Shichinin no Samurai (1954)

Alternatieve titels: Seven Samurai | De Zeven Samoerai | 七人の侍

Japan
Actie / Drama
207 minuten / 160 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Akira Kurosawa
met Takashi Shimura, Toshirô Mifune en Yoshio Inaba

Het feodale, 16e-eeuwse Japan wordt geteisterd door oorlogen en rondtrekkende bendes. Een van die bendes heeft het gemunt op de oogst van een klein boerendorp, maar de bendeleden besluiten pas terug te komen als er geoogst is. Een dorpeling hoort dit gesprek echter. De dorpsoudste beveelt een aantal dorpsgenoten op zoek te gaan naar werkloze samoerai, die het dorp willen verdedigen in ruil voor voedsel. Zij vinden een oudere, moegestreden samoerai, die sympathie heeft voor de weerloze dorpelingen en op hun verzoek ingaat. Deze rekruteert vijf andere samoerai en kan zelfs rekenen op een aanvankelijk ongewenste metgezel: de onervaren, maar zelfbewuste Kikuchiyo. De anderen zijn ervaren strijders, maar weten dat zij een grote overmacht moeten trotseren.

avatar van IH88
Shichinin no Samurai

Schitterende film van Kurosawa. Shichinin no Samurai is een lange zit, maar geen enkele scene voelt overbodig en vooral de band die je als kijker opbouwt met de personages is weergaloos gedaan door Kurosawa. In het begin worden alle personages uitgebreid geïntroduceerd, en het is intrigerend om te zien dat ieder personage (vooral de zeven samoerai) ook echt een eigen identiteit heeft en zijn eigen karaktertrekjes.

Vooral Shimada, Kikuchiyo en Katsushiro zijn voortreffelijk uitgewerkt, en de acteurs doen het ook goed. Mifune is wat karikaturaal en hij acteert erg overdreven, maar je gaat er aan wennen en tegen het einde kom je tot de realisering dat Kikuchiyo misschien wel de interessantste karakterontwikkeling van allemaal heeft doorgemaakt. Het laatste gedeelte met de strijd tussen de samoerai/bewoners en de bandieten is geweldig in beeld gebracht, en de laatste beelden van de graven van de overleden samoerai en bewoners zijn iconisch.

avatar van clubsport
Een film die ik dan toch maar eens gezien moest hebben mede omdat ik de imdb top 250 aan het afvinken ben .
Maar deze viel me toch wel wat tegen al is de sfeer wel aanwezig , de spanning is dat een stuk minder en de aktie vond ik ook niet echt super indrukwekkend .
Het was een lange zit en we hebben hem weer gehad zal ik maar zeggen .

avatar van TornadoEF5
Normaal gezien komt deze morgen aan de beurt.

avatar van Shadowed
Tweede Kurosawa.

De eerste die ik van hem zag, Ran, kreeg ook een 2,5*. Kurosawa staat bekend als een grote regisseur, maar na het zien van Seven Samurai kan ik niet zeggen dat ik die status helemaal begrijp. Het heeft zeker zijn pluspunten, maar voor een film die 207 minuten duurt zijn het er toch te weinig.

Ik was vooraf ook even vergeten dat Kurosawa van theatrale karakters houdt. Enkele personages gaan weer volledig over de top. Mifune raakt inderdaad vaak de grenzen aan, maar in het algemeen is de houding van ieder personage wel ongeloofwaardig. Shimura en Katō waren eigenlijk de enige twee die ik heel goed kon waarderen omdat ze toch iets meer rust uitstralen.

Visueel is dit niet zo groots als je zou denken, wat uiteraard met de periode te maken heeft. In plaats van echt grote beelden kiest Kurosawa ervoor om zijn (voor die tijd) grote budget in settings te stoppen door hele stadjes op te bouwen. Dat ziet er dan ook leuk uit, maar uiteindelijk blijft het dan ook vooral een setting en helpt de rest van de film niet al te veel vooruit.

Voor diegene die overigens een epische actiefilm verwachten, Seven Samurai zal je teleurstellen. De eerste 140 minuten zijn vooral opbouw. De personages worden uitgediept en de band wordt opgebouwd. Niet briljant diepgaand, maar vervelend evenmin. Het gaat alleen wel erg lang door en niet elk personage is even leuk. Toch vond ik de samoerai allemaal op diens eigen manier bijzonder, maar toch zijn 140 minuten veel en veel te lang.

De film raast vlotjes voorbij en er gebeurt veel. De 207 minuten schieten daarom ook goed door waardoor deze film nooit lang aanvoelt, maar overzichtelijk is het allemaal niet, wat zeker richting de finale zijn tol gaat eisen. Alles wordt met een grote vaart op het scherm getoverd, waardoor ik steeds moeite had met de beelden te plaatsen en wie de personages nou eigenlijk in godsnaam waren. De finale gaat vervolgens zo snel dat het gewoon domweg chaotisch overkomt. Veel stofwolken en gezwaai met zwaarden, maar weinig overzicht.

Camerawerk vond ik verder sterk en energiek, Kurosawa heeft wel gevoel voor film, maar de chaos van de film is regelmatig vervelend. Het zorgt er wel voor dat ik steeds met de volle aandacht moest kijken, maar het is gewoon niet heel leuk om steeds weer iets te moeten opzoeken of te ontrafelen. Punten voor enkele sterke elementen, maar minpunten voor de chaos. Foutjes in sound editing vielen trouwens ook wel op hier en daar.