I, Daniel Blake (2016)

3,76

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Belgiรซ

geregisseerd door Ken Loach
met Dave Johns, Hayley Squires en Micky McGregor

De 59-jarige Daniel Blake heeft bijna zijn hele leven als meubelmaker gewerkt in het noordoosten van Engeland. Na een ziekte heeft hij voor het eerst in zijn leven hulp nodig van de staat. Hij kruist het pad van de alleenstaande moeder Katie en haar twee jonge kinderen, Daisy en Dylan. Katie's enige kans om te ontsnappen aan een hostel voor daklozen, is door een flat te accepteren 450 km verderop. Daniel en Katie bevinden zich in niemandsland, gevangen in de bureaucratische rompslomp van het hedendaagse Groot-Brittannië.

• vanaf vrijdag 3 maart te huur
  • vanaf vrijdag 3 maart te koop op dvd en blu-ray

45 BERICHTEN 10 MENINGEN
avatar van John Milton
geplaatst: 22 december 2016, 07:57 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:
Zo, dit is de favoriete film van PVDA-politicus Raoul Hedebouw. Ik zie direct waarom.
maar je hebt de film niet gezien. ๐Ÿ™‚

Ik heb niets met de PvdA en niet heel veel met de regisseur, maar vond het een van de drie beste films van het jaar (van de 150 die ik er zag).

Maar: die social-realism stijl moet je inderdaad niet teveel tegenstaan. Als je je daar moeilijk overheen kunt zetten, wordt het lastig...

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 24 december 2016, 16:15 uur [permalink]
John Milton schreef:
maar je hebt de film niet gezien. ๐Ÿ™‚

PVDA in Belgie is niet hetzelfde als PvdA in Nederland. Saillant detail! Eigenlijk is het vergelijkbaar met de Socialistische partij in Nederland of nog meer (waarvan ik de koers weet) Podemos (Spanje), Syriza (Griekenland), Bernie Sanders en Jean-Luc Melenchon in Frankrijk. Linkspopulisme, democratisch socialisme, marxisme en/of communisme met de noot dat er een verschil is tussen het communisme van weleer en het "communisme" in Europa nu, hoewel ik geen fan ben van de benaming, en deze vooral om strategische redenen gebruikt worden te pas en vaak te onpas door centrumpartijen en partijen aan de rechterkant van het spectrum of de linkse partijen die zich bedreigd voelen door nieuw links. (zoals in Wallonie, waar PVDA+ 20 procent haalt in de peilingen)

Enja, deze zal ik nog zeker bekijken. Niet de zin voor gehad helaas om het te gaan zien in het filmhuis, maar ik bekijk hem zeker nog, alleen niet dit jaar maar wellicht volgend jaar. Ik denk wel dat ik het een goede film zal vinden. ๐Ÿ™‚

Trouwens, ik denk dat deze qua thematiek wel erg vergelijkbaar is met Deux Jours, Une Nuit (2014) als ik correct ben?

avatar van John Milton
geplaatst: 24 december 2016, 17:20 uur [permalink]
Hmmm, ik zie dat niet direct, maar er zullen vast enkele overeenkomsten te benoemen zijn.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 24 december 2016, 17:55 uur [permalink]
Het zijn allebei films inderdaad.

avatar van wibro
geplaatst: 31 december 2016, 01:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoewel ik er zeer tegenop zag deze film toch maar gaan zien. En, het moet gezegd worden, hij was veel beter dan ik had verwacht. Op visueel vlak stelde deze film niets voor, maar dat was te verwachten. Het draait in dit sociaal drama puur om het verhaal. Het bijzondere is wel dat ik veel in deze film herkende van mijn ervaringen met de bureaucratische rompslomp van de Sociale Dienst en Arbeidsbureau toen ik langdurig werkloos was. Maar... maar nu komt ook het manco van deze film. Het wordt allemaal wel eenzijdig weergegeven. Blake die moest verantwoorden dat hij gesolliciteerd had maar dat niet met bewijzen kon overleggen wat hem een sanctie opleverde. Tja, dat moest ik ook toen ik langdurig werkloos was en terecht want anders zou dat misbruik in de hand werken. Of ik solliciteerde naar banen waarvoor ik toch geen kans had dat kon de bureaucraten van de sociale dienst of arbeidsbureau niets schelen. Zij zitten er ook maar voor hun eigen hachje. Voldoen zij niet waarvoor zij zijn opgedragen, dan vliegen ze zelf de laan uit. Deze film geeft dus wel een eenzijdig beeld van het wel en wee van een werkloze of arbeids-ongeschikte. Soms leek het net of ik te doen had met een verkiezingsspotje van de S.P. Het kan daarom ook nauwelijks toeval geweest zijn dat een van de bezoekers in Lux de ex-fractievoorzitter van die S.P. was, Jan Marijnissen. Op het acteren daarentegen valt niets aan te merken. Dat was zonder meer goed en de film bevatte niet alleen maar ellende maar had ook nog voldoende humor. Niettemin vond ik het einde zonder meer zwak. Het was net of de regisseur met het tragische einde van de heer Blake de kijkers op het gevoel wilde spelen. Alsof hij wilde zeggen; kijk eens wat die bureaucratische instanties met Blake hebben aangedaan. Sniff sniff. Ja, ik heb bezoekers gezien die geëmotioneerd de zaal verlieten maar daar hoorde ik dus duidelijk niet bij. Ik ben daar gewoon veel te nuchter voor.

avatar van ohkino
geplaatst: 1 januari, 14:13 uur [permalink]
Ken Loach = Ken Loach daar verander je niets aan, het wordt hier en daar wat zwart/wit (bijne dwingend) opgediend (United Kingdom?) en je verlaat nooit de zaal zonder dat er iets in het sociale gemoed geraakt wordt.
Ik vraag me wel eens af met wat voor gemoed medewerkers, leidinggevenden van dergelijke overheidsvoorzieningen de filmzaal verlaten?
Als ze überhaupt wel de moed of zin hebben om dit soort films te bezoeken.

avatar van Walter S.
geplaatst: 11 januari, 17:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooi working class hero drama. Ik vroeg me wel af of het echt zó erg gesteld is in de UK (en hier ook) met de bureaucratie of dat het nogal aangedikt is. Einde vond ik ook wat jammer, wel wat erg voorspelbaar dat Daniel de pijp uit zou gaan met zijn hartprobleem. Ik had het mooier gevonden wanneer Loach voor een ander einde had gekozen.
Verder een prima film over de onmacht van de arbeider tov het logge overheidsorgaan.

avatar van mjk87
geplaatst: 25 januari, 20:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardig maar niet heel bijzonder. Sowieso op audiovisueel vlak is er niets interessants te ontdekken, maar ook inhoudelijk laat men steken vallen. Nu ken ik de situatie niet in Engeland, maar soms had ik het idee dat het allemaal wel heel extreem werd neergezet. Niet alleen hoe men bij de arbeidsbureaus werkt (met uiteraard één goedwillende medewerker die direct daarop wordt aangesproken) maar ook met een hoofdpersoon die niet weet hoe een computer werkt of die de prostitutie ingaat. Het is aan kafkaëske wereld die Loach toont, aleen maakte Kafka er een parabel van die zo absurd was dat je wist dat dit wel een aanklacht was maar ook niet als zodanig bestond. Loach laat ons dat wel zo lijken en weet nooit echt een keuze te maken tussen komedie en drama en daardoor een niet overtuigende mengvorm heeft gemaakt.

Wat de film redt is dat het beste goed wegkijkt, de sfeer prima is en vooral alle personen (Blake, Katie, de kinders, de buren van Blake) enorm sympathiek zijn waardoor je wel meeleeft. 3,0*.

avatar van FinkPloyd
geplaatst: 26 januari, 05:48 uur [permalink]
Tsja, ieder z'n mening natuurlijk, maar ik zie niet in wat dit met komedie (!?) te maken heeft, noch met Kafka. Hier en daar wat bij de haren getrokken of sterk aangezet, akkoord, maar dit soort absurde toestanden bij de overheid zijn gewoon realiteit. Ik ken echt iemand die door een hartspecialist werd thuisgeschreven, maar dat ging zomaar niet want het juiste formulier was niet gebruikt... De parodie opzoeken is hier echt niet de bedoeling hoor, nergens in zijn hele oevre trouwens.

avatar van Walter S.
geplaatst: 26 januari, 18:18 uur [permalink]
mjk87 schreef:

Ik vroeg me eerst ook af of het uitvergroot was, maar volgens Loach is dat niet het geval. In een interview met hem stond dat hij uitgebreide research heeft gedaan en toen nóg schrijnender gevallen tegenkwam.

avatar van mjk87
geplaatst: 26 januari, 19:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
FinkPloyd schreef:
Tsja, ieder z'n mening natuurlijk, maar ik zie niet in wat dit met komedie (!?) te maken heeft, noch met Kafka. .

Kafka lijkt me duidelijk in thematiek, die blinde muur die overheid waar je op stuit, vol formulieren, doorverwijzingen of van het kastje naar de muur gestuurd worden.

Verder de volstrekt kale manier waarop een en ander werd gebracht gaf wel degelijk aanleiding tot genoeg gelach in de zaal, en dat lijkt me echt niet alleen onbedoeld. Zwarte humor, maar een komedie niettemin. Ook door bijvoorbeeld Blake te laten worstelen met de computer(ja, ik ken de voorbeelden echt dat men met de muis over het beeldscherm gaat, maar je hoeft het als filmer niet te tonen en die realiteit is soms als triest en grappig genoeg) en alles te laten mislukken. Ja, ik zag hier wel een komedie in. Het woord parodie heb ik nooit gebruikt.

Walter S., oké, dat kan. Maar dan nog kwam het niet goed tot mij over. Net als ik hierboven al schreef, waarschijnlijk ook door de manier van filmen zo zonder opschmuck.

Maar hierbij vergeleken is het in Nederland echt zalig goed geregeld, op wat uitzonderingen na waar van alles mis gaat.

avatar van FinkPloyd
geplaatst: 28 januari, 15:14 uur [permalink]
Wel, ik denk persoonlijk dat je jaar lelijk op miskijkt. Ken geen cijfers van NL, maar in België leeft 1/10 in armoede, in grootsteden tot 20%. Dat is niet min, voor zogezegd een van de meest welvarende regio's ter wereld. Dit soort gevallen zijn echt geen uitzonderingen.

geplaatst: 3 februari, 09:55 uur [permalink]
Sterk sociaal-realistisch drama, dat me veel deed denken aan het hierboven al genoemde Deux Jours, Une Nuit van de broers Dardenne. Beide zijn stevig geëngageerd en goed geacteerd, maar opvallend genoeg slagen ook allebei deze films er niet in tot een geheel bevredigend einde te komen. 3,5*

avatar van pvl63
geplaatst: 10 februari, 22:58 uur [permalink]
Mooie film die het kille bureaucratische (Engelse) uitkeringssysteem aan de kaak stelt. Je voelt mee met de machteloosheid van hen die overgeleverd zijn aan hen die beslissen over hun uitkering. De harde beslissingen die mensen in hun dagelijkse leven moeten nemen. Je ziet dat er kille ambtenaren zijn en soms ook menselijke ambtenaren.

De film is een krachtig statement dat helaas bijna teniet wordt gedaan door te dramatische keuzes van de filmmaker. Jammer want er had meer in gezeten.

avatar van Ste*
geplaatst: gisteren om 18:58 uur [permalink]
Heel sterke film, die perfect laat zien hoe je als werkloze (oudere) of als alleenstaande moeder met pech, verstrikt kan raken in het bureaucratisch web dat daarmee gepaard gaat. Erg herkenbaar als je daar op een of andere manier mee te maken hebt gehad (als 'slachtoffer' of werkmatig).

Mooi ook dat het zowel de keiharde bureaucratie, als de warme menselijkheid laat zien. Geen film die slechts eenzijdig ellendig is, maar waar mensen ook oprecht voor elkaar klaar staan.

Een film die, als je zou zoeken naar kritiek, misschien wat teveel 'in your face' een sociaal pamflet is, maar wel eentje die zeker bestaansrecht heeft anno nu en uiterst realistisch laat zien waar goedwillende mensen tegenaan kunnen lopen. Ik vond eigenlijk niet eens dat er overdreven werd, en ik denk dat er ook in Nederland dit soort situaties bestaan.

Scene in de voedselbank vond ik, door het onverwachte, vrij hartverscheurend. Dit soort films weten je - als je een beetje thuis bent in het genre - niet echt meer te verrassen (wel nog te raken), maar deze scene deed dat wel.

kleine 4,5*