Werk ohne Autor (2018)

Duitsland / Italië
Drama / Thriller

geregisseerd door Florian Henckel von Donnersmarck
met Sebastian Koch, Tom Schilling en Paula Beer

Centraal staan drie periodes uit de Duitse geschiedenis. De jonge kunstenaar Kurt Barnert is gevlucht van Oost- naar West-Duitsland, maar wordt nog steeds achtervolgd door de herinneringen uit zijn kindertijd tijdens de Nazi-jaren. Wanneer hij de studente Ellie ontmoet, is hij ervan overtuigd dat hij de liefde van zijn leven gevonden heeft. Hij begint schilderijen te maken over zijn eigen lot en de trauma’s van een hele generatie.

avatar van Beun de Haas BV
Werk Ohne Autor is een ietwat langdradige melodrama. De film begint hoopvol, maar de ongebalanceerde tijdsprongen gaan al snel tegenstaan. Hoewel alles er gelikt uitziet, wordt de zoektocht naar de waarheid van een kunstenaar uiteindelijk te oppervlakkig en braafjes uitgewerkt. Laat dus verre van een onuitwisbare indruk achter.

avatar van Ben de Hoog
De film begint geweldig. Prachtige sfeer, het lijkt opbouwend. Mooie rollen, prachtig camerawerk, veel kleine details. Werd er helemaal blij van, eindelijk weer eens een film die me ontzettend bevalt. Maar gaandeweg de film gaat dat gevoel een beetje verloren. Waar gaat het nu heen? Hij duurt dik drie uur, en soms vond ik er veel lucht tussen zitten. Zoals die rondleiding door zijn nieuwe kunstschool, dat had korter gekund. De monoloog van de leraar in zijn studiekamer vond ik indrukwekkend mooi gedaan, dat was een prachtig opbouwend verhaal...en dat hij zijn hoed afneemt. Achteraf heeft het allemaal zijn functie gehad. Het verhaal is toch eigenlijk best wel dun en nogal geromantiseerd. Toch een mooie film die ik zeker de moeite waard vond. Kan echter bij lange na niet tippen aan Das Leben Der Anderen.

avatar van hader
Vond het een adembenemend en zeer mooie en verrassende film. Zeker de 3 stukken waar je de zeitgeist kan proeven. Kurt en anderen lopen als een rode draad erdoor heen. Verdient die 3 uur lange zit. Eenmaal gestart kon ik niet meer stoppen met kijken. Die levensloop van Kurt draagde de film. Dit schilder talent kwam al vroeg naar boven maar moest in die 3 stukken wel zijn draai vinden. Vooral in het westen was dat voor hem een hele opgave.

De acteur Sebastian Koch in zijn rol van Herr Professor Seeband was echt briljant. Een eng nek van de hoogste orde. Hij haalde gedurende de film het bloed constant onder mijn nagels vandaan zelfs haat. Nou niet veel acteurs kunnen dat teweeg brengen. Was beter geweest dat hij op het einde werd opgepakt.

Daarom een dikke 4.

Ondanks een dramatische zware kant gaat het verhaal een beetje slepen als de kunstenaar de DDR verlaat. Het einde is een opmaat naar een later hoofdstuk, dat open blijft (wat er met Seeband verder gebeurde).
Maar zeker zien.

Ik heb gemengde overgehouden aan deze film. Dat komt omdat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat ik twee verschillende films heb gezien die naar het einde toe vluchtig aan elkaar geknoopt worden. Het eerste deel tot aan de vlucht naar West-Duitsland is uitermate boeiend (puntje-van-de-stoel-werk!).
Daarna verandert de sfeer van de film echter drastisch. Gaandeweg onderuit gezakt heb ik kennis moeten nemen van een saai verhaal over een kunstenaar, die zijn draai niet kan vinden. Even lijkt het toch nog spannend te worden, maar de confrontatie met het verleden, die onvermijdelijk moest plaatsvinden, wordt oppervlakkig en kort door de bocht afgedaan. Een reusachtige misser, naar mijn smaak.

Na afloop moest ik denken aan Die Mörder Sind unter Uns (1946) van de Oost-Duitse regisseur Wolfgang Staudte, die nog geen anderhalf uur nodig had om in essentie hetzelfde verhaal te vertellen met minstens zoveel impact.

Tom Schilling kan nog jaren jongensachtige rollen spelen ondanks dat hij al 37 is! Deze acteur is een van de beste Duitse acteurs van de laatste jaren.

Een film van drie uur die je blijft boeien. Het zegt toch iets.
Zowel het eerste gedeelte met het waanzinnig, meedogenloos nazziregime, als het middenstuk met het wrede toeval, de opgelegde kunstvorm en de romantiek, als het slot met de vrijheden, onthullingen en bezinningen zijn mooie brokken film.
Het verhaal, de cinematografisch kracht en het acteren konden bekoren, alleen moet regisseur Florian Henckel van Donnersmarck geen zo'n grote tijd tussen zijn films meer laten. Dit en films als "Das leben der Anderen" wil ik wel meer zien.