• 8.489.130 stemmen

Met onder meer: Aleksey Serebryakov, Elena Lyadova en Vladimir Vdovichenkov

Oorspronkelijke taal: Russisch

Releasedatum: 23 oktober 2014

Plot Leviafan

Een moderne vertelling van het Bijbelse verhaal van Job, zich afspelend in het hedendaagse Rusland. Kolia leeft in een kleine stad nabij de Barentszzee, in het noorden van Rusland. Hij heeft zijn eigen autoreparatiebedrijf naast zijn huis en leeft samen met zijn huidige vrouw Lilya en zijn zoon Romka, uit een vorig huwelijk. Zijn leven komt op zijn kop te staan wanneer Vadim Sergeyich, burgemeester van de stad, zijn bedrijf, zijn huis en zijn grond wil afnemen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Het botst tussen mij en Zvyagintsev. Veel lovende recensies hier en deze film zat in bijna alle top tien's van de filmmagazines maar ik ben niet overtuigd. Zijn mix van Bijbelse symboliek (visueel) en storytelling (inhoudelijk) plakt niet. In the banishment zag ik een mager verhaaltje dat de film wat beweging moest brengen maar tevergeefs. De film verdronk in al die zware Bijbelse referenties. In Leviathan is het verhaal meer uitgewerkt maar zijn misdaadverhaal is zeer rechtlijnig en voorspelbaar (advocaat neemt het op tegen corrupte burgemeester, denkt te kunnen winnen maar wordt bedreigd en vlucht). Nochtans is wat Zvyagintsev wil vertellen relevant en interessant, zijn de beelden fraai (maar minder indrukwekkend dan in the banishment) en vind ik het gebruik van de score (in the banisment een hypnotiserend synthesizer, hier bombastisch Philip Glass) uitermate efficiënt. En toch kan Leviathan (en in mindere mate The banishment) mij niet imponeren, mij niet warm krijgen. De openingsscènes van beide films zijn ook een beetje gelijkaardig. Landschapsbeelden, een man in de auto die ergens naar toe rijdt. Sterk begin, mooie shots, ademen dreiging en mysterie uit maar het is wel een herhaling van een idee, vind ik. Tja, het botst tussen mij en Zvyagintsev.

avatar van R. Ticus

R. Ticus

Mijn eerste kennismaking met regisseur Andrey Zvyagintsev. Wat mij betreft liefde op het eerste gezicht.

Films waar je niet vrolijk van wordt, zonder dat er op vals sentiment wordt gemikt, stemmen mij - met terugwerkende kracht - gelukkig en blij.

Alles klopt: beeld, dialoog, uitgediepte karakters, sfeer, suggestie en raffinement en uiteraard de perfect gecaste acteurs. Uitgezonderd de aftiteling een verfrissende afwezigheid van nodeloze muziek.

Een film die schreeuwt om voor de tweede keer bekeken te worden. Terwijl op de Nederlandse televisie de onvermijdelijke Tom Cruise ons om de oren vloog, bood Canvas gelukkig kwaliteit met een hoofdletter K.

avatar van Angel9999

Angel9999

R. Ticus schreef:

Jammer van je laatste alinea, had niet gehoeven en verdient geen schoonheidsprijsje. De film is puur en moet je liggen.

avatar van Tarkovsky

Tarkovsky

Wat een film.

Niet voor even een gezellig avondje, ik voelde me direct klote.

Dit ging onder de huid en dus bij de kloten.

Waarachtig als de neten.

Staat op KPN en nu zaterdag aanstaande op BBC.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Beviel mij toch wel aanzienlijk beter dan de enige andere film die ik voorlopig van hem gezien heb, zijn debuut The Return. Vooral omdat ik met het verhaal een stuk meer kon, dit had betekenis (of ik kon er toch op zijn minst betekenis in zien). Paar prachtige karakterkoppen die weten te overtuigen, beelden die voor zich spreken zonder daarom voor de twintigste keer op een halfuur naar een treurend landschap te hoeven kijken. Hier en daar stevige zwarte humor die ook wel werkte. Ja zonder twijfel goed.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een film waarvan ik in eerste instantie niet dacht dat het mij zou boeien, waardoor ik hem lange tijd niet leende van de bibliotheek. Deze week heb ik ‘m toch geleend, en ik moet zeggen dat ik het echt een goede, boeiende film vind. Het acteerwerk is sterk en realistisch, het verhaal wordt op realistische wijze gebracht, zonder allerlei poespas, en ik vond het best spannend. Mooie beelden van de omgeving. Ik houd van dit genre! 4*

avatar van T.O.

T.O.

• 2059 stemmen

Djek69 schreef:

De film is een vrij karikaturaal politiek statement van de regisseur.

Inderdaad, en dan ook nog op een manier die juist onze Westerse vooroordelen ten opzichte van Rusland kracht bij zet (veel lompheid, corruptie, cynisme en wodka). Dat deel van het verhaal botste ook behoorlijk met de weergave van lokale natuur en mensen, die heel gevoelig overkwam.

mjk87 schreef:

De film kent een goed tempo, geen scène duurt te lang en de film blijft de volle spelduur boeien. De zwarte humor is sterk, de beelden van het kale noordelijke landschap zijn mooi, zowel dat landschap zelf als de kadreringen en de film is goed te volgen. Verder is het acteerwerk sterk over de breedte (tot aan onze burgemeester aan toe) en Elena Lyadova is een schoonheid om te zien.

Maar goed, juist inhoudelijk vallen er wat steken, die The One Ring ook al wel heeft aangestipt. [...] Beide verhalen zijn behoorlijk uitgewerkt, maar toch mis ik in beide delen wat. Verder is de film ook wat kil en glijdt nooit echt onder de huid. De ziet de film, je ziet de schoonheid, maar ik was me altijd bewust dat ik gewoon een film keek en in de bioscoop zat. Een echte goede film laat je even los van de wereld.

Hier ben ik het ook wel mee eens. Niettemin een originele en prettig wegkijkende film, vooral qua sfeer. Weer eens wat anders.

avatar van Rickyman

Rickyman

Een trage en nogal zwartgallige trieste film, maar ook erg mooi.

avatar van Gish

Gish

En opnieuw een voltreffer van deze regisseur. Geen makkelijke kost, rauw, zwartgallig maar ook een realistische film over echte mensen en hun tekortkomingen. En dat in een bijna surrealistische omgeving die lijkt op een SF film die in de verre toekomst afspeelt. Prachtig.

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Mijn eerste kennismaking met Andrey Zvyagintsev, welke meteen mijn interesse heeft gewekt in zijn andere films.

Somber en sfeervol drama over de praktisch kansloze strijd van de eenling tegen 'n door en door corrupt systeem, geschoten op het schiereiland eiland Kola nabij Moermansk, in een prachtige grauw-grijze beeldvoering .

Doorweven met verwijzingen naar en symbolen van de Russische geschiedenis en het Christelijk-orthodoxe geloof.

En tjonge jonge , wat wordt er veel Wodka achterover geslagen in deze film.