Shichinin no Samurai (1954)

Alternatieve titels: Seven Samurai | De Zeven Samoerai | 七人の侍

Japan
Actie / Drama
207 minuten / 160 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Akira Kurosawa
met Takashi Shimura, Toshirô Mifune en Yoshio Inaba

Het feodale, 16e-eeuwse Japan wordt geteisterd door oorlogen en rondtrekkende bendes. Een van die bendes heeft het gemunt op de oogst van een klein boerendorp, maar de bendeleden besluiten pas terug te komen als er geoogst is. Een dorpeling hoort dit gesprek echter. De dorpsoudste beveelt een aantal dorpsgenoten op zoek te gaan naar werkloze samoerai, die het dorp willen verdedigen in ruil voor voedsel. Zij vinden een oudere, moegestreden samoerai, die sympathie heeft voor de weerloze dorpelingen en op hun verzoek ingaat. Deze rekruteert vijf andere samoerai en kan zelfs rekenen op een aanvankelijk ongewenste metgezel: de onervaren, maar zelfbewuste Kikuchiyo. De anderen zijn ervaren strijders, maar weten dat zij een grote overmacht moeten trotseren.

Seven Samurai,

Al vaak voorbij zien komen in de updates en de top250, maar tot op heden nooit gekeken vanwege de lange speelduur. 3 1/2 uur is echt heel lang. Toch heb ik maar besloten om hem te kijken, weliswaar in 2 etappes, maar ik heb hem gezien! En sjongejonge want een film!
In het begin moet de film even op gang komen. Voordat de eerste samurai is 'gerekruteerd' gaat er al een stuk tijd voorbij. Maar ook hier geldt: Voor je het door hebt is er een uur voorbij.
In de gehele film gebeurd niet super veel, maar het is zo knap geregisseerd dat het geen moment verveeld. Ook het 'eindgevecht' is goed geschoten. Ondanks de momenten van overacting of 'neppe' scènes is het echt een topfilm die je moet zien!

Een goed resultaat, een terechte notering in de top250, voor een topfilm

Redelijk. Weinig diepgang. Wel goed acteerwerk.

avatar van Lexcoaster
Huh? Ik heb een versie van 190 minuten?

avatar van baspls
De Western The Magnificent Seven is toch hierop gebaseerd?

baspls schreef:
De Western The Magnificent Seven is toch hierop gebaseerd?

Ja

avatar van baspls
Die ben ik momenteel aan het kijken. Deze wil ik ook erg graag nog zien, dus zal ik hem eens gaan zoeken.

baspls schreef:

Je moet er wel even de tijd voor nemen 3 1/2 uur is niet niks.

avatar van baspls
Als het een goede film is moet het wel lukken

Waarschijnlijk de belangrijkste samurai film, deze schitterende, vette, epische zwart wit fabel over heldendom, winnaars en verliezers en het sociale klassensysteem in het Japen van de zestiende eeuw, waar rijk angst, verderf en vertwijfeling zaaide onder de armen. Het tempo is hoog, de beelden zijn reusachtig en naast adembenemende zwaardgevechten krijgen de menselijke personages diepgang.

JvB Lucas
Lexcoaster schreef:
Huh? Ik heb een versie van 190 minuten?

Link: Shichinin no samurai (1954) - Alternate Versions - IMDb

"The British version of the DVD was released by the BFI rather than Criterion and is the 190 minute version."

De BFI heeft inmiddels een nieuwe release uitgebracht waarop de volledige 207-minuten durende versie beschikbaar op is.

avatar van Lexcoaster
Oké, bedankt. Hoe dan ook een vrij lange film dus. De voornaamste reden dat ik hem nog niet heb gekeken.

JvB Lucas
Een lange zit dat zeker, maar een geweldige film. Samen met Tôkyô Monogatari van Ozu de meest legendarische Japanse film ooit gemaakt.

avatar van Lona
Een prima film met prachtige beelden die ik niet snel zal vergeten. Ik vind de lange speelduur geen probleem. 9 van de 10 films in mijn top tien hebben een spelduur langer dan twee uur.

De acteerprestaties waren soms wat overdreven, maar bij deze film vind ik het niet zo erg. Het versterkt de wanhopige situatie waarin de boeren zich in bevinden. Muziek was top, echt top.

De Japanse humor kon ik wel waarderen en soms moest ik toch wel even lachen. Verder kwamen heel veel themas aan bod in deze film zoals bijvoorbeeld solidariteit. 4* na mijn eerste kijkbeurt en zeker een aanrader.

avatar van Black Math
Ooit in een ver verleden gezien, en toen vond ik er al niets aan. Lange tijd heb ik getwijfeld of ik hem überhaupt ooit wilde herzien, maar omdat ik toch bezig ben een aantal Japanse klassiekers te bekijken, besloot ik toch hem mee te nemen.

Het oordeel is niet veel veranderd. Afgezien van de historische waarde als blauwdruk voor de epische actiefilm kan ik maar weinig begrijpen van de klassieker-status van deze film. De diepere laag ontgaat me een beetje, wat mij betreft gaat dit niet dieper dan Gladiator om maar iets te noemen. Wel een stuk langer, naar het einde toe was het echt flink op de klok kijken. Verder veel overdreven acteerwerk, met name van Mifune. Ook een acteur waar ik maar weinig van kan begrijpen dat men er zo wild van is. Shimura was dan wel weer goed. Ik ken hem alleen van Ikiru, waar hij nogal vaak een zielige stem opzet wat niet altijd werkte. Hier zet hij vooral een krachtig en intelligent persoon neer, en dat doet hij met verve.

Intermissie wtf?

Afgelopen zondag heb ik Seppuku gezien, en vergeleken met die film wordt Seven Samurai toch flink weggeblazen. De beelden zijn hier niet slecht, maar er wordt toch veel minder aandacht aan een fraaie belichting besteed dan bij Seppuku, en ook de kadrering is lang niet zo strak. Dat soort dingen kunnen je juist op de been houden bij zo'n lange film.

Kortom, de film mag een blauwdruk zijn voor latere films, maar meer biedt de film niet of nauwelijks. Visueel ook niet de moeite waard, en de kritiek dat dat nu eenmaal bij die tijd hoort leg ik terzijde met Seppuku in gedachte, die ik ook nog eens dramaturgisch een stuk sterker vond. 1,5*.

avatar van royals
Veel te lang en traag. Zeker wel een goede film en redelijk avontuur. Maar weet niet echt mijn aandacht vast te houden.

avatar van jeroentjuhhhhh
Black Math schreef:
en ook de kadrering is lang niet zo strak.

Vooral dit, ja. Kurosawa heeft duidelijk een goed oog voor compositie, maar daar houdt het wat mij betreft op. De speelduur is ook nauwelijks te rechtvaardigen.

avatar van Insignificance
Je zal mij niet horen zeggen dat Kurosawa geen mooie film laat zien, maar dat wil niet zeggen dat alles om aan te zien is. Ruim twee uur verveling afgewisseld met irritatie en niet veel anders. Niks aan, deze boertjes. Met het rekruteren van de samoerai gaat het gelukkig wat beter, totdat Mifune in beeld komt en de driftige paljas gaat uithangen. Ik kan er niet bepaald om lachen.

Zijpaadjes als die met het meisje en de ongetrouwde boer zijn boeiender. Ook wat meer timide, al gaat dat geleidelijk aan ook naar dik aangezette, theatrale emoties. Of het nu lachen, treuren of wat dan ook is, ik kan er op deze aanstellerige manier niks mee. Een film die me sowieso niet erg ligt, ik heb het niet zo op period pieces en epische toestanden. Veel te veel rompslomp.

Dan duurt het lang, erg lang eer de bandieten voor de broodnodige opschudding zorgen. Verreweg het aardigste deel van de film, er komt wat tactiek bij kijken en het is afvinken, al steken daar de bezwaren ook met enige regelmaat de kop op. Shimura is een baken van rust, de veldslagen kunnen er mee door en de regen is mooi meegenomen. Verder is het niet aan mij besteed.

avatar van mjk87
Mijn tweede van Kurosawa, en net als bij Rashômon zie ik de kwaliteiten wel, maar zijn er zaken waar ik niet doorheen kan kijken.

Grootste pijnpunt is het acteerwerk over de hele breedte, of beter: geschreeuw. Kurosawa scheen er van te houden, ik niet bepaald. Nu is het wel dat het na een tijdje minder begint te storen, maar echt meeleven met personages lukt me zo niet. En dan gaan 207 minuten toch wel tellen, ondanks het sterke laatste deel keek ik toch wel eens op het klokje hoe lang het nog zou gaan duren. Alleen Shimura houdt zich enigszins in en heeft met afstand de beste rol en met hem kon ik ook meegaan. Mifune is vooral irritant maar ook dat begint te wennen. Het is ook niet dat ik tegen dat soort lollige bijfiguren ben - Edi Wallach in Leone's western is een voorbeeld van hoe het goed kan gaan- maar in deze film is het allemaal net te veel.

Maar goed, de film scoort op veel punten wel een dikke voldoende. De opbouw is mooi traag en iedereen krijgt genoeg tijd om een eigen gezicht te krijgen - Japanners lijken voor mij vaak op elkaar, maar hier kon ik ze goed uit elkaar houden. Verder is het middenstuk erg leuk waarin de Samoerai en de boeren dorpsbewoners elkaar leren kennen, vertrouwen en toch enigszins respecteren. Verder is de inhoud ook wel aardig, maar ik vond niet dat die inhoud er echt goed uitkwam. Op momentjes, maar die waren er te weinig. De actie is mooi geschoten en de montage speelt daarin een belangrijke rol. Wel is het zo dat er af en toe mooie beelden in zaten, maar in drieënhalf uur is dat te weinig. Rashômon had dat constant, deze af en toe. Verder is de muziek lekker pompend soms, of heel fijn subtiel, zoals die scène aan het begin in de stad verderop, waarin heel rustig getokkel klinkt. En daarnaast vermaken de eerste twee uur wel degelijk. 3,5*.

avatar van 93.9
Film waar je 'op voorbereid' moet zijn.
Dit kijk je niet gemakkelijk ergens laat op de avond.
(te) lang, traag en erg gedateerd. Wel mooie karaktervolle personages en dat is denk ik de grootste verdienste van deze film.
Viel een beetje tegen, maar tuurlijk nog altijd boven gemiddeld.

avatar van Roger Thornhill
Bij een film van 207 minuten durf ik het nauwelijks te zeggen c.q. aan te raden, maar elke keer dat ik deze film zie wordt ie (nog altijd) een stukje beter. Van mijn voornaamste pijnpunt (het overdreven acteren van Toshiro Mifune) had ik de tweede keer al geen last meer, en elke keer dat ik deze film zie komt zijn personage nog meer tot leven – niet alleen bij zijn uitbundigheid, zijn haantjesgedrag en zijn tarten van de vijand, maar ook in de momenten waarop hij serieus is, rouwt, intens vecht (de manier waarop hij naast die bandiet met dat geweer komt zitten en vervolgens even liefdevol als dreigend zijn zwaard inspecteert!) of wanneer hij losbarst tegenover de andere samoerai over hoe lafhartig de boeren inderdaad zijn – en wie heeft hen zo gemaakt? Prachtig en ontroerend.
        Voor de rest een epische film waarvan elke seconde van elke minuut boeiend is, een sfeer neerzet, een personage uitdiept, een prachtig beeld oplevert of een indrukwekkend portret van actie biedt. Roger Ebert suggereert dat dit de eerste film was waarin er een team wordt samengesteld om een missie uit te voeren, en aangezien Kurosawa daarnaast nog de spaghetti-western inspireerde (de remake van Yojimbo als A fistful of dollars) en omdat zijn The hidden fortress een inspiratie was voor George Lucas' Star wars-saga, zou je kunnen stellen dat Kurosawa niet alleen diverse grote serieuze films maakte maar ook nog eens Amerikaanse actiehelden voor de komende halve eeuw van werk voorzag. Dat is misschien wat te veel eer, maar feit is dat Seven samurai de ultieme blauwdruk vormt voor de actiefilm zonder daarbij psychologische en esthetische aspecten uit het oog te verliezen.
        Eén van de beste films ooit gemaakt. Een lange zit, maar de tijd vliegt voorbij, en ik kan haast niet wachten om hem nogmaals te zien. Momenteel verkrijgbaar in een prachtige transfer op een BFI-Blu-ray – grijp die kans en spendeer er nogmaals 207 minuten van je leven aan.

avatar van cucciolo
Roger Thornhill schreef:
oiler])Een lange zit, maar de tijd vliegt voorbij
Mij nog niet gelukt om em af te kijken.

avatar van Roger Thornhill
De BFI-Blu-ray is momenteel (maar voor hoe lang?) voor slechts €9,69 verkrijgbaar bij zavvi.

'Shichinin No Samurai' maakt zijn reputatie als één van de hoogtepunten in het oeuvre van Akira Kurosawa meer dan waar. Met name de humor houdt deze film frisser dan meerdere genre-genoten. De plot is spannend, de uitvoering is nog spannender. De gevechts-scenes (gefilmd met meerdere camera's tegelijkertijd en geregisseerd als ware het een sportverslag) zijn subliem.

avatar van de grunt
Ik heb hem al een paar keer geprobeerd af te kijken, maar het lukt me gewoon niet om drie uur naar dat amateurtoneel te kijken.

Film waar ik mij altijd verre van gehouden heb, een beetje vanwege de lange speelduur, maar voornamelijk vanwege het thema: een film over zwaardvechters is helemaal niks voor mij. Het zien van de prachtige samoerai-trilogie van Yôji Yamada heeft mij echter op andere gedachten gebracht.

Ik moet zeggen dat de film mij niet is tegengevallen. Het verhaal is best interessant en ook het acteerwerk —vooral van Takashi Shimura— en de authentiek ogende settings zien er goed uit. Het voortdurende jakkerige heen en weer geren was ik op d’n duur wel beu. Daarnaast had de film wat mij betreft best wat beknopter mogen zijn.
Waarom de film gezien wordt als een meesterwerk van Kurosawa ontgaat mij. De eerder aangeduide samoeraifilms van Yamada vind ik in ieder geval een stuk mooier.

avatar van chevy93
mjk87 schreef:
Vooral dit. Met name de krijsende dorpsbewoners zijn haast een klucht. De slechte geluidseffecten doen bij tijd en wijle toch ook behoorlijk afbreuk aan de film.

Moet zeggen dat de film totaal niet als 3,5 uur aanvoelt, daar is hij zeker spannend genoeg voor, maar er zitten voor mij teveel gedateerde stukken in. Ik hou van films die mij het verhaal in zuigen en dat lukte eigenlijk alleen in de tussenstukken. Daarmee bedoel ik de stukken waarin er vooral gefocust wordt op de onderlinge verhoudingen tussen de samoerai. De gevechtsscènes zijn kolderiek en dan niet alleen visueel (iets wat je Kurosawa ook moeilijk kwalijk kan nemen gezien de technische mogelijkheden), maar ook strategisch zijn de bandieten lachwekkend.

Vermakelijk? Ja. Echter te veel gedateerde pijnpunten om hier anno 2017 het meesterwerk in te zien dat het ooit vast was. Ingehaald door de tijd.

avatar van Noud
Wat een gekrijs, gejank en gemiep weer.
Was een lange zit, maar zeker geen top 250 lijstje.

avatar van Fisico
Seven Samurai was inderdaad een erg lange zit van 207 minuten. Maar om eerlijk te zijn had ik hier met de lange speelduur minder moeite dan bijvoorbeeld de trilogie Ningen no Jôken waarvan ik recent al 2/3 zag. En zoals zovelen was ik eveneens benieuwd naar die top 250-film, voor mij zowat dé trigger om hem te willen zien. De film deed me eigenlijk een beetje denken aan het 2e stripalbum van De Rode Ridder (De gouden sporen) waarbij ook een dorp bescherming vraagt tegen een bende bandieten. Heroïek, zelfopoffering en onbaatzuchtigheid staan centraal en zijn deugdelijke waarden. Zelfs de liefdesromance wordt aangehaald in de strip.

Het feit waarom de dorpsbewoners op zoek gaan naar beschermers wordt al de eerste minuut zeer snel uit de doeken gedaan, maar al bij al wat volgt wordt heel wat langer stilgestaan. Eén voor één worden de samurai, elk met hun eigen persoonlijkheden, aan de kijker voorgesteld. De ene twijfelt of hij wel eer ziet in deze oninteressante zaak. De ander daarentegen weigert resoluut en aanziet het zelfs als een belediging wanneer zijn leven op het spel gezet dient te worden voor een kommetje rijst per dag. De Samurai werden huurlingen en daar hadden velen het knap moeilijk mee. De intrede van vuurwapens (musketten) zorgde er ook voor dat de eervolle strijders op termijn een anachronisme werden.

Wanneer de groep uiteindelijk is samengesteld, komt het kleurrijke en zelfs kolderieke personage Kikuchiyo. Misschien een beetje theatraal vertolkt, maar hij brengt sfeer en kleur in de film. Het is sowieso geen film die het moet hebben van zijn acteerprestaties, maar wel eerder van een uitstekend uitgediept verhaal. Kikuchiyo, een voormalig boer, wenst zelf een uitstekend samurai te zijn. Hij verfoeit de boeren omwille van hun wantrouwen en apathisch schijterig handelen. Aan de andere kant begrijpt hij hen ook, want er is niets zo ellendig als het uitzichtloze uitgebuite derderangs boerenbestaan van het Japanse feodale systeem in de 16e eeuw. De film kenmerkt zich zo door erg veel aandacht te besteden aan de relaties tussen de samurai en de dorpsbewoners.

Verder is er ook veel aandacht voor de opbouw van de verdediging van het dorp tegen de struikrovers. Dit loopt niet steeds van een leien dakje. Het laatste gedeelte van de film omvat de strijd, welke ik niet zo spectaculair vond. Seven Samurai heeft als voorbeeld gediend voor vele latere verfilmingen. De film zal bij mij vooral blijven hangen door zijn uitstekend verhaal en boeiende personages.

avatar van AJK
AJK
Ja wat voor cijfer ga je hier nu op geven.
Te traag soms eentonig saaie dialogen te
lange speelduur.
En toch maakt het mij indruk.
Ver zijn tijd vooruit.Best harde actie voor die tijd.
En toch realistisch want dat gehak ging ook zo.
Ik heb deze film voor het eerst op de duitse tv gezien.Nee deze hebben ze niet gesynchroniseert
Dat moest er ook nog bijkomen.Ik was best nog jong toen ik het zag 14 geloof ik.Ik snapte de film eerst niet,zwart wit japans duitse ondertiteling
krakend beeld.Maar toen kwam meneer Mifune
als drinkende samurai in beeld en toen begon het voor mij.
Ik dacht waarom blijf ik toch kijken?
Deze film zit zeker in mijn top 5.
Rare aparte ORIGINELE film.
Voorbeeld geweest voor veel regisseurs en acteurs.Een film kan de realiteit nooit nabootsen
omdat film fictie is.Of toch wel?
5.0.