Taxi (2015)

Alternatieve titels: Taxi Teheran | Jafar Panahi's Taxi

Iran

geregisseerd door Jafar Panahi
met Jafar Panahi

Jafar Panahi rijdt als taxichauffeur door de levendige en kleurrijke straten van Teheran. Met een kleine camera op het dashboard filmt hij de openhartige passagiers terwijl hij ze interviewt. Het resultaat is een komische en aangrijpende schets van het dagelijks leven in de Iraanse hoofdstad, waarmee de regisseur tevens de regels van censuur in zijn land aan de kaak stelt.

kappeuter (moderator)
Taxi, de winnaar van de Gouden Beer voor beste film op de Berlinale, beleeft zijn Nederlandse première op het Movies That Matter Filmfestival eind maart in Den Haag.

kappeuter (moderator)
Vanaf 11 juni in de bioscoop (Imagine)

Klinkt een beetje als Metaal en Melancholie (1994) meets Night on Earth (1991)

Trailer geplaatst

avatar van Peaccoeur
Leuke film, met een positieve sfeer. Voornamelijk met dashboardcamera gefilmd wat mij beter in de smaak viel dan verwacht. Verhaal begint naar het einde toe wel wat te vervelen, terwijl het toch een relatief korte film is. Het feit dat de regisseur Jafar Panahi zijn verbod negeert en de film in Iran gedraaid heeft terwijl hij er al eerder voor gearresteerd is geweest kan echter alleen maar toegejuigd worden.

Ja, leuke film ! Mooi !

Klinkt wel heel erg als Ten van Kiarostami.

avatar van Redlop
Een gewaagde doch niet overal even boeiende mockumentary. De vrouw met de rode rozen (symbool van het Iraans verzet tegen overheidsbemoeienis) vormde het hoogtepunt.

avatar van Verhoeven
Zeker gewaagd. Maar ook bedacht, gekunsteld en een flinke portie 'overacting'. De film begint erg treffend en grappig maar verliest door de hoeveelheid aan passagiers, gesprekken en verschillende soorten camerawerk en montage beetje bij beetje al zijn kracht. Oh, en Panahi zat er wel heel kalm / rustig / ontspannend bij. Wel opvallend.

avatar van John Milton
Ik heb destijds een stukje over zijn vorige film geschreven, hoe zit het met zijn verbod en dan toch dit doen? Ist das erlaubt?

avatar van Mug
Mug
Ondanks het 20-jarige filmverbod, de derde Panahi-film die via opmerkelijke smokkelarij (ditmaal in een cake!) de 'buitenwereld' weet te bereiken. Won terloops de Gouden Beer in Berlijn; meer een statement vermoed ik.

Enige basiskennis over de Iraanse cinema (schatplichtig aan Dah (2002) natuurlijk en andere "gedramatiseerde documentaires") is een must; het oudere werk van Panahi himself in het bijzonder. De goudvissen zijn natuurlijk een verwijzing naar zijn debuut De Witte Ballon, terwijl er woordelijk gerefereerd wordt aan De Spiegel, Crimson Gold en (z'n bekendste) Off Side.

Taxi Teheran neemt op een geestige manier de censuur en sociale problematieken (m.n. de positie van de vrouw en geld, ook geen vreemd onderwerpen voor Panahi) op de hak. Daarnaast ook hartverwarmend doch 'right in the face'. Het is toch even slikken als er na een tirade van de advocate plotsklaps je als kijker een roos krijgt aangeboden, om zodoende de vierde wand te doorbreken. Het hoogtepunt van de hele film, naast de aftiteling (en dat is niet cynisch bedoeld...)

Het is daarom extra jammer dat de vaart in de film scherpte mist. Het is gewoonweg te langzaam. Om over de vele onnodige 'cuts' maar te zwijgen. De illussie wordt daarmee keer op keer verbroken helaas.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mug schreef:
Won terloops de Gouden Beer in Berlijn; meer een statement vermoed ik..
Zou je denken??

Ik zag kort erop This Is not a Film, en daar maakt Panahi het nog bonter met zijn referenties aan zichzelf - dat maakt het wel wat moeizaam - want ondanks het hele verhaal eromheen - begin je haast te geloven dat Panahi het wel amusant vind. Of hij heeft dé methode gevonden om met zijn lot om te gaan en probeert er het beste van te maken.

Dus aardig was het op zijn meest positief uitgedrukt zeker, maar het voelt allemaal wat makkelijk en voorspelbaar aan. Het is haast een samenvatting van eigen werk en terloops van Kiarostami's werk - dat inhoudelijk veel dieper ging (en qua stijl veel vaster was), maar goed Panahi is bezig met zichzelf - en dat recht heeft hij.

avatar van John Milton
Gisteren gezien in Eye. De manier waarop Panahi zijn verhaal construeert bleef mijn aandacht veel meer vasthouden dan ik aanvankelijk had verwacht. Natuurlijk, het is enigszins gekunsteld, maar ik had er niets dat last van. De iets te aanwezige self-referencing haalt het ietsjes naar beneden (ik zie de meerwaarde er ook niet van moet ik zeggen, waarom zou hij dit doen?), maar dan nog blijft er voor mij een solide 3,5* over.

Wat Iraanse cinema betreft, ik heb inmiddels wat Kiarostami, Makhmalbaf, Farrokhzad, Majidi, Satrapi en Panahi gezien, maar ben geen kenner. Ik heb Ten ook nog niet gezien, al ligt hij al jaren klaar, net als veel van zijn andere eerdere werk. Overigens had ik gemist dat Panahi tussen 'This is not a film' (die ik zag) en Taxi nòg een film heeft uit weten te brengen. Hoe dan ook, we kregen gelijk weer zin om wat van zijn oudere werk te kijken!

avatar van Dying Rose
Een ritje doorheen Iraanse straten.

TAXI (TEHERAN) laat ons meekijken in een dagje uit met de regisseur – en voor even taxichauffeur – Jafar Panahi. Hij is de bekende Iraan die in 2010 gedurende 20 jaar een verbod kreeg opgelegd op het maken van films – of zelfs het lezen van scenario’s. Niet dat het verbod hem tegenhoudt. In zijn nieuwste prent loodst hij ons mee bij het oppikken van passagiers die elk hun verhaal te vertellen hebben. De situaties en gesprekken zijn natuurlijk geregisseerd, maar toch kijken ze goed weg, met dank aan de humor en interessante personages. Al mag gezegd dat het naar het einde toe vermoeiend wordt om zo met iedereen kennis te maken – ondanks de korte speelduur. Het gebrek aan shots, eigen aan het opzet, springt meteen in het oog. Panahi’s dashboard camera capteert alles wat er zich binnen, en soms buiten, de taxi afspeelt.

Bespreking Taxi

avatar van Arnie
Zwaar ondergewaardeerd hier vooralsnog. Een droefkomische tocht door Teheran met Panahi zelf als taxichauffeur, buitengewoon intelligent uitgevoerd en met schitterende passagiers. De film is een permanente reflectie op het Iraanse regime, maar tegelijkertijd op het medium cinema en zijn relatie met de werkelijkheid. Menigeen zou dat gekunsteld oplossen, maar hier blijft het uiterst luchtig, vol verrassingen, en met ontroerende scenes bovendien. Hoogtepunt natuurlijk de vrouw met de rozen.

Icoon voor de cinema wat mij betreft.

Taxi verraste mij. Ontroerend, komisch en onthutsend. O.a. de scenes met de vrouw met de rozen en natuurlijk het nichtje en de vrouwen met de vissen zijn de moeite waard.

Aanrader.

Perfect in lengte en ruim voldoende om, aan de hand van diverse en sterk uiteenlopende taxigebruikers, te verduidelijken dat de censuur in zowat alle geledingen van het Iraans maatschappelijk leven, de filmmakerij in het bijzonder, overheerst.
Panahi is veel in beeld maar het zijn de "klanten" die interessant zijn wanneer ze het hebben over wat overtoonbaar zou kunnen zijn

avatar van eRCee
De film is vooral een reflectie op censuur inderdaad en het laat ook zien dat een regisseur die in een bepaalde vorm gedwongen wordt (niet openlijk kunnen filmen) daar juist heel veel uit kan halen en andere grenzen kan verkennen. Een beetje wat de Dogme-gedachte ook was. Vooral het script is echt inventief. Het zal geen toeval zijn dat de film Shirin, vormtechnisch wat mij betreft nog vernieuwender dan deze, ook uit Iran komt. Verder vond ik Taxi Teheran onderhoudend maar daar bleef het ook wel bij.

avatar van Donkerwoud
Joris Linssen heeft met het programma 'Taxi' spannendere taxiritjes gemaakt. De inventieve manieren waarop Jafar Panahi omgaat met de beperkingen van zijn positie als een gecensureerde regisseur zijn bewonderenswaardig, maar het postmoderne spel van zelfverwijzingen voelt gekunsteld en geforceerd. Het helpt niet mee dat de acteurs te theatraal acteren om ergens in het verhaal de suggestie te wekken dat er een echte documentaire-registratie plaatsheeft, waardoor het conflict realisme/fictie nooit vlees op de botten krijgt. Het is of je meerdere spanningsloze toneelstukjes aanschouwt met een autocabine als het theater. Tegelijk lijdt 'Taxi' (2015) aan het probleem waar dit type activistische verzetsfilm vaker last van heeft: het verzet of de aanklacht wordt een doel op zich en daarmee krijgt het een prekerige, belerende ondertoon. Eigenlijk word je als kijker vooral bevestigd in datgene wat je op voorhand ook al vond.

avatar van Baggerman
Soms wel wat tè gemaakt ogend, maar over het algemeen wel prettige en sympathieke film om te bekijken. De montage vond ik ook best goed. Jammer dat Panahi het werken onmogelijk wordt gemaakt, want ik vind zijn films zeker goed te pruimen.

Deze Drama film laat via een taxi allerlei facetten van het Iraanse leven zien. Het oogt als een documentaire, maar het cameragebruik en het verloop van de gebeurtenissen, duidt op een weldoordacht script.

Regisseur Jafar Panahi rijdt als een soort van Maarten Spanjer (voor de oudere generatie) of Joris Linssen met een taxi door de stad en filmt zijn passagiers, terwijl hij een babbeltje met ze maakt. Hij gebruikt daarbij humor en menselijkheid, om onrecht onder de aandacht te brengen. Dat biedt niet alleen een leuk kijkje op het dagelijkse leven van Teheran, maar is ook een statement tegen de censuur. De cast wordt overigens niet bij name genoemd en dat vanwege veiligheidsoverwegingen.

De ontstaansgeschiedenis van "Taxi Teheran" zou op zich al een spannende film kunnen zijn, want Jafar Panahi werd namelijk veroordeeld tot een beroepsverbod wegens "propaganda tegen de Islamitische republiek". Toch ging hij door met films maken en dit is zijn derde film op rij, die uit Iran werd gesmokkeld en al heel wat prijzen won (o.a. bekroond met de "Gouden Beer" in Berlijn).

Al met al een interessante en tevens onderhoudende Iraanse Drama film.

avatar van Decec
Een redelijke komedie/drama film...
Redelijk en saai verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Goed beeld, geen HD aanwezig...
Goed achtergrond geluid/muziek
met Dolby Digital...
Af en toe onrustig camerabeweging...
Niet te moeite waard...

Kon me niet echt raken. Het concept is voor ons Nederlanders dankzij Maarten Spanjer overbekend, en behalve dat het effect om het nu eens in een andere cultuur te zien plaatsvinden in den beginne best interessant is, wordt het ergens halverwege toch wel behoorlijk vervelend omdat Panahi geen spannende avonturen heeft te vertellen. Bovendien oogt de film te geënsceneerd, en is het vrij snel duidelijk dat de documentaire achtige opzet ergerlijk onecht is. Met als dieptepunt een grote bijrol voor dat bijdehante kleine meisje, wat schattig als de nieuwe Shirley Temple zou moeten zijn, maar voornamelijk geforceerd leuk staat te doen. Geen lach, geen traan, zelfs weinig beelden van wereldstad Teheran, beetje mislukt dus. Panahi zal best een goede en dappere man zijn, maar ik zal andere films van hem moeten zien om mezelf te overtuigen dat hij ook een bekwame regisseur is. Een poedelprijs was derhalve meer op zijn plaats geweest dan een heuse Gouden Beer: onbegrijpelijk.