bekeken en daarna de directors cut.
Het zijn toch wel behoorlijk andere films eigenlijk.
Waar de kortere versie echt een films is met de nadruk op de liefde voor film/ bioscoop/ vriendschap is de directors cut zeker in het 2e gedeelte van de film een klassiek liefdesverhaal.
Ik ga toch voor de korte of middelste versie qua speelduur versie voortaan.

Maarten0402
-
- 691 berichten
- 511 stemmen
Zojuist (drie kwartier geleden) deze film op 4KUHD van Arrow Academy gezien samen met mijn broer.
Tja geweldige ervaring wederom. De 4K Dolby Vision HDR ziet er fenomenaal uit en de theatrical kijkt lekker weg, maar jaren geleden had ik ook al de Director's Cut van Arrow gezien die een krappe 3 uur duurt. Tja moeilijk. Die versie vind ik meer diepgang hebben in het liefdesplot, maar met deze kortere versie... Is dat nodig...
Ja en Nee, en Nee en Ja ... ....

keukenzout
-
- 422 berichten
- 465 stemmen
De director's cut gezien, wat waanzinnig! Zoveel liefde voor film, prachtig.
Ik ga hem morgen gewoon weer kijken.

De filosoof
-
- 2290 berichten
- 1557 stemmen
De film schrijft nostalgie in grote letters en is aldus een geromantiseerde ode van de regisseur aan zijn verleden – aan de dingen die voorbij gaan – en een liefdesverklaring aan de film, aan zijn mentor (in de film: Alfredo) en zijn eerste en enige echte liefde (in de film: Elena). Alfredo zegt in de film dat het leven geen film is want moeilijker en misschien blijkt dat uit het feit dat Salvatore zijn grote liefde Elena is verloren, maar de film is niet voor niets een film: teruggekeerd in z’n geboortedorp voor de begrafenis van Alfredo beleeft hij z’n gelukkige jeugdherinneringen opnieuw en geeft de film hetzelfde extatisch gevoel van geluk als de film vroeger het publiek gaf wanneer hij de kusscenes ziet die Alfredo eruit moest knippen van de priester en die Alfredo voor Salvatore heeft bewaard. De film laat de magie van de film ervaren doordat je geniet van wat er niet (meer) is (wellicht gesymboliseerd door de uit de films geknipte stukjes die tegelijk als zoete aanvulling achteraf ook laat zien hoe we ons verleden achteraf romantiseren). De film is heel sfeervol in z’n weergave van het naoorlogse Italië en ontroert terwijl het tegelijk een bewust komische toon heeft die de nostalgie – toen geluk nog heel gewoon was – nog verder versterkt.

thunderball
-
- 5798 berichten
- 1392 stemmen
Deze afgelopen zondag ook eindelijk eens volledig bekeken.
Sentimentele en fragmentarische film, die voor mij klassieke status niet volledig kan waarmaken, maar wel fijn weg kijkt en amuseert.
Beste gedeelte is zonder meer het begin met de oude man gespeeld door de altijd goede Noiret en het jongetje, beide delend hun liefde voor de Cinema.
Wanneer Noiret voor het grootste gedeelte uit de film verdwijnt is het ook meteen stukken minder en de tiener versie van het jongetje gooit al minder hoge ogen op, helaas weet Perrin als middelbare man haast geen emoties en gevoel over te brengen, maar komt afstandelijk en houten klazerig over en toen was inmiddels voor mij de magie wel verdwenen.
Een aantal van de bijrol spelers weet wat dat betreft meer indruk te maken, zoals de pastoor, die de films moet keuren en bij iedere dreiging van al een zoen zijn veto uitspreekt. Hilarisch!
Muziek van Morricone heb ik voor deze prent ook nooit echt weten te waarderen en dat is, nu ik de filmbeelden er bij gezien heb, niet echt veel beter geworden.
Aardig, maar niet een film die ik snel nog eens hoef te zien.
Een zes, ofwel drie sterren.

Gerlof78
-
- 685 berichten
- 503 stemmen
Mooie en ontroerende film, waarbij de liefde voor de film ook mooi gedaan is. De cast speelt erg goed met name het jochie Toto, zeker de moeite waard en met recht 1 van de beste films ooit gemaakt basta

Lovelyboy
-
- 3650 berichten
- 2711 stemmen
En verder met de Top250 in dit geval met het Italiaanse Nuovo Cinema Paradiso en daar was ik best nieuwsgierig naar, en met de dubbel uitgave die ik in handen had gekregen toch maar meteen gegaan voor de bijna drie uur durende director's cut. En hoewel het overduidelijk overloopt van de kwaliteit is dit toch vooral niet mijn ding.
Duidelijk is het beeld van de oudere Toto die na nieuws van het thuisfront niet alleen weg mijmert in herinnering maar tevens de koe bij de horens vat en na lange tijd terug gaat. Het is een levensfase waar iedere mens vroeg of laat mee geconfronteerd wordt dat je ontdekt dat je ouder geworden bent en herinneringen terugkomen. Het begin met de kleine jongen mag er daarna zeker zijn, en is aandoenlijk en leuk met zijn voorliefde voor de bioscoop en kleine kwajongens streken. Ontegenzeggelijk bevat het geheel veel humor met de geestelijke en zijn censuur en valt de film op qua nostalgische charme met de onmiskenbare muziek van Morricone en een ode aan de oude film in alle facetten met fraaie posters. Tevens is de bioscoop een ontmoetingsplek voor jong en oud, arm en rijk en waar allemaal op een zelfde manier geniet van de cinema. Film verbind ook al zijn er kleine dingetjes zoals de spuger en het latere en kostelijke lik op stuk. Grappig zijn de reacties op de zogenaamde enge film of de latere erotiek, komt de oorlog ook nog zijdelings voorbij en kent het geheel zo op het uur ook nog een dramatische episode met de brand en de naweeën en heroprichting en daarmee de fase die ik sterkste en interessantste vind.
Heel wat zou je zeggen voor een positieve beoordeling en die gaat er ook wel tot op zekere hoogte komen, maar helaas is het niet alleen de zon die schijnt. Want ja, het is Italiaans, en hoewel het nog meevalt vergeleken met andere films is hier toch ook wel weer sprake van de typische Italiaanse drukte en woordenstroom. Waarschijnlijk zal het daarnaast helpen om fan te zijn van de Italiaanse cinema waardoor je de films die men draait herkent en eventueel de lading inschat, ik daarentegen heb op een gegeven moment zoiets van tja weer een film. Het daarom volgende beeld van de groter wordende Toto en andere interesses is duidelijk en begrijpelijk maar het doet mij erg weinig en duurt lang, iets dat men nog eens dunnetjes overdoet met de Herman Finkers look a like die terugkeert naar zijn roots. En godsamme zeg, wat duurt dat allemaal lang, en wat gebeurt er weinig, althans in mijn ogen dan want wat sleept dit richting het einde met als doel de cirkel richting Elena weer rond te krijgen.
Nogmaals is het beeld duidelijk van het leven in de notendop met een verloren liefde, pech, verkeerde keuzes, spijt, mijmering, andere herinneringen en een periodeschets in een stijlvol jasje gegoten vergelijkbaar met La Meglio Gioventu. Toch duurt mij dit allemaal veel te lang en biedt het mij te weinig, de kwaliteit is duidelijk aanwezig maar er iets mee hebben is een compleet ander verhaal.

Sergio Leone
-
- 4269 berichten
- 2964 stemmen
Mooi.
Dik aangezet, maar dat zal dat Italiaanse wel zijn. Behoorlijk sentimenteel, maar ook gewoon nostalgisch. Een mooie ode aan gezelliger tijden. Het eerste stuk met de jonge knaap is wellicht het meest charmant. Niet dat het veel afwisseling bevat, maar dat is eigenlijk niet nodig. De dynamiek tussen het Toto en Alfredo is aandoenlijk.
De tweede akte is een tikkeltje minder, maar eigenlijk ook wel een logische verderzetting. Het liefdesverhaal is mij te plat. Tienerliefde kan toch best 'hard' zijn, of toch in de leefwereld van die tieners, maar ik vind het vrij braaf gebracht. Gelukkig blijft ook de interactie met Alfredo hier gemakkelijk staande.
En de afsluitende derde akte is een mooi sluitstuk. Het is tegelijkertijd ook het droogste, het meest onderkoelde deel. Als je dan niet in de film zit, dooft die kansloos uit. Gelukkig was dat voor mij niet het geval. En gelukkig heb ik ook de versie van twee uur gezien. Die zorgt kennelijk voor een korter laatste gedeelte, maar ik vind dat een perfecte afsluiter. Enkel de oudere dorpsgenoten zien er onbedoeld knullig geschminkt uit. Maar als melancholische afsluiter van deze mooi geschoten trip down memory lane.
4

El Loco
-
- 831 berichten
- 2136 stemmen
Met deze Nuovo Cinema Paradiso heb ik nog eens werk gemaakt om de top 250 te vervolledigen, maar de weg is nog lang. De film is opgedeeld in 3 verschillende delen met de jonge Toto, de jong volwassen Toto ende oudere Toto die terugkeert naar zijn geboortedorp.
Het eerste deel met de jonge Toto is wat mij betreft het beste deel van de film. Ik was onmiddellijk mee in het wereldje van de kleine Toto die gefascineerd raakte door de cinema en alles wat te maken heeft met films. De fratsen die hij uithaalde, zijn vriendschap met Alfredo,.. Het was allemaal erg leuk om te volgen. De nostalgische sfeer die de film uitstraalt heeft ook wel iets met de oude films die getoond werden.
Echter gaat de film bergaf vanaf het moment dat we Toto als jong volwassen man door het leven zien gaan. Vanaf dan concentreert de film zich volledig op de liefdesverhouding tussen hem en Elena. Dit allemaal was toch wat te magertjes om nog 2 uur verder te rekken. Ik was voor de langere versie gegaan van 3 uur, omdat de schrik er meestal inzit dat je belangrijke zaken zou missen.
Erg sterk eerste deel en een zwakkere 2e helft.
3.0*
Het laatste nieuws

Caesar’s laatste strijd: 'War for the Planet of the Apes' zaterdag op televisie

Klaar met ‘Ginny & Georgia’ op Netflix? Deze vergelijkbare series zijn een aanrader

Hits op Prime Video: Nederlanders streamen massaal déze tien series

Netflix-documentaire 'Titan: The OceanGate Disaster' na één dag al aan kop
Bekijk ook

La Meglio Gioventù
Drama, 2003
979 reacties

Once upon a Time in America
Misdaad / Drama, 1984
1.289 reacties

Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
727 reacties

La Vita È Bella
Komedie / Oorlog, 1997
1.834 reacties

Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
915 reacties

Sen to Chihiro no Kamikakushi
Animatie / Fantasy, 2001
1.120 reacties
Gerelateerde tags
sicily, italyfilm bedrijfouder-kindrelatiebioscoopkusflashbackmeerderjarig wordenmagisch realismemovie theaterhaunted by the pastcensorshipmovie theatrenuovo cinema paradiso
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.