Sorry We Missed You (2019)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België

geregisseerd door Ken Loach
met Kris Hitchen, Debbie Honeywood en Rhys Stone

Sinds de financiële crash in 2008 worstelt het gezin Turner met geldproblemen. In de hoop de eindjes aan elkaar te kunnen knopen koopt Ricky, de patriarch van het gezin, een nieuw voertuig om een leverdienst te kunnen uitbouwen. Intussen levert ook zijn vrouw Abbie hard werk als verzorgster. De familieleden weten wat ze aan elkaar hebben, maar de uitdagingen waarvoor ze staan zullen gevolgen hebben voor hun hechte band.

• vanaf 28 februari te koop op dvd

avatar van Rmie
wibro schreef:
Moeilijk te beoordelen film. Zijn de arbeidsomstandigheden in Groot Brittanië zo slecht zoals de regisseur ons wilde laten zien. Dat je 14 uur per dag moet kapotwerken en dan wel op die manier dat je geen tijd hebt voor toiletbezoek en daarom een fles mee moet nemen om in te pissen. Geen gelukzalig momentje maar een aaneenschakeling van ellendige situaties tot het einde toe. Lijkt mij anno 2019 erg sterk. Neen, ik vind de ellende van de familie Turner die Ken Loach ons voortoverde veel te dik aangezet, zo dik zelfs dat het het net leek alsof ik hier met een lange verkiezing spot te doen had van de Labour partij die de Britten wil waarschuwen dat dit hun te wachten zou kunnen staan als ze stemmen op Boris Johnson met de brexit als gevolg. Positief van deze film vind ik wel dat de cast het verder uitstekend deed. Op het acteren viel dan ook niets aan te merken maar op de geloofwaardigheid van het verhaal - ik zeg het nadrukkelijk - toch wel het een en ander.

Tuurlijk zijn er mensen, zeker in England die onder dit soort terreur gebukt gaan. Ook in ons land hebben we onder andere managers met een niet goed werkend moreel kompas.

avatar van herman78
Je hebt een geprivilegieerd leven als je denkt dat Loach hier de zaken moedwillig aandikt, er zijn genoeg mensen voor wie dit de realiteit is. De situatie in Sorry We Missed You is wel heel schrijnend, maar ik heb in Nederland ook 2 maanden in een vergelijkbare hondenbaan gezeten waarbij werd gelogd hoe lang iedereen naar de wc ging en je commentaar kreeg als je een halve minuut te laat terugkwam uit de lunchpauze. Haalde je niet overtuigend je target en ging je twee keer per dag in werktijd i.p.v. pauzetijd naar de wc, dan kon je er wel vanuit gaan dat je contract niet werd verlengd. Ben je niet in loondienst, dan is vrij nemen inleveren op je eigen geld.

In een andere (voor mij bij-)baan heb ik dan weer gezien hoe mensen van 6 tot 6 werken voor een paar rotcenten en in sommige gevallen daaraan ondergaan. Recent kwam ik twee oud-collega's tegen en ik schrok hoe ze eraan toe waren. De ene werkte keihard om een schuldenlast af te lossen, maar leek in 10 jaar wel 30 jaar ouder geworden. De andere (nota bene ook een voormalig leidinggevende, maar uiteindelijk voetveeg van de echte chef) helemaal afgegleden in verslavingen. Er zijn genoeg mensen die door een combinatie van omstandigheden, ook buiten hun schuld of pure pech (ziekte, capacititeiten, moeilijke thuissituatie), in een situatie terechtkomen waar je niet zomaar uitkomt.

Het is goed dat Loach op zijn oude dag nog dit soort misstanden laat zien. Wat de film betreft: I, Daniel Blake deed me eigenlijk net iets meer, maar toch is dit ook weer een sterk drama. Hartverscheurend is de scene waarin de lieve dochter opbiedt dat niet de zoon, maar juist zij haar vaders sleutels heeft verstopt. En het einde waarin blijkt dat er maar geen einde komt aan de negatieve draaikolk en de hoofdpersoon toch weer aan het werk gaat voor een paar lousy centen.. Het enige positieve dat ik eruit kan halen is dat het gezin in redelijke harmonie verder zal leven en de kinderen hopelijk beter terechtkomen.

avatar van SPT
SPT
Het zal wel politiek correct zijn om hier een hoge waardering voor te geven, maar ik vond de film toch echt niet geweldig. Dat de acteurs hun rol niet goed uit hun hoofd kennen (telkens kleine versprekingen, zoeken naar woorden), en een take dan niet opnieuw wordt opgenomen, zie je niet vaak.

Het verhaal vond ik wel aangrijpend, maar als maatschappijkritiek desniettemin weinig geslaagd. Dat een gezin met twee full-time werkende ZZP-ouders niet rond kan komen lijkt me onzin. De positie van dit soort ZZP-ers (die in feite in verkapte loondienst werken) is niet ideaal. Deze mensen moeten hard werken, worden betutteld met allerlei prestatienormen en standaarden, profiteren niet van werknemersverzekeringen, en als tegenprestatie verdienen ze een schamel salaris. Maar het wil er bij mij gewoonweg niet in dat het je leven verknalt. Met 2x 20-25.000 euro bruto kan je prima rondkomen als je de tering naar de nering zet. Het leven draait niet alleen om geld verdienen en consumptie. Ik zie dit gezin verschillende domme keuzes maken (niets gespaard, auto verkopen die nodig is voor werk, opleiding verknallen). Die keuzes kan je de maatschappij toch niet echt kwalijk nemen. En dan hebben ze ook nog eens een kwal van een zoon, die het leven van zijn ouders tot een hel maakt.

avatar van Graaf Machine
SPT schreef:

Ik geloof dat jij de film met je ogen dicht gezien hebt, of toch in elk geval met je verstand dicht.