ad
  • 8.143.484 stemmen

Sorry We Missed You (2019)

Drama | 100 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België

Geregisseerd door: Ken Loach

Met onder meer: Kris Hitchen, Debbie Honeywood en Rhys Stone

Releasedatum: 14 november 2019

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Sorry We Missed You

Sinds de financiële crash in 2008 worstelt het gezin Turner met geldproblemen. In de hoop de eindjes aan elkaar te kunnen knopen koopt Ricky, de patriarch van het gezin, een nieuw voertuig om een leverdienst te kunnen uitbouwen. Intussen levert ook zijn vrouw Abbie hard werk als verzorgster. De familieleden weten wat ze aan elkaar hebben, maar de uitdagingen waarvoor ze staan zullen gevolgen hebben voor hun hechte band.

imageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Walter S.

Walter S.

Ik moest tijdens deze film denken aan de pakketbezorger die enigszins verbolgen aan de deur kwam vragen waarom ik een klacht tegen hem ingediend had. Uitgelegd dat ik geen klacht ingediend had maar gevraagd had hoe het kwam dat ik een pakketje wat als bezorgd vermeld stond niet gekregen had, geen klacht, gewoon een vraag.

Dan krijgt zo'n man dus van zijn werkgever te horen dat een klant een klacht ingediend heeft.

Dag later kwam ie weer om zijn verontschuldiging aan te bieden omdat hij het pakketje per ongeluk een paar huizen verder afgeleverd had, daar moest ie 4 pakketjes bezorgen en daar was de mijne per ongeluk tussen gekomen. De buren hadden het pakketje al bij me gebracht, dus verder alles klaar, maar ik kon wel aan hem merken dat de bezorger een stressbaantje heeft.

Anyway, in de UK is het allemaal nog slechter geregeld dan hier, goed dat Loach het in zijn films altijd voor de working class hero op blijft nemen.

Een beetje deprimerend is het allemaal wel, het zit nooit eens even mee. Voor veel van die ontevreden zeurkousen in Nederland goed om dit soort films eens te zien en te realiseren hoe goed ze het getroffen hebben.

avatar van bjerik76

bjerik76

Phoe, dit kijkje achter de schermen ( en de werkdruk) van de postbezorgers kwam zeker realistisch over.

goede cast, en een film waarnam je in de stemming moet zijn vanwege dat alles er hoe meer richting het eind juist steeds slechter aan toe gaat.

Over het eind was ik wat verbaast toen de aftiteling ineens in beeld kwam, maar tijdens al die lettertjes voorbij komen en de film wat bezinkt was het eind zo ook wel goed om het zelf verder in te vullen.

filmkeuring AL kan denk ik wel iets hoger.

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima drama en de acteurs doen het ook goed.

avatar van Thomas83

Thomas83

Loach dikt zijn film misschien wel weer net wat te veel aan en wil soms wat preken en net wat te veel zeggen, maar het slaat wel in als een bom omdat hij hier weer mooi voor compenseert door natuurlijk spel uit zijn acteurs te krijgen. Vooral Honeywood heeft een heel mooi zachtaardige rol. Je geeft om deze mensen vanaf de eerste minuut, en uiteindelijk blijft de film toch redelijk dicht bij de waarheid in een aanklacht tegen de duistere kantjes van flexwerken.

Het zorgt voor een stressvolle kijkervaring, ook al bevat de film met regelmaat ook wel echt hartverwarmende momenten en mooie humor hier en daar, die je door alle miserie des te meer gaat waarderen. Die discussie tussen Ricky de Manchester United-supporter en een klant die voor Newcastle United is is schitterend. Zo mooi dat soort kleinzerigheid. Vond deze beter dan Loach zijn vorige film. Een royale 3.5*.

avatar van Rudie

Rudie

Ik heb de film nog een 2de keer bekeken en vond hem nog beter dan de eerste keer.

Daarom geef ik er nog een welverdiende ster bij!

Ken Loach is echt top!

Dus *****

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Ken Loach lijkt absoluut wel totally my cup of tea te gaan worden. Tweede film van hem, en hij overtreft gewoon I, Daniel Blake. Er zijn er weinigen die sociale en maatschappelijke thema's zo kunnen aansnijden als hij dat doet. Misschien komen enkel de Dardennes in de buurt, die dat ook al deden met Deux jours, une nuit.

Deze film doet je enorm nadenken, maar het is al materie waar ik heel veel over nadenk, soms zelfs dagelijks. De manier waarop ik het zie. Slavernij is (nog) niet uit de wereld. Het is alive and kicking, en it's called capitalism, en deze film toont aan in welke zin dit zo is. Het wordt gewoon verbloemd. Men noemt het nu arbeid. Net zoals op de manier een poetsvrouw nu een hygiënische assistente wordt genoemd. Maloney zegt het zelf: jij bent bedrijfsleider / zelfstandige. Maar dit is wat je er in de praktijk voor terugkrijgt. Nu, de andere kant zal beargumenteren dat arbeid nodig is om de maatschappij te laten functioneren, en misschien heeft men daar in een punt. Misschien moeten we wachten op technologische revolutie om die problemen aan te pakken. In dit geval AI. Bij klimaatverandering dan weer geo-engineering en nieuwe vormen van energie. Echter creeren ook die oplossingen nieuwe problemen, want uiteindelijk pak je de oorzaak niet aan, maar kleef je gewoon een pleister op de wonde. Net zoals een auto ook nooit deftig gerepareerd wordt, bij sommige garagisten. Het zal misschien weer eventjes werken, maar echt rendabel is het niet.

Is een goed draaiende economie ook ethisch houdbaar. Moet economie boven gezondheidszorg, klimaat en welzijn van de mensen staan? Of kunnen we op een alternatieve manier weer iets opbouwen. Geld is nu niet meer ondenkbaar, maar is het van noodzaak dat er een systeem als valuta bestaat. Idem voor tijd, vroeger bestond dat niet, en waren we allemaal afhankelijk van ons instinct of waar de zon nu toevallig aan de hemel stond als je geluk had dat het een zonnige dag was. Deze maatschapij is zo verstrikt geraakt in structuur en we vergeten wat essentie is, en wat bijzaak is. Mensen zijn tegenwoordig zo ondankbaar voor anderen geworden omdat ze zich niet kunnen verplaatsen in het perspectief van een ander, omdat ze niet de ervaringen hebben van die persoon, omdat ze niet weten wat er in hen omgaat, en wat bij hen gebeurt. Een heel mooi voorbeeld in deze film is wanneer de zoon begint over de reclame en hoe wij ons zowaar verleidt worden om allemaal dingen te kopen die wij uiteindelijk totaal niet nodig hebben., en dat noemt men overconsumptie. Overconsumptie leidt tot overproductie. Overproductie leidt tot jawel een betere economie, meer jobs, een beter inkomen, en meer welvaart right? (waar wij weliswaar maar 1 procentje van te zien krijgen). We zien dat ook terug in hoe dat beeld vervormd wordt door éne Werner Herzog in Into The Inferno waar Herzog poneert: "There is no advertising anywhere, instead, just the ever-present propaganda", wat wellicht de meest hypocriete uitspraak is dat ik ooit heb gehoord. Het enige dat me wellicht uit die film is bijgebleven.

Dan moet je eens goed nadenken over waar het vandaag de dag allemaal in de politiek omgaat. Of pakweg 2 jaar geleden, want nu is het thema uiteraard het coronavirus, de maatregelen die we nemen, de vaccins die rondbedeeld worden en liberalen die een illiberale maatschappij verdedigen in de naam van "onze gezondheid" waar ze de jaren voordien altijd op bespaard hebben. Maar nu wordt plots een avondklok ingevoerd in de naam van onze gezondheid. Mogen we nog maar 1 contactpersoon hebben in de naam van onze gezondheid. En als één van deze maatregelen verbroken wordt, hoe kort en om welke reden ook, dan smeren overijverige agenten wel een boete van 250 euro aan je been. En met een beetje malchance ook nog een gevangenisstraf. Maar een door de rechtbank bewezen verkrachters gaan dan wel weer vrijuit. Oké, misschien een beetje gegeneraliseerd. Maar gewoon voor de mensen die in een bubbel in een ivoren toren leven, dit is waarom PVV en Vlaams Belang het dus zo goed doen. Kiezers die links zijn kwijtgeraakt, omdat ze het tegenwoordig hebben over feminisme, anti-racisme, anti-discriminatie, het afschaffen van Zwarte Piet enzovoort, over allerlei zaken die er niet toedoen om de werkende klasse en waar zij NIETS van voelen. En dat is waarom links het zo slecht doet tegenwoordig. Vele stemmers willen een terugkeer naar het verleden toen ze er economisch BETER voor stonden. Want misschien zijn de inkomsten wel omhoog, de kosten zijn dat ook (en natuurlijk veel meer). Zo goed als onze ouders zal de jeugd het nooit hebben. En wie wilt er terug naar het verleden. Wie wilt er de tijd terugdraaien. Juist ja, extreemrechts.

Dat gezegd zijnde, ik begrijp mensen die op extreemrechts stemmen. Ik begrijp hen volkomen, maar het is één grote leugen die zij verspreiden, maar om de macht van de CDA's, D66's, VVD's, VLD's, CD&V's, N-VA's en MR's te doorbreken, lijkt het gewoon de enige oplossing nog. Want links zal niet meer terugkeren (en al zeker niet als ze met popjes zoals Rousseau en Macron afkomen). Ook omdat allerlei zogezegd linkse politici en "media" er ook geen geheim van maken dat ze allang niet meer voor de werkende klasse staan. Mensen vinden het soms raar waarom Trump weg kwam met bepaalde uitspraken, vooral: "FAKE NEWS". Maar to be honest, dat was hetgene dat ik het meest apprecieerde over Trump. Want één ding moet je goed weten: "de media vertegenwoordigt ons niet, voor hen telt één iets. Kijkcijfers, kijkcijfers en kijkcijfers". In dat opzicht is de media de metafoor van het pakketjesbedrijf hier. En Nightcrawler behandelt dat thema ook ijzersterk.

Hoe dan ook, gewoon wat voer om over na te denken, wat overdreven gesteld natuurlijk en wat gegeneraliseerd natuurlijk. Maar soms moet je een punt maken, en dat doen films ook. Anders komt het niet over. Ik probeer er niet al te veel over na te denken, want uiteindelijk maakt het wellicht niet veel uit.

Deze theorie waar ik een grote aanhanger van, stelt eigenlijk dat het allemaal al verloren is, nog voor we eraan beginnen, enkel en alleen door puur wiskunde en statistiek., en die had ik onafhankelijk bedacht, om dat te bedenken dat ik inderdaad niet de enige was die dit heeft bedacht. De theorie stelt dit:

The Doomsday argument (DA) is a probabilistic argument that claims to predict the number of future members of the human species given an estimate of the total number of humans born so far. Simply put, it says that supposing that all humans are born in a random order, chances are that any one human is born roughly in the middle.

It was first proposed in an explicit way by the astrophysicist Brandon Carter in 1983,[1] from which it is sometimes called the Carter catastrophe; the argument was subsequently championed by the philosopher John A. Leslie and has since been independently discovered by J. Richard Gott[2] and Holger Bech Nielsen.[3] Similar principles of eschatology were proposed earlier by Heinz von Foerster, among others. A more general form was given earlier in the Lindy effect,[4] in which for certain phenomena the future life expectancy is proportional to (though not necessarily equal to) the current age, and is based on decreasing mortality rate over time: old things endure.

Denoting by N the total number of humans who were ever or will ever be born, the Copernican principle suggests that any one human is equally likely (along with the other N − 1 humans) to find themselves at any position n of the total population N, so humans assume that our fractional position f = n/N is uniformly distributed on the interval [0, 1] prior to learning our absolute position.

f is uniformly distributed on (0, 1) even after learning of the absolute position n. That is, for example, there is a 95% chance that f is in the interval (0.05, 1), that is f > 0.05. In other words, we could assume that we could be 95% certain that we would be within the last 95% of all the humans ever to be born. If we know our absolute position n, this argument implies a 95% confident upper bound for N obtained by rearranging n/N > 0.05 to give N < 20n.

If Leslie's figure[5] is used, then 60 billion humans have been born so far, so it can be estimated that there is a 95% chance that the total number of humans N will be less than 20 × 60 billion = 1.2 trillion. Assuming that the world population stabilizes at 10 billion and a life expectancy of 80 years, it can be estimated that the remaining 1140 billion humans will be born in 9120 years. Depending on the projection of world population in the forthcoming centuries, estimates may vary, but the main point of the argument is that it is unlikely that more than 1.2 trillion humans will ever live.

Natuurlijk kan ik ook gewoon een pionier zijn, en dan kan deze theorie de vuilbak in. Maar het zou verdorie wel heel erg toevallig zijn mocht de mensheid nog miljoenen jaren zou kunnen overleven en het hele melkwegsysteem zou kunnen koloniseren. Daarmee gepaard gaande dat we ook nog eens met de Fermi paradox zitten, die misschien wel stelt dat we met een universeel probleem over alle buitenaarde beschavingen die tevoorschijn komen. En als je bedenkt dat om het hele sterrenstelsel (of zelfs maar een deel ervan) te koloniseren we meer dan waarschijnlijk een kapitalistisch systeem zonder einde zullen nodig hebben, weet je al waar het probleem zou kunnen liggen. Misschien is kapitalisme wel het antwoord op de onzichtbare "great filter" die we nodig hebben. En als het niet zo is, dan zal het wel er iets mee te maken hebben. Hoe dan ook, er staat ons een enorme uitdaging op te wachten. De grootste die de mensheid of zelfs deze planeet ooit zal gehad hebben.

Nu goed, dat wou ik even toelichten. Mijn excuses voor de lange post, maar dit moest ik even neerpennen. Ik verwacht zeker niet dat men met alles akkoord gaat, maar gewoon wat voeding just to think about. Loach maakt er geen geheim van een links gedachtengoed op na te houden. Daarvoor zal ik hem altijd respecteren. Samen met Corbyn wellicht de Bernie van de UK. If only there were more of them.