I, Daniel Blake (2016)

3,76

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Belgiรซ

geregisseerd door Ken Loach
met Dave Johns, Hayley Squires en Micky McGregor

De 59-jarige Daniel Blake heeft bijna zijn hele leven als meubelmaker gewerkt in het noordoosten van Engeland. Na een ziekte heeft hij voor het eerst in zijn leven hulp nodig van de staat. Hij kruist het pad van de alleenstaande moeder Katie en haar twee jonge kinderen, Daisy en Dylan. Katie's enige kans om te ontsnappen aan een hostel voor daklozen, is door een flat te accepteren 450 km verderop. Daniel en Katie bevinden zich in niemandsland, gevangen in de bureaucratische rompslomp van het hedendaagse Groot-Brittannië.

37 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van John Milton
geplaatst: 22 december 2016, 07:57 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:
Zo, dit is de favoriete film van PVDA-politicus Raoul Hedebouw. Ik zie direct waarom.
maar je hebt de film niet gezien. ๐Ÿ™‚

Ik heb niets met de PvdA en niet heel veel met de regisseur, maar vond het een van de drie beste films van het jaar (van de 150 die ik er zag).

Maar: die social-realism stijl moet je inderdaad niet teveel tegenstaan. Als je je daar moeilijk overheen kunt zetten, wordt het lastig...

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 24 december 2016, 16:15 uur [permalink]
John Milton schreef:
maar je hebt de film niet gezien. ๐Ÿ™‚

PVDA in Belgie is niet hetzelfde als PvdA in Nederland. Saillant detail! Eigenlijk is het vergelijkbaar met de Socialistische partij in Nederland of nog meer (waarvan ik de koers weet) Podemos (Spanje), Syriza (Griekenland), Bernie Sanders en Jean-Luc Melenchon in Frankrijk. Linkspopulisme, democratisch socialisme, marxisme en/of communisme met de noot dat er een verschil is tussen het communisme van weleer en het "communisme" in Europa nu, hoewel ik geen fan ben van de benaming, en deze vooral om strategische redenen gebruikt worden te pas en vaak te onpas door centrumpartijen en partijen aan de rechterkant van het spectrum of de linkse partijen die zich bedreigd voelen door nieuw links. (zoals in Wallonie, waar PVDA+ 20 procent haalt in de peilingen)

Enja, deze zal ik nog zeker bekijken. Niet de zin voor gehad helaas om het te gaan zien in het filmhuis, maar ik bekijk hem zeker nog, alleen niet dit jaar maar wellicht volgend jaar. Ik denk wel dat ik het een goede film zal vinden. ๐Ÿ™‚

Trouwens, ik denk dat deze qua thematiek wel erg vergelijkbaar is met Deux Jours, Une Nuit (2014) als ik correct ben?

avatar van John Milton
geplaatst: 24 december 2016, 17:20 uur [permalink]
Hmmm, ik zie dat niet direct, maar er zullen vast enkele overeenkomsten te benoemen zijn.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 24 december 2016, 17:55 uur [permalink]
Het zijn allebei films inderdaad.

avatar van wibro
geplaatst: 31 december 2016, 01:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoewel ik er zeer tegenop zag deze film toch maar gaan zien. En, het moet gezegd worden, hij was veel beter dan ik had verwacht. Op visueel vlak stelde deze film niets voor, maar dat was te verwachten. Het draait in dit sociaal drama puur om het verhaal. Het bijzondere is wel dat ik veel in deze film herkende van mijn ervaringen met de bureaucratische rompslomp van de Sociale Dienst en Arbeidsbureau toen ik langdurig werkloos was. Maar... maar nu komt ook het manco van deze film. Het wordt allemaal wel eenzijdig weergegeven. Blake die moest verantwoorden dat hij gesolliciteerd had maar dat niet met bewijzen kon overleggen wat hem een sanctie opleverde. Tja, dat moest ik ook toen ik langdurig werkloos was en terecht want anders zou dat misbruik in de hand werken. Of ik solliciteerde naar banen waarvoor ik toch geen kans had dat kon de bureaucraten van de sociale dienst of arbeidsbureau niets schelen. Zij zitten er ook maar voor hun eigen hachje. Voldoen zij niet waarvoor zij zijn opgedragen, dan vliegen ze zelf de laan uit. Deze film geeft dus wel een eenzijdig beeld van het wel en wee van een werkloze of arbeids-ongeschikte. Soms leek het net of ik te doen had met een verkiezingsspotje van de S.P. Het kan daarom ook nauwelijks toeval geweest zijn dat een van de bezoekers in Lux de ex-fractievoorzitter van die S.P. was, Jan Marijnissen. Op het acteren daarentegen valt niets aan te merken. Dat was zonder meer goed en de film bevatte niet alleen maar ellende maar had ook nog voldoende humor. Niettemin vond ik het einde zonder meer zwak. Het was net of de regisseur met het tragische einde van de heer Blake de kijkers op het gevoel wilde spelen. Alsof hij wilde zeggen; kijk eens wat die bureaucratische instanties met Blake hebben aangedaan. Sniff sniff. Ja, ik heb bezoekers gezien die geëmotioneerd de zaal verlieten maar daar hoorde ik dus duidelijk niet bij. Ik ben daar gewoon veel te nuchter voor.

avatar van ohkino
geplaatst: 1 januari, 14:13 uur [permalink]
Ken Loach = Ken Loach daar verander je niets aan, het wordt hier en daar wat zwart/wit (bijne dwingend) opgediend (United Kingdom?) en je verlaat nooit de zaal zonder dat er iets in het sociale gemoed geraakt wordt.
Ik vraag me wel eens af met wat voor gemoed medewerkers, leidinggevenden van dergelijke overheidsvoorzieningen de filmzaal verlaten?
Als ze überhaupt wel de moed of zin hebben om dit soort films te bezoeken.

avatar van Walter S.
geplaatst: afgelopen woensdag om 17:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooi working class hero drama. Ik vroeg me wel af of het echt zó erg gesteld is in de UK (en hier ook) met de bureaucratie of dat het nogal aangedikt is. Einde vond ik ook wat jammer, wel wat erg voorspelbaar dat Daniel de pijp uit zou gaan met zijn hartprobleem. Ik had het mooier gevonden wanneer Loach voor een ander einde had gekozen.
Verder een prima film over de onmacht van de arbeider tov het logge overheidsorgaan.