Werk ohne Autor (2018)

Duitsland / Italië
Drama / Thriller

geregisseerd door Florian Henckel von Donnersmarck
met Sebastian Koch, Tom Schilling en Paula Beer

Centraal staan drie periodes uit de Duitse geschiedenis. De jonge kunstenaar Kurt Barnert is gevlucht van Oost- naar West-Duitsland, maar wordt nog steeds achtervolgd door de herinneringen uit zijn kindertijd tijdens de Nazi-jaren. Wanneer hij de studente Ellie ontmoet, is hij ervan overtuigd dat hij de liefde van zijn leven gevonden heeft. Hij begint schilderijen te maken over zijn eigen lot en de trauma’s van een hele generatie.

avatar van Beun de Haas BV
Werk Ohne Autor is een ietwat langdradige melodrama. De film begint hoopvol, maar de ongebalanceerde tijdsprongen gaan al snel tegenstaan. Hoewel alles er gelikt uitziet, wordt de zoektocht naar de waarheid van een kunstenaar uiteindelijk te oppervlakkig en braafjes uitgewerkt. Laat dus verre van een onuitwisbare indruk achter.

avatar van Ben de Hoog
De film begint geweldig. Prachtige sfeer, het lijkt opbouwend. Mooie rollen, prachtig camerawerk, veel kleine details. Werd er helemaal blij van, eindelijk weer eens een film die me ontzettend bevalt. Maar gaandeweg de film gaat dat gevoel een beetje verloren. Waar gaat het nu heen? Hij duurt dik drie uur, en soms vond ik er veel lucht tussen zitten. Zoals die rondleiding door zijn nieuwe kunstschool, dat had korter gekund. De monoloog van de leraar in zijn studiekamer vond ik indrukwekkend mooi gedaan, dat was een prachtig opbouwend verhaal...en dat hij zijn hoed afneemt. Achteraf heeft het allemaal zijn functie gehad. Het verhaal is toch eigenlijk best wel dun en nogal geromantiseerd. Toch een mooie film die ik zeker de moeite waard vond. Kan echter bij lange na niet tippen aan Das Leben Der Anderen.

avatar van hader
Vond het een adembenemend en zeer mooie en verrassende film. Zeker de 3 stukken waar je de zeitgeist kan proeven. Kurt en anderen lopen als een rode draad erdoor heen. Verdient die 3 uur lange zit. Eenmaal gestart kon ik niet meer stoppen met kijken. Die levensloop van Kurt draagde de film. Dit schilder talent kwam al vroeg naar boven maar moest in die 3 stukken wel zijn draai vinden. Vooral in het westen was dat voor hem een hele opgave.

De acteur Sebastian Koch in zijn rol van Herr Professor Seeband was echt briljant. Een eng nek van de hoogste orde. Hij haalde gedurende de film het bloed constant onder mijn nagels vandaan zelfs haat. Nou niet veel acteurs kunnen dat teweeg brengen. Was beter geweest dat hij op het einde werd opgepakt.

Daarom een dikke 4.

Ondanks een dramatische zware kant gaat het verhaal een beetje slepen als de kunstenaar de DDR verlaat. Het einde is een opmaat naar een later hoofdstuk, dat open blijft (wat er met Seeband verder gebeurde).
Maar zeker zien.

Ik heb gemengde overgehouden aan deze film. Dat komt omdat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat ik twee verschillende films heb gezien die naar het einde toe vluchtig aan elkaar geknoopt worden. Het eerste deel tot aan de vlucht naar West-Duitsland is uitermate boeiend (puntje-van-de-stoel-werk!).
Daarna verandert de sfeer van de film echter drastisch. Gaandeweg onderuit gezakt heb ik kennis moeten nemen van een saai verhaal over een kunstenaar, die zijn draai niet kan vinden. Even lijkt het toch nog spannend te worden, maar de confrontatie met het verleden, die onvermijdelijk moest plaatsvinden, wordt oppervlakkig en kort door de bocht afgedaan. Een reusachtige misser, naar mijn smaak.

Na afloop moest ik denken aan Die Mörder Sind unter Uns (1946) van de Oost-Duitse regisseur Wolfgang Staudte, die nog geen anderhalf uur nodig had om in essentie hetzelfde verhaal te vertellen met minstens zoveel impact.

Tom Schilling kan nog jaren jongensachtige rollen spelen ondanks dat hij al 37 is! Deze acteur is een van de beste Duitse acteurs van de laatste jaren.

Een film van drie uur die je blijft boeien. Het zegt toch iets.
Zowel het eerste gedeelte met het waanzinnig, meedogenloos nazziregime, als het middenstuk met het wrede toeval, de opgelegde kunstvorm en de romantiek, als het slot met de vrijheden, onthullingen en bezinningen zijn mooie brokken film.
Het verhaal, de cinematografisch kracht en het acteren konden bekoren, alleen moet regisseur Florian Henckel van Donnersmarck geen zo'n grote tijd tussen zijn films meer laten. Dit en films als "Das leben der Anderen" wil ik wel meer zien.

avatar van IH88
“Don't look away. Never look away, Kurt. All that is true is beautiful.”

Fantastische film. Het enige minpunt dat ik kan noemen is dat het eerste half uur van Werk ohne Autor verreweg het sterkte gedeelte is, maar dat zegt meer over het weergaloze begin dan over de rest van de film. Kunst leidt uiteindelijk tot de waarheid, en je zonden uit je verleden blijven je altijd achtervolgen. Zo zou je de film wel in twee zinnen kunnen omschrijven. De manier waarop Elisabeth (Saskia Rosendahl maakt in korte tijd een onuitwisbare indruk) en de rest van de “mislukte mensen” worden vergast is huiveringwekkend, en het laat nogmaals zien tot welke gruwelijkheden de nazi’s in staat waren.

De rest van de film speelt zich af in de jaren 50 en 60, en het laat zien op wat voor manier Duitsland (het communistische Oosten en het vrije Westen) probeerde op te krabbelen. Kurt heeft als kleine jongen de oorlog meegemaakt en probeert door middel van kunst zijn leven richting te geven. Schilling, Koch en Paula Beer zijn fantastisch, en het laatste gedeelte laat zien dat Kurt door zijn schilderijen de waarheid achterhaald (of hij dat zelf beseft blijft in het midden). Dat zijn schoonvader verantwoordelijk is voor de moord op zijn tante. Regisseur Von Donnersmarck brengt dit niet als een explosieve climax, maar hij zorgt er wel voor dat elk personage krijgt wat hij verdient. Voor Kurt is dat geluk met zijn vrouw, kind en zijn kunst. Voor professor Seeband geldt dat hij de rest van zijn leven (letterlijk en figuurlijk) achtervolgd wordt door zijn acties tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Uitstekende film over een kunstenaar die Oost-Duitsland ontvlucht. Het verhaal berust op nogal wat toevalligheden, maar het is wel goed opgebouwd, gelaagd en vooral bijzonder meeslepend verteld. Hierdoor is de lange speellengte geen probleem. De verwachte confrontatie blijft uit, maar het einde is desalniettemin bevredigend. Florian Henckel von Donnersmarck maakt betere films in zijn thuisland.

avatar van Capablanca
Verhaal over een buitengewoon dramatische gebeurtenis die hoegenaamd geen indruk maakt en morgen vergeten is. Dan klopt er iets niet.

avatar van depri83
stinissen schreef:

Vond het wel teleurstellend dat hij de rol van de 6-jarige Kurt niet op zich had genomen!

avatar van limelight73
Capablanca schreef:

Dat is toch wel iets te kort door de bocht. :/

R. Ticus
Alweer een tijdje geleden gezien, 31 januari van dit jaar.

Net wat minder subtiel dan 'Das Leben der Andern,' maar evengoed schitterend. Het begin is ontroerend, verbijsterend en zuigt je de film in. Wederom een glansrol voor Sebastian Koch die zich als Professor Seeband moeiteloos schikt naar iedere nieuwe politieke situatie. Fascisme, communisme, kapitalisme: hij voelt zich overal thuis.

De 'blote billen-scene' met Tom Schilling in de boom zit tegen een klucht aan; een piepklein dingetje. Volgens mijn gezelschap duurde de scene in de kunstacademie wat aan de lange kant, maar persoonlijk vond ik de sfeer meesterlijk neergezet.
Als ik 'Das Leben ...' vijf sterren geef (moet ik nog doen) dan deze film toch zeker 4.5.

Wist niet goed wat ik van deze film kon verwachten, maar omdat ik een fan ben van de hedendaagse Duitse cinema en ook van acteur Sebastian Koch, heb ik me de film aangeschaft.
Wel, dit is een pracht van een film zonder meer. Een uitstekend verhaal, dat begint net voor de oorlog en eindigt eind jaren '60.
Ben echt blij verrast met deze prent, wederom een bewijs dat men in Duitsland met het niet zo mooie verleden als thema, namelijk de Het Derde Rijk, wel mooie films kan maken.
Niet alleen Sebastian Koch speelt hier alweer prima, dat doet ook de ganse cast en zeker de beide hoofdfiguren Tom Schilling en Paula Beer, en deze laatste mag dan ook nog eens gezien worden, prachtige vrouw!!
De prent duurt 3 uur, maar geen seconde verveelt de film, nergens, niet in het nazi-tijdperk, niet in het communistische tijdperk en niet in het kapitalistische.
Geen geweld, uitgenomen tijdens WO II scènes, geen actie, maar een sereen verteld verhaal waar je verbijsterd over zal zijn.
Je moet de film zien, het is een pareltje, top !!
En op korte tijd moet ik voor een tweede maal mijn top 10 aanpassen, eerst met Chernobyl en nu deze film, voor mij een van de beste, zo niet de beste film die ik dit jaar al heb bekeken.

avatar van parcivalis
Eigenlijk is gewoon alles goed aan deze film: verhaal, script, cast, acteren, pacing, muziek en lengte, you name it: heerlijk. Top! Je gaat weer beseffen wat een hoop lege rommel er tegenwoordig wordt geproduceerd.