Leviafan (2014)

Alternatieve titels: Leviathan | Левиафан

Rusland

geregisseerd door Andrey Zvyagintsev
met Aleksey Serebryakov, Elena Lyadova en Vladimir Vdovichenkov

Een moderne vertelling van het Bijbelse verhaal van Job, zich afspelend in het hedendaagse Rusland. Kolia leeft in een kleine stad nabij de Barentszzee, in het noorden van Rusland. Hij heeft zijn eigen autoreparatiebedrijf naast zijn huis en leeft samen met zijn huidige vrouw Lilya en zijn zoon Romka, uit een vorig huwelijk. Zijn leven komt op zijn kop te staan wanneer Vadim Sergeyich, burgemeester van de stad, zijn bedrijf, zijn huis en zijn grond wil afnemen.

Damn, is symbolisch schouwen zo zeldzaam?

avatar van Redlop
De Bijbelse symboliek bedoel je? Maar maakt dat er dan per definitie een betere film van?

avatar van mjk87
De film begint met de aankondiging dat het ministerie van cultuur medefinancier was. Gaandeweg de film echter dacht ik: dit lijkt me niet echt een pro-Poetinfilm, dus gewaagd is het zeker.

Maar goed, eerste het positieve. De film kent een goed tempo, geen scène duurt te lang en de film blijft de volle spelduur boeien. De zwarte humor is sterk, de beelden van het kale noordelijke landschap zijn mooi, zowel dat landschap zelf als de kadreringen en de film is goed te volgen. Verder is het acteerwerk sterk over de breedte (tot aan onze burgemeester aan toe) en Elena Lyadova is een schoonheid om te zien.

Maar goed, juist inhoudelijk vallen er wat steken, die The One Ring ook al wel heeft aangestipt. Inderdaad is dat gedoe op die barbecue nogal simplistisch om ze de ondergang in gang te zetten, verder lijkt de regisseur ook nooit helemaal de keuze te kunnen maken tussen een film over een man die het opneemt tegen de grotere machten en een verhaal over iemand die niks wil verliezen. Beide verhalen zijn behoorlijk uitgewerkt, maar toch mis ik in beide delen wat. Verder is de film ook wat kil en glijdt nooit echt onder de huid. De ziet de film, je ziet de schoonheid, maar ik was me altijd bewust dat ik gewoon een film keek en in de bioscoop zat. Een echte goede film laat je even los van de wereld. Voor deze dan 3,5*.

avatar van Gruffalo
Ik vond het een erge mooie film. Er zit heel veel in qua filosofie volgens mij, dat sommigen op de site wellicht gemist hebben.
Bijbelse verwijzingen zitten er zeker in, maar niet alleen het verhaal van Job dat inderdaad een beetje makkelijk gedaan is. Interessanter is wanneer de Russische priester over Leviathan spreekt. Het oude testament zegt iets als dit: Can you pull in the leviathan with a fishhook or tie down his tongue with a rope? Can you put a cord through his nose or pierce his jaw with a hook? Will he keep begging you for mercy? Will he speak to you with gentle words? Will he make an agreement with you for you to take him as your slave for life? If you lay a hand on him, you will remember the struggle and never do it again! Any hope of subduing him is false; the mere sight of him is overpowering. No-one is fierce enough to rouse him. Who then is able to stand against me?

Leviathan zou je dus associëren met de grootste en machtigste. Ik geloof dat hiermee de burgemeester werd bedoelt; je kunt hem aanvallen, maar je zult hem nooit neer kunnen halen. Toch biedt de film hoop tegenover de corrupte leiders. We zien in de film het skelet van een walvis, of eerder, Leviathan zelf (Leviathan betekent ook walvis). Dit suggereert volgens mij de kwetsbaarheid van de grootste, dat zelfs zij vernietigd kunnen worden. Dit komt ook terug wanneer de burgemeester tegen zijn zoontje zegt: God ziet alles wat je doet. Dit kun je zien als de uitspraak van een man die toch wel een zeker schuldgevoel heeft en hoopt dat zijn zoontje niet wordt zoals hij.
Ook wordt er in de film kritiek geleverd op het orthodoxe geloof in Rusland dat onder één hoedje lijkt te spelen met de corrupte burgemeester. Afgezien van dit, is de film wel erg spiritueel en komt God vaker terug. Niet alleen in de natuurbeelden, maar ook voordat de vrouw zelfmoord pleegt ziet ze God in het water. Ik ben zelf niet gelovig, maar bij mij kwam het zo over: God zit niet in de mens of in de priesters, maar in de branding van de zee en het slaan van de golven.

Misschien zit ik er helemaal naast qua dingen, maar de film bevat naar mijn mening meer inhoud en diepgang dan sommigen hier doen geloven.

avatar van John Milton
Goede film, maar net niet het meesterwerk waar ik op hoopte. Wellicht dat er later nog meer uitkomt, maar voorlopig valt hij net buiten mijn top tien van 2014, denk ik

avatar van Black Math
In de bioscoop gezien, en op Elena na heb ik nu alle films van Zvyagintsev gezien, waarbij The Return me destijds het is beste bevallen.

De aankondiging dat de film gesponsord is door het Russische ministerie van cultuur, geeft verwachtingen dat de film propaganda voor Rusland en Poetin zal bevatten, maar het tegendeel is waar. Leviathan slaat op het verhaal van Job, maar evengoed op de heerser uit het gelijknamige boek van de filosoof Hobbes. De verwijzing naar de corrupte burgemeester is evident; de enige keren dat Poetin te zien is, is overigens als portret in de werkkamer van deze burgemeester. Een teken aan de wand!

Toen ik naar Japan ging, vloog het vliegtuig gedeeltelijk over Noord-Rusland; op de monitor waar de vluchtroute te zien was doemden allemaal onbekende plaatsnamen op, waarover ik dacht: wie zou daar nu in hemelsnaam willen wonen, en hoe zou het leven daar zijn?

Welnu, deze film speelt in een dergelijke stad, wat er maar mistroostig uitziet. Een perfecte locatie, want het verhaal is al even uitzichtsloos. Een hoop wodka en corruptie stelt niet bepaald vrolijk. Toch zit er een (wrang) humoristisch tintje aan die wodka, wat ik enigszins bijzonder vond. Die andere twee films van Zvyagintsev vond ik namelijk niet bepaald overlopen van humor. Ook grappig was de reeks portretten van voormalig Sovjetleiders als schietschijf. De vraag of er ook portretten van recentere leiders beschikbaar zijn, is tekenend dat deze film moeilijk als propaganda te beschouwen valt. Wijselijk is het antwoord dat deze nog wat langer mogen rijpen aan de muur, maar veel hoop spreekt er niet uit.

Qua beeldtaal heb ik deze film ongeveer hetzelfde ervaren als The Banishment, als ik mijn bericht daar teruglees. Incidenteel bijzonder mooie natuurbeelden, de camera straalt rust uit, maar voelt veel minder vrij aan dan bij bijvoorbeeld Tarr. Buiten de natuurbeelden is het maar grauw helaas, wat wel past bij de troosteloosheid van het plot. Geen Pärt deze keer, maar muziek van Philip Glass, wat ook mooi was.

Uiteindelijk een interessant drama, wat op rustige wijze vorm krijgt. Evengoed verwacht ik meer op visueel gebied gezien het tempo van de film. Zelfs grauwheid kan mooi in beeld gebracht worden, zoals Tarr wel laat zien. Daarom blijft Leviathan steken op 3*.

Ik realiseer me dat het waarschijnlijk nergens op slaat, maar de laatste tijd heb ik, door de homohaat en de gebeurtenissen in Oekraïne, niet zo'n zin om naar Russische films te kijken. Maar omdat deze productie overladen wordt met belangrijke filmprijzen en nominaties, moest ik er hier wel aan geloven. En dan ook nog een protestfilm tegen de corrupte machthebbers, inclusief de orthodoxe kerk, en de machteloze strijd van het individu daartegen (al zegt dat op zichzelf niets over de bovengenoemde redenen). Een uitermate traag en slepend verteld, zwaar overkomend, treurig, rauw en hard verhaal, voorzien van enige zwarte humor, over frustraties en eenzaamheid. De film werd voor mij onnodig in de lengte getrokken, maar de mooie beelden maakten veel goed. Echter ik heb het laatste jaar betere niet-Engelstalige films gezien.

avatar van John Milton
kan iemand me aan de nederlandse ondertitels helpen aub ?

Voor zover ik weet mag dat niet...

avatar van Thomas83
Een vergelijking met Kis Uykusu lijkt me best voor de hand liggend. Ook dit is een wat literair uitgewerkte film die zowel groots en ambitieus als klein aanvoelt. Het is best indrukwekkend hoe de film moeiteloos schakelt van een meer epische en universele benadering naar meer persoonlijke en intieme scènes, van karikaturaal overkomende personages en wat gemaakte scènes naar meer gelaagde personages en scènes waarin het gaat om kleine details of juist om wat er niet getoond wordt. Heel goed uitgedacht allemaal.

Ondanks de gelaagde benadering en nog redelijk wat personages blijft de film altijd overzicht. Dat maakt samen met de soms ook wel lekker overdreven personages (wat een kwal die burgemeester) dat deze film denk ik een stuk meer dan Kis Uykusu een wat breder publiek aan kan spreken. Wat aardige wendingen in het verhaal houden het allemaal erg interessant en het einde is echt meedogenloos en hakt er alleen niet echt volledig in omdat de hoofdpersoon niet echt een sympathiek persoon is. Vond hem zelfs wat vervelend impulsief. Maar ook dit lijkt me een bewuste keuze. Muziek en cinematografie ook zeer fijn trouwens. Een dikke 3.5* met kans op meer in de toekomst.

Aardige film, maar toch wat tegenvallend omdat ik hem met zijn 140 minuten wat langdradig vond. Of misschien was ik wat teleurgesteld toen ik even dacht een spannende thriller te krijgen, nu de film zich leek te ontwikkelen tot een strijd tegen een corrupte burgemeester, en de film een andere wending kreeg waarbij de film een hervertelling van het Bijbelse verhaal van Job werd en de hoofdpersoon (Nikolai) alles kwijt raakte – zijn huis, zijn vrouw, zijn zoon, zijn vrijheid – en iedereen geloofde dat hij dat ook had verdiend. De film blijkt bovenal een aanklacht tegen de corruptie van de Russische Staat en de Russische kerk te zijn: de politie en politici zijn corrupt, het recht functioneert niet, de kerk spant samen met die corrupte staatsmacht om de conservatieve moraal op te leggen (Pussy Riot kwam nog zijdelings voorbij op de TV van de hoofdpersoon) en de eigen priester van Nikolai legt wel het verband met Job (‘waarom moet mij dit allemaal overkomen?’) maar betwijfelt ook direct de vroomheid van Nikolai aangezien die nooit naar de kerk ging e.d. zodat die ook eigenlijk geen redding hoefde te verwachten. En die redding komt ook niet…

Bij het verhaal van Job citeert de priester enkele Bijbelregels over het zeemonster Leviathan waarin wordt verteld hoe machteloos wij tegenover de kracht van dit oerwezen staan. De traditionele interpretaties van Leviathan varieren: in de christelijke traditie wordt hij vaak geassocieerd met Satan, maar hij is ook wel voorgesteld als de belichaming van de chaos – de macht van de natuur, zo u wilt – voordat God (morele) orde schiep. De regisseur Zvyagintsev heeft aangegeven dat hij met de titel naar het bekende werk van Hobbes verwijst, waarin ‘Leviathan’ naar de Staat verwijst die op Aarde absolute macht heeft. Al is Nikolai beslist geen heilige (verre van dat), toch is het duidelijk dat hij zijn vreselijke lot als nietige burger te wijten heeft aan de corrupte wereldse Leviathan waarin alles om geld en macht draait. Een opvallend ‘magisch-realistisch’ moment in de film is het skelet van een walvis of zeemonster op het strand dat uiteraard ook naar Leviathan verwijst en zo lijkt aan te geven dat Hobbes’ sociaal contract, waarin de burgers hun natuurlijke vrijheid inleveren in ruil voor veiligheid, corrupt is dus schipbreuk heeft geleverd, nu Nikolai de gevangenis in gaat voor een misdaad die hij niet heeft gepleegd. Volgens Zvyagintsev speelt het verhaal zich slechts af in Rusland omdat hij Rusland nu eenmaal het beste kent: het verhaal beoogt dus niet een specifieke aanklacht tegen Rusland (of Poetin) te zijn maar universeel te zijn. Gelet ook op het feit dat er geen redding komt voor Nikolai, lijkt het erop dat in de wereld van Zvyagintsev God niet bestaat en dat Leviathan nog altijd de alleenheerser op Aarde is en het individu overal ter wereld aldus machteloos tegenover de wereldse machten van natuur en politiek staat – met zelfs Hobbes’ ‘goede’ Leviathan als de sterfelijke God die veiligheid en vrede biedt als een illusie die hooguit op papier kan bestaan.

avatar van Leo1954
Ik ben een fan van Andrey Zvyagintsev. Hij blink uit door de schoonheid van zijn films, de beelden niet alleen esthetisch buitengewoon, maar ook vol zeggenschap. Het verhaal, een moderne kijk op het corrupte Rusland, waar de kerk volop aan meewerkt. Boeiend van begin tot eind.

avatar van Leo1954

Ik heb nergens gezien dat Lilya zelfmoord zou hebben gepleegd. De laatste scene ziet ze een walrus in het water, geen God. Aannemelijker dan zelfmoord zou moord zijn door de burgemeester en zijn handlangers. Toevalligerwijs werd het moordwapen bij Kolia gevonden. En waar is de advocaat eigenlijk gebleven?

Leo1954 schreef:
. En waar is de advocaat eigenlijk gebleven?

Klopt. Ik geloof ook niet dat er sprake is van zelfmoord. Wat de advocaat betreft : die is natuurlijk naar Moskou teruggekeerd nadat de burgemeester hem met de dood bedreigde, want in de film wordt duidelijk aangestuurd dat de menselijke relaties opportunistisch en oppervlakkig zijn.. zo gaan de zogenaamde goede vrienden onmiddellijk tegen Kolya getuigen dat hij wellicht zijn vrouw heeft vermoord en laat de advocaat zijn vriend maar achter met zijn problemen .

Dit Russische sociaal drama is best okee, met een vrij pessimistische visie op het huidige rusland, met een maatschappij die zowel fysiek als moreel in verval is en met een hypocriete kerk die goede waarden preekt maar dan privé helemaal het tegengestelde aanmoeidigt (de privé-conversatie tussen de burgemeester en de priester!). De film wordt wel heel bitter na de dood van Lilya . Het verwondert me dat de film dan toch nog de internationale zalen heeft gehaald ondanks de slechte reclame voor Rusland. Het is de kleine man die alles machteloos ondergaat tegen de grote Leviathan i.e. het almachtige staatsapparaat. Verder ook prachtige sfeervolle beelden van dit dorpje aan de Barentszee : het ziet er allemaal verloederd uit maar toch waren de beelden van een stralende schoonheid. Een tikkeltje aan de lange kant maar erg de moeite waard en een film waar je kwaad van wordt.

avatar van Leo1954
Ja Filmkriebel, je hebt gelijk wat betreft de opportuniteit. Maar de advocaat was wel verliefd op Lillya, was Lillya op weg naar hem? Vind het niet erg dat er dit soort vragen in de film zitten overigens.

avatar van Filmkriebel
Leo1954, Lillya was teruggekeerd naar haar man en hij deed zijn best om haar te vergeven (hij vertelde dat aan zijn zoon op een bepaald moment). Ik denk dan ook dat de advocaat ook beschaamd was over het overspel . Waarom ze precies naar buiten ging vroeg in de ochtend vond ik inderdaad heel mysterieus.. om zelfmoord te plegen? toevallig vermoord door de burgemeester en zijn trawanten? . Dat een film je dan zo blijft bezig houden maakt dat per definitie geslaagd niet?

avatar van Leo1954
Mijn idee Filmkriebel, zeker geslaagde film. Lilya heeft zeker geen zelfmoord gepleegd, of ze het van plan was is een andere kwestie. Of ze zou op haar hoofd moeten zijn geslagen na een zelfmoord, het wapen werd bij Kolia gevonden. Maar ja, niks is helemaal zeker in dat enge corrupte samenlevingkje. Film staat nog steeds op mijn netvlies, dat heb ik bij alle films van Andrey Zvyagintsev. Het zijn die prachtige beelden die zo'n enorme kracht hebben imo.

avatar van FinkPloyd
Die eindbeelden... Heb ik toch even tweemaal teruggespoeld.

avatar van Filmkriebel
Leo1954 Zeker geen zelfmoord ? Tenzij Lilya eerst zelfmoord pleegde, daarna gevonden werd door de politie, die de burgemeester verwittigde, en die beval om een kogel in haar hoofd te schieten om het op moord te doen lijken, waarna het wapen in Kolya's huis werd gesmokkeld .

avatar van Leo1954
Ja, dat zei ik al Filmkriebel "Of ze zou op haar hoofd moeten zijn geslagen na een zelfmoord, het wapen werd bij Kolia gevonden." maar lijkt me wat onwaarschijnlijk. Maar neergeschoten is ze zeker niet, ze is verdronken en volgens de politie met een voorwerp op het hoofd geslagen en het verdrinken is dus vooraf gegaan met geweld. Dat voorwerp is bij Kolia gevonden. Alles volgens de politie, die onder één hoedje speelt met de burgemeester natuurlijk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goede film die me absoluut niet tegenviel, met mooie beelden van een desolaat landschap in Noord-Rusland. Een film over de kleine man tegen het systeem, waarbij hem alles wordt afgenomen ondanks dat hij geen slecht mens is. Maar anders dan in het Bijbelverhaal van Job is er geen verlossing op het eind, en kan ook de kerk hem geen antwoorden geven.

De laatste scene ziet ze een walrus in het water, geen God. [/quote]

Volgens mij zag ze een walvis, geen walrus, wat ook weer een verwijzing zou zijn naar de Leviathan. Meteen daarna zou ze wellicht op haar hoofd zijn geslagen door aanhangers van de burgemeester (die andere "leviathan")?

Al met al een vrij pessimistische blik op Rusland, waarbij corruptie en zwakke rechtspraak de burger vermorzelen, en alleen wodka enige troost biedt.

avatar van Fortune
Haha walrus

Intrigerend film. Wonderschone beelden en fijne soundtrack van Philip Glass.

In de discussie zelfmoord of moord is een derde mogelijkheid dat het zoontje Roma Lilya heeft vermoord. Hoewel ik daar zelf niet zo in geloof. Ik denk dat ze zelfmoord heeft gepleegd en dat de burgemeester deze situatie heeft uitgebuit door een moord te ensceneren.

Met betrekking tot Leviathan denk ik dat het niet enkel een verwijzing naar het boek Job is, maar ook naar het werk van Thomas Hobbes. Hier is Leviathan de commonwealth met aan het hoofd een absoluut heerser, die chaos beteugelt en een oorlog van allen tegen allen voorkomt. Dit refereert m.i. aan de Russische politiek.

Leuke link John Milton

avatar van Fortune
Ik snap de link niet helemaal? Het is te lang geleden dat ik de Big Lebowski heb gezien.

avatar van John Milton
De link was omdat ook in The Big Lebowski iemand zich vergist, resulterend in het woord 'walrus' terwijl het over iets anders gaat. Net als hier eventjes. Moest er terloops gewoon aan denken.

avatar van wendyvortex
Eerder dit jaar "The Banishment" nog eens herzien en nog maar eens instant-meesterwerk en dan nu alweer de nieuwste van Zvyagintsev met Oscar-nominatie en al.
Visueel gaan we hier meer in de najaars-tinten zitten en dat levert meer mist, meer regen en minder zon op en dat past natuurlijk weer prima bij het verhaal dat we voorgeschoteld krijgen; de kleine man tegen de corrupte burgemeester en nog veel meer ellende dat voornamelijk wordt weggespoeld met veel wodka.
Imponerend wederom en 140 minuten ijzersterk, alleen durf ik nog net niet aan meesterwerk-status te gaan zitten, misschien dat een herziening over een jaar of twee daar nog verandering in kan brengen. Groeipotentie in ieder geval. Mooiste gedeelte is het picknick-gedeelte, had van mij nog veel langer mogen duren. En stevige kritiek op het Poetin-Rusland van nu, mooi dat er toch nog wat kritische noten gekraakt worden daar.
4*+

avatar van Pazmaster
Goed acteerwerk maar dat is wat mij betreft wel het enige goede aan deze film. Het verhaal is traaaaaaaag met erg veel dode momenten en ik vond het allemaal niet zo interessant. Ook het einde stelde teleur. Verder vond ik de vele beelden van het landschap behoorlijk troosteloos. Bovendien kijk ik een film niet om landschappen te bekijken maar zie ik graag een boeiend en origineel verhaal. Maar dat was hier niet echt het geval. Deze film heb ik met pijn en moeite afgekeken.

avatar van james_cameron
Zwaarmoedig en taai drama, zich afspelend in een kleine stad bij de Barentszee, in het noorden van Rusland. Het wordt allemaal fraai gebracht door een overtuigende cast en de film ziet er prachtig naargeestig uit, maar gebeurtenissen en personages zijn aan de abstracte kant, waardoor inleving in het verhaal moeilijk is. De kritiek op de hedendaagse russische politiek is overigens niet mals. Echt zo'n film die je eigenlijk wel goed vindt maar waar je feitelijk amper plezier aan beleeft.

Zvyagintsev is een van de meest veelbelovende regisseur van de laatste jaren. Een echt groots meesterwerk heeft hij denk ik in zich, maar dat is er wat mij betreft nog niet helemaal uitgekomen. Het dichtst daarbij in de buurt kwam hij met the Banishment wat vooral op momenten pure kunst was. Leviathan is sterk, maar een meesterwerk wil het maar niet worden. De hele speelduur zat ik erop te wachten dat de potentie ten volle benut ging worden. Want het zat er in.

De beelden zijn weer mooi, de acteerprestaties goed, de muziek passend, de thema’s intrigerend en het verhaal best boeiend. Hij weet beeld en geluid net niet zo mooi te combineren met de inhoud dat er een prachtige diepe film verschijnt en door je ziel snijdt. Door zijn eerdere films en hetgeen je ziet denk je namelijk lange tijd dat dit er in zit. Dat is een verdienste, maar het is uiteindelijk ook wat jammer dat de belofte nooit wordt ingelost. Misschien lijkt het zelfs allemaal wat meer dan het uiteindelijk is.

In dit geval is dat uiteindelijk een hoop ellende voor de hoofdpersonages. Zonder sprankje hoop zelfs, waar je dat toch ergens wel een keer verwacht. Je zit met veel vragen na afloop, waarbij ik het soms misschien wel een klein beetje flauw vind dat je zo moet blijven gissen.. Er is een overduidelijk sneer naar de politiek, w.m.b. ook naar Poetin. En een link naar het geloof. Het maakt het er veelbelovender op, wat dus positief is. Maar uiteindelijk vind ik de belangrijkste personages en hun motieven te mysterieus (om maar niet te hoeven zeggen niet goed uitgewerkt) blijven om aan de haal te gaan met krachttermen. Wat weten we nu echt van ze? De regisseur daagt het publiek uit om zelf toedracht, redenen en motieven te bedenken, dat is te prijzen, maar tegelijk is het misschien ook wat gemakkelijk.

4 sterren dat wel. Maar na het zien van de film ben ik naast enthousiast toch ook ietwat teleurgesteld.