I, Daniel Blake (2016)

3,77

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België

geregisseerd door Ken Loach
met Dave Johns, Hayley Squires en Micky McGregor

De 59-jarige Daniel Blake heeft bijna zijn hele leven als meubelmaker gewerkt in het noordoosten van Engeland. Na een ziekte heeft hij voor het eerst in zijn leven hulp nodig van de staat. Hij kruist het pad van de alleenstaande moeder Katie en haar twee jonge kinderen, Daisy en Dylan. Katie's enige kans om te ontsnappen aan een hostel voor daklozen, is door een flat te accepteren 450 km verderop. Daniel en Katie bevinden zich in niemandsland, gevangen in de bureaucratische rompslomp van het hedendaagse Groot-Brittannië.

67 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van Bélon
geplaatst: afgelopen maandag om 02:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
otherfool schreef:
Afschuwelijke film waarin door middel van goedkoop sentiment op geforceerde wijze de strijd van 'de kleine man' tegen de grote boze overheid wordt uitgespeeld. Nu kan armoede in combinatie met bureaucratie en standaardisatie best een groot probleem zijn, maar de manier waarop Loach het hier uitvergroot en (dat vooral) uitbuit is letterlijk om van te kotsen. Zo krijgen we een vrouw te zien die zogenaamd geen 10 cent kan missen om spaghetti voor zichzelf te koken maar wel elke dag in een kek nieuw truitje rondloopt, dat soort dingen.

En dan Daniel Blake zelf, manmanman. Sowieso krijg je binnen een minuut al een hekel aan deze man. In plaats van wat simpele vragen van een overheidsmedewerker te beantwoorden gaat-ie over elke vraag zeiken op dat vervelende klagerige toontje van hem. De hele wereld moet zich maar aan hem aanpassen, en iedereen is zogenaamd tegen hem, ondanks dat hij werkelijk van alle kanten hulp krijgt aangeboden.

Niet alleen dat, maar hij gaat zich ook nog eens bemoeien met het Katie karakter om op hoge poten te eisen dat ze stopt met haar escortwerk. Vent, waar bemoei je je mee. En dan dat domme einde. Huil of ik schiet. Bahbahbah.

Prima recensie. I bet dat de meeste hoogstemmers hier de typische salonsocialisten zijn die de filmhuizen bezoeken en in OK buurten wonen maar al zolang niet meer in "de mindere buurten" zijn geweest dat het Daniel Blake figuur als echt persoon gezien wordt. En dan wijzen naar " het grootkapitaal" enzo. En wel zelf goed wonen 😉 Mjah nee niet geloofwaardig.

avatar van Walter S.
geplaatst: afgelopen maandag om 16:39 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Bélon schreef:

Wat een achterlijke generalisering zeg. 👎

geplaatst: afgelopen dinsdag om 09:46 uur [permalink]
Hahahaha, nogal ja.

avatar van Bélon
geplaatst: vandaag om 04:57 uur [permalink]
Wat een diepgravende weerleggingen zeg 😄 Hullie klinken als de laatsten der PVdA stemmers: konden 't plebs ook niet meer motiveren. 😛

avatar van eRCee

geplaatst: vandaag om 11:20 uur [permalink]
Begin nou maar met argumenten te geven vanuit de film, in plaats van de politieke voorkeur van gebruikers erbij te slepen.

avatar van sandokan-veld
geplaatst: vandaag om 16:12 uur [permalink]
Bélon schreef:

Dat mensen geen 'tegenargumenten' geven betekent niet per se dat je gelijk hebt. Persoonlijk veeg ik in dit geval gewoon mijn centrumlinkse billetjes af met je onbeschofte, nergens op gebaseerde aannames over mensen die het niet met je eens zijn over deze film.
Eigenlijk is het ook tegen mijn principes om trollen te voeren, beschouw dit dus als een cadeautje.

avatar van Walter S.
geplaatst: vandaag om 16:13 uur [permalink]
Bélon schreef:

Jij klinkt als een Wilders adept.
En aan jouw geblaat gaan we onze tijd natuurlijk niet verspillen met diepgravende weerleggingen. Die zijn als parels voor de zwijnen bij jouw puberale geblaat.