I, Daniel Blake (2016)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België

geregisseerd door Ken Loach
met Dave Johns, Hayley Squires en Briana Shann

De 59-jarige Daniel Blake heeft bijna zijn hele leven als meubelmaker gewerkt in het noordoosten van Engeland. Na een ziekte heeft hij voor het eerst in zijn leven hulp nodig van de staat. Hij kruist het pad van de alleenstaande moeder Katie en haar twee jonge kinderen, Daisy en Dylan. Katie's enige kans om te ontsnappen aan een hostel voor daklozen, is door een flat te accepteren 450 km verderop. Daniel en Katie bevinden zich in niemandsland, gevangen in de bureaucratische rompslomp van het hedendaagse Groot-Brittannië.

Eens met fisico. Heb in mijn werk ook veelvuldig te maken met de doelgroep. Ook hier in Nederland valt het niet mee voor arbeidsongeschikten die wel willen maar niet kunnen. Loach is weinig subtiel en zelfs weinig genuanceerd soms. Toch zit er meer dan een kern van waarheid in zijn betoog. En ik vind dat een filmmaker zich wel eens gewoon lekker ongenuanceerd boos mag maken. Het zorgt voor een zeer interessante film. Spannend op een andere manier dan een thriller. Grappig op een aandoenlijk manier. Vooral het dramatische aspect komt op een pijnlijke manier van het scherm. Loach heeft het wmb niet op elk moment en in elke scène helemaal bij het rechte eind, maar meestal wel. Opnieuw 4 sterren.

avatar van Zeriel
Fisico schreef:
Er is weliswaar weinig informatie over het waarom van dit systeem (vermoedelijk efficiëntie en kostenbesparend),

In het audio commentaar verteld Ken Loach over het journalistiek onderzoek wat ze gedaan hebben voor deze film. Hij zegt hierover dat het systeem welbewust inefficiënt is ontworpen.....

Dat vermoeden had ik zelf al wat langer. Het zijn wel hele cynische geesten die dit uitgedacht hebben. Kwaadaardig zelfs.....

Topfilm verder, die dit hele zieke systeem op pijnlijke wijze blootlegt.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het een mooie film. Ik had eigenlijk geen idee waar hij over ging gaan, maar vond het boeiend gebracht. In het begin was de toon soms nog wat luchtig, maar dit veranderde wel, naarmate de film vorderde.
De speelduur was goed, niet te lang en niet te kort en verveelde ook niet.
De moeite om gezien te hebben.

avatar van Donkerwoud
De meester van het Britse sociaal realisme vervolmaakt zijn stiel met een onsentimentele film over mensen aan de onderlaag die verstrikt raken in de bureaucratische mallemolen van een verzorgingsstaat. Over het verlies van controle en zelfbeschikking bij verminderd arbeidsvermogen, terwijl tegelijkertijd het moeten rondkomen van een uitkering in de maatschappij is omgeven met een air van schuld en schaamte. Daniel Blake is voor armoede in West-Europa wat Walter White (Breaking Bad) was voor het Amerikaanse gezondheidsstelsel: een individu dat in zijn handelen echt niet het meest toeschietelijk of gemakkelijk is, maar als een moderne Don Quichot de strijd aangaat met een gebrekkig ingericht systeem. Wie zijn queeste terug wil brengen tot een rechtlijnig links of rechts verhaal heeft het niet helemaal begrepen. Daniel Blake is dé fictiefiguur van deze tijd, verdrinkend in (soms) onbegrijpelijke systemen als digitalisering, kosten-batenanalyses en outsourcing. De verzorgingsstaat als een soort dweilen met de kraan open, omdat het van zichzelf al de meest simpele problemen nodeloos complex maakt.

En wederom een erg mooie film van Ken Loach. Deze keer over de bureaucratie die komt kijken bij het aanvragen van een uitkering. Enorm treurig en helaas nog erg realistisch ook. Nederland is geen haar beter als Engeland wat dat betreft. Knap aan deze film is ook weer hoe natuurlijk er weer geacteerd wordt. Je hebt niet eens het gevoel dat er geacteerd wordt, maar meer alsof je naar een documentaire kijkt. Dat is en blijft de kracht van Ken Loach. Dat én de consequente keuze van sociaal dramatische onderwerpen voor zijn films. Daarmee lijken de films allemaal wel wat op elkaar, maar zijn ze toch allemaal even mooi.

avatar van Dievegge
Daniel Blake is een tragische held die het opneemt tegen de Leviathan van de bureaucratie, een sympathieke digibeet die z'n weg niet vindt in het kafkaiaanse systeem. Dit gaat niet over extreme armoede, maar over de categorie net daarboven: mensen die het hoofd boven water proberen te houden, zoals een arbeider met een hartaandoening of een alleenstaande ouder. Het is geen geromantiseerd beeld van de nobele arme, want ze maken ook fouten.

De locatie in Newcastle is realistisch weergegeven, zonder achtergrondmuziek of emotionele close-ups. Ken Loach deed aan veldonderzoek bij mensen met dergelijke problemen en bij sociale hulpverleners. Het incident bij de voedselbedeling zou echt gebeurd zijn. Alles werd in volgorde geschoten. De acteurs kregen hun tekst soms kort op voorhand. Sommige nevenrollen waren voor toevallige voorbijgangers.

De stelling dat kokosnoten meer slachtoffers veroorzaken dan haaien, is een fabeltje.

Enorm schrijnende realistische cinema die nog eens heel actueel is. Sterke vertolkingen van Dave Johns maar zeker ook van Haley Squires als alleenstaande moeder die het hoofd probeert boven water te houden.

avatar van bjerik76
na vanmiddag " The Paradise suit" gezien te hebben, zojuist deze film.
Genoeg tranen gehad dus voor deze zomerdag.

Ook deze film was zeer de moeite waard, de cast is geweldig, en de gehele setting is behoorlijk triest.
In het begin lijkt het allemaal langdradig te worden vanwege het vele " kastje naar de muur scenes" maar nadat Katy en de kinderen in beeld komen begint de ellende en komt er ook meer verhaal in de film.

de scene bij de voedselbank, winkel, en het" huis" en uiteraard het eind is het toch even met een brok in de keel.

tijd voor weer eens een luchtigere film.

Een soort Michael Moore, dus eenzijdige linkse propaganda, maar dan in de vorm van een Engelse film in plaats van een Amerikaanse documentaire en veel sentimenteler. Nu maakt die sentimentaliteit het in wezen nog slechter dan een Moore-documentaire maar tegelijkertijd ben ik ook een sucker voor die ouderwetse Dickens-sentimentaliteit zodat de film me toch wist te raken.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezet drama dat lekker wegkijkt.

Toch weer genoten van deze typische Loach productie. Bij hem weet je van te voren wat je krijgt: een maatschappij kritische film, waarin hij het zonder veel nuancering opneemt voor de zwakkeren in de samenleving. Het knappe hier is dat dit gebrek aan nuance nergens gaat storen, je wil als kijker volledig meegaan in het onrecht dat de recht voor zijn raap figuur Blake wordt aangedaan door de brute, onmenselijke ambtelijke gehaktmolen. Cinema op zijn best eigenlijk: zo levensecht ogend dat je gaat geloven in het net iets te dik aangezette verhaal. Een van de betere films van Ken Loach, zonder twijfel. En wat goed dat men in de UK zo vaak er in slaagt relatief onbekende acteurs aan te zetten tot zulke grootse acteerprestaties.

Uit een goed hart, maar te pamflettistisch. Ben het met de critici eens dat het schrijnende verhaal aan impact inboet door het zwart-wit beeld dat wordt geschapen.